robx Posted 12 april 2013 Report Share Posted 12 april 2013 ja idd. een staande golf op 170 hz in een kast met een 1m dimensie. reken maar even na waar ze nog meer zitten. in het weergave gebied van de woofer en het crossovergebied. hoeveel db geluidsdruk extra levert een staande golf trouwens op? ikke niet weet niet. je kan de kast wel dood maken met de beschreven maatregelen, maar dan hoor je 'm nog door de woofer-conus heen. dus als je met constructie-maatregelen de staande golven kan vermijden of reduceren dan zou dat toch mijn voorkeur hebben. beter voorkomen dan genezen. en dan uit ervaring: ik bouwde ooit vierkante kasten met een ad12200/w8 en vervolgens mijn huidige rare dingen met een ad12250. de huidige versie klinkt stukken beter dan de eerste vierkante dingen. mijn vijf cent. de opmerking over los plaatsen van de hoogtoner vind ik boeiend. groet nb: dit past nog net in vintage omdat ik mijn luidsprekers in 1986 bouwde Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 mei 2013 Report Share Posted 1 mei 2013 Een mens wil wel weer eens wat verandering, zo nu en dan... ook al heeft-ie 't nòg zo goed. Vanavond weer eens een Leak Stereo 70 versterker uit medio jaren '60 aangesloten. De CD-speler stuurt zijn muzikale verrassingen naar binnen via de "Tuner 2" ingang, met het corresponderende schakelaartje in stand "low gain" om het moois desgewenst desnoods ook even zachtjes te kunnen afspelen. In dit geval: Jennifer Warnes met haar "Famous Blue Raincoat". Inmiddels óók al vintage, ja. Fantastisch! Verrukkelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 mei 2013 Report Share Posted 2 mei 2013 Beste Spido, En klinkt dat beter dan een stereo 60 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 mei 2013 Report Share Posted 2 mei 2013 Beste Tubejack, Als die Stereo 60 helemaal tip-top in orde is... dan zijn de verschillen ongetwijfeld heel klein. Misschien "wint" de buizencombi dan wel, in sommige opzichten. Maar misschien "wint" zijn getransistoriseerde opvolger, in weer andere opzichten. Als er iéts is wat ik moeilijk vind, op hifi gebied, dan is dat toch wel het gehoormatig kwalitatief vergelijken en beoordelen van versterkers. Nu, bijvoorbeeld, draai ik weer eens met de Bryston combinatie (0.4B & 3B Eringa mod.). Alison Krauss' "A Hundred Miles or More". Alwéér zo prachtig! (C'est la musique qui fait le ton... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 mei 2013 Report Share Posted 2 mei 2013 ach ja ... de 3b. wat een herinneringen. ook bij Eringa gekocht toen ik in Leeuwarden woonde. later vervangen door de Electrocompaniet AW250. Maar de Bryston 1b voor-versterker staat hier nog steeds. beetje beknutseld natuurlijk. en die blijft (gaat nog wel een hele dikke buitenboord voeding voor komen ooit). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2013 Report Share Posted 4 mei 2013 Koel stuff (geen high end) http://audiofilek.pl/index.php/home?sobi2Task=sobi2Details&catid=17&sobi2Id=1912 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 5 mei 2013 Report Share Posted 5 mei 2013 Spido, welke speakers gebruik je met die Leak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 mei 2013 Report Share Posted 5 mei 2013 Spido, welke speakers gebruik je met die Leak? Beste TL200, In de huiskamer gebruik ik zulke speakers, in combinatie met de Denon PRA 1100 / POA 2800 versterkercombinatie: In mijn kantoortje gebruik ik afwisselende combinaties van versterkers en luidsprekers. Zoals ik al schreef zijn dat meestal antieke versterkers, zoals de Leak Varislope 2 / Stereo 60 buizencombinatie en de Stereo 70 geïntegreerde transistorversterker, maar ook de minder bejaarde Bryston combinatie of een Marantz PM-80 MkII SE. Op die versterkers sluit ik naar de luim en willekeur van het moment de volgende speakers aan: En ach, daar vermaak ik me best mee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 mei 2013 Report Share Posted 5 mei 2013 Ze komen me bekend voor.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2013 Report Share Posted 5 mei 2013 Van de Flintstones? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Mooi, ik zie het al, je bent een echte rock-liefhebber. Ik heb ooit speksteen speakers gehoord, is echter al zolang geleden dat ik me er weinig van herinner, was volgens mij in het Novotel in Amsterdam begin jaren 80, was een beurs met meer High-end dan de Firato. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Wanneer is een audio ding vintage? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 vintage [ˈvɪntɪdʒ] n 1. (Miscellaneous Technologies / Brewing) the wine obtained from a harvest of grapes, esp in an outstandingly good year, referred to by the year involved, the district, or the vineyard 2. (Miscellaneous Technologies / Brewing) (Life Sciences & Allied Applications / Agriculture) the harvest from which such a wine is obtained 3. (Miscellaneous Technologies / Brewing) (Life Sciences & Allied Applications / Agriculture) a. the harvesting of wine grapes b. the season of harvesting these grapes or for making wine 4. a time of origin a car of Edwardian vintage 5. Informal a group of people or objects of the same period a fashion of last season's vintage adj 1. (Miscellaneous Technologies / Brewing) (of wine) of an outstandingly good year 2. representative of the best and most typical vintage Shakespeare 3. of lasting interest and importance; venerable; classic vintage films 4. old-fashioned; dated vb(Miscellaneous Technologies / Brewing) (Life Sciences & Allied Applications / Agriculture) (tr) to gather (grapes) or make (wine)[from Old French vendage (influenced by vintener vintner), from Latin vindēmia, from vīnum wine, grape + dēmere to take away (from dē- away + emere to take)] Collins English Dictionary – Complete and Unabridged © HarperCollins Publishers 1991, 1994, 1998, 2000, 2003 http://www.thefreedictionary.com/vintage Er is dus geen concrete minimum-leeftijd voor de kwalificatie "vintage". "Vintage" is het woord waarmee we goede oude "audio dingen" (r.a.v.o.n) aanduiden. Oude audio dingen die te goed zijn om weg te gooien. Oude audio dingen die je wilt (laten) opknappen en weer wilt gebruiken. Oude audio dingen die je wilt bewaren, wilt verzamelen. De waardering - of het ontbreken daarvan - voor "vintage" audio dingen hangt natuurlijk samen met de persoonlijkheid van de betreffende persoon. En wat "oud" is in de ogen van een dertigjarige, is nog "tamelijk nieuw" in de visie van een zeventigjarige. Wat de één minachtend beschouwt als "old-fashioned; dated" (ouderwets; uit de tijd/gedateerd), zal de ander zien als "of lasting interest and importance; venerabel; classic" (van blijvend belang en voortdurend interessant; eerbiedwaardig; klassiek). Vermoedelijk houdt dit verband met leeftijd, persoonlijke ervaringsrijkdom en oordeelsvermogen. En ja, ongetwijfeld ook met sentimentaliteit, nostalgie en conservatisme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Van de Flintstones? Nee, de Flintstones hadden een radio met ingebouwde luidspreker. En die klonk kennelijk niet zo mooi... http://www.war-ofthe-worlds.co.uk/gall_f236.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 @ TL200 : http://www.taf-oss.nl/nl/prof.htm ? @ Spido: ze hadden ook een grammofoon met zeer bijzonder element Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Vintage is wat ik dagelijks gebruik omdat ik niet anders heb, deels uit sentiment, deels door gebrek aan geld maar vooral omdat het nog zo lekker klinkt. Voor het geld wat ik destijds voor mijn tweedehandsjes heb betaald kon ik geen nieuw spul kopen met zo'n kwaliteit qua weergave en soundstage. Daar komt nog bij dat alles door Musifoon in Emmen goed is nagekeken en eventueel is gerepareerd voor ik het meekreeg. Heb zo in de loop van tijd een aardig setje bij elkaar gesprokkeld. Heb een Sansui AU-D5 vervangen door een Cyrus met PSX en mijn zelfbouw Bailys transmissielijnen door de Cambridge TL 200's.Niet echt veel nieuwer dan ik had maar wel een treetje hoger. Enne....liever een tweedehands TD 160 voor 400 gulden dan een plastic Dual bakkie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 @ TL200 : http://www.taf-oss.nl/nl/prof.htm ? @ Spido: ze hadden ook een grammofoon met zeer bijzonder element Die van TAF ken ik alleen van plaatjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Ik ben geneigd te denken dat een vintage (audio) ding in de tijd dat het een nieuw (audio) ding was voor die tijd objectief gezien uitzonderlijke kwaliteiten moet hebben gehad. Sentiment en nostalgie zijn leuk maar subjectief. Er zijn mensen die oude Fiatjes 500 en Citroën 2CV's het einde vinden omdat ze er in hun jonge jaren van alles mee en vooral in gedaan hebben, ik vind het gewoon oude autootjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 Ik ben geneigd te denken dat een vintage (audio) ding in de tijd dat het een nieuw (audio) ding was voor die tijd objectief gezien uitzonderlijke kwaliteiten moet hebben gehad. Sentiment en nostalgie zijn leuk maar subjectief. Er zijn mensen die oude Fiatjes 500 en Citroën 2CV's het einde vinden omdat ze er in hun jonge jaren van alles mee en vooral in gedaan hebben, ik vind het gewoon oude autootjes. Ik ben geneigd te beweren dat mijn spul hier ruimschoots aan voldoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2013 Report Share Posted 6 mei 2013 @ Spido: ze hadden ook een grammofoon met zeer bijzonder element Beste Duck-Twacy, Jazeker! Wij kennen nu nog de elektrodynamische (moving coil) en de magnetodynamische (moving magnet) elementen, maar in die dagen werd volop gebruik gemaakt van biodynamische geïntegreerde arm/element-combinaties... Fred was ongetwijfeld een verzamelaar, want hij bezat zulke grammofoons in diverse uitvoeringen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 mei 2013 Report Share Posted 8 mei 2013 Bij het snuffelen op ebay kwam ik ze weer tegen: een paartje Grundig "Stereo Box 4" ("Raumklang Box"). Eind jaren vijftig - begin jaren zestig werden ze vaak gekoppeld aan radiotoestellen of muziekmeubels: ééntje om de monoweergave te verbeteren en/of nep-stereo te maken, of twee om de stereoweergave te verbeteren en/of de klank nòg r u i m t e l ij k e r te maken. De Stereo Box 4 was uitgerust met een ovale dubbelconus* breedbandluidspreker (type 4681, dat ook in luxe stereomeubels werd ingebouwd), dus zonder wisselfilter. De weergave had daardoor "een hoog 9710 gehalte", zoals George Vermeulen zou hebben gezegd. Geen opvallend briljant hoog. Geen opvallend diep laag. Maar wel een ònopvallende natuurlijkheid, rust en vanzelfsprekendheid. De vader van mijn gitaarvriend had er een paar van in huis, destijds. Maar hij las Luister! en werd er toe overgehaald om ze te verruilen voor een paar tweeweg mini-drukboxjes. Na een paar weken merkte hij op dat "treble" toch wel erg veel leek op "trouble", de laatste tijd... http://www.radiomuseum.org/r/grundig_hi_fi_raumklang_box_iv_4.html http://www.german-vintage-loudspeakers.com/navid.429/grundig-hifi-raumklang-box-iva.htm * Er zijn diverse uitvoeringen geweest van de Raumklang Box 4. De uitvoering met dubbelconus-luidspreker was daar één van. (Er zijn ook uitvoeringen geweest met een extra hogetonenluidsprekertje, en met een enkel-conus ovale breedband-unit.) Bij de dubbelconus-uitvoering was, ter versterking van hogetonen-afgifte, een klein, stijf tweeterconusje in het centrum van de grote luidspreker gelijmd: daar waar de hoge tonen worden geboren. Niet verwarren dus met dual concentric, co-axiaal e.d.: het tweeterconusje liftte gewoon mee met de grote spreekspoel en had geen eigen aandrijving en wisselfilter. Zo wist men de weergave van zulke luidsprekers uit te breiden tot 18 à 20 kHz, maar wel met pieken en dalen plus een sterk richt-effect (bundeling). Ook zeer interessant, trouwens: een 24 cm coaxiale unit van Grundig, met elektrostatische tweeter! http://www.german-vintage-loudspeakers.com/navid.78/grundig-245-cm-coaxial-speaker-version-1.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Zit te sleutelen aan een Leak stereo 70 Is helemaal origineel. Ik heb net even een vermogentest gedaan. Er zitten uitgang elco's in de eindtrap en die vinden als ze 30watt voor hun kiezen krijgen niet zo leuk. Begon spontaan een beetje te roken Rustig terug gedraaid en daarna weer opgevoerd. Het signaal ziet er super uit op de scope Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Net afgeregeld. Denon PM770, krachtige versterker. Geheel DC gekoppel, mooie MC ingang http://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/amp/pma-770-e.html Bijpassende tuner de TU-750 http://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/tuner/tu-750-e.html Het zal je verbazen, zo goed Mvg, Jack P.s. Bijpassende versterker bij mijn Yamaha CT-7000 geregeld. High-end uit 1977 Zeer zwaar http://www.thevintageknob.org/yamaha-CA-1010.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 mei 2013 Report Share Posted 31 mei 2013 Ik zat gisteravond op de site van Armando van Ommeren. Het is zo'n beetje een lofzang op de Quad 33/303/FM3. Volgens hem een prachtig ontwerp maar helaas op zijn Engels te goedkoop uitgevoerd. Bij een revisie kan hij dat herstellen. Moet nog eens even denken of de 34/306 of 33/303zijn plaats krijgt op zolder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 mei 2013 Report Share Posted 31 mei 2013 Van Ommeren is Quad 33/303 freak die kan daar uren over vertellen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts