Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hai Pjotr, ik las laatst de site van van Ommeren en daar doelde ik op. Komt serieus over.

Zeker een goed adres. Beetje flauw eigenlijk dat van Ommeren op zijn site zich zo nodig af moet zetten tegen moderner spul. Het is ook maar in welke staat je Quad is en hoever je wilt gaan en wat je onder revisie verstaat.

Ik heb zelf behoorlijk wat 303’s en 33’s gereviseerd en mijn evaring is dat meer dan het vervangen van de elco’s, instelpotmeterjes en din chassisdelen niet nodig is en niets (klankmatig) toevoegt. Bij de 33 kunnen de schakelaars versleten zijn en dan wordt het een probleem.

Zelf ben ik van mening dat je het zoveel mogelijk in originele staat moet houden en niet verder moet willen gaan. Rigoureuze “upgrades” maken er gewoon een andere versterker van en daar gaat ie ook niet beter van klinken. Oké minder gekraak van schakelaars misschien. Vind zoiets zelf eigenlijk jammer. Maar kennelijk is daar een markt voor. In dat geval kun je beter omzien naar een nieuwe versterker. Maar dat is mijn mening ;)

Zou zeker eens contact met van Ommeren opnemen als je revisie overweegt. En hoever je wilt gaan is natuurlijk aan jezelf :D

Guest tubejack

Zelf ben ik van mening dat je het zoveel mogelijk in originele staat moet houden en niet verder moet willen gaan.

100% mee eens, anders haal je de ziel uit zo 'n apparaat.  Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Er zijn nog een paar mensen die veel met Quad doen o.a. ene Eddy uit Amsterdam die vaak op Marktplaats staat.

Hier een hele  gereviseerde  set FM3/33/303 voor maar 475€.  Is volgens mij een koopje. (kan ik het niet voor maken)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m668130548-quad-33-303-fm3-geheel-gereviseerd-in-nieuw-staat.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ben je in 1x klaar Carl  zet je, je eigen 303 gewoon weer te koop...

Mvg,

Jack

Vind het via Markplaats toch wel een beetje tricky Jack. Ken jij die kerel? Heb in verleden een paar keer een nogal amateuristische en slordige revisie over moeten doen.

Vind trouwens van Ommeren soms ook een beetje de plank mis slaan zoals met dat extra printje voor de eindtransistors. TO3 transistors mag je juist niet direct op die manier in een print vast solderen. Door thermisch uitzetten en krimpen, gaan dan de soldeerverbindingen op den duur juist los zitten. Met de originele Quad bedrading is niets mis en gaat hij hier over de top.

Guest tubejack

Vind het via Markplaats toch wel een beetje tricky Jack. Ken jij die kerel? Heb in verleden een paar keer een nogal amateuristische en slordige revisie over moeten doen.

Vind trouwens van Ommeren soms ook een beetje de plank mis slaan zoals met dat extra printje voor de eindtransistors. TO3 transistors mag je juist niet direct op die manier in een print vast solderen. Door thermisch uitzetten en krimpen, gaan dan de soldeerverbindingen op den duur juist los zitten. Met de originele Quad bedrading is niets mis en gaat hij hier over de top.

Ken Eddy niet persoonlijk,  Hij adverteert al jaren op MP.  Wat ik daar staat, ziet er keurig uit.  Kijk zelf maar :)

Tja als die TO-3 torren heet worden....    Bij de Leak Stereo 70   is de draad een paar keer om de pootjes gewonden en

dan door gesoldeerd.  Hij heeft vandaag weer een aantal uur gespeeld.  Fijn ding,  kwaliteit.

Wat is revisie voor van Ommeren en wat is dat voor Jack ,maak duidelijke afspraken wat er gedaan wordt voor de prijs,

revisie is een groot woord en ga van te voren vergelijken met jou versterker er voor en er na,,je kunt ook van een koude kermis terug komen mij is dat eensgebeurd in de jaren 80 bij audio s ,maar toen was ik nog heel groen achter de oren  :D  :D :biggrin:  :D   :mad2:

En extra print voor eindtor nooit doen 

mvg wol

Als in de site zie van ommeren  doet die het goed voor de leek en is betaalbaar ik heb wel mijn twijfels over het geluid het geluid, wordt zachter van klank en de reserve is weg en de  print voor eindtor nooit doen complete onzin

Volgens mij is die afgestemd op de 55 en niet op de 63

mvg wol

100% mee eens, anders haal je de ziel uit zo 'n apparaat. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Er zijn nog een paar mensen die veel met Quad doen o.a. ene Eddy uit Amsterdam die vaak op Marktplaats staat.

Hier een hele gereviseerde set FM3/33/303 voor maar 475€. Is volgens mij een koopje. (kan ik het niet voor maken)

Ben je in 1x klaar Carl zet je, je eigen 303 gewoon weer te koop...

Mvg,

Jack

Op een of andere manier zit ik zo niet in elkaar Jack. Ik heb altijd moeite om dingen weg te doen tot spijt van mijn vrouw. Maar die zolder klaar maken duurt nog een half jaar. Dus heb nog even voor de definitieve audio strategie.

Nog even voor de duidelijkheid ik wil alleen de 303 aanpassen (de 33 is ooit eens gedaan door Transtec). Die standaard modificatie van 250 euro komt mij prima over of niet?

Als jij er vertrouwen in hebt: Doen! Het is de moeite waard. Hij werkt i.i.g. netjes.

Maar zie de opmerkingen over dat extra printje. Dat printje is klinkklare onzin. Het kan geen kwaad maar kan op den duur zelfs contra productief zijn.

Ik heb er geen tijd voor maar als je Jack eens een lief PB’tje stuurt? :D

Guest tubejack

[..]  Die standaard modificatie van 250 euro komt mij prima over of niet?

Mij ook.  Behalve als je Quad 303 eindversterker  een zeer zwaar leven achter de rug heeft en/of veel te weinig ventilatie gehad.

Dan ben je 395€  kwijt.  Plus, eventueel nog wat opties zoals:  vergulde luidsprekeruitgangen.

Empire

(overgenomen uit topic Nos MI Elementje Voor Kappa, omdat het "vintage" apparatuur betreft) 

Empire was oorspronkelijk USA en verdient een hoogst eervolle vermelding in de categorie "vintage"!

In Amerika, waar het hifi-landschap er heel anders uitziet dan hier, worden Empire elementen, draaitafels en luidsprekers (zeldzaam!) hoog gewaardeerd door verzamelaars.

Uit de catalogus van 1964:

Empire_CompleteCatalog_1964.jpg

Empire_9000_Cutaway.jpg

Empire_880P_cartridge.jpg

http://www.preservat...und.com/?p=5259

Benz (Zwitserland) heeft Empire overgenomen en zich zo meester gemaakt van de know-how.

Oorspronkelijk maakte Ernst Benz alleen (zeer goede) naaldeenheden voor diverse element-producenten.

(...) Ernst Benz was an engineer working and developing delicate instrumentation (such as accelerometers) for CalTech in the '60's, and later managed an industrial jewel company in Switzerland manufacturing timepiece and industrial jewels as well as sapphire phonograph needles. He formed his own company in the early '70's, with the desire to produce a superior diamond phonograph stylus. To further facilitate this, he developed a high temperature vacuum furnace for bonding diamond to sapphire (for which he was awarded a patent). Throughout the '70's, Benz Micro became one of the largest suppliers of diamond styli in the world, providing support for such companies as Ortofon, Philips, Pickering, ADC, Audio Technica, and Empire (which was later acquired by Benz). 

In the '80's, Benz utilized his knowledge and specialized manufacturing skills in developing a series of extremely high quality moving coil cartridges. The introduction of the Benz Micro MC-3 in 1985 was pivotal for the company, as this cartridge was immediately recognized as one of the finest cartridges of its time. 

My guess is when Benz took over Empire the model numbers were basically interchanged but were completely different transducers internally. (...)

http://www.vinylengi...f41adb26aca66ed

http://dagogo.com/be...artridge-review

100% mee eens, anders haal je de ziel uit zo 'n apparaat.  Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Hier een hele  gereviseerde  set FM3/33/303 voor maar 475€.  Is volgens mij een koopje. (kan ik het niet voor maken)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m668130548-quad-33-303-fm3-geheel-gereviseerd-in-nieuw-staat.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ben je in 1x klaar Carl  zet je, je eigen 303 gewoon weer te koop...

Mvg,

Jack

Was dit dezelfde of is dat weer een andere audio antiquair http://www.vintageaudiorepair.nl/quad/nlquad_33-303_r.html

Blijft leuk om te zien die ouwe kastjes

Guest tubejack

De Luxman T-12 staat alweer een tijd te spelen :)  http://www.tubejack.nl/t12.php

t12klaar.jpg

Het zijn mooie tuners, maar ik vind ze niet echt service vriendelijk :unsure:

t12binnen.jpg

Van binnen ziet de T-12 er nu uit,  naast dat alle elco's in de voeding en op het hoofdbord zijn vervangen.  Is ook een klein ontwerp foutje opgelost.

Zoek de verschillen met een top model de 5T10 :o

5T10.jpg

Het frequentie bereik loopt tot 17Khz Waar FM al bij 15Khz ophoud .... klasse

T12frequentie.jpg

Ook weinig vervorming en een keurige S/N van 80dB stereo. 

t12vervorming.jpg

Guest tubejack

Nakamichi het merk dat bekent is van hun cassettedecks heeft ook een aantal mooie tuners gemaakt

zoals deze ST-7  die in Japan ST-70 heet.

st-70-h.jpg

De gebruikte componenten en schakelingen zijn van hoog niveau. Zo is er een fraai 6 voudig afstemgedeelte.

Voorzieningen die 1985 niet goedkoop waren,  toen was deze tuner al 849$  dus een paar duizend gulden. in 1985!  Anno 2013 onbetaalbaar.

Wat ik jammer vind, dat ze het waarschijnlijk "te goed"  wilde maken.  Zo telt elke uitgang vanaf de stereo-decoder per kanaal 6! opamps

tot de uitgang.  Beetje veel, met 1 kan het ook prima.  Ik heb die andere 5 afgekoppeld en spanningloos gemaakt.

Leuk project,  volledig de vrije hand :)

Guest tubejack

De Nakamich ST-7 staat weer te spelen :)

nakst7.jpg

Vervangen ruim 60 onderdelen.  AM uitgeschakeld,  net als 2x 5 opamps, schakelaars en een bergje ander overbodig geworden elektronica.

nakst7binnen.jpg

Zeer goede ontvangst en geluid kent deze ST-7 :) 

Guest tubejack

Veel projecten beginnen zo .... met

sop.jpg

Alle knopjes in het sop en kast en front schoonmaken.

sopsanui.jpg

Zo een stuk frisser nu :)

Ze staan weer te spelen deze Sansui TU-666 en AU-555a .  Moeten technisch nog up-to-date gebracht worden.

Ik heb ergens gelezen dat de AU-555a een "kleine opdonder" is .... vrij vertaald ;)

• 3 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...