Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Thanks Tubejack.

Dat vind ik moeilijk om te zeggen.

Ik heb nu op de Thorens een Ortofon spu gte,dat klinkt heel mooi.

Maar het Emt tsd-15 element klinkt ook zeer goed en krachtiger,geeft ook meer laag.

Als ik moest kiezen dan ga ik voor de Emt,die vind ik gewoon mooier qwa opbouw die is robuust en dat spreekt mij wel aan.

nguccn.jpg

In zijn tijd was hij zo slecht nog niet.

Lenco l87 met tussenwiel.

Ik heb hem gehad.

Hij heeft een beurtje nodig oa afstellen van de automatische afslag,beetje speling op de arm en smeren natuurlijk.

Leuk klusje.

In zijn tijd was hij zo slecht nog niet.

Lenco       L878 met tussenwiel.

Ik heb hem gehad.

Hij heeft een beurtje nodig oa afstellen van de automatische afslag,beetje speling op de arm en smeren natuurlijk.

Leuk klusje.

Ook nu slaat hij nog geen gek figuur ;)

Dank je.

Grammo-013.

De site is niet meer actueel.

Er staat veel op wat ik nu niet meer heb.

In mijn voorstel rondje kun je lezen wat ik nu heb.

Ik probeerde je een PM te sturen, maar die komt blijkbaar niet aan?

Ook nu slaat hij nog geen gek figuur ;)

Nee zeker niet.

Hij werkt nu zoals het hoort.

Er moet nog wel een andere phonokabel aan,nu is het din met een verloopje.

@ Spido,de arm behoeft wel aandacht als ik hem in perfecte staat wil hebben.

Verder is alles in orde.

Altijd op zoek naar een nòg mooier pick-up element!

Ook al heb ik er een paar die me heel goed bevallen...

Overspeligheid. Wispelturigheid. Ik weet het: ik moest me schamen...

In dit geval is er een excuus. Een rationalisatie, tenminste.

Want m'n antieke Leak Varislope 2 Stereo buizen-voorversterker vraagt eigenlijk om een hogere inpoet dan moderne MD elementen en hedendaagse MC-trapjes outpoeten. 

Zo viel mijn oog op de aloude (sinds 1970 of zo) Decca "London" elementen.

Met hun formidabele output van 5mV bij 5cm/s. Die zou genoeg moeten zijn!

Maar na het lezen van http://www.stereophile.com/content/london-decca-jubileereference-phono-cartridge zijn er weer die twijfels...

Ik sla Martin Colloms hoog aan. Ja, zéér hoog.

En als hij schrijft: "(...) The cartridge sounded pretty wonderful until it failed to track, when all hell broke loose. It doesn't mistrack in a subtle manner—you know immediately from the edgy, ringing rattles it produces that something is wrong. Nothing I could do with respect to setup or ancillary components did much to push the trackability envelope. (...)", dan schrik ik toch wel even.

Ik bedoel maar: "spine-tingling excitement" is mooi, héél mooi: vooral bij pop & jazz.

Maar is zoiets wel Wagner-proof? Deutekom-bestendig?

666DJubfigA.jpg

http://www.stereophile.com/content/london-decca-jubileereference-phono-cartridge

Guest tubejack

Beste Spido,

Die high-output cartridges zijn er toch nog steeds ?  B.v. van Goldring 2100 met maar liefst 6,5mV

http://www.goldring.co.uk/moving-magnet-cartridge.htm

Goldring_2100_el_4d30dc6ff053b_255x155.j

http://www.hifistudio79.nl/home/details/89/12/aanbiedingen/goldring-2100-element.html

Mvg,

Jack

P.s. We kunnen proberen om de versterking van de Leak Varislope 2 Stereo buizen-voorversterker iets op te voeren.

Of het lukt met die lage voedingspanning weet ik niet.

Webmaster dat was humor ,totaal niet beledigind omdat Spido referentie Ortofoon is.

De reden is Ik stond er van te kijken dat Spido naar een ander element over ging want normaal heeft Spido een vast patroon over zijn apparatuur

mvg wiel

Zo viel mijn oog op de aloude (sinds 1970 of zo) Decca "London" elementen.

Met hun formidabele output van 5mV bij 5cm/s. Die zou genoeg moeten zijn!

Maar na het lezen van http://www.stereophile.com/content/london-decca-jubileereference-phono-cartridge zijn er weer die twijfels...

Ik sla Martin Colloms hoog aan. Ja, zéér hoog.

En als hij schrijft: "(...) The cartridge sounded pretty wonderful until it failed to track, when all hell broke loose. It doesn't mistrack in a subtle manner—you know immediately from the edgy, ringing rattles it produces that something is wrong. Nothing I could do with respect to setup or ancillary components did much to push the trackability envelope. (...)", dan schrik ik toch wel even.

Ik bedoel maar: "spine-tingling excitement" is mooi, héél mooi: vooral bij pop & jazz.

Maar is zoiets wel Wagner-proof? Deutekom-bestendig?

Kan dat niet ook met de arm te maken hebben (gehad)?

Ik heb Decca London's gehoord (weet alleeen even niet meer welke incarnatie) in oa. SME 3009 en 3012 armen die het erg goed deden, van het "mis-tracking" verhaal van Colloms is mij toen niets gebleken.

Beste Tubejack,

De hoge output van de Goldring MD elementen was me nooit opgevallen. Bedankt voor de tip!

Ik vind wel wat informatie over types als 1042, 1022GX, 1012GX, 2300, 2400, 2500, maar de technische specificaties die ik vind bij de diverse types verklaren voor mij in onvoldoende mate de prijsverschillen.

Weet jij of er een best buy tussen zit?

Is er een model bij met een boron (of anderszins superstijve) cantilever, i.c.m. Gyger tip o.i.d.?

Beste KT88,

Ja, ik heb ze bij demonstraties van Jan Endenburg destijds ook erg gewaardeerd.

Ze zaten toen in uni-pivot Decca London toonarmen, met oliedemping.

Klonk allemaal héél dynamisch en realistisch, via de 3KF's.

Maar later zag ik frequentie/amplitude-karakteristieken van ze... en ging ernstig aan mijn gehoor twijfelen!  :o

Daarna heb ik ze vele jaren geen aandacht meer geschonken. Ten onrechte, wellicht?

Ja, meettechnisch komt die London beslist niet best uit de bus ....... en ik moet erbij zeggen dat het alweer flink wat jaartjes geleden is dat ik ze heb gehoord.

Maar de indruk die achterbleef is gewoon goed, dwz. er vielen geen opvallende zaken waar te nemen en over het algemeen is dat voor mij een goed teken.

Enga Sound beloofde in haar advertenties destijds foutloos aftasten van 100µ horizontale groefmodulatie bij de geadviseerde naaldkracht.

Maar ik denk dat die belofte alleen maar kon worden waargemaakt in de sublieme, eigen Decca International toonarm. En dan vermoedelijk alleen door de beste exemplaren en in optimale opstelling (zonder akoestische feedback, bijvoorbeeld).

deccainternationa900.gif

deccainterpivot900.gif

http://www.soundfountain.com/amb/ortodeccatan.html

Ach, die audiofieltjes van nu... Ze moesten eens weten hoe mooi het vroeger was!

P.S.

(...) As the review in Hi-Fi Choice showed, the measured frequency characteristic of the arm is different from most arms. This sound characteristic of the arm compensates for the frequency characteristic of the Decca cartridges. The arm is best suitable for the older Blue and Gray, MKV, and Mk VI, respectively. For the later Decca Gold and Maroon some prefer the Hadcock arm. The Decca International arm is not suitable for most non-Decca cartridges as trials with the Denon DL-103 showed. But then the silicon damping fluid was not removed. (...)

Guest tubejack

Henk was er uren mee aan het prutsen en op een gegeven ogenblik ging er een soort "wave" door de winkel .....

Ik zag Marten-Jan en Aleida opleven 100um is gehaald :o  :o  ik had toen nog geen idee :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...