Groovy Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Enig verschil is er wel. Zo heeft de Thorens 124 een idlerwheel en een snaar voor de aandrijving. Dat hebben ze gedaan om rumble te reduceren. Het boven plateau is te ontkoppelen als je een lp wilt verwisselen. Er is ook een fijnregeling en stroboscoop aan boord. In principe heb je dat allemaal niet nodig. Zo kan ik met mijn Emt ook achteruit draaien klink nergens naar. Maar ik ben het met je eens dat je niet veel geld uit hoeft te geven om van het zwarte goud te kunnen genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Groovy in krefeld heb een paar beluisterd tussen die drie daar ga ik me niet druk over maken. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Groovy in krefeld heb een paar beluisterd tussen die drie daar ga ik me niet druk over maken. mvg wol Druk maken is ook niet goed voor je hart,fijn weekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 oktober 2013 Report Share Posted 12 oktober 2013 (...) @Spido Je kunt in je Leak stereo 70 de gehele voorversterker overslaan door en een "CD direct" te maken door hem aan te sluiten op de "Replay" aansluiting en de tape monitor op "on" te zetten. De ingang gevoeligheid is een heel bruikbare 400mV Beste Tubejack, Wel bedankt voor je tip! Ik zal dit spoedig eens uitproberen. Is hetzelfde effect te bereiken met de Varislope 2 Stereo voorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 oktober 2013 Report Share Posted 12 oktober 2013 Is hetzelfde effect te bereiken met de Varislope 2 Stereo voorversterker? Beste Spido, Sluit hem eens aan op de "record out" en zet de tape monitor aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 oktober 2013 Report Share Posted 12 oktober 2013 Beste Spido, Sluit hem eens aan op de "record out" en zet de tape monitor aan. Beste Tubejack, De terminologie was in die dagen kennelijk nog niet universeel. De ingangskeuzeschakelaar heeft twee "tape" standen: "tape head" en "tape amp". Ik heb die keuzeschakelaar op "tape amp" gezet, en het schuifschakelaartje "tape monitor" in de stand "on" geschoven. Klinkt lekker! ("The Very Best of Joan Armatrading", op het ogenblik.) Héél lekker, zelfs! En de klankregelaars en de balansknop hebben nu geen effect. Dus het ziet er naar uit dat die ouwe trouwe (ruim een kwart eeuw vóór de CD) nu een CD-direct ingang heeft. De gevoeligheid van de "tape amp" ingang is overigens regelbaar. Wat een luxe, hè? (Beetje jammer, eigenlijk, dat die regeerbaarheid nu niet echt nodig is...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 spido, on 12 Oct 2013 - 11:56 PM, said: Beste Tubejack, De terminologie was in die dagen kennelijk nog niet universeel. De ingangskeuzeschakelaar heeft twee "tape" standen: "tape head" en "tape amp". Ik heb die keuzeschakelaar op "tape amp" gezet, en het schuifschakelaartje "tape monitor" in de stand "on" geschoven. Klinkt lekker! ("The Very Best of Joan Armatrading", op het ogenblik.) Héél lekker, zelfs! En de klankregelaars en de balansknop hebben nu geen effect. Dus het ziet er naar uit dat die ouwe trouwe (ruim een kwart eeuw vóór de CD) nu een CD-direct ingang heeft. De gevoeligheid van de "tape amp" ingang is overigens regelbaar. Wat een luxe, hè? (Beetje jammer, eigenlijk, dat die regeerbaarheid nu niet echt nodig is...) Dat is mooi Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Beste Tubejack, Weet jij - of iemand anders -hoe het komt dat de accenten die jij citeert worden terugvertaald tot negentiende-eeuwse zetinstructies, die destijds in de marges werden geplaatst? Bijvoorbeeld: Héél wordt Héél, vóór wordt vóór, hè wordt hè . Ik vind dat maar ráár / ráár, hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Jack zit waarschijnlijk op een Mac te typen. Een Mac houdt er een eigen soort van spelling op na Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Nee met een laptop met daar op Debian geïnstalleerd. Zie http://www.debian.org/ Maar ik zie dat gisteren versie 7.2 is uitgebracht. Zal hem even upgraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Spido typt op een iMac en heeft helemáál geen problemen met accenten! (Zolang dat "ac" er maar vóór blijft staan...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Ok, even de karakterset controleren dan.Op een Mac staat ie default verkeerd voor de rest van de wereld. Krijg regelmatig onleesbare mailtjes van Mac gebruikers maar toch niet van Linux gebruikers.P.s. Spido, het kan natuurlijk dat de karakterset bij jou wel goed staat, dat kan op een Mac natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Beste Pjotr, Waarom geef je de schuld aan Mac, terwijl uit bovenstaande voorbeelden (respectievelijk Tubejack & Spido) al is gebleken dat daar het probleem niet in steekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Beste Spido, Je typte er net even tussendoor. Ik kwam op een eerdere post terug en ja, een niet goed ingestelde karakterset is wel vaak een probleem bij Mac gebruikers. Apple houdt er w.d.b. eigen(wijze) gewoontes op na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 Het zal iets zijn, met de karakterset van mijn browser. Is nu hopelijk opgelost zie ook: http://www.alanwood.net/unicode/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 (...) Zo heeft de Thorens 124 een idlerwheel en een snaar voor de aandrijving. Dat hebben ze gedaan om rumble te reduceren. (...) Misschien is het juist wel zo léuk (èn lucratief!) dat er bij zo véél TD124's zo véél rumble kàn / c.q móet worden wègverbeterd! http://www.schopper.ch/uploads/images/Thorens/Spareparts/Motor%20Restauration/Thorens%20TD%20124%20-%20step%20pulley.pdf ("what courses this?" ) http://www.hififorum.nl/index.php?topic=25789.0 http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Thorens/thorens_td124.htm&ContentFrame http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/thorens en veel, héél veel andere sites... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 oktober 2013 Report Share Posted 14 oktober 2013 Ik heb er ook al heel veel over gelezen. Lucratief is het zeker. De mijne is gereviseerd door Jaap Pees van Hanzehifi. Ik kocht hem rechtstreeks van Jaap,dus niet via Hanzehifi. Dat scheelde mij e1000,koste toch nog e1500 maar hij is helemaal opnieuw opgebouwd zoals op de site van Hanzehifi beschreven word. Rumble is nog wel meetbaar,maar het is zo weinig dat je het niet hoort,zelfs niet bij stille passages met het volume op 3/4 van de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 En vergeet deze pagina niet, die er veel eerder was (en vast de inspiratie voor Hanze Hifi is geweest, al zullen ze dat nooit toegeven): http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html Ik heb ze ook gehoord. Klinkt een beetje als mijn direct drive: lekker dynamisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Beste Threshold, Het was de door jou aangehaalde site van Rudolf Bruil - en nog een paar andere, zoals die van het Nederlands Grammofoon Genootschap* - die mijn herinnering ondersteunde: Mk I had een gietijzeren subplateau, en MkII eentje van aluminiumlegering. En ik kan me echt niet herinneren, dat er ooit Mk I's werden geleverd met een aluminium subplateau. Ook vind ik daar geen aanwijzingen voor in de artikelen op internet. * (...) Deze Thorens TD-124 is de legendarische "transcription turntable" uit 1957. (...) De Thorens TD-124 Mk II uit 1966 heeft een aluminium draaitafel i.p.v. een van gietijzer. Het ijzer geeft problemen bij het instellen van de naaldkracht van MD elementen. (...) Echter... via het onvolprijsbare vinylengine ( http://www.vinylengine.com/library/thorens/td124.shtml ) ontdekte ik een "flyer" van TD-124 (Mk I, dus), met een afbeelding waarop het apparaat was uitgevoerd met een Ortofon toonarm RMG-212 en - zo te zien - een SPU element van dezelfde maker. O, o, wat prachtig, allemaal! En in de opsomming van "Accessories", rechts onderaan, als op één na laatste, staat tot mijn grote verrassing...: "CB-788 ... Non ferrous turntable"! Zo leer je nog eens wat, op je oude dag. Wat zouden sommige TD-124 van nu toch blij gemaakt worden, als ergens achteraf in een oude, vergeten opslagplaats nog een stapeltje van die originele aluminiumlegering draaischijven werden gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Garrard 4HF (moet wel iétsje minder kunnen zweven, eigenlijk!) met Jo Staffords prachtige "Some Enchanted Evening". jayseah1932 4 jaar geleden (...) Thank goodness we lived when we did so as to enjoy that era. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Garrard 4HF (moet wel iétsje minder kunnen zweven, eigenlijk!) met Jo Staffords prachtige "Some Enchanted Evening". Leuk ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Nou de Leak Stereo 30 speelt. Minstens 2x20 mooie watjes. Het is meer als genoeg om de Soundstone 2x 16.5 aan te sturen. Het geluid heeft veel weg van een goede buizen versterker. Prachtige stemmen zonder enige hardheid . sprankelend hoog zonder scherpte en een laag is dankzij de dempingsfactor van 10 bij 4Ω ietsje strakker dan mijn van der Veen buizen versterker. Ik weet zeker dat je van het geluid heel gelukkig wordt, het gaat zo makkelijk en vanzelfsprekend. Ga hem morgen mooi schoonmaken, Op naar de volgende 30 .... 40 jaar Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Beste Tubejack, Wat ziet hij er nu ook netjes uit, zeg! Wat een verschil met de zwaarverstofte staat waarin hij eerst verkeerde... Haast zonde om nu nog dat zwarte afdekplaatje er op te doen, hè? (...) Het geluid heeft veel weg van een goede buizen versterker. Prachtige stemmen zonder enige hardheid . sprankelend hoog zonder scherpte en een laag is dankzij de dempingsfactor van 10 bij 4Ω ietsje strakker dan mijn van der Veen buizen versterker. (...) Geweldig, wat jij hebt gepresteerd, Tubejack. De oude meesters zijn in glorie hersteld en presteren weer als in hun beste dagen! Je omschrijft prima wat mij bij die versterkers ook opvalt. Naast de (gelukkige) afwezigheid van "hardheid" zou ik ook nog willen noemen dat er goddank geen audiofiele "high-end klank" is: geen kilheid, schraalheid, heesheid, schrilheid, glazigheid. Ergens in de ontwikkeling van audio is die onnatuurlijke "high-end klank" ontstaan. Misschien is dat wel wat men - eigenlijk ten onrechte - "transistorgeluid" noemt. Leuk, dat Leak al in de jaren '60 bewees dat niet alleen met buizen, maar ook met transistoren een heel natuurlijke, vanzelfsprekende en overtuigende klankweergave mogelijk is. De huidige high-end kan er eigenlijk wel een lesje van leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 [....} De huidige high-end kan er eigenlijk wel een lesje van leren. Dat denk ik ook Spido er is veel "blabla" Maar er zijn ook, nieuwe juweeltjes. De kap gaat er voor de veiligheid weer op. Leuk detail, ondanks dat de cinch aansluitingen vrij dicht tegen elkaar zitten, passen standaard Neutrik pluggen perfect. Je kunt dus fatsoenlijk aansluitmateriaal gebruiken. De nieuwe luidspreker klemmen zijn ideaal Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 TD 124 ,een lekkere sound ,welk soundje wil je hebben kersen met rumble of vuren met rumble ,we hebben nog meer smaken. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts