Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hallo Vintage,

Ach... het is ook al weer meer dan dertig jaar geleden!

Wellicht verwar ik deze Denon MC-ingang met een andere.

Ik heb de specs nog eens opgezocht*, en zag toen dat de de afsluitimpedantie van de MC-ingang 100Ω was.

Vermoedelijk was dàt dan de reden, waarom ik destijds besloot een pre-pre met een ingangsimpedantie van 10Ω te gebruiken, voor mijn low-imp (2x2Ω) MC element: het zal naar mijn smaak wel niet (voldoende) lekker fris, sprankelend en open hebben geklonken.

* http://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/amp/pma-770-e.html

Overigens vraag ik me af, wat die Rody van AudioClinic bedoelt met de "Denon Sound", waar hij in het algemeen niet van zegt te houden..

Want die "Denon Sound" is... Prima! Geweldig! Uitstekend!

Wie daar iets tégen heeft, moet dringend zijn gehoor laten testen!

(Niets voor niets gebruikte Z H John Bowers, voor demonstratie en evaluatie van zijn beste B&W luidsprekers - en voor directe A/B confrontatie met àlle andere luidsprekers, inclusief "full-range" :D  electrostats - in zijn auditorium te Worthing, Denon versterker-apparatuur!)

De voornaamste reden waarom ik een Denon versterkercombinatie in mijn riante  woonruimte gebruik, is dat deze klinkt als een Vintage BuizenVersterker Combinatie uit de Gouden HiFi Jaren, maar dan zònder de beperkingen in aansluitmogelijkheden (CD, m.n.) daarvan en mèt een praktisch onbeperkte, onvervormde vermogensreserve.

De Denon PMA-770 speelt nog steeds zeer verdienstelijk in de woonkamer.

Nu ik geen bedrijf meer heb,  kom ik aan mijn eigen dingen toe. :)

Ben momenteel een Pioneer SX-850 aan het restaureren.   

Dat is een heel fijne receiver uit 1977.  De duurdere modellen 950, 1050 en SX-1250 hebben

v.n.l.  nóg meer vermogen. 

Terwijl deze  al iets van 80watt per kanaal doet, wat  ruim voldoende is voor een fikse buren ruzie.

Dit soort apparaten zijn extreem mooi gebouwd het chassis is van stevig staal en ziet er uit alsof het

gisteren de "Hoogovens"  verliet.

Ik ben printje voor printje opnieuw aan het "bestukken"  Het is de bedoeling dat de receiver beter als nieuw

gaat werken en klinken.  Anno 2013 zijn  daar zeer mooie high-end componenten voor.

In de phonotrap, maar ook op andere plekken in  de versterker kom ik veel transistoren tegen met "zwarte pootjes" 

Die worden vervangen .voor het linker en rechter kanaal met de hand uitgezocht en gematchde zeer ruisarme exemplaren.

Ook al in 1977 gebruikte ze op slimme plekken Fet' s. De karakteristieken van deze transistoren zorgen er voor dat deze versterker

overeenkomsten in het geluid krijgen met een buizenversterker.

Niets nieuws onder de zon dus ;)

Ik zal binnenkort een foto verslag op mijn nieuwe website zetten.

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s.  Voor de duidelijkheid mijn werk is weer hobby.  Via mijn site probeer ik mensen te laten zien hoe mooi audio al in de 60,70 en 80 jaren was. Voor 2014 en waarschijnlijk 2015 heb ik eigen projecten zat.  Ik zit niet meer verlegen op werk van anderen.  Dat is geen arrogantie en ik snap ook dat iedereen het moeilijk heeft nu de crisis aanhoud.   Maar ik heb ook zoiets, van had eerder gekomen.   En heus sommige teleurgestelde mails/belletjes/mensen gaan me aan het hart. 

Geweest is geweest.   Dat is met audio ook zo.

P.s.  Voor de duidelijkheid mijn werk is weer hobby. 

Geweest is geweest.   Dat is met audio ook zo.

Heel goed! Dat proces heb ik ook eens doorgemaakt. Als het je werk is wordt je emotioneel te betrokken. Als je chef dan een ongelofelijke onbenul is en de klanten massaal bij jou komen klagen over je chef, die zich vervolgens hierdoor weer bedreigd voelt door jou...Dan maar weer hobby want je hobby laat je je niet afpakken!!!

En toevalligerwijze, de Denon PMA-750 was mijn eerste echte hifi-versterker, waar ik toen lang voor moest sparen. De 770 was buiten mijn bereik toendertijd.

Mijn broertje had een Yamaha. Ik heb ze eens vergeleken. Die Yamaha klonk veel spectaculairder, levendiger, maar ook vermoeiender. Dat herinner ik me nog. Toen was ik nog zo'n goede/high-end luisteraar.

In elk geval leuk om te lezen dat je er blij mee bent. Had ik de 750 maar niet 'weggegeven' (uitgeleend en nooit teruggekregen :( ).

Hier een 770 van binnen:

denon-pma-770-356695.jpg

Ja die PMA-770 staat hier al een paar weken zeer verdienstelijk te spelen.  Ik mis mijn buizen niet eens.

Keurig onderhouden door de vorige eigenaar. 

Ik heb enkel de instellingen nagelopen maar eigenlijk moet hij een grote beurt hebben.  Komt wel.

De Pioneer SX-850 is bijna klaar.  Het project was even "geparkeerd" vanwege de feestdagen en wat speciale onderdelen.

Het is relaxed zo te sleutelen, dingen worden daardoor alleen maar mooier :)

Yamaha kom vast nog  ^_^

Nee, sorry.  

P1090310.JPG

Tuner gedeelte met Nichicon Muse BP in en na de stereo-decoder,  aantal nieuwe transistors, midden frequent iets gekieteld,  detector afgeregeld, Afstemcondensator schoongemaakt en afgeregeld.

Alleen de eindtrap nog en de beveiliging :)

De ontvangst en het geluid van de tuner, preamp en phono is nu zoals de Engelse zo mooi zeggen:  "Superbe" 

P1090313.JPG

Morgen weer relaxed verder.   Je moet er gewoon de tijd voor nemen.  Geld heb ik niet, tijd wel :)

Foto's worden binnenkort 800x600....

P.s. er staat een SX-1050 op MP 

Stevige prijs

Als hij gereviseerd is zoals op MP staat, dan vind ik dat  zeker niet  duur, eerder goedkoop.

Op Ebay gaan ze voor het dubbele en meer weg en dan staat je nog een stevige revisie te wachten.

De SX-1050 was net niet het  topmodel, dat was de SX-1250 en zal in 1977 ongeveer 1500 gulden gekost hebben.

1500 gulden in 1977 had in 2012  koopkracht  van € 1615.24

http://www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php

Een revisie van een SX-850 waarbij zo'n 150 onderdelen vervangen worden kost ongeveer 450€

Dan moet je zelf een werkend exemplaar aanleveren.

Als je het niet waard vind,  moet je het niet doen.  Dat doe ik ook niet  ;)

Ik heb ook een tijdje naar een receiver gekeken uit deze serie maar de prijzen waar ze voor weg gaan is echt niet leuk meer.

Vraag en aanbod George.  Ze zijn gebouwd als een tank. Kijk b.v. een naar een Thorens TD-124 ;)

Er staat een fraaie SX-980 op MP. Als je vriendelijk doet tegen de verkoper heb je hem misschien voor 450€

Zet er zelf 150....200€  nieuwe onderdelen in en je hebt een mooi apparaat :)

Vandaag deze "zware jongens" gekocht voor mijn SX-850 :)

882066005-40.jpg

Plaatje is ter illustratie ze zijn 15.000uF 100volt  10cm hoog en 5cm diameter.

De versterker kan 2x 65watt leveren bij 8ohm.  Gemeten is ruim 100 en 150watt bij 4ohm.

Bij dit soort elco's en versterkers  kunnen flinke stromen lopen. In de manual van de SX-1050 die 2 modellen

hoger is lees ik dat daar speciale voorzieningen zijn getroffen omdat de inschakel piekstroom 150 Ampere

kan bedragen.  Laat deze SX-850 eens de helft doen.  Best heftig :blink:

Zonder stroom zal de versterker straks niet zitten :)

De tuner is nu verder met "engelen geduld" afgeregeld en kent een extreem lage vervorming voor tuner begrippen 0.1% stereo

Dat is bijna net zo goed als mijn MD-102. van 3500€  Ook de ontvangst is nu top.

High-end vintage  ;)  uit 1977 B) 

Volgende uitdaging is deze Sansui  AU-719  van een audiocollega die nog ongeveer 6 maanden te leven heeft. 

Voor zijn dochter, als aandenken.

AU719fronttop.jpg

Heel bijzonder, dat je zoiets mag doen.   Met een goed gerestaureerde AU-719 is élke dag een klein feestje :)

(...) De SX-1050 was net niet het  topmodel, dat was de SX-1250 en zal in 1977 ongeveer 1500 gulden gekost hebben.

1500 gulden in 1977 had in 2012  koopkracht  van € 1615.24 (...)

(Zucht...)  Als je déze eens tegenkomt... laat het me weten!

SX1980.jpg    

SX1980r.jpg

Pioneer SX-1980

Specifications:

Power Output: 270 watts per channel RMS into 8 ohms.

Harmonic Distortion: Less than 0.03% 

Intermodulation Distortion: Less than 0.03%

FM Sensitivity: 1.5uVclassicaudio.com

FM Capture Ratio: 1.00

FM Harmonic Distortion Mono: <0.07%

FM Harmonic Distortion Stereo: <0.10%

Dimensions: 22.00 x 19.50 x 8.25

Weight: 78.00 lbs

http://www.classicaudio.com/value/pio/SX1980.html

Kostte in 1980 "slechts" ƒ 4.490,- (richtprijs, volgens HVT/RAF koopgids)...

Daar is nog  aan te komen voor rond de 1500.....1700€

Op Ebay staat er een.  Niet heel mooi, maar wel van een eerlijk verkoper.

This is 35 years old vintage audio auction, so no guarantie or returns.

Komt er nog een revisie bij van minimaal  1000€

Als je modellen neemt die net even onder de top staan in dit geval b.v. de SX-980 of 1080

Betaal je de helft of een derde van dat bedrag dus 500....600  en zeg 800...900€ voor een mooie.

De noodzakelijke revisie is ook minder duur.  Het verschil zit voornamelijk in het uitgangsvermogen.

Bij en SX-980 is die al meer dan 100watt per kanaal (gemeten)  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...