Jump to content

Vintage - 1...?


WanFie
 Share

Recommended Posts

Sinds vandaag in mijn bezit een Leak Stereofetic tuner en Stereo30plus in nagenoeg mint staat.  In een prachtige behuizing.

 

stere030plusstereofetic.jpg

 

 

Compleet met de originele handleidingen.

 

 

orgboekjes.jpg

 

 

Echte HiFi uit 1965.   Goed gerestaureerd,  heb je niet veel meer  nodig :)

 

Jolly good, man!

Link to comment
Share on other sites

Het is in ieder geval, vintage,  49 jaar oud, helemaal origineel -tot de lampjes aan toe- én werkend. :wub:

 

Spido  heeft daar ooit een mooie definitie over gemaakt.  Vintage = apparatuur waar het kwaliteit filter "tijd" over gegaan is.

 

stereofetic.jpg    

 

De ontvangst van de tuner is heel erg goed.  Voor 1965 begrippen zijn er de meest moderne onderdelen gebruik.  Zoals een FET  in het ontvangst gedeelteen een dual gate FET in de mixer  onderdelen die nu 50 jaar later nog steeds in serieuze audio gebruikt wordt.

Link to comment
Share on other sites

Maar dan is die foto van die Leak tuner toch meer high end :)

Heb eens in het archief gekeken, zo' n Stereofetic kan  gerestaureerd nu 50 jaar later prima meekomen.

 

Leakstereofectic.jpg

 

Vervorming 0,20% bij 1Khz stereo, signaal/ruis 85dB stereo bij 10mV antenne signaal. frequentie bereik tot 17khz.

Alleen de 19khz piloottoon onderdrukking is slecht, dat komt omdat er slechts een 6dB filter is gebruikt .  Verder is het een uitstekend

apparaat.  Gemeten kanaalscheiding >42dB bij 1khz

 

Leakstereofecticfreq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Allerbeste Mumsoft,

 

Ongetwijfeld zei hij dat inderdaad niet.

Maar hij zei net zo ongetwijfeld wèl: "Zonder twijfel één van de betere."

Het ging er niet om wàt hij zei, maar hóe hij het zei.

Hij zei het ongetwijfeld zonder te twijfelen!

Link to comment
Share on other sites

Ben mijn meetopstelling verder aan het perfectioneren.

 

Gebruik daarvoor naast Arta een gerestaureerde Leak Stereo 30 plus.

Ongelofelijk goed zowel bij 1 watt als 20watt meet ik 0.15% vervorming aan 4Ω

 

De fabrikant geeft op 0,1% tot 12watt en 8Ω  dus m.i. klopt dat.

Het aardige is dat bij lage volumes van 0,1 watt de 2 en 4 harmonische  iets sterker zijn dan de oneven dus 3 en 5e harmonischen

Bij hogere 1watt en hoger is de 2e zo'n 15dB sterker.  Eenzelfde soort versterking zie je bij buizen SE (single ended)  versterkers.

 

Langzaam wordt het duidelijk waarom hij zo fijn klinkt.  Oja de voorversterker voegd nauwlijks wat extra toe :)  

Link to comment
Share on other sites

Zaterdagmiddag en zondagmiddag een paar uur gemeten aan een Leak Stereo 30.  Beetje saai werk dat meten :(  In de metingen van zaterdag zaten wat foutjes vanmiddag heb ik het overgedaan.  Het is aardig gelukt en ik heb nu een goed beeld waarom de versterker zo fijn klinkt.   Respect voor Harold Joseph Leak. :)

 

http://www.tubejack.nl/revisie-leak-stereo-30-plus/

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Beste Vintage,

 

Mijn respect voor Harold Joseph Leak groeide dóór, naarmate ik mij meer in hem verdiepte.

En dat respect groeit nu al ruim vijftig jaar. 

 

Een halve eeuw geleden ging het nog om High Fidelity geluidsweergave.

"WerkelijkheidsWeergave", zei men in ons land. (AMROH / Muiderkring)

 

Het ging om kwaliteit.

Alléén om kwaliteit.

Niet om gebruiksgemak

Of om opslagcapaciteit.

 

Men ontdekte, experimenteerde,

zocht steeds weer naar verbeteringen.

Nieuwe technieken en materialen werden ontwikkeld.

 

Harold Joseph Leak was "The First Name in High Fidelity".

Men leze het boek "Firsts in High Fidelity" van Stephen Spicer. 

To begin with...

 

$T2eC16hHJG!E9nm3sBWLBRVv3yZrTQ~~_35.JPG

 

ISBN-10 1882580311 ISBN-13 9781882580316

 

Slechts ter verluchtiging:

 

 (...) DISTORTION.

Before the main feedback loop is closed the TL/12 amplifier has a relatively low total harmonic content, averaging 0.8% measured at 1000 c/s and 10 watts output. The distortion may vary between 0.6% and 1% owing to tolerances in valves. (It should be noted that the TL/12 is a design not dependent on "matched" valves for its fine performance, nor does the amplifier rely on "balancing" controls. The use of either of these devices in small power amplifiers is indicative of design deficiences - usually of low-frequency instability). When the main feedback loop is closed the distortion is reduced by 20 times (26db) to 0.052 or less.

The importance of reducing distortion to such low levels was apparently first recognised by ourselves, and H. J. Leak has convincingly demonstrated the effects to technical audiences (Ref 8). When a 1000 c/s sine wave is fed to an amplifier which generates 1% total harmonics the distortion is barely audible, but if two sine waves of differing frequencies are applied to the input the intermodulation products are annoyingly loud, and do not reduce to inaudibility until the amplifier distortion is reduced to 0.3% from sine wave input (Ref 8). Similarly, three-tone inputs necessitate a further reduction in amplifier distortion before intermodulation products become inaudible. Because speech and music may be regarded as many simultaneous frequencies, each of sine wave form, it is wise to reduce harmonic distortion to as low a figure as possible, and this can he achieved only by the application of large magnitudes of negative feedback. This inescapable and sole solution for the reduction of all forms of distortion should always be borne in mind by the less experienced reader. Arguments are sometimes advanced that only small magnitudes of negative feedback are necessary, or even desirable. These arguments may be made in ignorance, or they may be an attempt to make a virtue of necessity; an attempt to cover the fact that some amplifiers have inherent deficiencies of design which do not allow the use of large amounts of negative feedback. These deficiencies will be dealt with later under the headings of sensitivity and stability.

It will be seen from the National Physical Laboratory report that the very low distortion of the TL/12 amplifier consists predominantly of 2nd and 3rd harmonics. This result is highly desirable, because audible distortion is apparent when there are quite small amounts of higher harmonics (Ref 9).

It is also significant that the 3rd harmonic is no greater than the 2nd, for it is well known that the subjective annoyance caused by a given percentage of 3rd harmonic is greater than from the same amount of second (Ref 9). The 3rd harmonic content in the TL/12 approximates 0.015%, as may be gauged from the National Physical Laboratory report. This is 12 to 20 times better than the amount claimed for most feedback amplifiers.

The very low distortion content of the TL/12 is therefore effectively low, and this accounts for the superior "cleanness" of reproduction given by the amplifier.

The intermodulation products total 0.11% from a 400 c/s signal modulated by a 4,000 c/s signal 12db down. This intermodulation distortion is lower than on any amplifier of which we have cognizance. (...)

http://www.44bx.com/leak/PointOne2.html

 

The Human Factor (d.w.z. wat men belééfde aan vervorming e.d.) tèlde toen nog!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...