Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Leuk soms wordt je ook wat gegund :)  Vandaag gekocht een Sansui G-7000.

220736-sansui_g7000_receiver.jpg

Mooi gemaakt met o.a. een ringkern trafo

220738-sansui_g7000_receiver.jpg

Er zijn nog zwaardere modellen o.a. de G-9000 maar m.i. voegt dit niet zoveel toe.  Niet meer,  dan dat je nóg meer vermogen hebt en dit

is al veel te veel.... :blink:

Restauratie is ook voor mij een flinke uitdaging, hier zit ik zeker dagen  aan te prutsen  :) voordat hij helemaal naar mijn zin is  ;)

Beste Vintage,

Ja, prachtig! Nog helemaal authentiek, denk ik?

Dank je Spido,

Hij is  helemaal origineel,  maar het is de bedoeling dat hij mooier wordt dan nieuw.

Met die mooie onderdelen die je -vandaag de dag-  kunt kopen,  is dat mogelijk.  :)

Er zitten ook weer FET's  in een paar schakelingen,  o.a. in de phono trap :wub:

Ik ga er vanuit  dat hij minstens zo goed gaat klinken als serieus high-end spul,  dàt is mijn uitdaging ;)  

Alleen al die watt meters > 200 watt :o :o :o Monsterachtig B)

g7000nieuwbinnen..jpg

Dit is hem dan de G-7000  van de week opgehaald.   Het ontvangst gedeelde deed niets meer, dat is inmiddels aardig gerepareerd. 

Repareren doe ik sowieso éérst voordat ik zoiets ga restaureren,  anders is het financieel té risicovol.  Ga maar na, naast schoonmaken van schakelaars. printen etc moeten er meer dan honderd condensatoren vervangen worden.  Er zit alleen al 4x 12.000uF :blink:  in de voeding.

Goede voeding elco's van mijn favoriete merk Vishay zijn duur.

Ik heb natuurlijk al de "sappige" informatie -die zo te downloaden is- doorgespit.   Wat te denken van een dikke ring kern trafo mét aparte windingen voor links én rechts.   Veel is DC gekoppeld dus het is een snelle versterker.  Een Slewrate van 60volt µsec :o 

Voor Spido er komen hele mooie blokgolven uit :D    

Verder weer tal van prachtige FET schakelingen (FET= buis zonder gloeidraden)  die je tegenwoordig weer in de duurste apparatuur ziet.

Dit is high-end!  Vele malen beter,  dan die (plastic wegwerp) troep die je tegenwoordig koopt ;)

Edited by Tubejack

• 2 weeks later...
The Empire EDR 9 phono cartridge incorporates a hum bucking, four coil structure as well as a complete shield to prevent stray hum in the cartridge.

Should any excessive hum exist in your system, it will most likely be because of errors in wiring of the rest of the high fidelity system.

Recommended input load resistance is 47K and total capacitance is 100pF.

With removable, conical stylus and low tracking force.

Specifications

Frequency response: 20 to 35,000Hz

Stylus: LAC 0.2mil

Effective tip mass: 0.30mg

Channel balance: 3/4dB

Input load: 47K

Total capacitance: 100pf

Output: 4.5mV

Stylus: S5000 (black)

http://www.vinylengine.com/library/empire/edr9.shtml

1_f.jpg

Een "humbucking" element met vier spoeltjes... Is dat idee vaker uitgevoerd?

Heeft iemand anders hier óók ervaring met zulke dubbelspoel-elementen?

http://www.vinylengine.com/library/empire/edr9.shtml

1_f.jpg

Een "humbucking" element met vier spoeltjes... Is dat idee vaker uitgevoerd?

Heeft iemand anders hier óók ervaring met zulke dubbelspoel-elementen?

Yep ik heb hier de Acutex die werkt ook met 4 spoeltjes.

Die speelt erg goed maar mist toch de verfijning die een MC element heeft.

Al zijn de verschillen klein.

Ik ken de Humbuckers alleen van Gibson.

Zelfde techniek:

(...) Single coil pickups act like a directional antenna and are prone to pick up mains hum(nuisance electromagnetic interference generated by electrical power cables, power transformers, and fluorescent light ballasts in the area) along with the musical signal. Mains hum consists of a fundamental signal at a nominal 50 or 60 Hz, depending on local alternating current frequency, and usually some harmonic content. The changing magnetic flux caused by the mains current links with the windings of the pickup, inducing a voltage by transformeraction. The pickups also are sensitive to the electromagnetic field from nearby cathode ray tubes in video monitors or televisions. (...)

A hum bucking pickup (...) is composed of two coils*. Each coil is wound reverse to one another. However, the six magnetic poles** are opposite in polarity in each winding. Since ambient hum from power-supply transformers, radio frequencies, or electrical devices reaches the coils as common-mode noise, it induces an electrical current of equal magnitude in each coil. Because the windings are reversed in each pickup coil, the electro-magnetic interference sine wave signals in each pickup are equal and in antiphase, resulting in them canceling each other. However, the signal from the guitar string is doubled, due to the phase reversal caused by the out of phase magnets. The magnets being out of phase in conjunction with the coil windings being out of phase put the guitar string signal from each pickup in phase with one another. Therefore, the voltage of the signal is approximately doubled, if the two coils are connected in series. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pickup_(music_technology)#Humbuckers

* per kanaal, vanzelfsprekend.

** dit slaat op pick-ups ("elementen") voor elektrische gitaar.

Best wel héél slim bedacht...

• 1 month later...

$_1.JPG  $_1.JPG

(...) These are a used, RADFORD SC 242, Pre Amplifier and SPA 60, Stereo Power Amplifier, from 1969. 
100% original and 100% fully working, amazing sound. Only some letters and indicator level are missing with the age.(...)

http://www.ebay.co.uk/itm/RADFORD-SC-242-SPA-60-PRE-AMP-STEREO-POWER-AMP-USED-/251493859800?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3a8e33c1d8

Voor wie toevallig nog op zoek was naar een prachtige vintage versterkercombinatie...

Is het dan een 6 snarig of 12 snarig element  :wacko:

Voor 6-snarige gitaar met twee humbuckers (een brug-element en een hals-element):

hbcolorcode.jpg300px-Schema_kytaryzt.jpg

Elk element ("nek" en "brug") is dus eigenlijk dubbel uitgevoerd, met de spoelwikkelingen van beide elementen in tegengestelde richting. Bij vintage Gibsons (e.a.) zijn de beide humbucking pick-ups afgedekt met één kap, zodat ze samen één element lijken.

(...) humbucking pickup, or humbucker is a type of electric guitar pickup that uses two coils to "buck the hum" (or cancel out the interference) picked up by coil pickups. Most pickups use magnets to produce a magnetic field around the strings, and induce an electrical current in the coils as the strings vibrate (a notable exception is thepiezoelectric pickup). Humbuckers work by pairing a coil with the north poles of its magnets oriented "up", (toward the strings) with a coil which has the south pole of its magnets oriented up. By connecting the coils together out of phase, the interference is significantly reduced via phase cancellation. The coils can be connected in series or in parallel. In addition to electric guitar pickups, humbucking coils are sometimes used to cancel hum in dynamic microphones.* (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Humbucker

* En dus ook in sommige p.u.-elementen!

Voor het Empire EDR.9 "humbucking" p.u.-element geldt wat Vinylengine al schreef:

(...) The Empire EDR 9 phono cartridge incorporates a hum bucking, four coil structure as well as a complete shield to prevent stray hum in the cartridge.(...)

Per kanaal dus twee spoeltjes, die in tegengestelde richting zijn gewikkeld.

Yep ik heb hier de Acutex die werkt ook met 4 spoeltjes.

Die speelt erg goed maar mist toch de verfijning die een MC element heeft.

Al zijn de verschillen klein.

(...) I have been told this Empire EDR.9 outperforms many MC Cartridges costing many times the price paid. I believe it. This cartridge design, more than 25 year old, may be the best MM cartridge in its class. It is an understatment to say it is an outstanding value. 

If you don't have an MC phono input, rather then adding a MC phono stage or step up transformer that could degrade your signal, think about using a high quality MM pick up.The MM Empire EDR.9 is a great choice, and a better value than using a high priced high output Moving Coil Cartridge. (...)  

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1165775623&&&/Empire-EDR-9-Moving-Magnet-Cartridge-

Het grote voordeel van een dergelijk MM-element is m.i. dat het niet kritisch is t.a.v. de aanpassing: elke normale MD/MM/MI phono ingang is goed. En dan klinkt het element stukken beter, kan ik je verzekeren, dan high-output MC-elementen via dezelfde ingang.

Alleen low-output /low impedantie elementen via een geschikte MC-voorversterker (laagohmige ingang) kunnen nog luchtiger, nog transparanter klinken.

• 2 weeks later...

Pioneer SX-5580 = SX1050

pioneer_sx-5580-a5d.jpg

Bij het inschakelen kunnen er stromen lopen van 120......150! ampere :blink:  Daarom heeft deze versterker een inschakel vertraging.

pioneer-sx-5580-inside.jpg

Dit is High-end uit 1976 B)  Met deze receiver is vanalles aan de hand,  ooit gerepareerd met niet originele onderdelen. :(

Zeker  2x 170 watt aan 4Ω,  hij weegt ruim 23kg :wacko: 

Uitdaging :)

Dank je,  maar het  is nu nog, een oud ding George.

De rechter eindtrap ligt eruit,  ik ga nieuwe eindtransistoren bestellen in China.

Daarna worden beide eindtrapen gerestaureerd en verbeterd.

Hierna stap-voor-stap de printen opknappen beginnen bij de tuner en na de laatste

print alle lampjes en autowax.

Daarbij vergeleken is mijn huidige vintage project maar een kleinigheidje: het renoveren / optimaliseren van een paartje KEF Cresta, type 1 (1970).

Van de oude KEF luidsprekers zijn de elcap condensatoren dikwijls verlopen (of zelfs compleet dóódgelopen), zodat het DN9 filtertje de meeste aandacht krijgt.

60_14.jpg    

Grote verrassing: het DN-9 filtertje komt niet overeen met de literatuur!

Volgens het "Historisch Overzicht KEF-overneemfilters vanaf de KEF Concord (1963)", d.d. september 1972, TransTec B.V., was het DN-9 SP-6374 filtertje van de Cresta 1 een wondertje van eenvoud. 

De B110 (SP1003, eerder ook aangeduid als A6362*) werd volgens deze literatuur direct aangesloten: als breedbander zeg maar.

Dat kon ook zonder problemen gebeuren, want het bereik (op de as) liep gladjes door tot boven 5 kHz, en viel daarna tamelijk rimpelloos af.

Het DN-9 filter was dan ook alleen maar voor de tweeter T27 (6340) bestemd. Het was een derde-orde filter van wat ongewone samenstelling (5µF serie, 0,25mH parallel, 5µF serie.)

De in de luidsprekertjes aangetroffen filtertjes bevatten echter twee zeer dundradige ferrietkernspoeltjes (beide 0,23mH) en één elcap condensatortje van 4µF.

Het ene ferrietkernspoeltje diende als eerste-orde low-pass filter voor de B110, en de elcap plus het tweede ferrietkernspoeltje vormde een tweede-orde high-pass filter voor de T27. C/o lag zodoende even boven 5kHz.

Het verbaast mij, dat het filter niet overeenkomt met de officiële literatuur. Maar ook afgezien daarvan roept het twijfels op.

Want waarom zou je een woofer/middentonertje met een - dankzij het toen revolutionaire bextrene - mooie natural rolloff in het hoog, lastig vallen met een overbodig low-pass filterje - een zwak belastbaar ferrietkernspoeltje - dat niet veel meer doet dan de impulsverwerking aantasten?

Nou ja... zo zijn er nog wel meer twijfels en vragen. Maar ik moet mijn menig herzien, dat àlle historische (jaren '60 en '70) elcaps inmiddels waardeloos en onbruikbaar zijn geworden: de elcaps die ik in deze filters aantrof, waren nog steeds bruikbaar. Ik geef echter tòch wel de voorkeur aan Mundorf "Audiophile"...

Wat verder opvalt: de inwendige bedrading! In die dagen was het nog normaal om draadjes te gebruiken die wij voor fietsverlichting toepasten, in de dagen van dynamo's en gloeilampjes. "Zwakstroomdraadjes", werden die genoemd.

Tja... de Cresta werd destijds ook gespecificeerd met "max. 15Watt RMS". En erg veel méér moet je er ook maar niet inpompen, dunkt me.

Voor beschaafd luisteren moet dat trouwens wel genoeg zijn.

* Kennelijk dateren de Cresta's op mijn werktafel uit de periode waarin type A6362 plaats maakte voor type SP1003: hoewel ze op dezelfde dag zijn geïnspecteerd, is één exemplaar voorzien van een B110 met aanduiding 6362 - met een poolplaat die bevestigd is met drie moeren - en één exemplaar met aanduiding 1003 - met een verlijmde poolplaat.

• 4 weeks later...

De KEF Cresta's zijn flink opgeknapt en weer terug naar hun eigenaar. Hij is erg tevreden met het resultaat.

Het oude fineer (44-jaar) van de Cresta's was hier en daar flink beschadigd. Ik herstelde het met plamuur, tone-up pencil voor meubilair (diverse bruine kleurtjes) en bijenwas.

De oude filtertjes werden vervangen door een één elements (eerste orde) low-pass filter voor de B110 (een Monacor LSIP-22/1; 0,22mH; 1,0mm2; 150W RMS) en een drie elements (derde orde) high-pass filter voor de T27 (twee Mundorf "Audiophile" MKP's van 4,7µF, plus het originele KEF ferrietkernspoeltje van 0,23mH.)

Eerst probeerde ik nog uit, hoe de Cresta reageerde op simpeler filtering: géén low-pass voor de B110 (vanwege de veronderstelde goede natural roll-off) en een enkele MKP voor de T27 (vanwege de opgegeven lage resonantiefrequentie van ca. 900Hz).

Maar de roll-off van de B110 bleek niet zo mooi als verondersteld, en de T27 verzette zich krijsend tegen flinke akoestische belasting. Met de uiteindelijke filtering volgde ik in feite het oorspronkelijke schema van KEF.

De eigenaar is ook bezitter van een paar The Perfect Performer 16.5 luidsprekertjes.

Voor het demonstreren van de bereikte kwaliteit werden de Cresta's daarom bovenop een paar van diezelfde speakers gezet.

Door het omschakelen met de "Main LS" en "Remote LS" toetsen van een Leak "Stereo 70" versterker konden snel gehoormatige vergelijkingen worden gemaakt.

Bij bescheiden geluidsniveau klonken de Cresta's heel behoorlijk.

Weliswaar was de basweergave zeer teruggehouden en liep die ook niet diep door, maar hij was wel zo goed van kwaliteit (precisie) dat basloopjes prima te volgen waren.

Ondanks de verbeterde filtering lieten de Cresta's echter bij hogere belasting weer hun natuurlijke & onvermijdelijke beperkingen horen. Complexe muziek kreeg al gauw een glazige hardheid (vervorming) en het hele klankkarakter werd benauwd, amechtig, opgestopt.

Ik herinnerde me tijdens dit luisteren opeens weer heel goed waarom ik zèlf zo'n 34 jaar geleden besloot deze geheel gesloten "drukkamer" speakertjes niét te kopen.

Maar toch: als je ze niet te luid laat spelen, kun je van zulke antieke Cresta's nog genoeg plezier beleven.

• 2 weeks later...

De SX-980 heb ik 5 minuten terug gerepareerd. De FM tuner deed het niet goed,  een kolfje naar mijn hand.  Erg leuk werk  ;)  

De rest was al vrij netjes opgeknapt.  Niet zoals ik dat doe, ben een pietlut.   Maar hij speelt weer goed  :)  

De  SX-1250 moet helemaal uit elkaar,  daar ga ik helemaal los :)  Niet goedkoop, waard? zeker!

Deze versterker kan minimaal 2x 200watt leveren in 4ohm, daarvoor komen o.a.  4 nieuwe power Vishay elco' s in de voeding van 22.000uF  :blink: 

Vergelijk dat eens met het moderne spul.  Had laatst een Cambridge Azur 640r receiver die kon volgens de spec' s 7x 100 watt leren. 

Er zaten maar 2 vrij kleine 15.000uF  elco's  in.  Vind je het het gek, dat zoiets na precies 7 jaar stuk is?  Ik niet ;)   

(...) Deze versterker kan minimaal 2x 200watt leveren in 4ohm, daarvoor komen o.a.  4 nieuwe power Vishay elco' s in de voeding van 22.000uF  :blink:(...)

Beste Vintage,

Soms lijkt het wel alsof je op minstens twee gedachten hinkelt.

De ene keer ben je onder de indruk van grote vermogens, en de andere keer wijs je er op dat de eerste watt vooral van belang is, en dat groot vermogen geen garantie biedt voor de meest verfijnde weergavekwaliteit.

Ik moest hierdoor denken aan een populaire geïntegreerde transistorversterker van destijds: de Mission Cyrus One.

Hij werd na enkele jaren opgevolgd door een aanmerkelijk krachtiger model: inderdaad, de Cyrus Two.

Met separate voedingsmodule et all. Prima meetcijfers, dat wel.

Maar dat zwaardere model heeft bij muzikale mensen nooit het enthousiasme van zijn voorganger kunnen wekken...

high%2Bfront%2B2.jpg

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...