s_k Posted 21 september 2014 Report Share Posted 21 september 2014 Er is slechts een handjevol 'vintage' apparaten waar ik iets mee heb en die ik serieus zou overwegen in mijn audioset.Thorens heeft mooie apparatuur gemaakt die nu vintage is en ik was aardig onder de indruk van de Dynaco PET-5.Verder vind ik, meestal, moderne audio beter klinken, met uitzondering van speakers misschien.Neemt niet weg dat ik blij zal zijn als m'n Luxman L-309V terug is om m'n B&W DM6 aan te sturen. Een goed vintage slaapkamersetje is nooit weg . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2014 Report Share Posted 22 september 2014 (edited) Beste Vintage, Soms lijkt het wel alsof je op minstens twee gedachten hinkelt. De ene keer ben je onder de indruk van grote vermogens, en de andere keer wijs je er op dat de eerste watt vooral van belang is, en dat groot vermogen geen garantie biedt voor de meest verfijnde weergavekwaliteit. Beste Spido, Dat lijkt inderdaad misschien zo. Maar in dit geval gaat het over duurzaamheid. 7x 100watt uit een krappe voeding halen is m.i. niet bevorderlijk voor de levensduur van het apparaat. Zal het nog sterker stellen. Zelfs een 2x 50watt SX-750 receiver uit dezelfde Pioneer reeks heeft precies dezelfde sterkte qua voeding. Die Pioneer doet het na 40 jaar waarschijnlijk nog.... De genoemde Cambridge is dan allang verwerkt tot schroot. Sowieso de 1e watt uit een versterker is m.i. het belangrijkste, ongeacht het type of merk. Het aantal watt's zegt weinig maar dat is vaak het enige dat mensen "snappen" Staat ook gewoon op mijn site hoor zie b.v. http://www.tubejack.nl/revisie-leak-stereo-30-plus/#more-56 Edited 21 december 2014 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 De SX-1250 staat op de werkbank. Wat een ding! Waarschijnlijk heeft het apparaat een tijd lang vochtig gestaan want hier en daar is het plaatwerk en chassis roestig. De staat is zo matig dat ik het niet meer de moeite waard vind om te restaureren. Bovendien is door het vocht het afbreuk risico groot is, m.a.w. kan op problemen met schakelaars etc. Wil wel graag dat zoiets weer 20 of 30 jaar meegaat, dus ik doe het niet. Er zit zo 3 dagen werk in .... (eerder een week) en alleen al aan onderdelen 500€ Weet niet wat er mee aan moet. Waarschijnlijk gaat hij zo retour. Heeft nog veel geld gekost.... 2e hands 1000€ Zo goed als nieuw he..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Da's moeilijk. Krijg je een slecht nieuws gesprek, en dat ben je denk ik niet gewend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Da's moeilijk. Krijg je een slecht nieuws gesprek, en dat ben je denk ik niet gewend. Vanuit het bedrijfsleven en OR ben ik afdoende gehard Marc Net even verder getest, in werkelijkheid is het nog veel slechter dat net verwoord. FM ontvangst is slecht, dit komt omdat de detector spoel is stuk gegaan. Vermoedelijk is door verkeerd trim gereedschap. Geprobeerd is een andere er in te zetten maar dat is mislukt........ Nieuw is dit niet meer te krijgen. Voeding elco' s hebben gelekt... Schakelaars zijn volgespoten met een zeer argresieve spray, zodanig dat zelfs het chroom van de knopjes verweerd is. Hij gaat retour. Hier is meer dan één wonder voor nodig Eigenlijk zou er een APK keuring voor vintage audio moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Vanuit het bedrijfsleven en OR ben ik afdoende gehard Marc (...) Beste Vintage, Ja, ja, "afdoende gehard", hè? Kom nou! Je teleurstelling is maar al te duidelijk. Je vindt het leuk om ouwe spullen weer helemaal in orde te brengen. Liefst zelfs beter dan nieuw. En als dat niet meer kàn, in alle redelijkheid, vind je dat jammer. En in dit geval ook zonde van 't geld dat er voor is betaald. Spido is blij met jouw teleurstelling. Want die geeft aan dat je hart hebt voor je zaak. Zulke mensen zijn er veel te weinig, in de hifi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Dat soort gesprekken zijn inderdaad niet leuk Spido, maar ik heb wel voor hetere vuren gestaan. Ik begrijp niet, dat mensen zulke rommel verkopen en glashard beweren dat het als nieuw werkt. Aan de andere kant zouden de mensen die zoiets aanschaffen ook eens hun "roze bril" af moeten zetten bij de aanschaf. Na 30 of 40 jaar zonder serieus onderhoud kan dat helemaal niet. Dezelfde man kwam ook met een "gereviseerde" SX-980 Ik hou er niet van collega's in een slecht daglicht te zetten. Maar ik begrijp niet dat er mensen zijn die zo' n liefdeloze revisie uitvoeren en daar héél veel geld voor vragen én krijgen. Ik heb een reeks foto' s gemaakt, helaas heb ik wat weinig licht in de garage, maar misschien dat ik er een webpagina van maak. Zonder naam en toenaam natuurlijk. Want er is haat en nijd genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Oei dat is echt jammer, Jack! En dan zoveel geld moeten neertellen voor een wrak .... heel bitter is dat. Er lopen helaas genoeg gewetenloze sujetten rond op deze wereld, alleen verwacht je die eerder in de autobranche. Verder geheel met Spido eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 september 2014 Report Share Posted 29 september 2014 Tja echt triest. Maar als zelfs het chassis bijna is doorgeroest dan snap ik wel dat je daar geen tijd meer in wil steken. Het moet het wel waard zijn. Wel heel jammer het is echt een beest van een receiver die je niet heel vaak tegen komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Het chassis is roestig George, niet door geroest. Dat krijg je nog wel goed. Op Ebay kan ik een 2e hands FM print kopen en aanpassen aan de Nederlandse deemphasis. Schakelaars etc ook. Dat is allemaal zo' n probleem niet. Maar het kost me minstens een week tijd en ongeveer 500....550€ aan onderdelen om het apparaat weer perfect in orde te krijgen. Moet je dat wel doen? Of willen? Ik weet het niet. Wat ik wel weet dat het een beest van een apparaat is. Dat hij mooier als nieuw kan spelen. Dat je daarna als eigenaar waarschijnlijk niet gauw meer wat anders wilt. Om je een idee geven van het verschil in operatie met de SX-1250. In die SX-980 is hooguit voor 100€ aan elco' s vervangen. Hij is nog vies, hier en daar zijn onderdelen "vergeten" of zijn de verkeerde. Bovendien de tuner deed het nog niet..... Man moest wel 600€ betalen. Zo' n SX-980 is een "kleintje" hiermee vergeleken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Heb je een bedrijf of een hobby? Doe je het omdat het een uitdaging is of maak je een offerte met rekening van €159 voor onderzoek? Ziedaar het dilemma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Als bedrijf, zou zoiets al gauw een dure grap worden. Zelfs als je tegen een heel laag uurtarief werkt, stel 20€ dan gaat zoiets alleen al aan arbeid 800€ kosten. Plus dan de onderdelen dus samen zeg 1300€ . Dan doe je het m.i nog heel vriendelijk , want de kosten voor arbeid zijn niet zo gek veel hoger als de gebruikte onderdelen. Helemaal als je dat vergelijk met die SX-980 waar dat 1 op 5 is. Aan de andere kant.... Van 20€ daar 21 BTW af en minimaal 33% inkomstenbelasting. Dan hou je netto ongeveer 10€ per uur over iets meer dan het minimum loon 7,48. Dan nog wel rekening houden met kosten van apparatuur en huisvesting, zaken zoals energie etc. Zoiets is m.i. alleen als hobby te doen. Maar om zoiets naast een lange werk week te doen is ook niet handig. Dàt is m.i. een van de échte dilemma 's Marc. Maar misschien werk ik wel niet hard genoeg.... Ik ben altijd wel heel erg gelukkig, als zoiets weer staat te spelen. Help eens even mee. Wat te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Beste Vintage, Wellicht is er, voor minder geld dan voor de restauratie nodig zou zijn, wel een goed exemplaar op ebay o.i.d. te vinden? Zou de miskoop dan nog post mortem dienst kunnen doen als orgaandonor? In #1122 schreef je nog: (...) De SX-1250 moet helemaal uit elkaar, daar ga ik helemaal los Niet goedkoop, waard? zeker! (...) Als het hart, het gevoel, spreekt zwijgt het hoofd, het verstand. Er zijn, m.n. in Engeland, bedrijfjes die zich helemaal hebben toegelegd op, bijvoorbeeld, het restaureren van bepaalde types buizenversterkers uit de jaren vijftig en zestig. Je weet wel wèlke, hè? Dat restaureren kost veel geld. Maar het is - ook rationeel - geen weggegooid geld. Want voor zulke versterkers worden tweedehands prijzen betaald, die de restauratie lonend maken. Zou zo'n redenatie ook opgaan voor de SX-1250? Of is hij daarvoor nog nèt niet "vintage" genoeg? http://www.ebay.com/itm/COMPLETE-RESTORATION-PIONEER-SX-1250-/360098265477 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Beste Vintage, Wellicht is er, voor minder geld dan voor de restauratie nodig zou zijn, wel een goed exemplaar op ebay o.i.d. te vinden? Zou de miskoop dan nog post mortem dienst kunnen doen als orgaandonor? In #1122 schreef je nog: Als het hart, het gevoel, spreekt zwijgt het hoofd, het verstand. Er zijn, m.n. in Engeland, bedrijfjes die zich helemaal hebben toegelegd op, bijvoorbeeld, het restaureren van bepaalde types buizenversterkers uit de jaren vijftig en zestig. Je weet wel wèlke, hè? Dat restaureren kost veel geld. Maar het is - ook rationeel - geen weggegooid geld. Want voor zulke versterkers worden tweedehands prijzen betaald, die de restauratie lonend maken. Zou zo'n redenatie ook opgaan voor de SX-1250? Of is hij daarvoor nog nèt niet "vintage" genoeg? http://www.ebay.com/itm/COMPLETE-RESTORATION-PIONEER-SX-1250-/360098265477 Hallo Spido, Op Ebay zie ik prijzen tot 1.600....1.700€ voor een gebruikt exemplaar. In feite moet daar net zoveel aangedaan worden. Maar daar is hopelijk nog niet aangerommeld, dat is dan minder werk , je hoeft niet eerst de rommel van een ander op te knappen. Wat die COMPLETE RESTORATION----PIONEER SX-1250 restauratie voor 475$ op Ebay betreft. Dat kan helemaal niet voor dat bedrag. De beste man heeft wel 100% tevreden klanten... hoe doet hij dat? De belangrijkste onderdelen -zoals vervangen van de vier zware 22.000uF 80volt voeding condensatoren a 60€ per stuk - wordt helemaal niet gedaan. Verder tel ik maar zo' n 50 ... 60 onderdelen. Terwijl in een kleinere versie de SX-850 als zeker zo' n 150 onderdelen vervangen worden. Een condensatortje vervangen kan bijna iedereen, maar is heel is iets anders dan een toestel zo restaureren dat de ziel in het apparaat blijft. Mensen wordt gewoon genept. Of laten zich neppen door voor een dubbeltje..... Afijn ik zit heerlijk te prutsen aan mijn Sansui G-7000 waar langzaam de onderdelen voor binnenkomen Het is zo mooi gemaakt met vergulde stekkertjes, zie je zelden, heel erg bijzonder Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 zal mij benieuwen of jij je geld terug krijgt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 zal mij benieuwen of jij je geld terug krijgt.... Hoezo GoodTube ? Als ik een apparaat koop, maak ik hem open en probeer zoveel mogelijk functies. Met gladde en mooie verkooppraatjes moet je bij mij niet wezen. Toch heb ook ik wel eens een zeperd Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 McIntosh MC225... Oók mooi, hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 McIntosh MC225... Oók mooi, hè? Mooi? Het is maar wat je mooi vindt. Ik vind het een foeilelijke draak. Amerikaanse protserigheid ten top. Misschien klinkt het wel goed. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Ja, mooi protserig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Vind het ook niet mooi Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Update goed gesprek gehad. Het ziet er naar uit de de Pioneer SX-1250 "gered" wordt, mede dankzij Ebay. Ook voor mijn Sansui G-7000 kon ik zo een schakelaar bestellen. Maar eerst flink aan krachttraining doen..... 30kg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Een mooie uitdaging dan voor je. Als deze klaar is dan is die volledig uit elkaar geweest en is het echt een nieuw apparaat geworden. Het zal zeker een goed gevoel geven als deze weer goed is. Suc6 met de restauratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Vind het ook niet mooi Spido. Nou ja... hij probeert tenminste niet op alle andere versterkers te lijken. Tegenwoordig is een karakteristiek uiterlijk een soort misdaad of zo. Alles moet op elkaar lijken, en dan nog het liefst op... niets. Minimal design. Modern en zo. Ken je het verhaal van Guus Flater, die dacht zijn hele vakantie te hebben opgenomen met zijn camcorder, maar per ongeluk zijn oplaadbare boormachine had meegenomen? ("Al die rotzooi lijkt op elkaar, tegenwoordig!") Nou, ik vind zo'n ouwe stoomloc mooier dan een TGV. Veel meer trein, ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Een mooie uitdaging dan voor je. Als deze klaar is dan is die volledig uit elkaar geweest en is het echt een nieuw apparaat geworden. Het zal zeker een goed gevoel geven als deze weer goed is. Suc6 met de restauratie. Dank je George. Zo' n Sansui G-7000/701 waar ik nu aan sleutel is ook echt heel mooi. Zit service vriendelijker in elkaar dan de SX reeks. Enige nadeel is dat ze niet in een standaard audio rek passen. Mijn vrouw had daarvoor van de week bijna een mooi kastje voor geregeld, waren net te laat... Het lijkt me leuk om een tijdje met dit soort monster receivers te spelen. Vanaf een SX-750, is ruim voldoende voor een realistische weergave. @Spido het is zeker geen "eenheidworst" maar vind hem gewoon niet mooi. Qua techniek lijkt McIntosh me zeker niet verkeerd. Lelijk dingen, kunnen daardoor mooi zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Vaag verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts