Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Vintage,

De JT-322 is een vierkanaals-element.

Verklaart dat die hoge afsluitweerstand?

Ik zie dat de dynamische compliantie 10 x 10 6cm/dyne bedraagt.

(Maar die zal wel wat zijn toegenomen, na verloop van tijd.)

Is de arm van jouw Sony dan eigenlijk niet wat licht voor dit element?

Of, wat ik eigenlijk bedoel: is dit element eigenlijk niet wat te stug voor jouw toonarm?

Beste Spido,

Dat zou best kunnen het frequentie bereik moest minstens tot zo' n 50 Khz  gaan, anders werkte CD-4 quadrafonie van o.a. JVC niet.

Met een hogere afsluit impedantie belast je volgens mij minder het element, blijkbaar pure noodzaak.

Of het element past? Geen idee, er zo in geschroefd, kan maar op één manier. 

Het element is vintage en de platenspeler ook beide eind jaren 70. Dus waarom niet? Het past verder perfect en afregelen is kinderspel.

Maar nu met samen die Optonica SO-9100 die een erg fraaie phono trap heeft, klinkt het echt erg goed.

Net de nieuwste LP van Michael Jackson gedraaid "Escape"  daar staan fraaie opnames op b.v. nummer 2 van kant A "Chicago"

Je geloofd je oren niet, zoveel informatie er in dat nummer zit,  muziek komt in laagjes de woonkamer in en los en ver uit de luidspreker.

Er zit ook een heel mooi bas lijntje in.

De set waar ik nu mee speel is een samen geraapt spulletje en kostte totaal  450€  Voorversterker, eindversterker, platenspeler en element

Maar het maakt muziek,  ik hoor engeltjes in mijn oren.  Een goede phono-trap maakt dus wel degelijk verschil.

Net als goede luidsprekers,  maar dat lijkt me normaal.

P.s. de "eindversterker"  komt uit de kliko....

Je komt soms mooie spullen tegen zo.

Heb je er nog wat aan moeten doen of was het nog in goede conditie?

Moet even meten hoe de staat van het e.e.a. is.  Waarschijnlijk 15 Nichicon elco's vervangen en dc afregelen.

Technisch werkt e.e.a. goed, ook de schakelaars, ledjes etc.  Er zitten hele mooie gesloten Noble potmeters in.

Optisch niet nieuw, wat plekjes en een deuk aan een zijkant. Die sla ik er wel weer uit met een hamer.

Maar voor het geringe bedrag dat ik moest betalen mag dat.  Een Tonar Vinyline 4189 is heel wat duurder ...

Poor man's high-end ;)

Serieus mooie preamp Jack!

Ze konden het daar wel hoor, ik heb deze en de bijbehorende eindtrappen wel eens geserviced.

Gebouwd als een tank en na een (kleine) revisie weer goed voor 30 jaar.

Ja,  ik ben er blij mee.  :)  Sharp is m.i. typisch zo' n verguisd C- merk, waar niemand aan denkt.   En dan is het leuk, dat je toch weer juweeltjes ontdekt.

Er zijn nog veel meer juweeltjes en onbekende merken dat ga ik voorlopig niet aan de grote klok hangen, dat drijft alleen maar de prijs op.   Maar wat ik af en toe zie  :o

Helaas staat het huis al vol met defecte  apparaten :D

Maar op Marktplaats kun je af en toe ook af en toe vintage kopen dat de nodige service heeft gehad.  Zo staat er momenteel een Technics SA-5670 receiver voor maar 500€

Ik ken de verkoper niet,  maar vind het niet duur.  Dit doet m.i. niets onder voor 3...4 zo dure Pioneer SX receivers, waar je dan ook nog een hoop aan moet doen...

Uit mijn hoofd kostte dit apparaat in de jaren 70 iets van 3000 gulden is dezelfde koopkracht als fl. 7 297.03 (€ 3 311.25) nu!

Bron: http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php

Kansje ;) beding  3 maanden garantie en je bent spekkoper.  Als je over de m.i. toch al lage prijs gaat zeuren, snij je, je zelf in de vingers

Beste Vintage,

Je hebt je beste element (een Lyra Delos, nietwaar?) nu in de originele arm van een Thorens TD-2001 zitten, hè?

Zou je dat element - dat toch aanmerkelijk opener, frisser en transparanter klinkt dan de Nagaoka - niet eens proberen in die mooie Sony koolstof arm?

Beste Vintage,

Je hebt je beste element (een Lyra Delos, nietwaar?) nu in de originele arm van een Thorens TD-2001 zitten, hè?

Zou je dat element - dat toch aanmerkelijk opener, frisser en transparanter klinkt dan de Nagaoka - niet eens proberen in die mooie Sony koolstof arm?

Beste Spido,

Dat is een erg verleidelijk idee.  Niet alleen de arm van de PS-6750 maar ook de arm lift lijkt weer een stukje beter dan de TP-90 arm van de TD-2011.

Je kunt de naald héél precies in de groef zetten en de arm lift is veel mooier gedempt.

Alleen kan dat wel?  Is het wel een goede match? 

En twee, ook in de TD-2001 die zo mooi door Bob is afgesteld klinkt de Delos al als een klok.

Dat gaat inderdaad wel een stuk verder dan de Nagaoka.

Luxe problemen ...... misschien moet ik Bob van Music2audio import nog een keer uitnodigen, want zelf kan ik het niet zo goed als Bob dat kan.

P.s. vandaag de 1e meet resultaten van de Optonica SO-9100 die zijn indrukwekkend.

Sinds gister staat mijn "kliko" versterker weer eens  te spelen.  Een Optonica SM-3000 uit 1975.   Een paar jaar terug toen ik nog voor mezelf werkte, had ik een klant met zo' n versterker. "Of ik hem kon opknappen"

Hij was zo tevreden dat hij daarna nog met 3! dezelfde versterkers kwam.  2 waren nog vrij netjes qua uiterlijk. De derde was "voor onderdelen" en kon daarna de kliko in.

Dat was echt niet gelogen, er was van alles mis met die 3e. Om te beginnen was hij ontzettend vies, het leek wel of er een laag snot op zat ....getver...  :wacko: De hoofd print was op meerdere

plaatsen beschadigd. De eindtrap was ooit provisorisch gerepareerd met totaal verkeerde onderdelen.  Kennelijk onder het mom: "als er maar geluid uit komt" 1 kanaal was finaal "uitgefikt"

Doordat ik de 3 andere SM-3000 opgeknapt had, had ik voldoende ervaring met dit model.  Printen zijn hersteld, schakelaars, knoppen schoongemaakt en vele onderdelen vervangen.  Waarbij de

eind transistoren uit een defecte Akai AM-2600 komen, die ik voor niets heb gehad en al een paar dagen buiten in de sneeuw stond.

Hij speelt echt wonderlijk goed, samen met mijn Perfect Performers. Een heel natuurlijk geluid zonder scherpte of andere narigheid.  Grappig detail er zit geen enkel Fetje in.... 

Alleen de phono trap werkt niet....  waarschijnlijk zijn de transistoren defect  (zwarte pootjes) 

Leuk,zo heb je eer van je werk Jack. :)

Het is echt een leuk ding Groovy, maakt muziek. Hij "glimt" ook weer.  Jammer dat een van de vorige eigenaars de postcode voorop er ingegraveerd heeft. Gelukkig klein .

Ik zit in dubio om mijn Lyra Delos in de Sony PS-6750 te laten zetten .....  Bob gebeld...

Net naar een metaal bedrijf geweest, -dat pal achter mijn huis zit- om een gewichtje te laten maken voor de dwars compensatie.

Donderdag klaar :)

• Members

Tja vintage. Als ik dit vandaag te koop zie staan op MP dan wordt ik hebberig de Sony PS-X75 , kan er niets aan doen

Foto-ATINGXPO-D.jpg

Ga hem morgen halen hahaha

Foto is ff geleend overigens

Heb ooit deze nog gehad (maar dan met een houten plint)...

8EBD9831C8E245CD8E38493C92D5A2E5.jpg

Sony PS B80 Biotracer

...die was gereviseerd door KT88, heb ik met mijn domme hoofd 3 jaar geleden weggedaan voor 2000 euro. Ze stonden er, midden in de crisis, voor in de rij!

Beste Spido,

11Ω  ;) 

Het klinkt mooi transparant, met veel diepte en ruimte.  Lekker snel ook.  Verder vind het geluid t.o.v. Thorens  TD-2001 strakker/stabieler klinken.

De naald is perfect in de groef te zetten.  Armlift werkt super.   Hij staat nu mooi afgesteld, laat alleen het contragewicht nog ietsje zwaarder maken.

Dan kan het "armpje"  ook weer op de Nagaoka headshell.  

Het heeft geen haast.

Verder werkt het dwarscompensatie gewichtje (dat ik dankzij Ivan 10 heb kunnen laten namaken door een metaalbedrijf achter mijn woning)  top.

Ook de TD-2001 met Nagaoka JT-322 speelt nu heel fijn ....   maar er is verschil  ^_^

Beste Vintage,

Dat klinkt allemaal prima!

In de spes zag ik dat de aanbevolen naalddruk erg exact wordt aangegeven: 1.7 - 1.8p (1.75 recommended).

Dat zou niet veel "speelruimte" geven, wat naalddruk betreft.

Maar je kùnt natuurlijk zelf ook e.e.a. uitproberen!

(Ik heb nog onlangs de naalddruk van de MC200 teruggebracht van 1.5 naar 1.25p, en dat leverde een duidelijke verbetering op.

Vandaar m'n vraag...)

Beste Spido

Mijn Lyra  staat op precies op 2 gram,  was beter.  

De  Nagaoka JT-322 op 1,5 gram.  Die doet het trouwens erg leuk, met 100KΩ  

E.e.a. lijkt inderdaad een betere match..... werkt fijn samen met de Thorens TD-2001.  

Je had helemaal gelijk. ;)  Verschillen zijn direct aanwijsbaar.   

Leuk dat het goed uit pakt.

Het is toch altijd afwachten of dat ook goed gaat.

Zeker :) Het "kriebelde" al een beetje en Spido heeft een van de laatste setjes gegeven.

Ik had vooraf  overlegd George en de service manual  gemaild.

Verder er voor gezorgd dat er wat extra dingetjes waren zoals een nieuwe headshell.

De shell van de Sony heeft vaste positie, heeft  standaard 1/2" retma bevestiging.

Bij de nieuwe Nagaoka shell kun je het element naar voor en achter schuiven en zo optimaal afstellen.

Over die Sony PS-6750 maakte ik me niet druk.  Wat ik wel verrassend vind, hoe het met de Thorens is uitgepakt.

Ik heb nu 2 leuke spelers :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...