TL 200 Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 Nou, wat'n beest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 53kilo Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 Door de Arbo-wet wordt ie nou in twee monoversies verkocht. 3,2 kW, 500 watt voor de lampies?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 Mooie vintage van Rotel Deze eindbak trok als puber steeds mijn aandacht in een cafe in Nijmegen, waar deze achter de bar stond. Dit naast andere zaken in het cafe, die ook mijn aandracht trokken. Rotel - RB-5000 Bij ons in 't café stond ook iets moois van 53 kilo, zo mooi . Ik weet niet eens of er wel muziek speelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 december 2014 Report Share Posted 15 december 2014 't Spijt me, maar ik vind zoiets foeilelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Er staat al een tijdje een Philips CD-650 in het rek. Wat een (h)eerlijke machine zeg. T.o.v. andere cd-spelers klinkt hij wat warm, maar is een heel fijne combinatie samen met de transparante Optonica SO-9100 en heldere UL-40S2 buizen eindversterker die echt extreem veel laten horen. Ik heb de originele handleiding er vorige week bijgekregen. Deze speler komt nog uit het begin van het cd-tijdperk en er wordt van alles en nog wat over het medium cd uitgelegd. Zoals: cd' s niet met schoonmaak middelen voor platen moeten schoon gemaakt worden Dat nummers in TRACKS zijn ingedeeld en dat er zoiets als een INDEX is. Maar ook over het medium zelf. Zo is een cd 1,2mm dik , de diameter 120mm, de afstand tussen de sporen maar 1,6µm. de draairichting links, snelheid 500...200 omwentelingen per minuut. Max speelduur 74min stereo. Ook hoe je cd' s moet behandelen en wanneer wel of niet een reparateur geraadpleegd moet worden. Lekker kneuterig allemaal, heerlijk om te lezen, net of je 25 jaar terug wordt geworpen in de tijd. De geluid kwaliteit is echter verre van kneuterig, het is verbluffend hoeveel muziek ze 25 jaar terug al van dat plaatje wisten te halen. Mijn set waarmee ik ook op zéér hoog niveau platen kan afspelen laat dat nu anno 2014 horen. Tijdens het luisteren, krijg ik de volgende kronkel: "Is audio daarna, alleen maar slechter geworden?" Want ondanks super DA-converters en moderne technieken die na de fameuze 16bit TDA-1541a zijn gekomen heb ik niet het idee dat ik wat mis. Nog een bijzonder detail van deze speler hij heeft een extra gefilterde uitgang waarmee het signaal door 2 extra NE5532 opamps loopt. Volgens de handleiding: "voor een warmer analoog geluid" Klop! prachtig! Ik ga niets modificeren aan deze speler, hij is perfect genoeg. CD is afgelopen, ga een nieuwe opzetten Groet van, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Even een vintage luidspreker voor het voetlicht: de Nederlandse speaker EngaSound 3KF van Jan Endenburg, met Engelse luidsprekerunits. Hoog: Decca "London" ribbon. De oorspronkelijke uitvoering had de kleinere "Kelly" (DK30) ribbon. En de super-uitvoering was uitgerust met de geheel massaloze "IonoFane". Midden: Fane 501/601 Laag: Fane 17BF122/17GLR. Maar ook hier werden diverse andere typen in de loop der jaren ingezet, want Jan streefde voortdurend naar verbetering. Lees het interessante en informatieve stuk van Rudolf Bruil over deze vintage high-end luidspreker: http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html#CURVE2 An example of a High End system of the nineteen sixties: (1) AR turntable, the first floating (suspended) sub chassis turntable constructed along the principle devised by Mitch Cotter, (2) Rogers Master preamplifier, (3) Rogers Master main amplifier, and (4) the first version of the 3KF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Wat een mooie oude zooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2014 Report Share Posted 17 december 2014 Vandaag het extra gewicht dat bij een Sony PS-6750 hoort na laten maken. Zo ziet de originele draaitafel eruit. Zo is het geworden, met hulp van Ivan10 die al eerder belangeloos het dwarsdrukcompensatie gewichtje had uitgeleend zodat ook die nagemaakt kon worden. Binnenkort wordt de draaitafel, definitief afgeregeld en kan het genieten weer voorgezet worden Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Dat binnenkort, was vanochtend. Gemeten is 80μm. Mijn set bestaat nu uit PP 2x 16,5 luidsprekers, Van de Veen buizen-end versterker, Optonica fet-voorversterker, Rotel fm tuner, Cambridge dab+ tuner, Sony draaitafel, Lyra Delos, Philips cd-speler, Logitech squeezebox en zelfbouw interlinks Een combinatie van: vintage en nieuw, gekregen en gekocht, zelf opgeknapt en laten afregelen. Vind het eindresultaat goed gelukt. Helemaal met de lage totaalprijs in gedachte +/- 7000€. Met name LP en FM radio is erg goed. Je hoort structuur of laagjes in het geluid. Dit is voor mij echt high-end voor een bescheiden prijs. Zonder Vintage en hulp van Bob en samenwerking met een paar forumleden had dat nooit gekund Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Gefeliciteerd, Tubejack! En complimenten aan Vintage. (Zie ik aan de streepjes op je contragewicht dat je hem nu toch op ca. 1.8p hebt ingesteld?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Dank je Dat zie je goed Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Mooi Jack. Geniet ze. Fijn dat de forumleden elkaar helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Altijd fijn als je een set hebt die je helemaal aanstaat. En zo zie maar weer dat kwaliteitsspullen, met een beetje aandacht, heeeeeel lang meekunnen en vaak niet onderdoen voor het nieuwerwetse spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Vooral die Optonica voorversterker is top geworden. Hij laat dingen horen, die mijn buizen pre echt niet kan. Zoals duidelijk 2e en 3e stemmen achter de leadzanger of bij piano muziek dat je als ware de snaren in zo' n vleugel voelt. De extreem lage vervorming zal zeker meehelpen. En dat voor 50€ en 20€ onderdelen en wat tijd. Ook het geluidbeeld is stabieler, door de direct aandrijving van de Sony platenspeler. Ok mijn set ziet er niet echt mooi uit, heeft hier en daar een krasje en deukje. Dat heb ik ook.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Volgens mij zijn er dan ook meer doorleefde audiofielen dan apparaten, Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Ware schoonheid zit van binnen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Ware schoonheid zit van binnen! Die kennen we al. Blijft een slecht excuus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Beste Vanzomereng, Ja, bij zo'n versterker met ruitenwissers zie je tenminste wat je hoort! 2 x 500W bij 0,009% THD! 53 kg! 3,2kW piek vermogensconsumptie (als ik goed reken is dat bijna 14 Ampère, dus een apart gezekerde groep)! Nou nou! Tjonge jonge! Pfff! Vin m ook mooi, maar tegenwoordig kunnen ze er ook wat van Crown I-Tech 12000HD 2100 watt bij 8 ohm stereo, 9000 watt bridged En t weegt nog geen 13 kilo. Goed, kost ook circa $10K, zit er wel een dsp bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 28 december 2014 Report Share Posted 28 december 2014 Hier wat links naar echt hele oude zooi (Vintage) en speciaal voor Tubejack met vele radio-gebeuren Op beide onderstaande links, wat naar benedenscrollen om toegang te krijgen naar een fotogalery http://www.inputaudio.de/inhalt/galerys/oldtimer/index.shtml?navid=8 http://www.inputaudio.de/inhalt/galerys/radiomuseum/index.shtml?navid=7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 december 2014 Report Share Posted 28 december 2014 Ik heb niet zoveel met dat oude spul uit de jaren 50 of eerder. Deze stond in de buurt van mijn wieg het was een kleine bakelieten Philips buizenradio ca. 1950. Vanaf ongeveer 13 jaar vond ik dit interessant. http://www.thevintageknob.org/sony-ST-5130.html Toen met fl1600,- ! onbetaalbaar, speelt nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 december 2014 Author Report Share Posted 28 december 2014 Ik heb niet zoveel met dat oude spul uit de jaren 50 of eerder. Deze stond in de buurt van mijn wieg het was een kleine bakelieten Philips buizenradio ca. 1950. Zo'n ding staat hier in de vitrinekast. Was van m'n schoonouders. Leuk ding. Of ie nog speelt weet ik niet . Hij heeft alleen middengolf en lange golf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 28 december 2014 Report Share Posted 28 december 2014 Hele mooie Sony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2015 Report Share Posted 2 januari 2015 Altijd leuk om te zien wat je voor een prikkie zou kunnen kopen Twee L-75 voor 80 euro?? http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/platenspeler/2-lenco-l-75-219100304.html of deze voor 125 http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/platenspeler/lenco-l-75-platenspeler-kompleet-212293640.html Of een 701 nader overeen te komen http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/platenspeler/dual-701-shure-v15-type-218799518.html (volgens mj weet ie wel wat ie waard is...) Een Scott? (komt vaag bekend voor) http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/platenspeler/studio-platenspeler-216803855.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Even in het zonnetje: Thorens TD115 Mk II. Met 78 toeren erbij. En automatische afslag. En nog veel meer. Van topkwaliteit. Was destijds het alternatief voor de dure TD 126. Deed er eigenlijk niet veel voor onder. Gaat tegenwoordig voor heel weinig geld over de Marktplaats of eBay-counter. Want geen collector's item. Nòg niet, tenminste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts