WanFie Posted 3 januari 2015 Author Report Share Posted 3 januari 2015 Ik had een td 110. Dezelfde als de 115, maar dan zonder afslag. Mechanisch toch wel een stuk miner degelijk dan de eerdere td 160. De 110 en 115 hadden een plastic bak als plint en een stukdoorgedrukte plaat als chassis. De kapconstructie was wel leuk. Die bleef in elke stand staan. Maar daarmee was het wel lastig om hem er af te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 januari 2015 Report Share Posted 3 januari 2015 Beste Hans, Zo'n plastic bak heeft een veel gunstiger eigenresonantie (frequentie, Q en inwendige demping) dan een zware behuizing. Voor een platenspeler gunstiger, tenminste. Wij denken vaak dat zwaarder & stijver altijd beter is. Maar dat geldt niet voor àlles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Een andere platenspeler: veel beter dan zijn voorgangers... maar die verbetering betekende de ondergang van het merk. (Ja, audiofielen zijn hartstikke gek.) Lenco L80 (1977): eindelijk een Lenco die net zo prachtig gelijkloopt, maar niét storend rumbelt (zoals zijn voorgangers). Want: riem-aandrijving, in plaats van tussenwiel. Voorganger Lenco L75 (tussenwiel-aandrijving): Wow & flutter: ±0,06% Rumble: -40 dB Lenco L80 (nieuw: riemaandrijving!): Wow & flutter: ±0,05% Rumble: -60 dB Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 januari 2015 Author Report Share Posted 7 januari 2015 Ik heb eens een paar dagen, een L85 gehad. Die had ik voor 'n collega gekocht. Inderdaad een mooie speler. Jammer genoeg, bleken de lagers van de arm kapot. Een nieuwe arm kostte maar liefst fl 250,-. Veel geld in 1977. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Ja, die arm is misschien wel goed, maar het kwam erg plastic over. Ik heb de speler 1x gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Ik heb nog nooit een snaaraangedreven Lenco gehad. Misschien beter als een tussenwiel maar ik houd nu eenmaal van tussenwielers. Voor het geld wat een gebruikte Lenco kost krijg je Zwitserse kwaliteit terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 7 januari 2015 Report Share Posted 7 januari 2015 Is dit een beter compromis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 januari 2015 Author Report Share Posted 8 januari 2015 Ja, die arm is misschien wel goed, maar het kwam erg plastic over. Ik heb de speler 1x gezien. De L85 Plastic?? Het was hout en metaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Altijd nog mooi om naar te kijken. Altijd nog mooi om naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Is dit een beter compromis? Wat is het precies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Een vliegtuig aan de vleugels te zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Je moet maar op het idee komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Kwam dit adresje nog tegen van restarateur/verkoop van vintage etc... Voor wie nog vintage wilt kopen, zal veel moeten scrollen en tussen de reeds verkochte exemplaren moeten zoeken http://www.technics-vingers.nl/browse/?page_id=2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Loop d'r maar met een grote boog omheen Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomatamot Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Wat is het precies? Noors huisvlijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 9 januari 2015 Report Share Posted 9 januari 2015 Loop d'r maar met een grote boog omheen Slechte ervaringen Zaad zeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2015 Report Share Posted 10 januari 2015 (...) Misschien beter als een tussenwiel maar ik houd nu eenmaal van tussenwielers. (...) Zoals ik al schreef: "audiofielen zijn hartstikke...". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 januari 2015 Report Share Posted 10 januari 2015 Zoals ik al schreef: "audiofielen zijn hartstikke...". Ja dat schreef jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 januari 2015 Report Share Posted 11 januari 2015 Zoals ik al schreef: "audiofielen zijn hartstikke...". Ja dat schreef jij Ik houd van mensen met een uitgesproken mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2015 Report Share Posted 11 januari 2015 Vintage - Radio: "Raufaser" (KRO radio, elke woensdagavond) met ondermeer de legendarische bijdragen van de heren Brom & Ruis (Jan Leefrink en Willem Davids). (Brom en Ruis: ja, het was echt analoog.) Bijvoorbeeld: aflevering 162/2v2 "Radiophonic Workshop BBC", 7 januari 1981. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 februari 2015 Report Share Posted 7 februari 2015 (edited) Van de 1e eigenaar heb ik deze speler. Een Dual 1019 met een Ortofon F-15S De stofkap ziet er netjes uit de kast heeft hier en daar een beschadiging. Heeft het zin om een dergelijk speler op te knappen? En twee welk element past er het beste in? Edited 7 februari 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 februari 2015 Report Share Posted 7 februari 2015 (edited) Leuke speler! Vooral omdat hij alle toerentallen (16, 33, 45 en 78) kan draaien. Tussenwiel-aandrijving, dus wat meer rumble dan bij snaaraandrijving of direct drive. Maar niet tè erg: < -59 dB (als het tussenwiel nog goed rond is). http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Dual/Dual_1019.htm&ContentFrame Het element lijkt me prima geschikt. Beter dan de Shure M75 die er standaard bij werd geleverd. Originele vervangingsnaalden voor de Ortofon F-15S zijn niet meer leverbaar, maar Tonar 06369-DS is een goede vervanger voor LP's, EP's en Singles (mono & stereo microgroove). http://www.pickupnaalden.com/produkt_detail.asp?M=Ortofon_F-15-S_Wit_4179_2056 Voor 78 toeren zou type Tonar 01684DN geschikt kunnen zijn, maar dat kun je 't best even bij de leverancier navragen. http://www.pickupnaalden.com/78toeren-naalden.asp?M=Ortofon_NF-15-(78tpm)__4241 Dual 1019 is geen audiofiel hebbeding, dus de prijs op de tweedehandsmarkt is bescheiden. Ik zou niet verder gaan dan nieuwe naaldunit(s) en eventueel / zonodig een nieuw tussenwiel. Edited 7 februari 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 februari 2015 Report Share Posted 7 februari 2015 De naald is nog nieuw origineel te koop voor ongeveer 40€ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 februari 2015 Report Share Posted 8 februari 2015 Dit is ook leuk Görler FM14 ook door Thorens verkocht. Eind 60er jaren begin 70 jaren ook door vele zelfbouwers gemaakt. Kon in 1e instantie nauwelijks documentatie vinden. Bleek heel bekent in de de vorm van Rim projecten. En sterk op een bouwpakket van: "van Dam elektronica" Zeer goed geluid, lage vervorming, lijkt sterk op de buizen techniek ui de 60e jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 februari 2015 Report Share Posted 8 februari 2015 Maar na 30 jaar vind ik dit ook al vintage, ook al ziet het er nog heel modern uit. Accuphase T-107 Weer helemaal in 2015 staat gebracht extreem lage vervorming. Echt high-end. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts