Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Van de 1e eigenaar heb ik deze speler.

1019r.jpg

Een Dual 1019 met een Ortofon F-15S

De stofkap ziet er netjes uit de kast heeft hier en daar een beschadiging.

Heeft het zin om een dergelijk speler op te knappen?  En twee welk element past er het beste in?

Iets dergelijk hadden mij ouders in zo'n radio platenspeler meubel, jaren 60/70 (kast/dressoir van circa 120 cm breed op poten met een stereo radio met speakers aan beide kanten en daaronder twee kleppen waarbij achter de rechterklep de platenspeler zat). Buizen techniek in de verstereker denk ik (maar weet dat niet zeker meer))

Overigens leuke site:

http://museumofmagneticsoundrecording.org/

Bij de Dual is, naar ik meen, het tussenwiel horizontaal gemonteerd en drijft het de verticale rand van het plateau aan.

Klopt dat? Bij diverse andere Duals heb ik zulke aandrijving gezien.

Ik vraag me wel eens af, of dat gunstig is voor de rumble-waarde.

Bij Lenco, bijvoorbeeld, is het tussenwiel verticaal gemonteerd. Het stoot dus, in geval van oneffenheid, het draaiplateau naar boven aan.

Zou dat een (deel van?) de verklaring voor de gunstiger rumble-waarde zijn?

Ik weet niet precies Spido, wel dat hij het nog prima doet.   Het lijkt me erg leuk om die samen met dit setje te laten spelen.  Dan heb ik naast een set uit de jaren 70, 80 en 90 ook deze uit de jaren 60.

stereofeticenstereo30.jpg

Moet er alleen nog een mooi element in en dit Leak setje moet nog gereviseerd worden.

Edited by Tubejack

Beste Tubejack,

Hoe het met de aandrijving van de Dual 1019 zit, zie je meteen wanneer je het draaiplateau er af tilt.

Zou je toch niet overwegen om de Leak Stereo 30+ te vervangen door een Stereo 70?

Past nog beter bij het design van de Stereofetic tuner ("nice set of teeth") en levert bovendien nog meer "sap".

leak%20stereo%2070.jpg

De set die je in gedachten hebt, zou ongetwijfeld best werken, maar is kwalitatief en qua originele prijs nogal onevenwichtig.

De Leak apparatuur behoorde in zijn tijd (tweede helft jaren '60) tot het beste en duurste wat er te koop was.

Ik herinner me dat ik een hele zomervakantie bierrijden bij Heineken nodig had om de Stereo 70 (ƒ 1060,-) te kunnen kopen.

Op de Firato demonstreerde men deze Leak apparatuur met Thorens TD124 draaitafel en Ortofon SPU MC-element plus aanpassingstrafo's.

ThorensTD124Trei.jpg

De luidsprekers waren vanzelfsprekend Leak Sandwich speakers (destijds ƒ 570,- per stuk: nòg een vakantie bierrijden).

De Dual 1019 kostte destijds, naar ik meen, ongeveer ƒ 550,- inclusief element. Het Ortofon F 15 S ("sferische" naald) kostte nog geen ƒ 100,- en was verre de mindere van de F 15 E ("elliptische" naald) van ca. ƒ 125,-

Een draaitafelcombinatie en luidsprekers zoals die men op de Firato gebruikte, zou de Leak set kwalitatief veel beter tot zijn recht doen komen.

Op onderstaande site vind je een aardige omschrijving van de Dual 1019, met suggesties op het gebied van geschikte elementen:

http://best-turntables.com/dual-1019-turntable-review/

Edited by spido

Beste Spido,

Bedankt voor de tips.  Maar ik vermoed dat die 1019  helemaal niet zo slecht is.

Op dezelfde website wordt hij vergeleken met een 701 en dat is ongeveer de beste draaitafel die Dual gemaakt heeft,

http://best-turntables.com/dual-701-review-king-of-the-dual-belt-drives/

Als ik het WWW en fora mag geloven is met name een Shure V15 II  of liever nog de V15 III met speciale HE naald een uitmuntende match.

Eens kijken of ik ergens zo' n element kan vinden.  Het heeft allemaal geen haast.  Het is meer het plezier om zoiets  op te knappen.

Wat Leak betreft.  Met de Stereo 30 en 70 heb ik inmddels zoveel ervaring en spullen.  Dat ik de 30 makkelijk kan opwaarderen.  

Blijft alleen die schakelaartjes,  ach :)

Nog even over dat "museum", het fabrikanten overzicht is vooral de moeite waard vind ik (voor als je het over het hoofd ziet)

http://museumofmagneticsoundrecording.org/Manufacturers.html

Gigantische klus om zo'n overzicht compleet te maken trouwens. Men is er nog lang niet zo te zien: 

http://museumofmagneticsoundrecording.org/ManufacturersPhilips.html

Edited by Duck-Twacy

(...) Als ik het WWW en fora mag geloven is met name een Shure V15 II  of liever nog de V15 III met speciale HE naald een uitmuntende match. (...)

Beste Tubejack,

Ik heb nog wel een Shure V15 III met nieuwe "Supertrack Plus" naaldeenheid voor je.

Probleem is echter dat het element is vastgelijmd in een (gemodificeerde: heel licht en luchtig gemaakte) Lenco L76 kop, en die past weer alléén in zo'n Lenco arm.

Kortom: koop je het element, dan moet je de draaitafel erbij nemen!

Nog steeds geïnteresseerd?

De combinatie werkt overigens uitstekend. Kom maar luisteren...

(Leak verkocht in UK audiosets met Goldring draaitafels, die eigenlijk Lenco's waren.

Beste Spido,

Ik kom graag een keer bij je langs.  Neem ik de gerestaureerde Leak combinatie mee.  In mijn stereo 30 plus die uiteraard zoveel mogelijk origineel is heb ik toch weer wat leuke dingetjes gedaan.

Hij klinkt daardoor magisch.  T1 t/m 4 vervangen door de meest ruisarme Thoshiba transistoren die te koop zijn.  T5 is nieuw.  In het Riaa filter nauwkerige 1% mkp condensatoren.

Verder nog een paar dingen in de versterker.  Maar dat hou ik voor mezelf.

Dit printje is universsel uitwisselbaar met vele Leak versterkers uit die tijd dus als je het mooi vind dan pluggen we het zo in je Stereo 70.

Wordt wel van de zomer ;)

Voor de Dual heb ik inmiddels nóg een kandidaat gevonden http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-wk/audiotechnica.htm

Audio Technica AT-440ML.

stuurprintstereo30.jpg

Beste Spido,

Ik kom graag een keer bij je langs.  Neem ik de gerestaureerde Leak combinatie mee.  In mijn stereo 30 plus die uiteraard zoveel mogelijk origineel is heb ik toch weer wat leuke dingetjes gedaan.

Hij klinkt daardoor magisch.  T1 t/m 4 vervangen door de meest ruisarme Thoshiba transistoren die te koop zijn.  T5 is nieuw.  In het Riaa filter nauwkerige 1% mkp condensatoren.

Verder nog een paar dingen in de versterker.  Maar dat hou ik voor mezelf.

Dit printje is universsel uitwisselbaar met vele Leak versterkers uit die tijd dus als je het mooi vind dan pluggen we het zo in je Stereo 70.

Wordt wel van de zomer ;)

Voor de Dual heb ik inmiddels nóg een kandidaat gevonden http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-wk/audiotechnica.htm

Audio Technica AT-440ML.

stuurprintstereo30.jpg

Beste Tubejack,

Dat wordt vast een leuk avontuur!

Denk je dat m'n ouwe Marantz CD80 voldoende is om de verbeteringen te laten horen?

En zie je de sessie zich voltrekken in de grote ruimte, met de SoundStone 30 luidsprekers?

Of in de veel kleinere ruimte, met de SoundStone 20 of 16.5 speakers?

(Eerlijk gezegd heb ik de Stereo 70 nog nooit in de grote ruimte, met de SoundStone 30's, uitgeprobeerd.

En de buizencombinatie Stereo 60 ook niet.

Ik ben een beetje bang dat die mijn vreselijk zware Denon combinatie het nakijken zouden geven...)

Edited by spido

In een ander topic gaat / ging het om B&O.

Wie "B&O" zegt, zegt eigenlijk ook "Acoustical Handelmaatschappij".

Zegt ook: "Jobo, TrioTrack, All Balance, SRT, Jan van der Molen, Dolf Don"...

Wie zo'n wrak spelertje van Philips of Erres had, keek met enige afgunst naar de TrioTracks van wat rijkere lieden...

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Triotrack/index_triotrack.htm&ContentFrame

Voorbeeld (uit vele, ja zeer vele modellen): TrioTrack 550 Stereo Club Hi-Fidette (1964).

Platenspeler met ingebouwde versterker en twee luidsprekers.

Met vier snelheden en... snaaraandrijving!

Dus veel minder rumble dan die wrakke spelertjes allemaal.

Triotrack550Club.jpg

Triotrack550ClubBoxes.jpg

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?&ContentFrame

Edited by spido

Deze werd op bestelling gemaakt,Jobo 2800 met sme 3012.

Het was het beste wat Jobo te bieden had op draaitafelgebied.

Ze waren ook als Acoustical 3100 verkocht maar de Jobo is zeer zeldzaam.

Ik heb er 3 jaar mee gespeeld en toen ging hij naar een verzamelaar die al meerdere Acousticals en Jobo draaitafels van mij kocht.

fu5no0.jpg

In een ander topic gaat / ging het om B&O.

Wie "B&O" zegt, zegt eigenlijk ook "Acoustical Handelmaatschappij".

Zegt ook: "Jobo, TrioTrack, All Balance, SRT, Jan van der Molen, Dolf Don"...

Wie zo'n wrak spelertje van Philips of Erres had, keek met enige afgunst naar de TrioTracks van wat rijkere lieden...

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Triotrack/index_triotrack.htm&ContentFrame

Voorbeeld (uit vele, ja zeer vele modellen): TrioTrack 550 Stereo Club Hi-Fidette (1964).

Platenspeler met ingebouwde versterker en twee luidsprekers.

Met vier snelheden en... snaaraandrijving!

Dus veel minder rumble dan die wrakke spelertjes allemaal.

Triotrack550Club.jpg

Triotrack550ClubBoxes.jpg

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?&ContentFrame

Die speakertjes zullen i.d.d. weinig rumble ten gehore brengen. En ERRES (v.d. Heem in den Haag) maakte geen platenspelers. Wel radio's, TV's, stofzuigers, elektrische dekentjes en Solexen. En onder de fabrieksnaam van v.d. Heem, industriële boormachines en militair radiospul.

ERRES was de handelsnaam van R.S Stokvis, handmaatschappij te Rotterdam destijds en verkocht onder de naam ERRES de producten van v.d. Heem. Die kwalitatief trouwens toentertijd,. jaren '30 t/m jaren '60, aan de top stonden. Stokvis kocht zelf her en der platenspelers in van o.a. Supraphon, maar ook vanuit de V.S. en plakte daar de naam ERRES op.

In 1967 ging v.d.Heem failliet en kocht Philips de naam ERRES op van Stokvis. De latere ERRES spelers zijn gewoon identiek aan de Philips spelers en soms zijn de franjes (kleurtjes, details, enz.) iets anders.

B.t.w. wat is dat nu weer voor irritant gedoe zeg, als je even een punt of komma verbetert staat er gelijk "Edited by xxxx, Today, xx:xx PM." met een uitroepteken onder de post. Waar slaat dat nou weer op, heeft toch geen enkele toegevoegde waarde? :wacko:

Edited by Pjotr

Die speakertjes zullen i.d.d. weinig rumble ten gehore brengen. En ERRES (v.d. Heem in den Haag) maakte geen platenspelers. Wel radio's, TV's, stofzuigers, elektrische dekentjes en Solexen. En onder de fabrieksnaam van v.d. Heem, industriële boormachines en militair radiospul.

ERRES was de handelsnaam van R.S Stokvis, handmaatschappij te Rotterdam destijds en verkocht onder de naam ERRES de producten van v.d. Heem. Die kwalitatief trouwens toentertijd,. jaren '30 t/m jaren '60, aan de top stonden. Stokvis kocht zelf her en der platenspelers in van o.a. Supraphon, maar ook vanuit de V.S. en plakte daar de naam ERRES op.

In 1967 ging v.d.Heem failliet en kocht Philips de naam ERRES op van Stokvis. De latere ERRES spelers zijn gewoon identiek aan de Philips spelers en soms zijn de franjes (kleurtjes, details, enz.) iets anders.

B.t.w. wat is dat nu weer voor irritant gedoe zeg, als je even een punt of komma verbetert staat er gelijk "Edited by xxxx, Today, xx:xx PM." met een uitroepteken onder de post. Waar slaat dat nou weer op, heeft toch geen enkele toegevoegde waarde? :wacko:

Edit: if erres goto aristona.

Ja, over Erres / Van der Heem zijn ook hele verhalen te vertellen.

Toen ik in dienst was van de Vredesindustrie (Hollandse Signaalapparaten) werd er bij het voormalige Van der Heem (die Hagenezen noemden de zaak hardnekkig nog steeds zo!) met name sonar-apparatuur ontwikkeld en gebouwd.

Voor het versterken van suprasonisch submarine gerommel gebruikten ze in de testopstellingen Bryston 3B versterkers, herinner ik me. "Goedkoper dan zelf maken!" zei men.

Ook weet ik nog dat er toentertijd een revolutionaire schakelende voeding was ontwikkeld, met een hoog rendement, zonder brom, laag gewicht, goedkoper qua materiaal, en heel compact. Ik dacht toen dat alle audio-fabrikanten wel erg geïnteresseerd zouden zijn. Maar dat duurde nog heel wat jaren.

En - o ja - men had er de DOR (Digital Optical Recorder) ontwikkeld: het opslagmedium van de toekomst! Die toekomst is inmiddels ook al lang weer voorbij.

Edited by spido

Mwah, waar destijds v.d.Heem stond aan de Maanweg in den Haag, staat nu een woonwijk :D

Overigens kocht Philips in '67 ook de fabrieken van v.d.Heem in de Haag op. Gooide de radio en tv fabrieken direct plat maar behield de defensie poot van het voormalig v.d.Heem en lijfde dat in bij Signaal, onderdeel van Philips.

In een ander topic werd de vraag gesteld of "vintage" versterkers over een MC ingang beschikten.

Welnu, in het èchte "vintage" (buizen)tijdperk waren die ingangen er niet, en gebruikte men aanpassingstrafo's.

Dan kon heel goed gaan.

teac_bx-500_integrated_amplifier.jpg

De eerste geïntegreerde (solide state) transistorversterker met ingebouwde MC versterkertrap die ik bezat, was de Teac BX-500 (1979).

Een heel fijne versterker, met vermogensindicatie en met heel goede faciliteiten voor tapedecks.

Het MC-ingangetje werd echter al gauw niet meer gebruikt, want er was altijd een licht reuteltje hoorbaar.

Datzelfde euvel trad - in enige mate - ook op bij elke andere geïntegreerde versterker die ik daarna gebruikte.

Bij echte voorversterkers met MC-ingang was de reutel vaak wel weg, maar klonk MC toch niet zo fris als MC klinken kàn. Dat lag ongetwijfeld aan de te hoge afsluitweerstand.

Door alle jaren heen heb ik de beste resultaten bereikt door het MC signaal via een laagohmige pre-pre (step-up) versterker (Ortofon MCA-76 of MCA-10) te voeren naar de MD-ingang.

Edited by spido

Datzelfde euvel trad - in enige mate - ook op bij elke andere geïntegreerde versterker die ik daarna gebruikte.

Bij echte voorversterkers met MC-ingang was de reutel vaak wel weg, maar klonk MC toch niet zo fris als MC klinken kàn. Dat lag ongetwijfeld aan de te hoge afsluitweerstand.

Door alle jaren heen heb ik de beste resultaten bereikt door het MC signaal via een laagohmige pre-pre (step-up) versterker (Ortofon MCA-76 of MCA-10) te voeren naar de MD-ingang.

Beste Spido,

Wellicht is het veel simpeler dan je denkt.  Zou het niet  komen omdat Ortofon het beste matched met Ortofon. ? :rolleyes: En 2 als je al die jaren geen andere MC element koopt ..... :unsure:

Voor de meeste moderne MC elementen is 100Ω goed.  Ook bij moderne Ortofon cartridges b.v. de Quintet serie > 20 Ω  De SPU serie >10Ω  De duurste in die serie zelfs > 100Ω

De Anna de A-95 allemaal > 10Ω

Beste Tubejack,

Voor mijn jarenlange strijd tégen reutel en vóór frisheid zijn natuurlijk wel technische verklaringen te vinden.

De reutel van de MC-trapjes zou ongetwijfeld minder erg zijn geweest als ik elementen had gekozen met een hogere uitgangsspanning.

En de invloed van de te hoge afsluitweerstand op de frisheid was ongetwijfeld minder erg geweest wanneer ik elementen had gekozen met een hogere spoelweerstand.

Maar helaas waren de beste elementen juist die met een heel lage uitgangsspanning en een heel lage spoelweerstand.

Overigens gebruik ik ook zo nu en dan een ander MC-element dan de (NOS) Ortofon MC200, te weten Empire MC 10P Super.

Dat heeft een hogere spanningsafgifte (0,26 mV), maar ook een heel geringe spoelweerstand (3 Ω) en dus heel geringe bewegende massa.

Ook dat element is gevoelig voor tè hoge afsluitweerstand en presteert optimaal met de step-up versterkertjes van Ortofon.

In een ander topic werd de vraag gesteld of "vintage" versterkers over een MC ingang beschikten.

Welnu, in het èchte "vintage" (buizen)tijdperk waren die ingangen er niet, en gebruikte men aanpassingstrafo's.

Dan kon heel goed gaan.

teac_bx-500_integrated_amplifier.jpg

De eerste geïntegreerde (solide state) transistorversterker met ingebouwde MC versterkertrap die ik bezat, was de Teac BX-500 (1979).

Toevallig, heb ik ook nog jaartjes mee gesmurfd zie http://www.high-endforum.nl/topic/14262-hifi-historie-van-vanzomereng-deel-1/

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...