Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Over de mc op een vintage receiver ik vroeg dat.

Dat is dus wel het geval lees ik.

Ik krijg zodadelijk een vivanco mm die omgebouwd is naar mc :D

Vanavond plaatjes draaien,ik ben benieuwd hoe dat klinkt.

Overigens gebruik ik ook zo nu en dan een ander MC-element dan de (NOS) Ortofon MC200, te weten Empire MC 10P Super.

Dat heeft een hogere spanningsafgifte (0,26 mV), maar ook een heel geringe spoelweerstand (3 Ω) en dus heel geringe bewegende massa.

Ook dat element is gevoelig voor tè hoge afsluitweerstand en presteert optimaal met de step-up versterkertjes van Ortofon.

Beste Spido,

Voor zover mij bekent maakt Ortofon geen cartridges meer met een dergelijke lage uitgang spanning als de MC 200   0,09mV 

B.v.  het topmodel de A-95 geeft meer als de dubbele spanning.

Maar ook voor de MC 200 werd > 10Ω  aan bevolen volgens deze site:  http://www.vinylengine.com/library/ortofon/mc-200.shtml

Mogelijk dat kwaliteiten van de top modellen van toen.  Nu gehaald worden, door betaalbare modellen van nu.

Wellicht tijd voor wat nieuws? Want ongetwijfeld zijn er in de jaren de nodige ontwikkelingen geweest.

• Members

In een ander topic werd de vraag gesteld of "vintage" versterkers over een MC ingang beschikten.

Welnu, in het èchte "vintage" (buizen)tijdperk waren die ingangen er niet, en gebruikte men aanpassingstrafo's.

Dan kon heel goed gaan.

De eerste geïntegreerde (solide state) transistorversterker met ingebouwde MC versterkertrap die ik bezat, was de Teac BX-500 (1979).

Een heel fijne versterker, met vermogensindicatie en met heel goede faciliteiten voor tapedecks.

Het MC-ingangetje werd echter al gauw niet meer gebruikt, want er was altijd een licht reuteltje hoorbaar.

Datzelfde euvel trad - in enige mate - ook op bij elke andere geïntegreerde versterker die ik daarna gebruikte.

Bij echte voorversterkers met MC-ingang was de reutel vaak wel weg, maar klonk MC toch niet zo fris als MC klinken kàn. Dat lag ongetwijfeld aan de te hoge afsluitweerstand.

Door alle jaren heen heb ik de beste resultaten bereikt door het MC signaal via een laagohmige pre-pre (step-up) versterker (Ortofon MCA-76 of MCA-10) te voeren naar de MD-ingang.

En toch hadden de ECHTE Accuphases een serieus goede MC trap aan boord. Die waren er in die dagen al een tijdje:

Disc MM: 2.5mV/0.22mV/47kohm 

Disc MC: 0.08mV/0.007mV/10, 30, 100ohm

Ik denk soms nog met weemoed terug aan mijn oude E302 uit 1985 (tjonge, wat was die mooi!). Met een Micro Seiki BL-51, een Stax UA-7 arm en een Ortofon MC 20 Super element. Hij heeft het zelfs probleemloos nog een tijdje volgehouden op mijn Infinity Kappa 9's die ik in '88 kocht! Kom daar nog maar eens om...

e-302.JPG

Is het geen beauty?

En toch hadden de ECHTE Accuphases een serieus goede MC trap aan boord. Die waren er in die dagen al een tijdje:

Ik denk soms nog met weemoed terug aan mijn oude E302 uit 1985 (tjonge, wat was die mooi!). Met een Micro Seiki BL-51, een Stax UA-7 arm en een Ortofon MC 20 Super element. Hij heeft het zelfs probleemloos nog een tijdje volgehouden op mijn Infinity Kappa 9's die ik in '88 kocht! Kom daar nog maar eens om...

e-302.JPG

Is het geen beauty?

Die koperen blokjes... ? Is dat de voorloper van Masterbase ? Of Harmoniks.?

e-302.JPG

Is het geen beauty?

Beste Arden,

Waren die Kappa's de reden waarom je deze mooie versterker weg deed?

(Zo ja... was het dan niet beter geweest de Kappa's te vervangen?)

Philips22GA212.jpg

Dit is de bekende Philips 22GA212.  Bij mijn vorige werkgever Wastora in Zaandam gingen ze "als broodjes over de plank"

Al een tijd stond er ook een tijdje defect in mijn hobby hok.  Deed niets meer, eigenlijk had ik hem al afgeschreven.

Na lang zoeken vond ik de fout, er was een transistor in 45 toeren de motorsturing die heel erg heet was geweest en de boel

dusdanig verstierde, dat de platenspeler ook 33 toeren niets meer deed. Gelukkig ging hij op een gegeven ogenblik echt defect, toen werkte

de platenspeler weer op 33 toeren. Transistor vervangen en spelen maar  :)

Soms moet je lang zoeken....   

Edited by Tubejack

• Members

Beste Arden,

Waren die Kappa's de reden waarom je deze mooie versterker weg deed?

(Zo ja... was het dan niet beter geweest de Kappa's te vervangen?)

Beste Spido,

Absoluut niet, hij werd vervangen door de E405 omdat zowel mijn toenmalige cd-speler (DP-60) en tuner (T-108) voorzien waren van die fraaie houten zijpanelen. De E405 maakten het visueel volledig af, en kon ik de Accuphase system remote gebruiken.

Die E-405 is later nog vervangen door een C-200V/P-300V en een C280V/P-800L combi, allebei van korte duur, pas daarna werden de Kappa 9's vervangen door de IRS Delta's. Daar zijn nog Krell's, Levinson's, FM Acoustics en weet ik niet wat op los gelaten, maar wat de Kappa 9's in het laag als ''moeilijkheidsgraad'' hadden, kreeg je bij de IRS Delta's in het middengebied. 

Na 3 x de Lenin's te hebben laten vervangen (alles op kosten van RAF, dat dan weer wel) zijn ze uiteindelijk vervangen door de B&W Matrix 801 mkIII (wat ik nog steeds een hele mooie luidspreker vind, mooier als die huidige varianten).

Wat er na die 801-en allemaal nog wel niet in huis is geweest, dat is me een lijst, maar goed we maken allemaal fouten. Met de Blumenhofers heb ik pas mijn echte rust gevonden, maar die vallen niet onder vintage denk ik, dus ook niet geschikt voor dit draadje. Mijn Tannoy Arden's zijn altijd een goede 2e gebleven, die passen hier dan weer wel...

(...) Mogelijk dat kwaliteiten van de top modellen van toen.  Nu gehaald worden, door betaalbare modellen van nu.

Wellicht tijd voor wat nieuws? Want ongetwijfeld zijn er in de jaren de nodige ontwikkelingen geweest.

Beste Tubejack,

Als ik kijk naar de belangrijkste parameters van elementen die ik van belang acht voor de uiteindelijke weergavekwaliteit, zoals stijve cantilever (boron, robijn o.i.d.), fine-line / Van den Hul / Gyger / Shibata o.i.d. naaldslijping, naakte naald montage, geringe spoelweerstand e.d., dan valt mij op dat ik die alleen in de huidige duurste topmodellen terugvindt.

Er is géén duidelijke vooruitgang geboekt. En er is géén betere value for money dan in de jaren '70.

Dat geldt overigens niet alleen voor elementen, maar in het algemeen ook voor luidsprekers, versterkers, microfoons... voor àlles, eigenlijk.

Het is niet zómaar, dat men zich tegenwoordig alleen nog maar druk maakt over streaming, geluidskaarten, squeeze-boxes en andere zaken die niets te maken hebben met betere geluidskwaliteit.

(...) maar wat de Kappa 9's in het laag als ''moeilijkheidsgraad'' hadden, kreeg je bij de IRS Delta's in het middengebied. 

Na 3 x de Lenin's te hebben laten vervangen (alles op kosten van RAF, dat dan weer wel) zijn ze uiteindelijk vervangen door de B&W Matrix 801 mkIII (wat ik nog steeds een hele mooie luidspreker vind, mooier als die huidige varianten). (...)

Beste Arden,

Een heel informatief verhaal!

Ja, het valt niet mee om een homogene luidspreker te ontwikkelen...

(P.S. Ooit, voor recensie, een tijd Tannoy M1000 "Super Red Monitors" in huis gehad.

Wat een magnifieke luidsprekers!

Hebben me destijds zeer geholpen als referentie!

Ze waren stukken beter dan de contemporaine B&W 801F, trouwens.

Die waren nogal rommelig: vooral in het laag.)

Tan_srm.jpg      Tan_srms.jpg

Edited by spido

Beste Tubejack,

Als ik kijk naar de belangrijkste parameters van elementen die ik van belang acht voor de uiteindelijke weergavekwaliteit, zoals stijve cantilever (boron, robijn o.i.d.), fine-line / Van den Hul / Gyger / Shibata o.i.d. naaldslijping, naakte naald montage, geringe spoelweerstand e.d., dan valt mij op dat ik die alleen in de huidige duurste topmodellen terugvindt.

Er is géén duidelijke vooruitgang geboekt. En er is géén betere value for money dan in de jaren '70.

Dat geldt overigens niet alleen voor elementen, maar in het algemeen ook voor luidsprekers, versterkers, microfoons... voor àlles, eigenlijk.

Het is niet zómaar, dat men zich tegenwoordig alleen nog maar druk maakt over streaming, geluidskaarten, squeeze-boxes en andere zaken die niets te maken hebben met betere geluidskwaliteit.

Beste Spido,

Dat je in de jaren 70 en zeker een deel jaren 80 waar voor je geld kreeg daar kan me iets bij voorstellen.

Hier mijn overdenkingen  http://www.tubejack.nl/over-vintage-duurzaamheid-en-mijn-dillema-s/

Wat ik een positieve ontwikkeling vind, dat een aantal merken weer stevige spullen maakt, het heeft ook weer die mooie look' s

Goedkoop is het niet, maar dat kan ook niet, net als in de jaren 70....

Je plaatjes zijn ook wat rommelig Spido. Vooral de kleur. :P

Beste TL200,

En het waren zulke móóie plaatjes, toen ik ze plaatste!  :o

Nog een keertje proberen: Tannoy M1000 Super Red Monitor.

Waarschijnlijk de beste luidsprekers die ik ooit in huis had... vóór de PP's, althans.

superred-monitor.jpg

Ik had dus een Sansui AU-D5

AUD5_zpsxjg5d8rq.jpg

Aangeschaft samen met een Dual platenspeler en AR28S boekenplankspeakers. Gekocht bij achteraf de verkeerde winkel.

Heb het spul vanuit folders bij elkaar gezocht met specs en prijs als motivatie, groentje als ik toen was. 

Toen ik bij een goede winkelier, want in eerste plaats liefhebber, kwam om te informeren naar een beter element was binnen een half uur de Dual ingeruild en een Thorens TD166 aangeschaft. Die later is verkocht en ipv daarvan kwam de TD166 mkII Die was het tenminste waard om een yamaha mc-3 aan te hangen. Na een jaar of twee de AR's omgeruild voor een flinke Thorens-modificatie en filters voor mijn Baily's transmissielijnen gebouwd met B-200 van KEF en Audax tweeters. Toen de Sansui na 18 jaar de geest gaf heb ik de Cyrus+PSX aangeschaft. Een compleet andere versterker. Daar viel me de bek wel even van open.

Ik zou nu nooit meer zo'n Sansui aanschaffen. Het oudere spul is toch wel iets beter. ;)

Vlak nadat ik de AU-D5 had gekocht kocht een vriend van mij een AU-D9, 600 gulden duurder, 40 watt per kanaal mer vermogen en mosfets. En verder.....

precies hetzelfde kwa klank etc. alleen als het heel hard ging kakte de 5 iets in. Mijn vriend vond het verschil het geld niet waard........

Beste TL200,

Waarschijnlijk de beste luidsprekers die ik ooit in huis had... vóór de PP's, althans.

superred-monitor.jpg

De beste... ja, misschien wel de beste...

Maar ik heb ook nog heel goede herinneringen aan mijn zelfbouwgiganten uit de jaren '70: enorme transmissielijnen met 32,5 cm Leak Sandwichwoofers, Jordan Watts modules voor het vocale bereik en Decca London ribbon horns voor het hoog.

Ik heb een (gratis) account bij photobucket aangemaakt en daar upload ik mijn foto's, wijst zich vanzelf.  Als je dan  op de foto klikt en dan de afbeeldings url kopieert kun je hem zo op 't forum plakken mbc 't foto icoontje op de werkbalk (waar je ook oa lettergroote en kleur kiest.) Succes.

Beste TL200,

superred-monitor.jpg

He die heb ik pas beluisterd op de zelfbouwdag in Hengelo.

Was zeker geen straf om naar te luisteren.

En die waren nog te koop ook.

Geen idee wat de eigenaar er voor wilde hebben overigens.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...