Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Dat is echt flauwekul Hans. Ze maakten toentertijd (of eigenlijk lieten die maken in o.a. Japan) best fraaie buizenversterkers, Weliswaar zonder veel toeters en bellen, maar een instapper? Nou nee. Dan was alles destijds een instapper :D

Ik meen dat het ding zo'n fl 450,- kostte en was gewoon de goedkoopste enigszins serieuze versterker. In Radio Bulletin en Elektuur stonden de advertenties. Ik heb uit dezelfde tijd een Klein en Hummel Telewatt staan. Dat was ook een instapper, maar toch wel iets duurder. Of die Telewatt veel beter was weet ik niet. Joop Goossen verkocht hem indertijd aan mijn schoonvader. Goossen en Zwagerman was rond 1970 dé hifi zaak voor regio 's-Hertogenbosch. Joop is er trouwens pas kortgeleden mee gestopt.

'T ding was kennelijk nog goedkoper

For model Stereophonic Amplifier LA-224A, Lafayette Radio & TV Corp; New York (NY):
aus ebay, mit Erlaubnis des Verkäufers radioseller124

Country:  United States of America (USA) Manufacturer / Brand:  Lafayette Radio & TV Corp; New York (NY)
alternative name
Wholesale Radio Year: 1966 Type: Audio Amplifier or -mixer Valves / Tubes 10: ECC83 ECC83 ECC83 ECC83 ECC83 EL84 EL84 EL84 EL84 GZ34 Principle Audio-Amplification Wave bands - without Details   Power type and voltage Alternating Current supply (AC) / 110; 127; 220; 240 Volt Loudspeaker - This model requires external speaker(s). Power out 30 W (unknown quality) from Radiomuseum.org Model: Stereophonic Amplifier LA-224A - Lafayette Radio & TV Corp; New Material Metal case Shape Book-shelf unit. Dimensions (WHD) 14.1 x 5 x 10.5 inch / 358 x 127 x 267 mm Notes Speaker 8-16 Ohm. Net weight (2.2 lb = 1 kg) 20 lb 0 oz (20 lb) / 9.080 kg Price in first year of sale 60.00 $ Literature/Schematics (4) Lafayette Radio Electronics 1966

bron: http://www.radiomuseum.org/r/lafayette_stereophonic_amplifier_la.html

Die heb ik nog steeds. 

Deze lijkt er erg veel op, maar mijn VS-56 is netter:

kokq-o-1ff1.jpg

kokq-r-02e7.jpg

Hier vind je er meer van: http://home.arcor.de/pfaue/klangkue/verstaerker/vs60/vs60.htm

Edited by Hans van Liempd

Ter info:

(...) De Bocama bleek al heel snel een waardig alternatief voor de HF309. Om de eenvoudige reden dat er van die Bocama honderden of misschien wel duizenden verkocht zijn in Nederland. Ik heb nog oude electronica-bladen op zolder liggen waarin de Bocama wordt geadverteerd voor een prijs van f 299,-, ergens in de nadagen van de buis, gebroederlijk naast veel duurdere transistorversterkers met hetzelfde lage uitgangsvermogen maar met een hogere prijs. De versterker is van Japanse origine en komt niet zoals veel mensen denken uit Amerika. (...)

http://www.hifi.nl/artikel/1203/De-Bocama-LA-224B-revisited.html  (Interessant artikel van Rudy van Stratum / hifi.nl!)

Edited by spido

Ja, en een Hollandse Nieuwe kostte toen nog een 10 Nederlandse centen, oftewel een dubbeltje :D

Dat van die Japanse origine kan kloppen Spido, ik las ergens dat ze destijds door Kenwood gemaakt werden.

Edited by Pjotr

Toch geeft radiomuseum.org aan de fabrikant "Lafayette Radio & TV Corp.; New York (NY) in de USA is.

Ach ja, marketing...

http://www.radiomuseum.org/r/lafayette_la_224b.html

Overigens heb ik gelezen dat de buizen van Hitachi waren en de condensatoren van Suzuki (pio). http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=620371

Volgens KT88 waren m.n. de koppelcondensatoren naar de eindbuizen een zwak punt en moesten ze in elk geval vervangen worden.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/23686/3

Edited by spido

Ja, en een Hollandse Nieuwe kostte toen nog een 10 Nederlandse centen, oftewel een dubbeltje :D

Dat van die Japanse origine kan kloppen Spido, ik las ergens dat ze destijds door Kenwood gemaakt werden.

En een TV fl 1000,-. Elektronica was in die tijd en in verhouding veeeeeel duurder dan tegenwoordig. 

We leven in een "wegwerpmaatschappij"  Veel consumenten elektronica is zo gemaakt dat het 6... 7 jaar meegaat.

Na 7 jaar zijn er ook veelal geen reserve onderdelen meer.  Het "kost niks"  maar duurzaam is het zeker niet.

Gelukkig zie je hier en daar dat "gewone"  merken weer duurzame spullen maken,  net als vroeger, hangt daar een prijskaartje aan.

cyrusone_face.jpg

mission_cyrus_one-4.jpg

Open doekje voor de Mission "Cyrus One" versterker.

Met transistoren, dus nog geen "vintage" wellicht.

Maar veel trotse bezitters hebben al dertig jaar veel plezier van het apparaat.

Opvolgers van hetzelfde merk waren meer vermogend, zwaarder, groter, imposanter met hun gescheiden voedingsapparaten...

maar de simpele "One" was - en ìs - volgens de enthousiaste gebruikers qua klank en detaillering onverslaanbaar.

Mission Cyrus One 

The first and best Integrated Amplifier from the Cyrus family. The first one is unbeaten by it´s followers regarding it´s audible finesse. A great High End Amp for the minimalist.... Well, you´ll find all you need exept tone equalisation... Which I never missed on this "one"

It features 4 high level inputs + a great sounding Phono MM + MC input. Hard to find this quality anywhere else in it´s class. Full monitoring.

A must have for the english landmark audio enthusiasts, a must have also for the lover of perfectly reliable every day useful and energy saving equipment. My strongest recommandation to everybody, that just wants to hear MUSIC :-)

http://www.audioscope.net/mission-cyrus-one-p-1771.html

Edited by spido

Een van de redenen dat ik altijd kostbare audiospullen heb gekocht is dat ik inderdaad de pest heb aan de wegwerpmaatschappij. Ik vind het veel leuker om duurzame spullen te houden of eventueel aan de kinderen door te geven.

Maar die tv ging daarna wel 30 jaar mee...

Hoe zou dat vandaag de dag zijn?

Dat doet me denken aan de tijd dat er luister en kijkgeld betaald moest worden. Op een bepaald moment gingen ze op de studentenflat hier controleren. De boetes waren hoog en voor binnenkomst van de controleurs werd de ene na de andere TV het raam uit gemieterd. Zou vandaag toch ook niet meer kunnen dat ze bij je aanbellen om te kijken of je een radio of TV hebt.

Dat doet me denken aan de tijd dat er luister en kijkgeld betaald moest worden. Op een bepaald moment gingen ze op de studentenflat hier controleren. De boetes waren hoog en voor binnenkomst van de controleurs werd de ene na de andere TV het raam uit gemieterd. Zou vandaag toch ook niet meer kunnen dat ze bij je aanbellen om te kijken of je een radio of TV hebt.

Hoeft ook niet meer, ze kijken naar de schotels op 't balkon :D en kruisen in één keer de hele flat aan.

Philips_C4360a_Radio_sfeer_ontvanger_241

Mijn allereerste luidsprekeravontuur beleefde ik met het allereerste (jaren '20) Philips radio-ontvangsttoestel - of eigenlijk: alleen met de bakelieten luidspreker daarvan. (Uiterst rechts op de foto, waarop overigens NIET wijlen mijn teerbeminde & zeergemiste ouderpaar.)

Mijn vader zaliger had een voorziening gewrocht, waarmede hij deze prehistorische luidspreker als een soort remote / nepstereo speaker kon aansluiten op de bakelieten veertigerjaren buizenradio die ons ouderlijk huis vrijwel voortdurend vulde met muziek & spraak.

Die voorziening bestond uit een bakelieten netstroomstekker, die precies paste in de als extra voorziening aangebrachte luidsprekeruitgang van de radio.

Maar vanzelfsprekend paste die stekker nèt zo gemakkelijk in het bakelieten net-stopcontact (220V≈ contactdoos) dat mijn vader achter de radio aan de vloerplint had aangebracht.

"Wil jij de luidspreker even aansluiten?" vroeg vader.

"Ja pappie!" En de stekker ging in het stopcontact.

Ik herinner mij een soort "Vvvvvrrrrroemmmmm!!"

Vele jaren later heb ik de bakelieten behuizing ontdaan van de overleden luidsprekereenheid.

In plaats daarvan kitte ik een autospeaker met frontmagneet in die behuizing: voor iets anders was geen plaats.

Nadat ik constateerde dat het ding werkte, heb ik het nooit meer aangesloten.

Dat trèk ik gewoonweg niet...

http://www.museumkijker.nl/een-eeuw-philips-museum-boerhaave-van-radio-tot-roterende-scheerknop/

Edited by spido

Vandaag wil ik weer eens een lans breken voor het merk Denon. Sommige zeggen: "typisch een Denon sound"  maar daar ben ik het niet mee eens.

Deze oude PMA-770 doet maar heel weinig fout en weet op zo' n manier te versterken waar m.i. weinig hedendaagse high-end versterker aan kunnen tippen.

Hij heeft wel wat onderhoud gehad, niet veel en niet eens door mij zelf.  De voeding elco's zijn vervangen en het uitgang relais. Dat is alles. 

Volkomen mee eens.  :) http://www.theaudioclinic.nl/gear.html

[Zo nu en dan komt er een apparaat voorbij waarvan je niet verwacht dat het zo goed klinkt. De PMA-770 is zo'n juweeltje waarvan maar weinigen het bestaan kennen. Dit is een wolf in schaapskleren. Eerlijk gezegd ben ik geen liefhebber van de Denon sound maar deze versterker klopt gewoon! Het geluid is heerlijk transparant, helder en toch met veel ambiance. Is dit een high-end versterker? Kwa uiterlijk wellicht niet maar kwa geluid verslaat hij menig zogenaamde high-end versterker en dat zijn altijd van die ervaringen waarvan ik ga glunderen.]

denon_pma-770_small.jpg

En... hoe waren de voedingselco's?

Mooie versterker, die PMA-770!

2x100W, THD max. 0,08% en maar 12 kg.

pma-790-h.jpg

Zelf heb ik een aantal jaren veel plezier beleefd aan zijn grotere broer, de PMA-790.

2x150W, THD max. 0,002%, en met z'n 20 kg nog makkelijk te tillen...

Hij had weliswaar een MC-ingang, maar een step-up op de MD-ingang klonk bij mijn elementen aanmerkelijk pittiger.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...