Tubejack Posted 12 maart 2015 Report Share Posted 12 maart 2015 (edited) En... hoe waren de voedingselco's? Dat weet ik niet Spido. Ik heb ze zelf niet vervangen. Maar het schijnt een bekent issue te zijn, in dit type versterker. Niet goedkoop want er gaat 2x 22.000uF in. De phonotrap doet het fijn, samen met een Lyra Delos. Hij klink mooi zuiver, zonder dat "harde glazige transistor geluid" Vind hem niet super dynamisch, maar zeker ook weer niet vlak Het is best een bijzondere versterker. Edited 12 maart 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 maart 2015 Report Share Posted 12 maart 2015 Nu staat mijn hobby ruimte helemaal vol met Leak spullen. 1x de Stereo 30+, 2x de Stereo 70 en 4x een Stereofetic. Ook al van die hele fijne versterkers. Moet wel veel aan gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 maart 2015 Report Share Posted 13 maart 2015 Leuk, al dat Leak! Het rare is... ik heb heel wat eersteklas Japanse en Amerikaanse / Canadese versterkers gehad. En de meeste daarvan lieten me heel goed horen wat de bedoeling was. Maar het was toch net alsof ik alleen maar met Leak het èchte verhaal te horen kreeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 maart 2015 Report Share Posted 13 maart 2015 Bij één de Stereo 70 ' s zijn de onderdelen echt flink buiten de specificaties tot en met de silicium eindtransistoren aan toe. Bij een transistor HFE (versterking) van 3. En bij 2 transistoren, dacht de transistor tester dat hij met germanium transitoren van doen heeft Dat er nog geluid uit kwam De vervorming op 1 kanaal was een paar procent Maar ja, mag het na 40 jaar En 2 ...... een gekregen paard Zal er binnenkort een stukje over schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 maart 2015 Report Share Posted 17 maart 2015 (edited) Staat nu in de woonkamer te spelen een Leak Stereo 70. Het duurt nog een paar uur voordat alle componenten (met name elco's ) het optimaal doen. 1e indruk is positief, lekkere relaxede sound, zonder scherpte of hardheid, het laag is behoorlijk strak Nu een paar uur verder, klinkt het heel erg goed, samen met mijn Logitech Duet. Edited 17 maart 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 maart 2015 Report Share Posted 17 maart 2015 Vast van een heel nette eigenaar geweest! De belettering op het frontpaneel lijkt wel helemaal gaaf te zijn. Dat zie je niet vaak! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2015 Report Share Posted 18 maart 2015 Staat nu in de woonkamer te spelen een Leak Stereo 70. Het duurt nog een paar uur voordat alle componenten (met name elco's ) het optimaal doen. 1e indruk is positief, lekkere relaxede sound, zonder scherpte of hardheid, het laag is behoorlijk strak Nu een paar uur verder, klinkt het heel erg goed, samen met mijn Logitech Duet. Beste Tubejack, Als ik het goed begrijp is de Logitech Duet een "squeezebox", die via wifi nummers afspeelt die op de computer zijn opgeslagen. Wordt de geluidskwaliteit dan niet aangetast of beperkt door de geluidskaart van je PC en/of door de sqeezebox zelf en/of de extra bekabeling en/of de wifi transmissie? Met andere woorden: klinken dezelfde opnames op deze wijze net zo goed als direct uit de CD-speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 maart 2015 Report Share Posted 18 maart 2015 Beste Tubejack, Als ik het goed begrijp is de Logitech Duet een "squeezebox", die via wifi nummers afspeelt die op de computer zijn opgeslagen. Wordt de geluidskwaliteit dan niet aangetast of beperkt door de geluidskaart van je PC en/of door de sqeezebox zelf en/of de extra bekabeling en/of de wifi transmissie? Met andere woorden: klinken dezelfde opnames op deze wijze net zo goed als direct uit de CD-speler? Beste Spido, Het was laatst nog op het nieuws. Op de 2,4ghz "WiFi' band is het zo druk, dat daar geen 100% betrouwbare verbindingen meer mogelijk zijn in veel steden. Als ik kijk op mijn Mac zie ik zo 30 of meer WiFi stations waarvan sommige zo sterk dat ik hier in huis dit niet meer kan gebruiken Daarom heb ik al enig tijd geleden alles met UTP kabel aangesloten, maar ook dat werkt niet 100% omdat de Logitech Duet niet zo' n beste UTP/ethernet netwerkinterface heeft. In werkelijkheid is het nog iets complexer ..... Maar terugkomend op jou vraag, nee het klinkt niet hetzelfde een CD direct afgespeeld klinkt m.i. beter. Ze gebruiken beide een ander type DAC en ook de analoge uitgang is verschillend. Maar betaalde internet streams op 256Kbit en hoger klinken af en toe zo goed Spido, dat je, je verbaasd dat zo' n mooie geluidskwaliteit met zo weinig data/bitjes kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 maart 2015 Report Share Posted 18 maart 2015 Verder met vintage de bijbehorende Leak Stereo Fetic tuner is ook bijna klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 maart 2015 Report Share Posted 18 maart 2015 (edited) Luister momenteel naar "Blue City" (de CD-uitgave, Isao Suzuki Kwartet + 1, orig. analoog 1974 / dig. transfer 1988). Via de Varislope 2 / Stereo 60 buizencombi, een simpele Technics SL-PG390 en de SoundStones 20. Jeemigdepeemig... wat klinkt dat toch ècht! Van hoog tot laag. Ja, van zéér hoog... Tot, ja, zelfs zéér laag. Erg blij met die buisjes, nog steeds! Edited 18 maart 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 maart 2015 Report Share Posted 19 maart 2015 Momenteel met 2 Yamaha CT-7000 bezig. Dé Rolls Royce onder de vintage tuners. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Kwijl! Mooi hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 ............... Dé Rolls Royce onder de vintage tuners. Vind je? Bij jou is alle tuner een Rolls Royce Mijn vader had eind jaren '70 een dergelijke Yamaha tuner en die vond ik toen erg tegenvallen qua gevoeligheid en selectiviteit. Zeker in vergelijk met mijn Görler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Dat is inderdaad écht heel mooi en een uitdaging om te repareren want alle CT-7000 gaan nu allemaal stuk. Gemaakt van 1975....1979. Met een prijs van +/- fl 2750 volgens een jaar boek uit 1977. Dit vertegenwoordigd een koopkracht van: fl 2 759.00 in het jaar 1977 heeft een "koopkracht" van fl. 6 710.84 (€ 3 045.24) in het jaar 2013 http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php Méér dat de moeite waard om mooi op te knappen dus http://www.highendclassics.com/tuners/yamaha-ct-7000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Vind je? Bij jou is alle tuner een Rolls Royce Mijn vader had eind jaren '70 een dergelijke Yamaha tuner en die vond ik toen erg tegenvallen qua gevoeligheid en selectiviteit. Zeker in vergelijk met mijn Görler. Selectief is hij inderdaad niet Pjotr. Muziekaal wel En zeg nou zelf wat is mooier gebouwd. Maar ook uit zo' n Göler kan een heel mooi geluid komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Zo zie je maar weer dat het uiterlijk weinig zegt over het kunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Het zijn niet alleen die buisjes Spido, maar ook die luisterruimte -en afstand en ingedraaide SS20 waardoor het je goed bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Zo zie je maar weer dat het uiterlijk weinig zegt over het kunnen Precies Pjotr. Er zijn zoveel mooie dingen, sommige kosten zelfs niets...... Je hoeft het alleen maar te zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Ik had destijds de Görler zelf gebouwd met de losse printen die destijds Fa. van Dam in R'dam verkocht. Daarmee kon ik toen op een mooie zomeravond redelijk ruisvrij in stereo genieten van de WDR (in R'dam met een 4 elements antenne). Met de Yamaha kwam WDR niet eens in mono boven de ruis uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Vast deze printen Ik heb ze gekregen van de heer W.J. Koel uit Scheveningen. Hij kwam ze ook nog brengen! http://www.tubejack.nl/gorler-fm-14/ [.....] Voor- en na-delen.Na zorgvuldig afregelen Görler FM14 een zeer goede tuner geworden, de vervorming is laag. Doordat de schakelingen vrij eenvoudig heeft het stereo geluid een hoog oplossend vermogen. Het klinkt mooi transparant, het laag mooi bescheiden. Nadeel is dat de filtering van de 19Khz piloot toon uit het audio signaal niet optimaal is, rond de -40dB. Bij tape opnames kun je daar last van hebben. Veel tape- en cassette deck’s hadden daar vanaf de jaren 70 een zogenaamd MPX filter voor. Bij normaal gebruik zal het niet storend zijn. De in deze tuner gebruikte modules en nieuwe onderdelen zijn zeer duurzaam en gaan naar verwachting weer 25 jaar mee. Maar zoals alles, moet je er ook een beetje geluk mee hebben. De basis hiervoor, is in ieder geval aanwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Yup, dat spul De mijne was nog ouder zo te zien: In de MF zaten nog IC's in ceramische behuizing. Zal eens kijken of ik nog ergens een foto van mijn bouwsel heb. Wat erg belangrijk is is de voeding. In eerste instantie zaten er geen snubber C'jes over de gelijkrichter. 10nF ceramisch er over scheelde een stuk in gevoeligheid. De storing van de gelijkrichter dioden drukte aardig de AGC van het front end dicht. Wat betreft die piloottoon heb ik daar nooit problemen mee gehad met bandopnames (waaronder destijds met een oude stereo buizen Uher). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Nu staat mijn hobby ruimte helemaal vol met Leak spullen. 1x de Stereo 30+, 2x de Stereo 70 en 4x een Stereofetic. Ook al van die hele fijne versterkers. Moet wel veel aan gebeuren. Beste Tubejack, Een tijdlang heb ik geprobeerd een Leak buizen-tuner te vinden, die qua uiterlijk en qua techniek zou passen bij de Varislope 2 buizen-voorversterker. Ik kwam uit bij de Trough Line Stereo. Maar ik vraag me af, of die qua prestaties overeenkomt met de (latere) Stereofetic. (De Stereofetic gebruik ik dagelijks in combinatie met een Stereo 70 tot volle tevredenheid!) Stereo decoders en demodulators werden ongeveer gelijktijdig met de transistortechniek ontwikkeld, en ik vraag me af of qua prestaties de latere Stereofetic met FETs (Field Effective Transistors) niet een stuk beter was dan zijn voorganger, de (buizen) Trough Line. http://theartofsound.net/forum/showthread.php?2837-The-Leak-Trough-Line-Tuner-a-History Een - zeker voor jou - heel boeiend artikel, Tubejack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 (edited) Beste Spido, Uiteraard, staat het bewuste artikel opgeslagen in de favorieten van mijn internet browser Hier de productie van de Leak stereo-fetic tuner, door vele nijvere vrouwen en mannen handen (vrouwen konden beter solderen!) Wat de stereo-fetic betreft of hij beter is dan alle buizen voorgangers? Vermoed het niet. Maar dat is deels "buikgevoel" De stereo-decoder van de Stereo-fetic is wel m.i. beter. Wat de stereo-fetic betreft knap staaltje van techniek voor de 60e jaren o.a. een dual-gate mosfet in de mixer van het ontvangst gedeelte. Verder is het een vrij simpele tuner. Omdat het deels handwerk is, zit er m.i. wat spreiding in kwaliteit in. De tuner is redelijk gevoelig, maar niet heel sellectief. Wat jammer is dat er een 4-voudige afstemcondensator in zit, terwijl er maar 3 secties gebruikt worden. Eigenlijk zou je deze tuner een beetje moeten verbouwen...... De eerder genoemde Göler vind ik iets beter. Edited 20 maart 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 (...) Eigenlijk zou je deze tuner een beetje moeten verbouwen...... De eerder genoemde Göler vind ik iets beter. Beste Tubejack, Ja, die Görler is dan ook een stuk jonger, hè? Ze hebben de kunst kunnen afkijken... Overigens lees ik toch wel hier en daar dat de stereo-decoders van de oudere Leak buizen-tuners een zwak punt waren. Er waren zelfs gebruikers die de decoder in hun apparaat later vervingen. De FM techniek was toen ook nog helemaal nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 maart 2015 Report Share Posted 20 maart 2015 Beste Spido, Dat klopt de stereo-decoders waren niet zo goed. O.a. Tim de Paravicini heeft daar een buizen stereo decoder voor gemaakt. http://www.audioasylum.com/forums/vintage/messages/19351.html Maar deze zonder IC' s lijkt me ook fraai. http://www.jogis-roehrenbude.de/UKW-Projekt/Dekoder/Dekoder.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts