Jump to content

Vintage - 1...?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Precies, je moet er toch niet aan denken dat er iemand met contactspray de schakelaars in deze C1 gaat "bewerken" :(  Die in het midden zijn voor de functies. Elk deck wordt stuk-voor-stuk met de hand schoongemaakt en dat is nog maar de bovenkant onderop zijn ook vele potmeters, pluggen, connectoren die met de hand schoongemaakt worden.  Als je goed kijkt (ik heb de foto bewust groot gelaten) zie je links de voeding en in het midden groen uitgelagen contacten.

 

De voeding pakt ik het eerste aan, dat geeft vrijwel meteen verbetering.  Hierna stap-voor-stap de rest van de versterker hierna eerst de print naast de voeding waar twee  2SK74C VFet's  opzitten.  Als die stuk zijn heeft verder reparatie eigenlijk geen zin meer.   Door in hapklare gedeeltes te werken hou je zo het overzicht en kun je complexe situaties overzichtelijk maken.   Verder is het gewoon leuk om aan zo' n versterker te mogen werken.  Geld... tijd en meer van dat soort onzin, is ondergeschikt.  Alleen het resultaat telt,  ik zit rustig 1 of 2 weken lang elke dag een paar uur aan zo' n versterker te prutsen, tot hij helemaal naar mijn zin is.

Hij moet immers weer decennia lang mee  ;)

 

 

 

YamahaC1boven.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

 

Een workshop zou handig zijn om mensen te verbieden aan de kontaktspray te zitten en refurbischen aan een vakman over te laten, veel verder komt het dan niet : :D

Dat eerste lijkt me een wijsheid die op zo'n workshop geleerd kan worden. Dat tweede ben ik het niet mee eens. Ten eerste zullen het toch wel meestal hobbyisten zijn die al vaker een soldeer bout hebben vastgehouden. Ten tweede hoef je natuurlijk niet alles te leren op 1 middag. Het gaat meer om de aanpak en waar moet je op letten. Ook lijkt me het logisch dat het niet om defecte apparaten gaat.

 

Je hebt wel gelijk dat 1 workshopmiddag wat weinig is. Waarschijnlijk zijn er een aantal nodig (zeg 5)  om de basics te leren (en oefenen).

 

Maar goed, dan gaan eventuele cursus kosten natuurljk ook oplopen en is het uitbesteden aan een vakman wellicht handiger. Ik vraag me alleen af of er genoeg vakmannen rondlopen die dat echt kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me alleen af of er genoeg vakmannen rondlopen die dat echt kunnen.

 

Die zijn er wel, ik ken er een paar, maar of ze dat willen doen?  Voor een aantal is het hun brood.  Dan ga je niet eh......

Heel af en toe is er bij Menno van der Veen een gastspreker die dan vaak maar éénmalig een eendaagse cursus verzorgd.   

Dat moet je wel zélf in de gaten houden.  Niets gaat vanzelf ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

De fijne kneepjes. Hoe haal je de oude componenten er uit zonder de pcb te ruineren (ik heb slechte ervaren me de-solderen). Wat kan je doen als een vervangings component niet goed past (formaat, dikte pootjes,, afstand tussen pootjes). Hoe hou je bij welke onderdeeltje waar zat? Wat kan je wel aanakken, wat beter niet?Hoe herken je/meet je dat iets aan vervanging toe is.

En natuurlijk wat vuist regels (ervarings gegevens) welke zaken vaak aan vervanging toe zijn na 30+ jaar (mogelijk is dat ook merk afhankelijk (het merk van het gebruikte onderdeel)).

 

Let wel, het gaat dus niet om tweaken, maar om restaureren. Als je echt een beter apparaat wil, dan het origineel, kun je wellicht beter iets nieuws kopen (of zelf wat namaken)

 

Ik kan me voorstellen dat je in zo'n workshop constructie ook wat koud water vrees kunt overwinnen, Je demonteert onder toezicht van iemand met ervaring en als het fout dreigt te gaan heb je hulp en advies in de buurt.

Link to comment
Share on other sites

Spido, ik weet dat jij in het verleden leeft, dat het degelijk is een ding zeker , maar het heeft niet de huidige ce norm dus op hoog frequent laat die het afweten.

 

Mvg niet slimme wol

 

Mag ik u er op wijzen dat vrijwel alle moderne luidsprekers een veel beperkter bereik in het hogetonengebied hebben dan de klassieke luidsprekers met Ionofane, Ionovac e.d. ioniserende tweeters en de types met echte ribbons zoals die van Kelly en Decca?

 

CE is alleen maar een Europese registratie. Het is geen (kwaliteits)norm.

 

Al een aantal keren beweerde jij dat de vintage Thorens TD 125 draaitafel sterk "kleurt".

Vele tienduizenden tevreden gebruikers zijn (c.q. waren) juist enthousiast over zijn neutrale, ongekleurde karakter. En vele tientallen tests / reviews in audiobladen onderstrepen dit.

Een enkel voorbeeldje:

 

(...) "And what does it sound like?" - Actually, rather good. The bass is as clean as a whistle with no obvious colouration LP12 style at all, the mid is delightfully "textured" in a gentle, unassuming kind of way, and the treble is clear, with perfect tracking. The perceived soundstage is wide and deep too (as much as the arm/cartridge will allow) and I have a good feeling that the deck itself would love a Jelco 750 or SME 309 - I think the basic quality of the deck will allow this with ease. (...) 

 

http://theartofsound.net/forum/showthread.php?6987-Thorens-TD125-The-journey-continues 

 

Met deze beoordeling ben ik het geheel eens. Wat de arm betreft: ik ben heel gelukkig met de Ortofon AS 212 arm, die de fabriek destijds zelf ook monteerde voor de US-export versie.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Mag ik u er op wijzen dat vrijwel alle moderne luidsprekers een veel beperkter bereik in het hogetonengebied hebben dan de klassieke luidsprekers met Ionofane, Ionovac e.d. ioniserende tweeters en de types met echte ribbons zoals die van Kelly en Decca?

Wol bedoelt wat anders Spido, namelijk ongevoeligheid voor hoog frequente stralingen.  Maar zover mijn ervaring, heeft goed ontworpen audio uit de jaren 70...80 daar al geen last van.   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

De fijne kneepjes. Hoe haal je de oude componenten er uit zonder de pcb te ruineren (ik heb slechte ervaren me de-solderen). Wat kan je doen als een vervangings component niet goed past (formaat, dikte pootjes,, afstand tussen pootjes). Hoe hou je bij welke onderdeeltje waar zat? Wat kan je wel aanakken, wat beter niet?Hoe herken je/meet je dat iets aan vervanging toe is.

En natuurlijk wat vuist regels (ervarings gegevens) welke zaken vaak aan vervanging toe zijn na 30+ jaar (mogelijk is dat ook merk afhankelijk (het merk van het gebruikte onderdeel)).

 

Let wel, het gaat dus niet om tweaken, maar om restaureren. Als je echt een beter apparaat wil, dan het origineel, kun je wellicht beter iets nieuws kopen (of zelf wat namaken)

 

Ik kan me voorstellen dat je in zo'n workshop constructie ook wat koud water vrees kunt overwinnen, Je demonteert onder toezicht van iemand met ervaring en als het fout dreigt te gaan heb je hulp en advies in de buurt.

 

Ik heb de afgelopen jaren  een paar mensen gehad, die graag wilde leren solderen. En gewoon 1 of 2 (mid)dagen langs kwamen met een radio of buizen ding.  Voelde in 1e instantie wat vreemd, dat iemand iets van je wil leren die normaal les geeft op een hoge school of universiteit. Terwijl ik daar zelf nooit opgezeten heb :mellow:   

Link to comment
Share on other sites

Was het niet Henk Terlingen die ooit - lang, ja zéér lang geleden - een maandenlang zich voortslepende radiocursus "Solderen" verzorgde in het programma Hobbyscoop, en daarbij wekenlang op hilarische wijze aandacht schonk aan de Grootste Verschrikking, de Vreselijkste Vijand van de soldeerder: de verschrikkelijke Koude Las?

Link to comment
Share on other sites

Was het niet Henk Terlingen die ooit - lang, ja zéér lang geleden - een maandenlang zich voortslepende radiocursus "Solderen" verzorgde in het programma Hobbyscoop, en daarbij wekenlang op hilarische wijze aandacht schonk aan de Grootste Verschrikking, de Vreselijkste Vijand van de soldeerder: de verschrikkelijke Koude Las?

Grappig [..]   de verschrikkelijke Koude Las? :D  [..]   Ik heb even gezocht Spido maar kan niets vinden onder zijn naam , wel over Apollo 11.  

Wat solderen betreft het begint met goed schoonmaken van élk onderdeeltje. Al zijn die splinternieuw, verguld of op een andere manier "goud omrand".  Maakt niet uit. Gewoon even schoonkrabben met een Stanly mes.  En zie hoe mooi de verbindingen uitvloeien met goed soldeer en soldeer gereedschap  :)  

Link to comment
Share on other sites

Ik hadden gelezen in een blad dat dat buizenversterker van Marco opgewaardeerd zijn tegen hoog freqwent net als de Array,

Je komt ze op het waarderen.

Ik wel een een simple test doen om het te laten horen

Mag wol

Dit moet je even toelichten wol.

Een versterker op waarderen tegen hoog frequent?

Link to comment
Share on other sites

 

CE is alleen maar een Europese registratie. Het is geen (kwaliteits)norm.

 

 

 

 

Niet waar.

 

Het merkteken CE geeft aan dat het artikel, apparaat of machine is gebouwd volgens de Europese eisen. CE betekend dan ook Conformité Européenne.

 

Deze eisen zorgen er voor dat er geen inferieure of gevaarlijke producten op de markt komen.

 

Er is nog een tweede CE. Deze staat voor China Export. Dit symbool lijkt helaas erg veel op het Europese CE symbool.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de afgelopen jaren  een paar mensen gehad, die graag wilde leren solderen. En gewoon 1 of 2 (mid)dagen langs kwamen met een radio of buizen ding.  Voelde in 1e instantie wat vreemd, dat iemand iets van je wil leren die normaal les geeft op een hoge school of universiteit. Terwijl ik daar zelf nooit opgezeten heb :mellow:   

Solderen zelf is niet zo moeilijk (mits goede bout en geen grote massa's, zoals 4 mm2 koperdraad). De-solderen is waar ik een hekel aan heb. Met een hand heb je de bout vast, om de soldeer weer vloeibaar te maken, met de andere kand zo'n zuig pompje die dan met een veer open schiet om vacuum te creeeren. Gaat zelden goed, door de schok zit ik er meestsl te ver vanaf.

 

Ook dat ijzerdraad spul (litz ofzo), lukt niet altijd. Soms blijft er toch te veel soldeer achter zodat t toch niet loskomt... En hoe langer je verhit hoe slechter het is voor pcb en onderdeel.

Link to comment
Share on other sites

Het merkteken CE geeft aan dat het artikel, apparaat of machine is gebouwd volgens de Europese eisen. CE betekend dan ook Conformité Européenne.

 

 

En dat het ook voldoet aan die normen! Daartoe moet het niet alleen ontworpen zijn naar die normen maar ook getest zijn op de eisen die in de normen staan. Anders mag er simpelweg geen CE logo op staan en mag het niet in de handel komen. En dat geldt voor alle audio apparatuur.

 

CE is geen keurmerk of Europese registratie maar eigenlijk meer een garantiemerk dat het apparaat aan de Europese eisen van veiligheid, EMC etc voldoet en goed functioneert voor het gebruiksdoel en onder de normale gebruiksomstandigheden van het apparaat.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Solderen zelf is niet zo moeilijk (mits goede bout en geen grote massa's, zoals 4 mm2 koperdraad). De-solderen is waar ik een hekel aan heb. Met een hand heb je de bout vast, om de soldeer weer vloeibaar te maken, met de andere kand zo'n zuig pompje die dan met een veer open schiet om vacuum te creeeren. Gaat zelden goed, door de schok zit ik er meestsl te ver vanaf.

 

Ook dat ijzerdraad spul (litz ofzo), lukt niet altijd. Soms blijft er toch te veel soldeer achter zodat t toch niet loskomt... En hoe langer je verhit hoe slechter het is voor pcb en onderdeel.

Niet zo' n probleem mee hoor.  Ik de-soldeer soms honderden onderdelen los.  Gewoon stuk-voor-stuk. En dan gelijk een een nieuw onderdeel erin.  Dan kan je, je ook niet vergissen :)  

Link to comment
Share on other sites

Niet zo' n probleem mee hoor.  Ik de-soldeer soms honderden onderdelen los.  Gewoon stuk-voor-stuk. En dan gelijk een een nieuw onderdeel erin.  Dan kan je, je ook niet vergissen :)  

 

Ja kunst, jij kan het al :lol: Duck wil dat ook leren ;)

Link to comment
Share on other sites

Vaak help het ook om het component los te knippen en de pootjes zo lang mogelijk houden.

Pootje voor pootje los solderen gaat vaak makkelijker dan een heel component in zijn geheel.

Daarna pompje aan de soldeer zijde zetten en met een scherpe punt van de andere zijde het over gebleven tin verwarmen en afzuigen.

Link to comment
Share on other sites

Vaak help het ook om het component los te knippen en de pootjes zo lang mogelijk houden.

Pootje voor pootje los solderen gaat vaak makkelijker dan een heel component in zijn geheel.

Daarna pompje aan de soldeer zijde zetten en met een scherpe punt van de andere zijde het over gebleven tin verwarmen en afzuigen.

Precies :) en dan het overgebleven draadje of pootje van dat onderdeel vasthouden met een klein punt tangetje aan de componenten zijde en je trekt het er zo uit.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn héél gevaarlijke producten op de markt, die voorzien zijn van een CE-merk!

 

http://www.radartv.nl/nieuws/archief/detail/article/mandarijnennetje-als-implantaat-goedkeuring-implantaten-is-een-farce/

De handleiding moet het juiste gebruik en toepassing omschrijven. Een spijkerapparaat b.v. kan heel gevaarlijk zijn. Maar wanneer je het goed gebruikt is er niks aan de hand.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Er zijn héél gevaarlijke producten op de markt, die voorzien zijn van een CE-merk!

 

http://www.radartv.nl/nieuws/archief/detail/article/mandarijnennetje-als-implantaat-goedkeuring-implantaten-is-een-farce/

 

Dat Radar onderzoek is een farce. Generieke testhuizen hebben geen specifieke kennis omtrent medicijnen en medische hulpmiddelen. Dat heeft alleen de fabrikant, vaak in combinatie met een academisch ziekenhuis. Maar zoals overal, malversaties sluit de CE markering natuurlijk niet uit. Iedereen kan/mag garanderen dat iets aan de CE normen voldoet, dat is niet de verantwoordelijkheid van een testhuis maar de verantwoordelijkheid van de fabrikant zelf! Of dat dan ook klopt is weer een heel ander verhaal. En als het niet klopt is de fabrikant aanspreekbaar voor het misbruik van het CE logo. In het geval van Radar dus de TROS :lol:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

(...) Iedereen kan/mag garanderen dat iets aan de CE normen voldoet (...)

 

Er ZIJN helemaal geen CE-normen! 

De (kennelijk omkoopbare) "testhuizen" (zoals jij ze noemt - maar ze testen helemaal niet) stellen zelf de CE-registratie vast.

 

Kennelijk is er verwarring met IEC (International Electrotechnical Commision) die "Internatiational Standards and Conformity Assessment for all electrical, electronic and related technologies" vaststelt.

http://www.iec.ch

Zie overigens CEN, CENELEC, ETSI, ISO en ITU: die stellen wèl normen vast. 

https://osha.europa.eu/en/safety-and-health-legislation/standards

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...