Hans van Liempd Posted 15 juni 2015 Author Report Share Posted 15 juni 2015 Er zijn alleen CE richtlijnen. Daar ben je verplicht je aan te houden. De normen zijn niet verplicht. Maar bouw je volgens de normen, dan is voldoen aan de richtlijn makkelijker. Sommige producten moeten gecertificeerd worden. De meeste liften b.v. Dit moet dan door een notified body gebeuren (Gecertificeerde instantie) Kema is bv zo'n club. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 (edited) Neem me niet kwalijk zijne hoge deskundigheid Spido, dat ik CE normen noemde. Fijn, dat u mij op deze onvergeeflijke linguïstische misser wees. Het zijn natuurlijk de op het product betrekking hebbende Europese normen waaraan een product moet voldoen om voor een CE logo in aanmerking te komen. https://www.nen.nl/Normontwikkeling/Wat-is-normalisatie/Europese-en-internationale-normen.htm @Hans Die richtlijnen schrijven voor dat het product aan de in de op het product betrekking hebbende normen gestelde eisen, minimaal moet voldoen. Dat is dus impliciet Edited 15 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 juni 2015 Author Report Share Posted 15 juni 2015 Op vintage apparaten zit geen CE. Ik weet nog dat er op de bandrecorder uitgang van onze huiskamerradio 220 V stond. Er zat dan ook geen trafo in dat ding. Die ingang leek ook sprekend op een 220V stopcontact. De bandrecorder werd n.l. met 2 banaanstekkers aangesloten. Levensgevaarlijk. Maar goed dat we tegenwoordig meer aandacht aan veiligheid schenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Je mag dan ook niet klagen als je vintage versterker als radio ontvanger werkt of anderszins gestoord wordt door andere moderne spullen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 (edited) Zullen we het weer over vintage hebben. Mooi he Sansui TU-888 ( Met 1200 gulden, net zoveel als menigeen in 1972 per maand verdiende ) Dit is puur analoog geheel discreet zonder IC' s opgebouwd. Toestel heeft wel last van transistoren met "zwarte pootjes" en alle elco' s moeten met pensioen. Maar dan heb je ook wat Edited 15 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Mooi he Sansui TU-888 ( Met 1200 gulden, net zoveel als menigeen in 1972 per maand verdiende ) Dat is in de audiowereld toch niet zo uitzonderlijk? Mijn versterker kostte nieuw ook meer dan wat ik per maand verdien. Ik heb 'm gelukkig voor een mooie prijs 2e hands kunnen kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Dat is in de audiowereld toch niet zo uitzonderlijk? Mijn versterker kostte nieuw ook meer dan wat ik per maand verdien. Ik heb 'm gelukkig voor een mooie prijs 2e hands kunnen kopen... Tegenwoordig wel Henrie. Veel mensen kopen zo' n prettige geprijsd wegwerpsetje dat een jaar of 6 meegaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Tegenwoordig wel Henrie. Misschien. Maar waarom dan die verbazing over de prijs van 40 jaar geleden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Misschien. Maar waarom dan die verbazing over de prijs van 40 jaar geleden? Omdat, het veel geld was. Ik verdiende iets van 25 gulden per dag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2015 Report Share Posted 15 juni 2015 Nou ja, op vintage hoeft i.i.g. CE logo te staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 (edited) Nou ja, op vintage hoeft i.i.g. CE logo te staan Nee Als ik het mooi vind, komt er wel een andere logo op. Mensen zijn dol op "merkjes". Vandaag verder met de nieuwe Gram koelkast en diepvriezer installeren. Nu zal je misschien zeggen: "wat heeft dat met vintage te maken.? " Nou voor mij, meer dan je denkt. http://www.tubejack.nl/over-vintage-duurzaamheid-en-mijn-dillema-s/ En ja, er zit een CE keurmerk op. Edited 16 juni 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2015 Author Report Share Posted 16 juni 2015 Dat is in de audiowereld toch niet zo uitzonderlijk? Mijn versterker kostte nieuw ook meer dan wat ik per maand verdien. Ik heb 'm gelukkig voor een mooie prijs 2e hands kunnen kopen... Zo'n salaris heb ik ook eens gehad .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2015 Author Report Share Posted 16 juni 2015 (edited) Omdat, het veel geld was. Ik verdiende iets van 25 gulden per dag.... Mijn eerste salaris was fl26,- per WEEK. Maar dat was dan ook in 1966. Ook een vintage salaris... Edited 16 juni 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2015 Author Report Share Posted 16 juni 2015 (edited) Nou ja, op vintage hoeft i.i.g. CE logo te staan Wanneer het ding gemodficeerd is, betwijfel ik dat. (Bron https://www.cesolutions.nl/hercertificering/wanneer-ik-een-modificatie-op-mijn-product-aanbreng-moet-ik-dan-weer-opnieuw-certificeren.html ) Producten waaraan belangrijke wijzigingen zijn aangebracht met de bedoeling de oorspronkelijke werking, het oorspronkelijke doel of type te wijzigen nadat het product in gebruik is genomen, bijv. door gebruik te maken van andere componenten of nieuwe leveranciers, kunnen als nieuwe producten worden beschouwd. Wanneer zulke veranderingen optreden zal het certificeringproces opnieuw moeten plaatsvinden, eventueel op basis van de vorige certificering, en zal er een nieuwe EG Verklaring van Overeenstemming, conform nieuwe Richtlijnen en/of normen, moeten worden opgesteld. Wanneer de modificatie niet het gehele product verandert, kan in overleg met Certification Experts de certificering van het gemodificeerde product gebaseerd worden op de eerdere certificering. Het voordeel hiervan is dat hierdoor de kosten lager uit kunnen vallen. Edited 16 juni 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 (edited) a/ Gaat alleen op voor producten die na meen ik, 1995 op de markt zijn gebracht zijn. Toen begon die CE-markering verplicht te worden voor bepaalde apparaten, i.i.g. elektrische. Geldt dus alleen voor producten die al van oorsprong een CE-certificering moesten hebben. Dan moet bij een belangrijke wijziging de CE-certificering opnieuw. b/ Het repareren/refurbischen van apparaten wat Jack doet, valt niet onder "Producten waaraan belangrijke wijzigingen zijn aangebracht met de bedoeling de oorspronkelijke werking, het oorspronkelijke doel of type te wijzigen nadat het product in gebruik is genomen". Net zomin als je je auto opnieuw door de RDW hoeft te laten keuren als je daar een goedkope imitatie uitlaat onder laat hangen door Kwikfit. Edited 16 juni 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 Ook bij vintage vind ik veiligheid belangrijk. Ik kijk altijd hoe e.e.a. elektrisch geconstrueerd is. In de jaren 60 begin jaren 70 hadden sommige fabrikanten daar wat minder oog voor. Of het was allemaal niet zo streng?. Vaak eenvoudig aan te passen/verbeteren, met extra isolatie, Betere stekkers of connectoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 Goede zaak Jack.! Altijd goed om indien mogelijk, oude apparaten i.i.g. vanwege veiligheid aan de huidige maatstaven te laten voldoen. Destijds lette niemand daar nog eens extra op Ben zelfs een netrafo tegengekomen waarbij pri en sec zonder extra isolatie tegen elkaar lagen. De isolatielak van het draad was kennelijk goed genoeg Maar er was wel de NEN1010 en machinerichtlijn en de KEMA die dat dan keurde. Maar dat was niet verplicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 Een tip voor Spido , ga eens kijken voor vintage lampen dan heb je er minder last van. Mag wol Spido heeft er helemaal geen last van. (Hoe kom je dáár nu weer bij?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juni 2015 Report Share Posted 16 juni 2015 Zo'n salaris heb ik ook eens gehad .... Je hoort mij niet klagen Mijn versterker kostte nieuw €5.500... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2015 Report Share Posted 17 juni 2015 (edited) Spido,ozon wat uit een hoogtoner komt in niet bevoordelijk voor de gezondheid maar is wel het beste hoog wat ik ooit gehoord hebt de eerste keer bij Ab Govers met Jordan, ik dacht met Genesis woofer Zelf de magnat gehad klonk zeer goed maar problemen met uitsturingreserve, zag je ook aan het vlammetje, ooit eens gedacht aan een breedband hoorn te bouwen , maar van de vele ozon niet gedurfd van wegen de gezondheid. De ribbon komt op nummer 2 of je nou maakt uit all of een mengvorm met folie, met folie heeft die meer uitsturings vermogen. All klinkt het eerlijkst. Wat al deze tweeters gemeenschappelijk hadden, was: "géén spreekspoel". Er waren er nòg wel een paar zonder spreekspoel, zoals de piëzo, de elektrostaat en de AMT (Air Motion Transformer) van Oscar Heil. Door het vermijden van de spreekspoel, zijn houder en de "spider" waarin de houder zou zijn bevestigd, werd de bewegende massa sterk gereduceerd, wat vooral leidde tot een betere reactietijd (kortere stijgtijd, minder overshoot, snellere daling) en dus betere transiënts en een groter frequentiebereik. De Ionofane c.q. Ionovac had helemaal geen bewegende massa: in het keelgat van zijn hoorntje werd de lucht geïoniseerd. Een geheel massaloos proces. Het frequentiebereik was feitelijk niet meetbaar, want het oversteeg verre het bereik van de meetmicrofoons. Maar men neemt aan dat de units tot boven 100 kHz vrijwel lineair waren. (Interessant voor de vleermuizen onder u!) Dit type unit produceerde inderdaad wat ozon: vandaar dat sommigen er een bak bruinkool naast zetten om de ozon op te nemen. Probleem met deze units was de enorme compressievervorming van de hoorn (wel meer dan 5%) bij hoge geluidsdruk. En een ander probleem was de combinatie met de conus-middentoners uit die tijd: die liepen in het overgangsgebied veelal uit de pas met de tweeter. De flinterdunne (1/10 van een menselijke haar!) massief aluminium bandjes van m.n. de Kelly en Decca ribbons waren weliswaar niet geheel massaloos... maar wel bijná. Hun frequentiebereik was ook enorm en hun reactievermogen deed vrijwel niet onder voor dat van de ionisatoren. Om compressievervorming te verminderen en om het frequentiebereik naar beneden toe uit te breiden, werd type "London" door Decca met een grote hoorn uitgerust. Ook bij deze units was de aansluiting met de toenmalige conus-middentoners vaak een probleem, dat echter redelijk kon worden opgelost door tussenschakeling van een Celestion HF1300 (mini hoog-middentonertje). Bij hoge geluidsdruk nam de compressievervorming toe - zoals overigens bij àlle hoornspeakers... totdat de ribbon knapte en de unit in stille staking ging. Zie http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html De modernere ribbontweeters, voorzien van kunststoffolie-membranen met opgedrukte stroombaantjes, hebben gehoormatig kwaliteiten die te vergelijken zijn met die van de massieve aluminium ribbons, maar zijn aanmerkelijk zwaarder belastbaar. Mijn voorkeur gaat uit naar een type waarbij de folie is ingeklemd tussen twee magneetsystemen: een beetje vergelijkbaar met de elektrostaat-balansluidspreker. Ook hier is het matchen met de unit voor hoog-midden van belang: een lichte 5 cm dome-unit geeft m.i. hier goede mogelijkheden. Het gaat eigenlijk niet aan, deze superieure hogetonenunits "an sich" te beoordelen: het gaat - zoals zo vaak bij audio-apparatuur - om de optimale combinatie en integratie in het systeem. Edited 17 juni 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 juni 2015 Author Report Share Posted 17 juni 2015 Je hoort mij niet klagen Mijn versterker kostte nieuw €5.500... Mijn opmerking was eerder een variant van de grap over de Canadese boer die 2 uur nodig had om met z'n auto om z'n landerijen te rijden. De Nederlander die op daar bezoek was, had ook eens zo'n auto gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 juni 2015 Report Share Posted 17 juni 2015 Mijn opmerking was eerder een variant van de grap over de Canadese boer die 2 uur nodig had om met z'n auto om z'n landerijen te rijden. De Nederlander die op daar bezoek was, had ook eens zo'n auto gehad. Dat begreep ik wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 juni 2015 Author Report Share Posted 17 juni 2015 (edited) De Ionofane c.q. Ionovac had helemaal geen bewegende massa: in het keelgat van zijn hoorntje werd de lucht geïoniseerd. Een geheel massaloos proces. Het frequentiebereik was feitelijk niet meetbaar, want het oversteeg verre het bereik van de meetmicrofoons. Maar men neemt aan dat de units tot boven 100 kHz vrijwel lineair waren. (Interessant voor de vleermuizen onder u!) Dit type unit produceerde inderdaad wat ozon: vandaar dat sommigen er een bak bruinkool naast zetten om de ozon op te nemen. Probleem met deze units was de enorme compressievervorming van de hoorn (wel meer dan 5%) bij hoge geluidsdruk. Lansche maakt weer luidsprekers met dergelijk corona tweeters. Dat vond ik vorig jaar in Munchen het best klinken van de hele show. Op Mola Mola klasse D versterkers. http://www.lansche-audio.com/deutsch/lautsprecher/corona/ Edited 17 juni 2015 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2015 Report Share Posted 17 juni 2015 Beste Hans, En hoe zat het met de compressievervorming van die units bij hoge geluidsdruk? (Ach, ik wéét het: men raakt betoverd door de snelle transiënts... En vervorming/kleuring - zelfs vele procenten - wordt dikwijls veronachtzaamd. Eigenlijk is kwaliteit helemaal niet besteed aan audiofielen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juni 2015 Report Share Posted 20 juni 2015 (...) Horn loudspeakers are very suitable for sound reproduction in areas where high sound pressure levels are desired. Advantages are the good directivity characteristics and the much higher efficiency compared to the direct radiator loudspeaker. Disadvantages are the greater size and higher costs. Major disadvantage, however, is the production of high acoustical distortions (up to 30 percent second and third order harmonic distortion). (...) http://doc.utwente.nl/58981/1/Schurer94modeling.pdf Pffffff....! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts