Jump to content

Vintage - 1...?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Bedankt mannen. :)  Ik ga weer lekker sleutelen.  Er staat weer zo' n mooie van de Veen UL-40S2  op mijn werkbank.

Oeiiiii     :blink:  geen vintage  :D

Edited by Tubejack

Spido , ik praat over de trafo opzich zelf, meet jouw trafo Door, en meet eens de ringkern uitgang trafo van menno door, menno heeft er veel over geschreven

zoekt dat maar eens op , en lees dat maar eens goed door.

Mvg wol

Ps , dat wil niet zeggen dat die van menno beter klinkt, dat lig puur aan de schakeling,en lage vervorming is gewoon meer tegenkoppeling te gebruiken

zowel passief of algehele tegen koppeling.

Mvg wol

Beste Wol,

Heeft Menno geschreven dat zijn (ringkern) uitgangstrafo's minder vervormen dan de (blokkern) uitgangstrafo's van de vintage Leak? Of de Radford, bijvoorbeeld?

En als dat zo is, heeft hij dat dan gerelateerd aan het vermogen?

Kun je daarvan een citaat geven?

Het verbaast mij dat de versterkers van Menno méér vervormen bij mìnder vermogen dan de vintage versterkers, hoewel hij - volgens jou - veel betere uitgangstrafo's toepast.

Radio Bulletin heb ik hier liggen.  Dat is leuk, maar oud en alweer voor een deel achterhaald.  

Ik dacht in boek 2 of 3 staan metingen een goed gemaakte blokken kern geeft maar iets meer vermogens verlies dan een ringkern.

In het laatste boek staat ook het e.e.a. over vervorming van trafo' s inclusief formules.

In zijn laatste ontwerpen, Trans met  b.v. de UL-40S2 met EL34 en 100% tegenkoppeling vóór de uitgangs trafo' s haalt hij betere cijfers dan welke buizen versterker ooit.

Dan moet je denken aan 0,001% THD vervorming bij de belangrijkste 1e watt 

Mijn eigen versterker haalt 0,024% bij 1watt zonder globale tegenkoppeling  gewoon in Ultra Lineair.

http://www.tubejack.nl/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-van-der-veen-ul40-s2-deel-5-en-mcml05-voorversterker/ 

Dus zijn nieuwe versterker is daarin een factor 4 beter net als de demping factor.  

Of het beter klinkt?  Ik weet het niet.  Ik ga het pas proberen als een fatsoenlijke print komt.     

Edited by Tubejack

Ultra Lineair is ook tegenkoppeling, maar wel een gemoedlijke  :D   Met zulke lage cijfers klinkt ie niet meer als een buizenversterker, hooguit dat ie dat in het laag nog doet.

Klopt, de schermroosters worden lokaal tegen gekoppeld.   M.i. is dat een configuratie waar tetrodes  zoals de 6550 eigenlijk voor bedoelt zijn zie:  https://en.wikipedia.org/wiki/6550  

En 2 mijn eigen buizenversterker  klinkt al bijna niet.   Die UL-40S2 met  0.001%  had dat ook, maar ik vond het geluid wat aan de luidsprekers blijven plakken.

Kan vele oorzaken hebben, maar dat vond ik minder goed.    Geen voordeel zonder nadeel....

Lager dan 0,01% vind ik persoonlijk zinloos voor een buizenversterker, voor een goede ss klasse-A ook trouwens. Evenals een dempingsfactor van meer dan 20. Is alleen goed voor de folder en marketing: Als je mensen maar punten geeft kopen ze alles :lol:

Klopt, de schermroosters worden lokaal tegen gekoppeld. M.i. is dat een configuratie waar tetrodes zoals de 6550 eigenlijk voor bedoelt zijn zie: https://en.wikipedia.org/wiki/6550

De ontwikkeling van tetrodes en in vervolg daarop penthodes, was toch meer een gevolg van de lage Ra van triodes. Die zat flink in de weg bij de selectiviteit van de afstemkringen in ontvangers. En de 6L6 waarvan 6550 afgeleid is, was bedoeld als kleine zendbuis of stuurbuis voor zenders. Kwam je vaak tegen in scheepsradio's (voor de scheepvaartband van destijds).

Maar goed volgens wiki was UL in de jaren '30 al bedacht door Blumlein* en later bekend geworden door Hafler en Keroes: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-linear (staat ook een linkje naar het oorspronkelijke artikel van Hafler en Keroes uit de jaren '50).

* Wat Blumlein destijds al niet bedacht heeft, tot en met stereo opname en weergave aan toe :D

Edited by Pjotr

Jack, je hebt toch een mooie 650, wat doe je nou met 882, denkt je nou dat die beter is.

Mvg wol

Ik denk niet zoveel Wol. Maar gehoormatig, hoor ik weinig verschil tussen een aantal loopwerken.

Toevalig afgelopen donderdag een loopwerk vergeleken van een €30,- DVD speler en een cdspeler uit het betere segment.

Deze waren aangesloten op de zelfde metrum dac.

Geen verschil kunnen waarnemen.

Met dit warme weer maak ik me niet zo druk,  vanochtend nog een keer A/B vergeleken met een Pioneer DVD-656a via de optische uitgang.

De CDD-882 is een prima loopwerk, vergeleken met de Pioneer klinkt het iets evenwichtiger, wat minder scherp en de structuur, laagjes in de muziek zijn wat beter te volgen.

Vervelend bij de Philips vind ik dat je het display niet uit kunt zetten.  Tenminste ik heb nog geen knopje ontdekt....

Grote winnaar is voor mij, is de Debian pc met MPD A/B vergeleken met de Philips en 16 bit 44.1khz WAV 

Marc (Mumsoft)  speelt met  zijn Olive op ongeveer op eenzelfde manier.   :)  

Als je eigen cd toch gaat kopiëren dan voeg je toch iets toe, hoe kan het dan beter klinken, en ook streaming voor het signaal bij jou in de server zit heeft dat duizenden kilometers afgelegd, met verschillende besturingssystemen dus toevoegingen aan het geluid en praten we nog niet over , Tidal, qbuzz en de andere streaming diensten, terwijl de cd de korste weg bewandeld.

Mvg wol

Dat dacht ik ook Wol.  Maar kennelijk is dat niet zo. Het lijkt wel of de data nauwkeuriger van CD wordt uitgelezen en geript met genoemde Debian pc dan gewoon afspelen via een cd-speler.

Het resultaat is verbluffend.  Dit vind ik een serieuze vervanger voor analoog  :) Jammer dat Marc (Mumsoft)  niet meer op dit forum schrijft.  Zijn Olive server werkt ongeveer hetzelfde.

Maar je kunt het zelf proberen, de kennis hoe je het moet doen, geef ik voor niks weg...  Was aardig wat werk om uit te zoeken, met dank aan GoodTube.   ;)

Edited by Tubejack

Tubejack, dat kan niet wat je vertelt dat jij dat mooi vindt is smaak en smaak heeft niks met het origineel te maken, een aantal jaren geleden heb ik het balletje omhooggevallen gegooid in Duitsland op een zelfbouw show en daarna heeft holger op gereageerd barske heeft een heel verhaal geschreven in LP.

Doe een simpele test met jouw computer , luister eens een cd op dual core en daarna zet je die op single core en hoor de verschillen.

Mvg wol

Ps dat heeft niks met aardig te maken dat heeft met onderzoek te maken en feiten aan het ligt brengen, je moet de mensen eerlijk voorlichten zowel de voordeel en helaas het nadeel van het product.

Wol die "discussie" hebben we hier wel eens gehad. Ik vind het onzin. Zolang die ene core dat proces met gemak af kan.  En dat kan hij probleemloos met MPD.  Meer cores bij schakelen heeft geen enkele zin.

Software die wel verschil laat horen, vind ik gewoon slecht. 

Jack, dat jij en Goodtube vorderingen gemaakt op streaming om minder fouten te creëren is gewoon geweldig, maar ga niet vertellen dat cd slechter klinkt.

Mvg wol

Vooral nauwkeuriger uitgelezen Wol en dat hoor je.  Misschien dat Pjotr wat zinnigs kan vertellen? 

Tussen dual of single core hoor ik ook geen verschil. :huh:

Nog erger hoor het verschil in apps, met de zelfde streaming cq cd, s.

Mvg wol

Verschil in apps hoor ik wel (al zit hem dat vaak in de instellingen als automatisch compressie).

Maar nog steeds vraag ik mij af welk (audio) data wordt toegevoegd tijdens kopiëren of streamen?

Edited by Bill

Het hele project zou nog iets mooier kunnen, met een stille industrie pc.  https://www.ikbenstil.nl   

Maar dan kost het hele project inclusief DAC en interface net zo duur Als een Olive 6HD 

streamtestopstelling6.jpg

On-topic maar weer,  op naar Vintage ,  Mooi het zo' n Yamaha CR-2040 (als je van knopjes houd  :D )

Niet Meer Leverbaar

Waarom zijn zo veel goede en artistiek interessante CD's

Niet Meer Leverbaar??

(Er schijnt te weinig vraag te zijn naar kwaliteit...)

Voorbeeld (waar ik vanmiddag mijn neus op stootte):

bdg_5367512cs.jpg HKM, Nederland, 536 751-2 CD

1998 - HKM - 536 751-2 - Cobi Schreijer 

Wilde haren - Trad. / vertaling J. van de Merwe 3:31 (tr 01) Dag Haarlem - Cobi Schreijer / Lennaert Nijgh 2:45 (tr 02) Die woont hier niet meer - D. Danoff / vertaling Peter Blanker 2:45 (tr 03) De Noordzee - Trad. / bewerking Lennaert Nijgh 3:21 (tr 04) Amoureus lied - Trad. / G.A. Bredero 1:53 (tr 05) Daar gingen twee ghespelkens goed - Trad. / W. van Zuylen van Nijevelt / bewerking Cobi Schreijer 3:55 (tr 06) Die ik bemin en wilt mij niet - Trad. / W. van Zuylen van Nijevelt / bewerking Cobi Schreijer 2:14 (tr 07) Maagd uit baden - Trad. / Ernst van Altena 5:55 (tr 08) De gedachten zijn vrij - Trad. / M. Vos / bewerking Cobi Schreijer 2:11 (tr 09) Het regent nog altijd in oktober - M. Cools / B. Broes 3:40 (tr 10) Het waren twee koningskinderen - Trad. 3:52 (tr 11) Het spinnewiel - Trad. / vertaling Lennaert Nijgh 4:20 (tr 12) Ritueel - Trad. / bewerking Cobi Schreijer / J.P. Rawie 3:32 (tr 13) De januariman - Coulder / bewerking Cobi Schreijer 3:41 (tr 14) Zo lief was mijn lief - Trad. / vertaling D. Poons 3:38 (tr 15) Moeder Medea - Cobi Schreijer / Lennaert Nijgh 3:07 (tr 16) De belleman - Cobi Schreijer / Lennaert Nijgh 3:37 (tr 17) Het roze kraaltje - Cobi Schreijer / Annie M.G. Schmidt 2:54 (tr 18)

Musici: Cobi Schreijer, zang.

Gitaar: Boudewijn de Groot 1, 2, 3, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, en 16.

Gitaar: Hans Hollestelle 1, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 14, 15, 17 en 18; Dick Poons 1, 4, 8, 10, en 14.

Bas: Jan Hollestelle 1, 3, 9, 10, 15, 16 en 17.

Accordeon: Ernst Jansz 1, 2, 3, 9, 10 en 17; Rens van der Zalm 16.

Viool: Monique Lansdorp 1, 5, 10, 12, 15. Clavecimbel: Jakob Klaasse 4 en 8.

Harp: Margaret Forrest 6, 12, 13 en 14. Fluit: Leendert de Jonge 11.

Tinflute: Rens van der Zalm 13, 14 en 16. Percussie: Boudewijn de Groot 16 en 17.

Opname: Bullet Sound, Nederhorst-den-Berg.

Techniek: Han Nuyten. Mastering: Servee Wijsen.

Productie: Boudewijn de Groot voor HKM. 

http://leocort.nl/bdgp2d72.html

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...