Tubejack Posted 4 juli 2015 Report Share Posted 4 juli 2015 Gelukkig is er Youtube Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 juli 2015 Report Share Posted 7 juli 2015 Fairly Rare Fisher Allegro Model X19 Tube 20 Watt Stereo Amplifier and Matching FM Multiplex Tuner Circa 1962. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fisher#/media/File:FisherAllegroX19.JPG The Fisher was hier niet erg bekend. (In Amerika lag dat anders.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2015 Report Share Posted 9 juli 2015 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fisher#/media/File:FisherAllegroX19.JPG The Fisher was hier niet erg bekend. (In Amerika lag dat anders.) Klopt bij een van mijn vorige werkgevers werd begin jaren 70 dit soort Quadrafonische receivers verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2015 Report Share Posted 9 juli 2015 Langzaam komt er weer wat leven in deze Yamaha C1 Er komt serieuze hoogspanning uit de voeding. Linksachter 2 koelplaatjes daartussen heb ik iets van 265volt gemeten. Voel je echt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juli 2015 Report Share Posted 20 juli 2015 Eerder had ik het over de sandwich conussen van Leak en Podszus. Maar ook het Nederlandse Philips heeft basluidsprekers gefabriceerd met een conus van polystyreenschuim. Ze werden - vooral aan perfectionistische zelfbouwers - verkocht onder de naam "Bombardon". http://www.tforumhifi.com/t5129p105-la-riproduzione-delle-basse-frequenze-nel-nostro-ambiente http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=88977 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 augustus 2015 Report Share Posted 2 augustus 2015 (edited) Pioneer SX1010 Pioneer was in de jaren 70, de 1e met een zeer zware receiver. Hierna zal een wedloop uitbreken tussen de verschillende Japanse merken. http://thevintagehifishack.com/the-197475-pioneer-sx-1010-breaking-the-100-watt-rms-sound-barrier/ http://classicreceivers.com/pioneer-sx-1010 Edited 2 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 augustus 2015 Report Share Posted 13 augustus 2015 (edited) De Pioneer SX-1010 staat lekker te spelen in een van mij werkruimtes. Er mankeert nog van alles aan , maar dat is toch altijd zo met die ouwe dingen. Vanaf overmorgen ga ik een tijdje over van buizen naar FET's , met een van de mooist gemaakte vintage versterkers. Niet één maar 2 ringkernen én een stand-by trafo. Volledig DC gekoppeld en gemaakt voor 4Ω. Zonder overdrijven, Ultimate High-end Vintage Zo mooi wordt niet meer gebouwd toch Edited 13 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 augustus 2015 Report Share Posted 15 augustus 2015 (edited) Nou dit is hem dan een Optonica SX-9100. Ontzettend mooi gebouwd met die heat-pipes . Hij vervormd zo weinig dat ik met mijn meetapparatuur niet meer kan meten. De genoemde 0,005% bij 1khz en nominaal vermogen van > 100watt geloof ik direct. Er komt alleen een verwaarloos beetje 2e harmonischen uit. De bijpassende voorversterker SO-9100 en tuner ST-9100 heb ik ook. Hier een impressie van de eindversterker. Binnenkort eigen foto's op mijn website. http://www.hifi-forum.de/viewthread-84-18973-10.html Ga de set morgen in de woonkamer zetten Edited 15 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 Vandaag de SX-9100 eindversterker globaal afgeregeld. Technisch ziet het er nog netjes uit. Er zijn geen lekke elco' s of vage componenten. Hij staat nu in ons rek in de woonkamer te spelen samen met een SO-9100HB voorversterker die ik een half jaar terug opgeknapt heb. Wat opvalt is de snelheid en het gemak waarmee ook deze versterker weet te spelen. In het kritische midden met vrouwen stemmen valt op dat er nauwelijks enige hardheid/verglazing is. En na > 20 jaar met 3 vrouwen gewoond te hebben, vind ik dat altijd een kritisch punt bij silicium versterkers. Het laag is wat strakker, dan met mijn buizen versterker. Het hoog een haartje minder fragiel. Het speelt op heel hoog niveau. Het is een lekkere luisterversterker, als je niet zo verwend bent zoals ik kan je er volgens mij erg gelukkig mee zijn. Het uitgangsvermogen praktisch is onbeperkt, maar door de piekmeters die deze versterker heeft zie je hoe weinig je maar nodig hebt. Zelden meer dan 0,3watt met mijn PP 2x 16,5 Er zit ook een grafisch spectrum analyser op. In de 1e instantie geeft dat wat "goedkoop" gevoel. Maar het hoort ook bij de tijdgeest van eind 70 begin 80er jaren. Pioneer timmerde flink aan de weg en had ook fluroriserende piekmeters . Optotonica heeft dit m.i. afgekeken. Toch is het nauwelijks storend en de spectrum analyser is uitschakelaar. Het aardig is dat je nu kunt zien, dat veel laag dat ik ervaar als stevig en laaaag vaak op een veel hogere frequentie zit , zo rond 60hertz. Ik denk dat er vandaag de dag weinig betere versterkers gemaakt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 Als ik zoiets in de Kringloop zou zien staan, zou ik er "straal aan voorbijlopen".... En van binnen lijkt het wel een convectorput . En dat het dan zó speelt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 (edited) Als ik zoiets in de Kringloop zou zien staan, zou ik er "straal aan voorbijlopen".... En van binnen lijkt het wel een convectorput . En dat het dan zó speelt..... Prima! houden zo René. Dan blijft het betaalbaar. Dit zijn nu net de krenten uit de pap. Niet verder vertellen he Lees vanaf "Juweeltjes" Of de hele pagina.... http://www.tubejack.nl/vintage-duurzaamheid/ Edited 16 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 (edited) Omgekeerd kan natuurlijk ook, ik ken iemand die waarschijnlijk een zware Denon voor- en eind versterker weg gaat doen Voor wat er ongeveer zo uit ziet. Ik heb het natuurlijk afgeraden. Maar het geeft wel aan dat je ook met "eenvoudige" spullen muziek kunt maken Edited 16 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 Ssssttt !! Die 700.000 maandelijkse pageviews van dit forum zijn getraceerd en vooral afkomstig van de k r i n g l o o p branche! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 augustus 2015 Report Share Posted 16 augustus 2015 (edited) Ssssttt !! Die 700.000 maandelijkse pageviews van dit forum zijn getraceerd en vooral afkomstig van de k r i n g l o o p branche! Ssssst straks wordt ik nog geroyeerd hier Ik denk het niet GoodTube. Wat ik bij de kringloop hier in de regio aan audio tegenkom is meestal troep Ik kom daar af en toe, wel een leuke LP of CD tegen. Deze versterker is technisch beter dan mijn van der Veen buizen versterker en mijn meetapparatuur. Of nu betere ga kopen? Nee dat hoeft niet Edited 17 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 (edited) Sony TA-1630 Heel simpele, maar goede geïntegreerde versterker uit 1975. 2 x 22 W / 8Ω en verder ook niet veel bijzonders te melden. Staat nu weer in de keuken te spelen, als partner van de Leak Stereofetic tuner en de platte LCD-televisie (vreselijk geluid van zichzelf!) enerzijds en een paar Philips 22RH423 luidsprekers anderzijds (prima geluid van zichzelf!). Omdat de vaste partner van de Stereofetic, de Leak Stereo 70, samen met zijn collega uit logeren is om een paar nòg betere condensatoren te krijgen dan die er sinds nog maar kort al in zaten. Dit simpele Sony versterkertje heb ik ook wel eens in de grote luisterruimte laten spelen, via de SoundStone 30 speakers. Deed-ie ook knap, hoor. Wat me toen bijzonder opviel, was de plaatsing. Bij zo'n nummer als "Another One Bites The Dust" (Queen) stonden de drums en de bassist rotsvast en heel precies op hun plek. Ja, heel knap zelfs. Een paar jaar geleden meegenomen uit de Kringloop- of Inbrengwinkel. Altijd aardig, toch? Voor een tientje, geloof ik. Of zeven vijftig, misschien. Edited 18 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 en heel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Ha, geweldig! Stond vroeger in mijn ouderlijk huis in de woonkamer, nu bij mij in de werkplaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Die versterker werd vroeger samen o.a. met de ST-2950 en een cassette deck en Wharfedale boxen veel verkocht bij een van mijn vorige werkgevers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Dat is nog altijd een mooi en leuk setje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Wat me toen bijzonder opviel, was de plaatsing. Bij zo'n nummer als "Another One Bites The Dust" (Queen) stonden de drums en de bassist rotsvast en heel precies op hun plek. Ja, he el knap zelfs. Hier dat nummer ook even op gezet. Hetzelfde laken een pak. Wat me wel opviel is dat de bekkens vrij ver rechts uit het midden klinken. Lange armen had de drummer. Of misschien wel een foutje van de opnameman/mixer/.... Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 Hier dat nummer ook even op gezet. Hetzelfde laken een pak. Wat me wel opviel is dat de bekkens vrij ver rechts uit het midden klinken. Lange armen had de drummer. Of misschien wel een foutje van de opnameman/mixer/.... Groet, Leobus dan staan je speakers te ver uitelkaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 augustus 2015 Report Share Posted 18 augustus 2015 dan staan je speakers te ver uitelkaar Geweldig Kappa7.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 augustus 2015 Report Share Posted 19 augustus 2015 (edited) Vintage? Eigenlijk niet. Want niemand heeft meer zo'n ding in huis en niemand gebruikt het meer. Maar wel een leuk audio-historisch feitje. Wist u dat de electro-dynamische (moving coil) pick-up een Nederlandse uitvinding was? En dat Erik Schaaper de ontwerper en bouwer er van was? Dat was anno 1933. (En dat Philips hem - Schaaper, dus, en zijn bedrijfje - kapot maakte?) Lees het verhaal op http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Acoustical/Acoustical_3100.htm&ContentFrame ! Edited 29 oktober 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 augustus 2015 Report Share Posted 19 augustus 2015 Het leuke van mijn werk is, dat ik vaak boeiende en muzikale mensen over de vloer krijg. Zo was er vandaag een tandarts die al 40 jaar soldeert als hobby en met wat aanwijzingen zelf een Yamaha CT-7000 heeft opgeknapt. Voor het afregelen had hij geen spullen dus dat mag ik doen (en is ook het leukste niet verder vertellen) Afijn nog even in de woonkamer luisteren via deze SX-750 die ik momenteel aangesloten heb op mijn PP' s. Werkelijk verbluffend het gemak waar het laag de luidsprekers uitrollen en het hoog prachtig waren zijn woorden. Maar zou het nu door mijn luidsprekers komen of deze SX-750? Oja de man was wel wat gewend draaide v.n.l. LP's via 2 Triode Dick SE versterkers en Tannoy West Minister met super tweeter.... Mooi he. Met een SX-750 en een stel goede luidsprekers kun je al heel veel muziek maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 augustus 2015 Report Share Posted 20 augustus 2015 Het leuke van mijn werk is, dat ik vaak boeiende en muzikale mensen over de vloer krijg. Zo was er vandaag een tandarts die al 40 jaar soldeert als hobby (...) Dan ben ik blij dat het niet mijn tandarts is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts