Guest tubejack Posted 18 november 2011 Report Share Posted 18 november 2011 Weinig Amerikaans Jack Dat weten ze waarschijnlijk zélfs in de USA niet Ruud Ik ben nog nooit zo behulpzaam geholpen met het krijgen van de service manual, als door liefhebbers uit Amerika. Nu gewoon te downloaden maar een jaar of 10 terug zeker niet. Kreeg een uitgebreide manual, inclusief grote pagina's die je kunt uitvouwen voor 30$ M.i. een hoop werk om zoiets te maken... en dat was inclusief 9$ snel airmail post Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Wat doe je toch met al die tuners Jack, tijdje spelen en dan verkopen of heb je je eigen museum? Heb je die Rotel Michi nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Hoi Carl, Nee daar heb ik iemand mee blij gemaakt die op de tuner na de complete Mitchi set had. Je moet een ander ook wat gunnen niet.? Maar wat ik doe, met al die tuners? Mensen laten ervaren hoe leuk radio kan zijn. Zelfs op de AM Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Je bent er zonder meer leuk mee bezig Jack. Jammer dat ik er bij de vintage niet bij kon zijn. Met de rug gaat het voorzichtig iets beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Met de rug gaat het voorzichtig iets beter. Dat is in ieder geval goed nieuws. In de lappen mand zitten is nooit echt een lolletje. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2011 Report Share Posted 25 november 2011 Vandaag weer een paar onderdeeltjes binnen gekregen voor de Onkyo T-4055 waarmee ik de verlichting weer in ere kon herstellen. De schaalverlichting lampjes zitten in een rubber tule en die waren na 40 jaar helemaal verdroogd en vergaan waardoor sluiting in de verlichting ontstond. Op het lampje van de afstemnaald na heb ik ze allemaal kunnen vervangen. Er het ziet er nu weer prachtig uit niet? Wat ik zo mooi vind uit dit soort tuners is het losse stereo geluid door het ontbreken van IC' s. Nadeel is iets meer vervorming. Dit zie je ook weer terug in de 80 en 90 er jaren terug, dan zijn er nog wel IC's maar het feitelijk stereo-signaal wordt gegenereerd door losse transistors, en dan heb je voordelen van beide en ook een veel lagere vervorming. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Beste Spido, Je bedoelt mijn gerestaureerde Philips 22AH673? ja die is goed. En heeft ook een geweldige AM, echt HiFi . Leuk voor radio 5. Maar deze is nóg mooier een Tandberg 3001a Past mooi bij mijn Array set Zit nog wel werk aan, de voorkeuze knopjes doen het niet en de backup batterij. Standaard probleempjes bij dit type. Beste Tubejack, Nee, ik bedoel een andere. Vis verder... (Desnoods gooi je ze allemaal op de weegschaal. Het zou me niet erg verbazen als de van origine beste ook "stomweg" de zwáárste zou zijn!) P.S. En geen onzin over AM, hè? AM is AM... FM is FM... and NEVER the twain shall meet in HiFi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Beste Tubejack, Nee, ik bedoel een andere. Vis verder... (Desnoods gooi je ze allemaal op de weegschaal. Het zou me niet erg verbazen als de van origine beste ook "stomweg" de zwáárste zou zijn!) P.S. En geen onzin over AM, hè? AM is AM... FM is FM... and NEVER the twain shall meet in HiFi... Beste Spido, De AM van de Philips 22AH673 is één van de beste die ik ken www.fmtunerinfo.com/AH673brochure.pdf Ok er zijn "zwaargewichten" zoal de Sansui TU-X1 die zelfs een complete aparte AM tuner in de behuizing heeft. In feite zijn het 2 tuners , in één behuizing, Maar beter dan de AM van de 673?..... volgens mij maakt het niet zoveel uit. Jammer dat AM stereo nooit in Europa is doorgebroken. Je kunt er volgens mij een behoorlijke geluidskwaliteit mee behalen, met een frequentie bereik tot zo'n 10khz. Een groot voordeel is dat de middengolf op een veel grotere afstand te ontvangen is. Ik schat dat je met één dikke AM zender tot in de Benelux bent te ontvangen. Maar ach ik zit te experimenteren met AAC dat straks ook gebruikt gaat worden voor DABplus (let op het plusje) Ook op een lage bitrate van zeg 60kbits per seconden is een heel fatsoenlijk geluid mogelijk. Maar zo goed als FM? Nee vind nog van niet, maar wie weet wat er komt Behoud het goede en ontdek het nieuwe, niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Jammer dat AM stereo nooit in Europa is doorgebroken.Je kunt er volgens mij een behoorlijke geluidskwaliteit mee behalen, met een frequentie bereik tot zo'n 10khz. Een groot voordeel is dat de middengolf op een veel grotere afstand te ontvangen is. Ik schat dat je met één dikke AM zender tot in de Benelux bent te ontvangen. Foei toch Jack ...... ken je geschiedenis! FM is er eigenlijk alleen maar gekomen vanwege de enorme storingsproblemen die er wereldwijd maar vooral in Europa waren op de middengolf vlak voor en na WO 2. Niet voor niets werd de superheterodyne de meest gevraagde toestelconstructie ondanks dat die duurder was, want de superhet bood .... selectiviteit. Ten koste van audiobandbreedte, dat dan weer wel. Er is toen nog wel gepoogd op diverse conferenties de frequenties opnieuw te verdelen waarbij het inmiddels verslagen Duitsland geen middengolfzenders meer mocht gebruiken. Op de Atlantic City conventie van 1947 en later in Kopenhagen is geprobeerd orde in de MG chaos te brengen, wat niet lukte. Ondanks dat FM in de jaren daarna toen redelijk vaste voet had gekregen op Europese en Amerikaanse bodem. MG was en bleef een chaos. Het waren uiteraard de Oostbloklanden die vooral dwars lagen, je mocht blij zijn als het middengolfbakbeest van Lopik nog storingsvrij werd ontvangen te Venlo en te Alkmaar .... laat staan de noordelijke provincies. Daar is toen eerst FM gekomen, tot vreugde van de Noordelijke luisteraars die tot dan met enorme antennes moesten werken om een spoortje Hilversum op te kunnen vangen. Dus stereo AM, met een nòg grotere bandbreedte ..... (zijbanden!) ..... nee. In de USA is het wel geprobeerd maar ook daar nooit tot wasdom gekomen omdat FM domweg simpeler was, zowel aan zend- als aan ontvangzijde. Er is even sprake van geweest dat er op de MG EZB zenders zouden komen maar dat plan is (helaas) afgeschoten. PS leuk weetje: de eerste omroepzender ter wereld, die van Hans Schotanus à Steringa Idzerda, in 1919, gebruikte al FM. Men moest dus op een zijband afstemmen. Of Armstrong hiervan wist toen hem in 1933 het patent verleend werd voor (breedband) FM? Ach, hij heeft genoeg andere belangrijke vondsten op zijn naam staan zoals de superheterodyne. Nu allerwegen de boel digitaal is gegaan en de meeste voormalige omroepbanden zijn uitgestorven is het misschien weer mogelijk om met een sterke zender Europabreed AM te kunnen plegen. Op de kortegolven lukt dat zeker wel als de zonnevlekken meewerken. Op de middengolven zou het voornamelijk 's avonds kunnen lukken. Maar wie zou dat nou wìllen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Foei toch Jack ...... ken je geschiedenis! Geschiedenis? Ach ik ben van de wat "jongere" generatie. Vanaf een jaar of 10 speelde ik hiermee (met dank aan foto van Thomas B.) Daarmee luisterde we eerst naar Veronica 192 .... goed idee. en later Noordzee, Caroline, Mi Amigo en vele andere Zee zenders. Daarvoor vond ik voornamelijk Radio Luxemburg ' s avonds interessant en dat luisterden we op een kleine Philips buizen radio en natuurlijk ook hoorspelen zoals Apollo 13 en het geheim van de achterkant van de maan oid. Superspannend De opkomst van FM en FM stereo heb ik heel bewust meegemaakt net als Hobbyscope etc etc. Dat ze vroeger dwars lagen in het Oostblok daar hadden we hier aan de kust niet zo'n last van meen ik me te herinneren,. Ik weet er vaag nog iets van. Er is zoveel gebeurt de afgelopen 40 jaar. Maar even terug naar de AM, ik kom af en toe (voor mijn doen moderne) tuners tegen waar de mogelijkheid in zit/zat voor een AM-stereo decoder. Nu dat de AM nauwelijks meer gebruikt wordt lijkt me dat niet zo'n gekke optie, voor b.v. Radio 1 en 5 desnoods gedigitaliseerd oid... Vriendelijke groet, Jack http://www.sstran.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Gaaf, die heb ik ook nog gehad. Moeten er wel tienduizenden van verkocht zijn want iedereen die ik kende die wat met "radio" deed had wel zo'n ding. Brings back memories ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 november 2011 Report Share Posted 27 november 2011 Klopt !! Mijn vriendje Hans had ook zo'n radiootje. Ook wij luisterden dan naar Radio Veronica (192, een goed idee !) Dat deden we dan op het schoolplein bij ons in het buurtje. Ik heb er ooit een leuk verhaaltje over geschreven op mijn website. Zie hier : http://www.freakaudio.nl/pages/posts/mijn-derde-single-34.php De afbeelding van de radio heb ik ook maar gelijk even opgeslagen uit nostalgie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Ok er zijn "zwaargewichten" zoal de Sansui TU-X1 die zelfs een complete aparte AM tuner in de behuizing heeft. In feite zijn het 2 tuners , in één behuizing, (...) Beste Tubejack, In de "Gouden Jaren" van de hifi-radio lazen we in de recensies vrijwel altijd dat de FM-prestaties van Japanse tuners en receivers goed of uitstekend waren - vaak nèt zo goed of zelfs nog béter dan die van Europese producten - maar dat hun AM-deel dikwijls tegenviel (selectiviteit, signaal/ruis e.d.), in vergelijking met diezelfde Europese concurrentie. Wat vind jij daar van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Beste Spido, Mijn ervaring is, dat bij de meeste tuners de AM er maar een beetje bijhangt, zoiets van o ja ook nog middengolf..... Maar er zijn zowel Europese, als toestellen uit het verre Oosten met een zeer goede AM. Zelf vind ik de Philips 22AH673 het mooist, direct gevolgd door de Sansui TU-X1. Maar ook in de meer modale klasse heeft b.v. een Akai AT-2600 een goede AM. Heel leuk om b.v. naar radio 5 te luisteren zie http://www.radio5nostalgia.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Beste Mensen, Even een waarschuwing, ik krijg bijna élke dag vragen over vintage. Vandaag weer, iemand die een fraaie Sansui TU-719 koopt op Markplaats voor 200€ Maar totaal NIET beseft, dat je met de aankoop van zo'n apparaat er nog lang niet bent.! In feite koop je een oldtimer van 25 a 30 jaar oud, waar nog nooit onderhoud is gepleegd. En na die tijd is groot onderhoud toch echt nodig. Het is sowieso al een wonder, dat zoiets na al die tijd nog speelt. Maar dat vinden ze dan weer te duur.... Het gekke is dat liefhebbers van old-timers , oude auto's dat wel snappen! Dus als je met vintage wilt spelen, hou rekening met een paar honderd euro onderhoud kosten. Om een idee te geven een TU-719 restaureren is minstens een dag werk en gaan zeker 50... 60 nieuwe onderdelen in en e.e.a. moet meerdere keren afgeregeld/bijgeregeld worden en schoongemaakt. Daarna staat zoiets zeker een week of langer te spelen om te kijken of alle kinderziekten er uit zijn. Maar dan heb je ook wat, het eindresultaat kan beter als nieuw zijn. Een gerestaureerd exemplaar speelt zeker zo mooi als de modernste tuners die 4...5 keer zo duur zijn. Dus wees gewaarschuwd, niet aan beginnen als je dat niet wilt, of er voor over heb, Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 Mijn nieuwste aanwinst een zwarte Pioneer SX-750 (heet dan SX-5560) Met dank aan http://www.vintagehi...intagehifi.html Prachtige receiver, met minimaal 2x50watt uitgangsvermogen. Goede FM ontvangst en prima MM/MI/MD phonotrap. Volgens de manual lage vervorming en normale dempingsfactor van 30. Na restauratie een juweeltje, meer heb je m.i. niet nodig om muziek te maken. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 Mijn nieuwste aanwinst een zwarte Pioneer SX-750 (heet dan SX-5560) Met dank aan http://www.vintagehi...intagehifi.html Prachtige receiver, met minimaal 2x50watt uitgangsvermogen. Goede FM ontvangst en prima MM/MI/MD phonotrap. Volgens de manual lage vervorming en normale dempingsfactor van 30. Na restauratie een juweeltje, meer heb je m.i. niet nodig om muziek te maken. Jack meer heb je m.i. niet nodig om muziek te maken Muziek maken kan ook met een koekblik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 Muziek maken kan ook met een koekblik Dat kun je overal mee Hansko, zelfs met het genoemde 6 transistor Koyo radiootje. Maar dit vind ik serieus spul uit de jaren 70. Ook toen wisten ze m.i. al, hoe ze versterkers moesten maken. Niets nieuws onder de zon, ik heb liever dat een koekblik op mijn tenen valt, dan deze receiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 Dat kun je overal mee Hansko, zelfs met het genoemde 6 transistor Koyo radiootje. Maar dit vind ik serieus spul uit de jaren 70. Ook toen wisten ze m.i. al, hoe ze versterkers moesten maken. Niets nieuws onder de zon, ik heb liever dat een koekblik op mijn tenen valt, dan deze receiver. Dat het serieus spul is geloof ik zeker. Mijn koekblik opmerking was bedoeld om aan te geven dat naar mijn mening die serieuze vintage versterkers toch niet het niveau halen van meer recent ontworpen serieuze versterkers zoals Array. Ook jouw van der Veen en mijn Tube Elysium setje spelen beter dan wat ik ervan gehoord heb, o.a. op de recente hear dag. Het is niet slecht, maar kan zeker beter en dat heb ik wel nodig om er optimaal van te genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2011 Author Report Share Posted 9 december 2011 Van de andere kant... wanneer je nu een versterker koopt van € 500,- is de kans groot dat slechter klinkt dan die vintage Sansui. In de laatste zit waarschijnlijk nog een stevige voeding en kan best wel wat stroom leveren. In dat licht heeft Jack wel gelijk. Wanneer je ook nog op dat vintage uiterlijk valt is het toch prima. En ja... het kan altijd beter. Maar wat dat kost..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 [.....} en dat heb ik wel nodig om er optimaal van te genieten. Het kan zeker beter Hans, maar dan hangt er zo een prijskaartje aan die 10, 20 of 30x zo hoog is. t.o.v. een gerestaureerd exemplaar. Dan is het ook beter, gelukkig maar. Maar ik heb eigenlijk net zo veel plezier van dit spul, b.v. zo'n Pioneer zit goed in elkaar en klinkt ook nog erg goed, dat laatste beetje mis ik niet eens. Daarnaast is het vaak veel vriendelijker voor wat minder goed opgenomen opnames. Laat ik het anders stellen, mijn Array en van der Veen kan ik missen... het zijn maar dingen. Dit maakt voor mij, muziek genoeg. Zal het met de leeftijd te maken hebben? ik weet het niet. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2011 Author Report Share Posted 9 december 2011 Dat zegt ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 (...) A: Zal het met de leeftijd te maken hebben? B: ik weet het niet. (...) Beste Tubejack, Ad A: Ja, natuurlijk! Verstand komt immers met de jaren... Ad B: Je wìlt het kennelijk niet weten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Het is me duidelijk, dank je Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 Zal het met de leeftijd te maken hebben? ik weet het niet. Vintage ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts