Jump to content

Ja, Dacht Dat Mijn Set Af Was, Of Toch Niet?

remco_no1
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

Dacht dat ik de loop der jaren een set had opgebouwd die wel zo'n beetje compleet was. Maar ja, de tijd en techniek gaat verder.

Gisteren mijn Pass set (X2.5/X3) verruild voor een Luxman L550A2. Dit kort nadat ik mijn Theta Compli verruilde voor een fantastische streamer van Yamaha, de NP-S2000. Ook de Maggies moesten er aan geloven (MG 12Q SE). Deze werden vervangen door een set Usher CP 6371. Deze heb ik overigens nog wel, al heb ik de tweeter vervangen door de Berylium variant. Deze combi klinkt in mijn oren zelfs nog beter dan de mini dancer 2 BE.

Alleen de Linn LP-12 heeft alle set wijzigingen tot dusver overleeft. Al moest de Linto er aan geloven omdat de phonotrap in de Lux toch echt wat beter was.

Kortom, als ik de balans moet opmaken en kijk dat een set waarvoor je 5-8 jaar geleden meer dan 15000 Euro moest betalen nu voorbij wordt gestreeft door een set die nog niet de helft kost, kan ik niet anders dan concluderen dat niet alleen de tijd snel gaat, maar de techniek blijkbaar ook.

Nu is mijn set echt af! ;);););)

Ja, dát zouden we allemaal wel willen.

Een set is trouwens nooit af, maar wel kun je er jarenlang heel tevreden mee zijn. Dat lukt maar weinig mensen, dus het is te hopen dat het jou beter vergaat.

Ben benieuwd naar de volgende verandering ;)

M :ph34r: rc

PS: Welkom op dit forum.

De jehova's getuigen zijn er niets bij........

Precies...

Maar om terug te komen op de set die nooit af is..

Dat ligt gewoon aan je zelf. De drang dat het beter kan klinken

Het blijft inderdaad hobby.

Maar...... niet iedereen kan een set in 1 keer kopen. Vaak wordt een set component voor component opgebouwd in de loop v/d tijd.

Overigens heeft mijn recente downsized upgrade me niets gekost.

Mijn uitdaging was een nieuwe set samen te stellen, die in staat zou zijn beter te klinken dan de Pass/Theta/Linn/Usher combinatie. Dit alles ter waarde van de marktwaarde van de bestaande set.

Dit is goed gelukt maar had wel een lange zoektocht (en veel luistersessies) tot gevolg

Errug vervelend allemaal.

Bedankt Ivan!

Eerlijk gezegd had ik deze vraag al wat eerder verwacht.

Eigenlijk zou ik niet willen spreken van zaken die de Pass combi niet heeft, zo goed was die combi namelijk. Het gaat per saldo over wat mijn huidige set extra biedt.

Kan daar kort over zijn, nog meer muzikaliteit. Meer verfijning, resolutie en ruimtelijkheid. Daarnaast is de Lux een betere match met de Usher.

Heb in de loop der jaren aardig wat apparatuur (van kaliber) versleten, van verschillende passieve/actieve luidsprekersystemen met meerdere voor-en eindversterkers. Daarnaast ook de nodige ervaring met panelen van diverse makelij.

Wilde van AV/surround terug naar stereo. Genoeg van de vele verschillende kasten/kabels etc.

Het is daarom verbazingwekkend dat een moderne geintegreerde versterker in combinatie met een goede streamer en speakers een niveau kan bereiken waarvoor je jaren terug de hoofdprijs betaalde.

Om die reden blij dat ik op een gegeven moment voor mezelf de balans opgemaakt heb, met als resultaat (kosteloos) een set die nog beter klinkt ook!

Wellicht zouden meer mensen met een kostbare set van enige leeftijd dit eens moeten doen.

De uitkomst kon wel eens verrassend zijn. B)

Hallo mensen,

Dacht dat ik de loop der jaren een set had opgebouwd die wel zo'n beetje compleet was. Maar ja, de tijd en techniek gaat verder.

Gisteren mijn Pass set (X2.5/X3) verruild voor een Luxman L550A2. Dit kort nadat ik mijn Theta Compli verruilde voor een fantastische streamer van Yamaha, de NP-S2000. Ook de Maggies moesten er aan geloven (MG 12Q SE). Deze werden vervangen door een set Usher CP 6371. Deze heb ik overigens nog wel, al heb ik de tweeter vervangen door de Berylium variant. Deze combi klinkt in mijn oren zelfs nog beter dan de mini dancer 2 BE.

Alleen de Linn LP-12 heeft alle set wijzigingen tot dusver overleeft. Al moest de Linto er aan geloven omdat de phonotrap in de Lux toch echt wat beter was.

Kortom, als ik de balans moet opmaken en kijk dat een set waarvoor je 5-8 jaar geleden meer dan 15000 Euro moest betalen nu voorbij wordt gestreeft door een set die nog niet de helft kost, kan ik niet anders dan concluderen dat niet alleen de tijd snel gaat, maar de techniek blijkbaar ook.

Waarom gebruikte je een 3 kanaal eindversterker?

Btw ik zou niet graag een X2.5 ruilen voor een Luxman.

En waar haalt je streamer de bestanden vandaan? Een NAS? Ik denk dat je deze kosten toch ook bij je set moet optellen. Misschien dat je een iPad/smartpone gebruikt om je streamer te bedienen. Dat zal je ook bij de kosten moeten optellen.

Maar wel een heel nette set. Het verbaasd mij wel een beetje dat de phono trap in de luxman beter is dan de Linn Linto.

In antwoord op de vorige 2 schrijvers.

Ja, ze klonken beide minder dan de huidige Lux, anders had ik ze immers niet ingeruild. :rolleyes:

Maar zoals gezegd was ikzelf ook verbaasd over de resulaten.

Heb een AV setup gehad in het verleden, vandaar de X3. Is eigenlijk gewoon een X150 in 3-kanaals uitvoering.

En ja, de NAS en de IPOD zijn bij de kosten opgeteld. Samen goed voor slechts 450 Euro.

Overigens zijn de totale kosten van de set hoger. Het genoemde bedrag van 15000 Euro had betrekking op de Pass combinatie en de Theta. Samen goed voor meer dan 15000 Euro.

En ja mijn huidige set klint echt beter. Er zijn veel mensen die dat vanaf papier niet willen geloven.

Maar ja, blij dat ik oren heb. De Pass set was en is fantastisch. Het ontwerp doordacht en tijdloos. Maar de techniek en de componenten zijn in de loop van ca. 10 jaar veel beter geworden, dat blijkt wel!

Van dat papier geloof ik wel.

Ik heb ook zo'n set, die overigens al bijna twee jaar alsmaar beter wordt zonder wezenlijk te veranderen.

Dat hij een setje heeft waar de meeste zogenaamde kenners (die we denken te zijn) nog niet eens het hoofd voor omkeren op een VAD-vertoning, maar dat niettemin het merendeel van onze en ook de daar uitgestalde kostbare showhardware die het tienvoudige en meer kostte vrij finaal wegspeelt.

http://www.hear.nl/f...ndpost&p=382046

Het is zoals de zeelui aan de kant al zeiden: het kan altijd beter.

Is die 20 watt wel voldoende voor die Ushers? O nee, 4 ohm. 40 watt dus.

Beste Duck-Twacy,

Die 4Ω is toch niet lineair? Is toch afhankelijk van de frequentie?

Geldt toch in strikte zin slechts voor de frequentie van 1 kHz (bij slechts 1W, en dan ook nog kortstondig)?

Is toch niet meer dan "nominaal"?

Juist in het laag, waar veel vermogen (en demping!) wordt gevraagd, en vaak ook nog gedurende langere tijd, zal de impedantie soms veel hoger zijn dan die 4Ω...

En dus ook de vraag naar vermogen.

En demping.

Is die 20 watt wel voldoende voor die Ushers? O nee, 4 ohm. 40 watt dus.

Hieruit valt duidelijk op te maken dat er blijkbaar geen enkele luisterervaring met Luxman opgedaan is.

Om te beginnen zijn er metingen aan deze versterker verricht waaruit blijkt dat het vermogen een factor 4 hoger ligt dan opgegeven. Daarnaast hebben we het hier over een zeer goed klasse A ontwerp, waar niets aan het toeval is overgelaten. Combineer dit met de gevoeligheid v/d Ushers en er is simpelweg muziek.

Ga eens luisteren naar deze Luxman en je zult verstelt staan v/d capaciteiten en controle van deze Lux. Deze versterker draai je echt niet even over de kop. Probeer het maar eens.

Je dacht toch niet dat de Pass set zomaar de deur uit is gegaan, toch...........

Nee, goh ik heb niet zomaar een willekeurige 5000 euro versterker op de plank staan en ook een te druk leven om voor de lol allerlei winkels af te struinen onder het motto "luisteren, niet kopen".

Overigens voor veel meer dan 20 watt klasse A is de koeling van de Luxman aan de krappe kant, daarvoor hoef ik niet naar de winkel.

Verder heb ik jaren lang (in mijn studententijd) met een 20 watt klasse A versterker (Audio en Techniek SA20) gespeeld icm 91 db speakers, dus enige ervaring daarmee heb ik wel.

Nee, goh ik hen niet zomaar een willekeurige 5000 euro versterker op de plank staan en ook een te druk leven om voor de lol allerlei winkels af te struinen onder het motto "luisteren, niet kopen".

Overigens voor veel meer dan 20 watt klasse A is de koeling van de Luxman aan de krappe kant, daarvoor hoef ik niet naar de winkel.

Verder heb ik jaren lang (in mijn studententijd) met een 20 watt klasse A versterker (Audio en Techniek SA20) gespeeld icm 91 db speakers, dus enige ervaring daarmee heb ik wel.

A.) Heb je de Luxman in kwestie gehoord?

B.) Heb je de Pass combinatie in kwestie gehoord?

C.) Heb je deze onderling kunnen vergelijken?

Nee, dan begrijp ik niet waar de eerder gemaakt opmerkingen vandaan komen.

Ik heb ook ervaring met een klasse A/B transistor versterkers van merk A en speakers van merk B, dat wil toch niet zeggen dat ik alle klasse A/B versterkers en speakers dan wel gehoord heb? Laat staan dat je dan af kunt gaan op papieren specs. en Ueberhaupt iets kunt roepen over de koeling van een versterker die je niet kent.

Vooralsnog heb ik meer vertrouwen in een fabrikant die als sinds 1925 dit soort versterkers bouwt.

Daar komt bij, dat als iets goed klinkt het ook goed is. Maar als iets er goed uitziet, hoeft dat nog niet te betekenen dat het ook goed klinkt! ;)

Ik zie het als een klassiek gevalletje van iemands oren en oordeel niet vertrouwen. Schei toch uit Duck, ga zelf eens luisteren.

Exact.

Begin daarnaast eens met het (terug) lezen v/d originele post en de (jouw) reacties daarop, alvorens wederom ongefundeerde onjuiste uitspraken te doen. Maar ja, het schijnt dat jij daar geen tijd voor hebt. (wellicht te druk met het doen van louter ongefundeerde uitspraken???)

Daarnaast maak ik me alleen druk om kritiek van mensen op mijn set die hem ook daadwerkelijk gehoord hebben. De rest doe ik simpelweg af als een gebrek aan kennis.

Heb mensen willen voorhouden dat het zinvol kan zijn (in alle opzichten) eens in de zoveel tijd een modernere set te proberen, die niet altijd veel extra geld hoeft te kosten.

Maar je bent natuurlijk vrij om te doen en laten wat je wilt. Als jij liever meer geld uitgeeft voor minder, ga vooral je gang.