Jump to content

Ja, Dacht Dat Mijn Set Af Was, Of Toch Niet?

remco_no1
 Share

Recommended Posts

Wat een onvolwassen gedrag hear weer. Ik stelde alleen een simpele vraag of je met 20 watt (of 40) niet wat snel tegen beperkingen oploopt. Met 91db/w/m luidspreker kom je met 20 watt tot 103 db op 1 meter. Op 3 meter blijft daaran ongeveer 93 db over (meestal iets meer ivm reflecties). Ik verwacht dat je dan bij muziek met grote dynamiek wat weinig reserve hebt voor pieken (ofwel compressie). (NB een pure klasse A versterker heeft geen piekreserve, want vebrand immers continu de maximaal leverbare stroom).

@Marc, waar bemoei je je mee? Omdat ik niet in trollensnot geloof mag ik ook geen vraag meer stellen of zo. Ach laat ook maar.

Daarnaast maak ik me alleen druk om kritiek van mensen op mijn set die hem ook daadwerkelijk gehoord hebben. De rest doe ik simpelweg af als een gebrek aan kennis.

Heb mensen willen voorhouden dat het zinvol kan zijn (in alle opzichten) eens in de zoveel tijd een modernere set te proberen, die niet altijd veel extra geld hoeft te kosten.

Maar je bent natuurlijk vrij om te doen en laten wat je wilt. Als jij liever meer geld uitgeeft voor minder, ga vooral je gang.

Ook daar hoef je je vaak niets van aan te trekken, andermans oren/interpretatie van het gehoorde.

Soms echter kan het zinvol zijn om een vintage met een moderne te combineren.

Reeds gezegd, de Quad ESL's combineren uitstekend met een aantal oude Sansui versterker, dezelfde speakers gehoord aan menig versterker uit de huidige topklasse kon best weleens een afknapper zijn tov die oude Sansui. Meer voor minder geld. De Sansui kostte mij slechts 200 euro's :D

Ook daar hoef je je vaak niets van aan te trekken, andermans oren/interpretatie van het gehoorde.

Reeds gezegd, de Quad ESL's combineren uitstekend met een aantal oude Sansui versterker, dezelfde speakers gehoord aan menig versterker uit de huidige topklasse kon best weleens een afknapper zijn tov die oude Sansui. Meer voor minder geld. De Sansui kostte mij slechts 200 euro's :D

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in!

Maar, voor de goede orde, het gaat hier niet om een vintage Luxman, maar om een splinternieuwe L550AII.

Wat een onvolwassen gedrag hear weer. Ik stelde alleen een simpele vraag of je met 20 watt (of 40) niet wat snel tegen beperkingen oploopt. Met 91db/w/m luidspreker kom je met 20 watt tot 103 db op 1 meter. Op 3 meter blijft daaran ongeveer 93 db over (meestal iets meer ivm reflecties). Ik verwacht dat je dan bij muziek met grote dynamiek wat weinig reserve hebt voor pieken (ofwel compressie). (NB een pure klasse A versterker heeft geen piekreserve, want vebrand immers continu de maximaal leverbare stroom).

De dynamiek is beter dan met de Pass set van (in theorie) 150W/8 Ohm/300W/4Ohm. Daarom is luisteren dus ook beter dan alles in theorie te verklaren/voorspellen. Trouwens, deze wordt, zoals je weet, ook voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit/snelheid van de voeding.

En nogmaals, beter lezen. De Lux meet 4 maal de opgegeven waarde aan vermogen :rolleyes: oftwel 160W/4 Ohm. :rolleyes:

Laatste opmerking dan maar.

Volgens mij ben je in de war met het opgenomen vermogen (dat trouwens 190 watt zou zijn)

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/amplifiers/luxman-l550a-ii-695604/review

http://www.onahighernote.com/luxman/?c=8&id=31

veel plezier met je nieuwe audioset.

Laatste opmerking dan maar.

Volgens mij ben je in de war met het opgenomen vermogen (dat trouwens 190 watt zou zijn)

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/amplifiers/luxman-l550a-ii-695604/review

http://www.onahighernote.com/luxman/?c=8&id=31

veel plezier met je nieuwe audioset.

Ducky, Ducky, Ducky,

Je zult toch echt wat beter beslagen ten eis moeten komen om geloofwaardig over te komen.

Uit the Absolute Sound 5 dec 2007,

"But make no mistake: If the look is retro, the performance is as up-to-date as the current state of the art allows. Its 20Wpc into 8‑ohm, 40Wpc into 4‑ohm rating may seem light beside many of today

He Duck, zit niet zo te trollen joh... :D:lol:

Wat dat vermogen in klasse A betreft, kun je natuurlijk wel degelijk wat zeggen als je enkel naar de koeling kijkt. Die moet gewoon een bepaald koeloppervlakte hebben (en ruimte voor luchtcirculatie) om die 20 of 40W kwijt te kunnen. Als de koeling al niet overhoudt voor 40W (wat ik zo niet kan beoordelen, maar voor mijn gevoel is het inderdaad krap met de getoonde koelblokjes), dan zal die 160W helemaal te veel van het goede zijn. Die 160W@4Ohm zal dan dus wel klasse AB zijn...

Ik heb eens PC luidsprekertjes gehad met een uitgangsvermogen van 160 W PMPO en een voeding van 6V 1A (6W dus). :blink::blink:

Wat is Watt.....??

20 Watt is best veel. In mijn luisterhok speel ik op de Watt Puppies ca 22 dB onder het maximaal vermogen van 100W.

Dat is dus met 2x 0,5 W...!! en bereik daar ca 90 dB geluidsdruk (piek) op de luisterplaats mee. Voor mij royaal hard zat...

:)

Ik heb eens PC luidsprekertjes gehad met een uitgangsvermogen van 160 W PMPO en een voeding van 6V 1A (6W dus). :blink::blink:

Wat is Watt.....??

20 Watt is best veel. In mijn luisterhok speel ik op de Watt Puppies ca 22 dB onder het maximaal vermogen van 100W.

Dat is dus met 2x 0,5 W...!! en bereik daar ca 90 dB geluidsdruk (piek) op de luisterplaats mee. Voor mij royaal hard zat...

Ja Hans,

Dat is natuurlijk waar. Vermogen wordt zo een relatief begrip. Zoals jij wel weet gaat het per saldo om de "First Watt" :)

Deze "Watt" discussie werd natuurlijk aangezwengeld door het feit dat ik van een zeer krachtig Pass systeem ben overgestapt naar een (op papier) minder krachtig systeem wat nog beter klinkt ook. Overigens stond de Pass ook voor 15 Watt in klasse A alvorens naar AB over te schakelen.

Zo niet de Luxman. Dit is een puur klasse A ontwerp volledig in klasse A. Gezien het formaat, gewicht en zeer degelijke bouwwijze, ben ik zeker niet bevreesd voor "te weinig" koeling. Anders is er altijd nog de beveiliging die o.a. tegen te hoge temperaturen beschermd ;)

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in!

Maar, voor de goede orde, het gaat hier niet om een vintage Luxman, maar om een splinternieuwe L550AII.

Ik nam als voorbeeld 'van veel vermogen naar weinig/minder vermogen' en of dat nou van een oude of een nieuwe versterker komt maakt weinig uit, denk ik.

Ducky, Ducky, Ducky,

Je zult toch echt wat beter beslagen ten eis moeten komen om geloofwaardig over te komen.

Uit the Absolute Sound 5 dec 2007,

"But make no mistake: If the look is retro, the performance is as up-to-date as the current state of the art allows. Its 20Wpc into 8‑ohm, 40Wpc into 4‑ohm rating may seem light beside many of today

Hallo mensen,

Dacht dat ik de loop der jaren een set had opgebouwd die wel zo'n beetje compleet was. Maar ja, de tijd en techniek gaat verder.

Gisteren mijn Pass set (X2.5/X3) verruild voor een Luxman L550A2. Dit kort nadat ik mijn Theta Compli verruilde voor een fantastische streamer van Yamaha, de NP-S2000. Ook de Maggies moesten er aan geloven (MG 12Q SE). Deze werden vervangen door een set Usher CP 6371. Deze heb ik overigens nog wel, al heb ik de tweeter vervangen door de Berylium variant. Deze combi klinkt in mijn oren zelfs nog beter dan de mini dancer 2 BE.

Alleen de Linn LP-12 heeft alle set wijzigingen tot dusver overleeft. Al moest de Linto er aan geloven omdat de phonotrap in de Lux toch echt wat beter was.

Kortom, als ik de balans moet opmaken en kijk dat een set waarvoor je 5-8 jaar geleden meer dan 15000 Euro moest betalen nu voorbij wordt gestreeft door een set die nog niet de helft kost, kan ik niet anders dan concluderen dat niet alleen de tijd snel gaat, maar de techniek blijkbaar ook.

Nu is mijn set echt af! ;);););)

Misschien had je 5-8 jaar geleden niet de beste set gekocht? :blink:<_<

Het is allemaal zo arbitrair Remco, als ik mijn ene speaker aansluit vind ik die soms mooier klinken dan mijn andere speaker, soms ook weer niet. Ze klinken bij elke versterker ook weer anders. Om op basis van deze twee sets te concluderen dat er veel is veranderd in de techniek is echt heel kort door de bocht. Om nog maar te zwijgen van ontwikkeling in de techniek en dan op de proppen komen met een 20 watt klasse a versterker. Ik zie die ontwikkeling, met een iets verdere afstand van de markt, absoluut niet.

[Het is allemaal zo arbitrair Remco, als ik mijn ene speaker aansluit vind ik die soms mooier klinken dan mijn andere speaker, soms ook weer niet. Ze klinken bij elke versterker ook weer anders. Om op basis van deze twee sets te concluderen dat er veel is veranderd in de techniek is echt heel kort door de bocht. Om nog maar te zwijgen van ontwikkeling in de techniek en dan op de proppen komen met een 20 watt klasse a versterker. Ik zie die ontwikkeling, met een iets verdere afstand van de markt, absoluut niet.

2 sets??? Hieronder een lijstje van merken versterkers die ik de afgelopen weken (thuis) heb mogen uitproberen,:

Accuphase

Perreaux

Muse Electronics

Audionet

Unison Research

Luxman

AMR

Uit dit lijstje bleef ten opzichte v/d Pass combinatie alleen Luxman en Muse overeind.

Gezien het feit dat de Lux bovendien een klasse phonotrap heeft, voor de Lux gekozen.

S.v.p. dus niet zo voorbarig met het trekken van conclusies. Ga niet over 1 nacht ijs, loop al wat langer mee in dit wereldje ;)

8-10 jaar terug was de combinatie Pass/Theta Compli/Magnepan top of the bill. Als het toen mogelijk was geweest voor minder dan de helft een vergelijkbaar niveau te vinden, had ik het waarschijnlijk wel gevonden. Ook toen zeer intensief van alles en nog wat beluisterd.

Zeker de digitale bronnen hebben zich razendsnel ontwikkeld. De Yamaha is op alle fronten beter dan de Theta was. Hij is echter een factor vijf maal goedkoper!!! Dit ligt niet aan de bouwkwaliteit. De Yamaha is beter gebouwd dan de Theta. Verklaring, de gebruikte techniek/componenten zijn veel beter en goedkoper geworden. Kijk bijv. naar computers, hiervoor geldt hetzelfde!

Dit is verre van arbitrair, simpelweg een feit en duidelijk hoorbaar! B)

Goh inderdaad het klopt ook nog.

Bij -21 dB zou het vermogen 0,78125 Watt zijn en -24 db 0,390625 :P :P :P

Guest tubejack

2 sets??? Hieronder een lijstje van merken versterkers die ik de afgelopen weken (thuis) heb mogen uitproberen,:

Accuphase

Perreaux

Muse Electronics

Audionet

Unison Research

Luxman

AMR

Uit dit lijstje bleef ten opzichte v/d Pass combinatie alleen Luxman en Muse overeind.

Gezien het feit dat de Lux bovendien een klasse phonotrap heeft, voor de Lux gekozen.

S.v.p. dus niet zo voorbarig met het trekken van conclusies. Ga niet over 1 nacht ijs, loop al wat langer mee in dit wereldje ;)

Dit is verre van arbitrair, simpelweg een feit en duidelijk hoorbaar! B)

Nou Remco,

Leuk dat je enthousiast dit verhaal met ons wil delen. Jammer dat je in de 1e post niet heb vermeld heb waar je allemaal mee vergeleken. Dus feitelijk maar een half verhaal -tot deze post- hebt verteld Hear. Er zijn veel mensen hier die best wel het e.e.a. weten maar helderzienden heb ik nog niet ontmoet.

Ik vind Duck tot nu toe duidelijk, vriendelijk en opbouwend.

Bovendien WAT en HOE heb je vergeleken, zodra dat méér al 1 variabele is, lijkt het me al heel moeilijk.

En jij hebt een heel andere set, logisch dat het anders klinkt.

Jack

Nou Remco,

Leuk dat je enthousiast dit verhaal met ons wil delen. Jammer dat je in de 1e post niet heb vermeld heb waar je allemaal mee vergeleken. Dus feitelijk maar een half verhaal -tot deze post- hebt verteld Hear. Er zijn veel mensen hier die best wel het e.e.a. weten maar helderzienden heb ik nog niet ontmoet.

Bovendien WAT en HOE heb je vergeleken, zodra dat m

Je hebt de Pass dus als referentie gebruikt...??

Klopt Hans, dat was voor mij de benchmark/de te kloppen combinatie.

Hoeveel mensen met een oudere High End installatie durven het aan hun vaak zuurverdiende installatie met klinkende namen van stand te verruilen met iets dat eigenlijk

Guest tubejack

Nou Remco,

Nou Remco,

Guest tubejack

Vraagje, zit je soms in de detailhandel Jack?

Nee, ik ben wel zakelijk deelnemer, dat staat ook in mijn voetnoot.

Enne, je hebt natuurlijk altijd mensen die het niet WILLEN begrijpen.

Die ken ik ook maar daar gaat het niet om, ik vraag om gegevens, methodes, condities

Waarom niet gewoon heel duidelijk? Het is toch fantastisch als je zoiets objectief en verifieerbaar kunt delen?

Ben hier niet bezig met het publiceren v.e wetenschappelijk artikel. Ik ventileer hier 1 mening die gevormd is door bepaalde (luister) ervaringen. Kun je je hier niet in vinden. Prima even goede vrienden. Leven en laten leven.

Precies: 1 subjectieve mening, niet meer en niet minder, maar waarom presenteer je je dan als wetenschapper?.

Neemt niet weg dat de conclusie nog steeds overeind staat :cool2:

Je bedoelt JOU conclusie

Beperk je tot de inhoud zou ik zeggen, zonder direct (waarde)oordelen over zaken en mensen uit te spreken.

Lees je eigen teksten nog eens na.

Als wetenschapper zou je toch moeten weten dat op deze manier en houding niemand iets van je aanneemt.

Jack

Inderdaad mijn mening en conclusie. Volgens mij was ik ook de starter van deze Topic.

Als je toch alles hebt teruggelezen, moet de opzet van mijn vergelijkingstest je zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn.

Voor de duidelijkheid, ben onafhankelijk audiofiel zonder enig zakelijk belang. Je kunt er dus wel van uit gaan dat mijn mening een objectieve is. Dat hoef je niet geloven of aan te nemen. Voor mijn part denk je dat ik wel bepaalde belangen heb. Maar dan nog, wat voor risico's lopen mensen die me wel geloven dan? Ze kunnen kosteloos hetzelfde proberen als ik gedaan heb en hun eigen conclusie trekken! Zie het probleem niet, behalve dan dat mensen met (zakelijke) belangen hier niet blij mee zullen zijn.

Mijn opzet was nooit mensen te MOETEN overtuigen. Ben al helemaal niet van plan mijn bevindingen te moeten verantwoorden en te rechtvaardigen.

Volgens mij heb ik mij helemaal niet geprofileerd als wetenschapper. Als men mij voor de voeten gooit dat de opzet van mijn vergelijkingstest niet deugd, is het denk ik vrij normaal dat ik aangeef dat ik hier beroepsmatig wel het e.e.a. van af weet? Toch???

In de eerste, dank voor de woorden van Jack, maar ik schoot gisteren wel gedenlijk in mijn azijnpissers rol (die past me goed) omdat mijn onschuldig bedoelde vraag geinterpreteerd werd als aanval. Zand daarover.

Mijn set bestaat grotendeels uit tweedehands en zelfbouw spul. Dat je daar een eerlijk prijs voor terug krijgt is niet zo waarschijnlijk (zeker niet in deze tijd), maar ik zou best de hele zwik willen inruilen voor iets moderners en compacters. Maar omdat zal (ondanks dat de nieuw waarde veel lager is dan de nieuwwaarde van t huidige spul) echt wel wat geld kosten. En dat zit er voorlopig niet. Gelukkig blijft zelf soullen maken ook heel leuk.

Je boft dus best dat je voor je spul een goede inruil regeling hebt gekregen.