spido Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 (...) Dan zijn we weer met z'n eleven. (...) Met z'n... wàt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Ik zeg af. Ik ben nog niet geheel herstelt van de griep. Ik zou haast zeggen: "Kruip maar lekker onder de Wol!" Maarre... toch maar niét, hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 november 2011 Author Report Share Posted 5 november 2011 Ik zou haast zeggen: "Kruip maar lekker onder de Wol!" Maarre... toch maar niét, hè? Ik krijg net een berichtje dat Wol ook onder de wol ligt (griep) en dus ook niet meegaat. Het lijken wel kikkertjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Dan zijn jullie met zijn tieneren. En staken de stemmen... Edoch, een vruchtbare dag toegewenst! Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Net thuis, nog even wat handel opgehaald in Raalte en Zutphen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Net thuis, nog even wat handel opgehaald in Raalte en Zutphen Dan zal het niet lang meer duren eer Hans een nieuw topicje opent Link to comment Share on other sites More sharing options...
weidok Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Net thuis, nog even wat handel opgehaald in Raalte en Zutphen Al langer thuis Was bere gezellig en reuze interressant.. vintage versterkers versus high end weergegeven door PP speakers Goede raad: voordat je een 20 jaar of oudere versterker naar de kliko verbant weet wat je wegggooid !!! We hebben ook naar een oude Optonica versterker zitten luisteren wat echt het "snoepje van de dag" bleek te zijn Met precies hetzelfde type heb ik jarenlang de Pied Pipers MK 1 aangestuurd nu snap ik pas dat dat een gouden combinatie is geweest Jammer genoeg was ik de camera vergeten !!!!!!!!!!!!! Alles even laten bezinken binnenkort een luisterverslag Klaas bedankt voor de gastvrijheid en de verzorging van de inwendige mens !! het meest opmerkelijke vond ik wel dat we de eerste helft van de dag naar de kleine speksteen 2 weg speakers hebben zitten luisteren terwijl ik dacht dat de grote PP's stonden te spelen !!!!!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 november 2011 Report Share Posted 5 november 2011 Tja Tipje van de sluier de Array M-10 mono blokken met de B-10 pre-amp dat nog een prototype is. Vond ik zéér goed. Hans hoeft niet meer te twijfelen. Als hij dat al deed.... In dit segment zijn hooguit "smaak verschillen" Niet om aardig te doen, gewoon heel erg knap. Gefeliciteerd degene die er niet bij waren, hebben echt wat gemist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Jammer genoeg was ik de camera vergeten !!!!!!!!!!!!! Heu! Wat sneu! Geen foto's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Nee foto's genoeg, ik zet vanmiddag/vanavond wel een verslagje op het WWW. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 november 2011 Author Report Share Posted 6 november 2011 Het zal voor mij wel morgen worden voordat ik hier inhoudelijk op in kan gaan. Maar een ding ik alvast wél kwijt... Dat de vintage versterkers (mits voorzien van de juiste randapparatuur) nog heel erg best mee kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Jack zou ik geen randapparatuur durven noemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 http://tubejack.home.xs4all.nl/heardag2011/heardag2011.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Mooi verslagje Jack. Maar staat Sp Klaas nu ook nog ergens op de foto's? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Ik heb bewondering voor Ivan die van die super mooie verslagen maakt, wat een tijd moet daar in zitten Maar Klaas staat op een paar foto' s. kijk maar eens goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Tja, als je hem kent... nou raden maar dan. Is het die man in de spiegel? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Jack, bedankt voor je verslag. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 november 2011 Report Share Posted 6 november 2011 Graag gedaan. Aardig nog wat werk nog zo'n luisterdag. Vandaag alle dozen naar boven gesjouwd. De Sharp SM-3000 staat tijdelijk in het rek, zodat ik nu alle modificaties in de buizen voorversterker, netjes op nieuwe printen kan maken. I.p.v. " houtje touwtje" Ik heb de Sony draaitafel aangesloten. Goed klinkende combinatie. Die Optonica heeft een heel fijne riaa-voorversterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 7 november 2011 Report Share Posted 7 november 2011 Mooi verslag Jack. En de conclusie is dat er nog steeds vooruitgang in topversterkers zit en het dus de moeite waard is daarin te investeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2011 Report Share Posted 7 november 2011 Mooi verslag Jack. En de conclusie is dat er nog steeds vooruitgang in topversterkers zit en het dus de moeite waard is daarin te investeren? Dat is ook mijn conclusie alleen geef ik mijn punten dan aan de vd Veen versterker. Deze had een wat natuurlijker geluidsbeeld en wiste de ruimte nog wat mooier neer te zetten. De Array was mij gewoon net even te clean en miste daardoor emotie. De controle op het laag was met de array wel beter. Verder is het een gezellige dag geweest en vond het weer leuk om de Hear leden + Klaas in het echt tegen te komen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2011 Report Share Posted 7 november 2011 Namens KF mag ik de deelnemers aan deze hear-dag van harte bedanken voor hun zeer aangename gezelschap. Het was hem een groot genoegen jullie te ontvangen, en hij hoopt jullie spoedig weer te zien. Hans wordt met name bedankt voor het heerlijke Brabantse gebak: dat maakte er meteen echt een feestje van! KF vertrouwde me overigens toe, dat hij het heel erg moeilijk vond om één of meer winnaars en verliezers van de versterker-vergelijkingen aan te wijzen! Dit kwam mede doordat ze niet allemaal aan dezelfde randapparatuur werden geschakeld (luidsprekers, CD-spelers). Maar ook, doordat er geen dramatisch-grote kwaliteitsverschillen opvielen. Als er, wat hem betreft, dan toch een laatste plaats in de rangorde moet zijn, dan wordt die ingenomen door de Sony. Maar ook met dat apparaat zou men heel gelukkig kunnen leven. De VdV/vB buizencombinatie klonk heel goed, fris en helder, en had niet zo'n typisch warme buizenklank. De Sharp Optonica was wat KF betreft de grootste verrassing van de dag: heel helder, dynamisch en goed doortekenend. Relatieve winnaar, dit gereviseerde apparaat, wanneer je ook de eurocentjes laat meespreken. Hij werd m.n. in resolutie, vanzelfsprekendheid, en vooral in de controle over de bassen, op punten verslagen door de kostbare Array combinatie: die was de absolute winnaar m.n. bij het vertolken van complexe symfonische muziek. En dat zal wel niemand echt verbazen... "Of er nog steeds vooruitgang in topversterkers zit?" vraagt RBH. Dat zou je uit deze vergelijkingen niet kunnen concluderen: daarvoor zou je een vergelijking moeten organiseren tussen een aantal topversterkers van de nieuwste en de voorlaatste generatie. KF vertrouwde me echter nog toe dat hij had genoten van de diverse versterkers, dat hij veel waardering heeft voor gereviseerde vintage apparaten èn voor de nieuwste high-end apparatuur, maar dat hij voorlopig nog heel tevreden blijft met zijn al wat oudere - maar nog niet gereviseerde - Denon PRA 1200 / POA 2800 combinatie. En met zijn dito Marantz CD80 speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 7 november 2011 Report Share Posted 7 november 2011 Was inderdaad weer een erg leuke dag. Zouden meer hearders bij moeten zijn. Vergelijken 1 op 1 niet mogelijk, want zowel cd speler, speaker als bekabeling wisselde dus het gaat om een algemene indruk. Hans van Liempd stond al om 8.30 voor de deur en met zijn auto (Hans nog bedankt voor het rijden) in een ruk naar Appelscha. Jack had zijn spul al opgesteld en de luistersessie begon met de Sony, gevolgd door de vd Veen set. De Sony viel mij wat tegen, scherp en een nogal plat geluidsbeeld zijn de door mij gemaakte opmerkingen. De vd Veen daarna was een verademing. Instrumenten klonken natuurlijker, klank was meer open en ook een goede controle over het laag. Na de door KF goed verzorgde lunch met soep was het de buurt aan de Sharp Optonica. Klonk erg goed met wat mij betreft een minpuntje, toch wat schel/hard in het hoog. De Array set daarna (in combinatie met een andere cd speler, de Astin Trew 3500 plus) en met andere bekabeling was voor mij de winnaar. Zeer goede resolutie en een uitstekende controle over het laag. en ook meer diepte in het geluidsbeeld. Eigenlijk de enige set waar ik goed kon horen waar de instrumenten in een groot orkest geplaatst waren. Ook instrumenten klonken t.o.v. de Sharp nog natuurlijker en meer detaillering te horen. De Astin Trew zal daar ook een steentje aan hebben bijgedragen. Beide speakers van Klaas (de kleine monitor ) en het grotere systeem klonken erg fijn in een toch wel lastige luisterruimte. Plavuizen vloer, weinig demping veroorzaakte best veel flutterecho, Ook de ruimte achter de speakers (een open glazen serre, is m.i. niet ideaal. KF bedankt voor de gastvrijheid en Jack en Hans voor de organisatie en het beschikbaar stellen van de apparatuur. Op de terugweg naar huis nog een uitstekend restaurant gevonden en na verorbering van de grootste schnitzel van de Veluwe (die moest Hans natuurlijk weer hebben) en fazant (het is tenslotte wildtijd) gingen we tevreden en voldaan richting de Betuwe en Brabant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 november 2011 Report Share Posted 7 november 2011 Mooi verslag Jack. En de conclusie is dat er nog steeds vooruitgang in topversterkers zit en het dus de moeite waard is daarin te investeren? Ja ik vind van wel, ik heb zowel een Array set als een van der Veen voor en eind. (en natuurlijk vintage) Beide groeien voor mijn gevoel langzaam naar elkaar toe. Al zullen er altijd voorkeuren blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2011 Author Report Share Posted 7 november 2011 Voor mij begon de dag nog wat eerder, De wekker stond op 7:00 uur. Wol zou immers om 7:45 bij me zijn en dan moesten de spullen in de auto zitten. Helaas Wol bleek voorzien van een stevige griep (begreep ik uit het berichtje van z’n vrouw). Dan maar alleen naar Hansko waar we nadat we de Astin Trew ook nog in de auto hadden geladen vertrokken richting Appelscha. Daar aangekomen bleek dat alleen Klaas en Tubejack aanwezig waren. De spullen van Tubejack stonden aangesloten en klaar om te starten. Toen de anderen er waren startten we met koffie met een stukje vlaairavage. Uiteraard moest er ook het nodige besproken worden… Daarna was de beurt aan Tubejack die een CD-tje met 6 nummer voor de eerste versterker en 6 nummer voor de tweede versterker had gemaakt. De 2 keer 6 nummers kwamen van dezelfde CD’s maar waren niet hetzelfde. Voor mij had de van der Veen het extra moeilijk gekregen vanwege de hogere vervormingsgraad in de voor deze versterkers gekozen nummers (wat een gekrijs). Als CD speler werd gebruik gemaakt van een Rotel waarvan de uitgangs-opamp’s vervangen zijn door opsteek printjes met transistors. De luisteropstelling De van der Veen versterkercombinatie met de Sony Vintage versterker en Rotel CDspeler Als eerste dus de Sony. Ik zat uit het midden en kon van een stereobeeld weinig maken. Het was een grote wolk geluid, maar deze plakte niet aan de speakers. Ik vond het ook te scherp klinken. Scherp in de zin van vervorming in het hoog. Dit werd nog eens geaccentueerd door de wat enthousiaste tweeter in de monitors. Het laag vond ik wat aan de zoemerige kant. Niet erg gecontroleerd dus. Ik schreef op: vaag stereobeeld, Piano met deken er overheen, beetje scherp. Als tweede de van der Veen combinatie. Al weer een heel stuk beter. Vooral verfijnder en een beter stereobeeld. Stemmen klonken meer als stemmen, violen als violen enz. het laag was iets beter doortekend dan met de Sony maar had voor mij nog niet de punch die ik graag hoor. Daarna werd de van der Veen nog op de SS30 aangesloten. Deze luidsprekers hebben duidelijk meer body en laten meer complete instrumenten horen. Niet dat er uit de monitoren geen laag kwam… integendeel, maar er was met de SS30 duidelijk meer controle in het lage middenbereik. Ik schreef op: open, meer kracht, ruimtelijker, over brilliant. Maar ook rauw en 100% vervorming, wat dan weer op de gedraaide muziek sloeg. En dan… de onovertroffen soep van Klaas. Deze keer met een normale hoeveelheid zout en zonder macaroni. Klaas blijft ook hierin zich zelf overtreffen. Na ons hieraan en de broodje en krentenbollen (veel) te goed te hebben gedaan, weer naar de apparatuur. De Sharp Optonica en Array versterkers met de Astin Trew 3500+ CD speler. Met dat tegenlicht wat lastig te zien. Ondertussen was de Sony en van der Veen set vervangen door de Sharp Optonica en Array set. De CD speler werd de Astin Trew 3500+ van Hansko. De Array eindversterkers stonden bij de luidsprekers vanwege de korte luidsprekerkabels. Hierdoor moest de Sharp genoegen nemen met de grijze luidsprekerkabels die ook voor de eerste serie gebruikt waren. In de derde serie kwam de Sharp aan de beurt. Voor mij was dit de grote verrassing van de dag. Een betere resolutie met krachtiger laag. Ik had bij de andere versterkers ook al wat waarderingen in de vorm van punten geschreven. Deze versterker komt op alle punten hoger uit. Gemiddeld op 7,5 tegen 6,5 voor de van Veen en 6 voor de Sony. Deze versterker speelde dus wel op de SS30 en de Astin Trew CD speler met een gevlochten interlink er aan. Het enige wat ik heb opgeschreven was: beetje dun (in het laag). In de derde sessie was de Arrayset aan de beurt. Hiervan heb ik niks opgeschreven, dat mogen de anderen doen. Hierna werden er nog allerlei muziekstukken gedraaid, waarbij de Arrayset mocht blijven staan. Ik had nog graag de van der Veen met de Astin Trew Cdspeler en gevlochten interlinks gehoord, maar helaas… Tubejack moest al weer vertrekken. Na nog wat bij buurten, wat muziek en een steeds leger wordende huiskamer hebben we de spullen maar in de auto gezet en zijn weer naar het zuiden gereden. Waarbij ik inderdaad de grootste schnitzel van de Veluwe op heb. Maar het was zeker niet de dikste. Maar toch 250 gram… daar eten we thuis de hele week van. Ergens moet die audiohobby toch uit betaald worden niewaar… Klaas en Tubejack hartelijk bedankt voor de organisatie en geweldige catering en het beschikbaar stellen van je huiskamer. En voor al de zieken en anderen die er niet waren… Jullie hebben toch wat gemist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 november 2011 Author Report Share Posted 7 november 2011 De Array was mij gewoon net even te clean en miste daardoor emotie. De controle op het laag was met de array wel beter. Groetjes George Dus de Array wast de emotie weg...??? Of voegt de van der Veen emotie toe..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts