Jump to content

Hear Bijeenkomst

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Tja, ikke was er niet, maar leuk te lezen dat het een geslaagde dag is geweest. Ik heb ff de keuze gemaakt tussen thuiswerk en deze meeting. Vond eigenlijk het programma niet zo spannend want och, behoor zelf ook al tot de vintage categorie nietwaar. En zeker ook in het audio gebeuren als zelfbouwer. Maar ja, het is altijd leuk om hobby lotgenoten :) tegen te komen. Volgende keer zien we wel weer. En Spido, doe Klaas nog maar ff de groeten van mij. Ben nog steeds zeer blij net m'n kastjes.. :D

Dus de Array wast de emotie weg...??? Of voegt de van der Veen emotie toe..???

:confused:

Wat mij betreft het eerste.

Het was gewoon te clean.

Zou ik de vd Veen set niet eerst gehoord hebben dan zou het mij waarschijnlijk niet zijn opgevallen maar zo in deze opzet wel.

Dat een set emotie toe kan voegen lijkt mij lastig.

Dat een set emotie niet goed door kan geven lijkt mij eerder.

Groetjes George

Guest tubejack

Wat ik leuk vind, dat jullie de Sharp Optonica ook goed vonden.

Ik heb hem nu aangesloten op een iets warm klinkende

Philips CD-160 speler met een 16-bits TDA1541A dac die ook in de Marantz CD-80 zit.

Als je niet veel geld hebt, kun hiermee toch heel fatsoenlijk muziek draaien.

De klant die net hier weg ging, (een buizen en Mercedes 560SEC liefhebber) heeft met rode oortjes

zitten te luisteren. Transistoren met haast buizen sound.

Gek genoeg is Array daar ook naar op zoek http://www.arrayaudio.nl/s10.htm

[.....] Array loopt al vele jaren voorop in dit gebied met onder andere de Array Quartz S-1 stereo eindversterker Wat is er nu nieuw aan de S-10 ten opzichte van de S-1, zult u zeggen? Tsja, wat niet. Ongeveer 80% van alle elektronische schakelingen is geheel nieuw. De vervorming van de Array S-10 is zo laag dat wij geen meetapparatuur meer hebben om deze te meten. De totale vervorming inclusief memory distortion, IMD, harmonische vervorming alsmede faseruis is beneden -120 dB, oftewel lager dan 0,0001%. Wat vooral belangrijk is is dat de memory distortion en middenfrequent faseruis, waarvoor het menselijk oor zo gevoelig is gebleken (en waarom buizenversterkers zo polulair zijn, omdat ze daar goed in zijn), bij de S-10 ongeveer 40 dB (een faktor 100) lager is dan bij de S-1. De S-10 klinkt daardoor buizenachtig "echt" en extreem dynamisch. De S-10 heeft bovendien differentiele symmetrische ingangen, dus XLR zowel als cinch. De beveiligingsprocessor heeft een 50% hogere kloksnelheid en bewaakt nu ook de warmteontwikkeling in de spreekspoelen van de luidsprekers en is nauwkeuriger in de beveiliging van de versterker bij hoge frequenties.

Ik ben heus niet.... :)

Wat mij betreft het eerste.

Het was gewoon te clean.

Zou ik de vd Veen set niet eerst gehoord hebben dan zou het mij waarschijnlijk niet zijn opgevallen maar zo in deze opzet wel.

Dat een set emotie toe kan voegen lijkt mij lastig.

Dat een set emotie niet goed door kan geven lijkt mij eerder.

Groetjes George

Ben het niet met je eens. Was wel een puntje van kritiek op de "oude serie" maar dit nieuwe ontwerp laat de instrumenten zo natuurlijk en open klinken dat dit bij mij erg prettig overkomt. De door Jack gemodificeerde vd Veen set klonk trouwens ook zeer prettig en had mijn voorkeur boven die Sharp die toch wel wat scherp in het hoog klonk.

Gek genoeg is Array daar ook naar op zoek http://www.arrayaudio.nl/s10.htm

[.....] De vervorming van de Array S-10 is zo laag dat wij geen meetapparatuur meer hebben om deze te meten. De totale vervorming inclusief memory distortion, IMD, harmonische vervorming alsmede faseruis is beneden -120 dB, oftewel lager dan 0,0001%. Wat vooral belangrijk is is dat de memory distortion en middenfrequent faseruis, waarvoor het menselijk oor zo gevoelig is gebleken (en waarom buizenversterkers zo polulair zijn, omdat ze daar goed in zijn), bij de S-10 ongeveer 40 dB (een faktor 100) lager is dan bij de S-1. De S-10 klinkt daardoor buizenachtig "echt" en extreem dynamisch.

Ik ben heus niet.... :)

Op zoek naar een buizengeluid...??

Ze zoeken naar een natuurgetrouw geluid. Dat er gevonden is, waardóór dit bij een buizenversterker ook aan de orde is maakte het ontwerpen alleen maar iets makkelijker. De door jouw vet gemaakte tekst beschrijft alleen het "echte" in een buizenversterker, maar zegt niks over dynamiek en controle. Array wil gewoon de best mogelijke versterker maken, met alleen een natuurlijk geluid als referentie.

Er is b.v. niks gedaan om het laag wat softer te laten klinken, of het hoog wat overdreven puntig te maken. Eigenschappen die veel mensen in buizenversterkers waarderen.

Laat ik duidelijk... ik heb niks tegen buizenversterkers, er zijn er best wel een aantal te noemen die goed klinken. Maar er is ook een hoop zooi met slecht laag en onnodig hoge vervormingscijfers.

De Van der Veen van Tubejack b.v., is in mijn oren een heel goede versterker. Alleen het laag bleef kwa controle wat achter.

:)

Nu het hier toch over Array gaat...

Hans, ik zit op de site naar de prijzen van zulks moois te kijken. Stel ik koop een S1, dan ben ik € 2.675 kwijt, voor een S10 € 4.675. Echter als ik upgrade van S1naar S10, waarbij 80% van de elektronische componenten wordt vervangen, ben ik € 1.575 kwijt.

Lijkt mij een beetje vreemd om iets te bouwen, 80% eruit te slopen, opnieuw opbouwen en dan nog goedkoper zijn dan direct het eindproduct kopen. Klopt dit wel? Zelfde geldt overigens ook voor de M1 / M10.

Verder mooie verslagen! Erg positief allemaal tot nu toe en gelukkig ook nog zonder het gebruikelijke gezeik...

Array wil gewoon de best mogelijke versterker maken, met alleen een natuurlijk geluid als referentie.

Er is b.v. niks gedaan om het laag wat softer te laten klinken, of het hoog wat overdreven puntig te maken. Eigenschappen die veel mensen in buizenversterkers waarderen.

Laat ik duidelijk... ik heb niks tegen buizenversterkers, er zijn er best wel een aantal te noemen die goed klinken. Maar er is ook een hoop zooi met slecht laag en onnodig hoge vervormingscijfers.

Ik wist niet dat mensen de bass expres softer gingen maken bij buizenversterkers? De buizenfabrikant van Icon Audio zei: ik heb goede en slechte buizenversterkers gezien en gehoord, maar ook goede en slechte transistorversterkers. Voor hem was er niet echt een keuze, maar wel een voorkeur. En daar speelt denk ik ook nog mee, dat een persoonlijk oor-keur ook nog meetelt. Misschien dat Array een echte viool of gitaar kan reproduceren, maar als het te klinisch klinkt en je irriteert je aan het geluid is het ook zonde geld.

Nu het hier toch over Array gaat...

Hans, ik zit op de site naar de prijzen van zulks moois te kijken. Stel ik koop een S1, dan ben ik € 2.675 kwijt, voor een S10 € 4.675. Echter als ik upgrade van S1naar S10, waarbij 80% van de elektronische componenten wordt vervangen, ben ik € 1.575 kwijt.

Lijkt mij een beetje vreemd om iets te bouwen, 80% eruit te slopen, opnieuw opbouwen en dan nog goedkoper zijn dan direct het eindproduct kopen. Klopt dit wel? Zelfde geldt overigens ook voor de M1 / M10.

Verder mooie verslagen! Erg positief allemaal tot nu toe en gelukkig ook nog zonder het gebruikelijke gezeik...

De 10 serie wordt ook via winkels verkocht.

Ik wist niet dat mensen de bass expres softer gingen maken bij buizenversterkers? De buizenfabrikant van Icon Audio zei: ik heb goede en slechte buizenversterkers gezien en gehoord, maar ook goede en slechte transistorversterkers. Voor hem was er niet echt een keuze, maar wel een voorkeur. En daar speelt denk ik ook nog mee, dat een persoonlijk oor-keur ook nog meetelt. Misschien dat Array een echte viool of gitaar kan reproduceren, maar als het te klinisch klinkt en je irriteert je aan het geluid is het ook zonde geld.

Wat is dat toch met dat klinisch... een vreemd verhaal wat ooit de ronde heeft gedaan en iedereen praat het maar na. Kom eerst eens luisteren of een echt klinkende viool klinisch klinkt...

Het andere puntje... mijn stelling was dat Array juist niet, buizenversterkers probeert na te bouwen. Buizenversterkers klinken meestal wat minder gecontroleerd in het laag. Je moet de boel niet omdraaien.

Wat is dat toch met dat klinisch... een vreemd verhaal wat ooit de ronde heeft gedaan en iedereen praat het maar na. Kom eerst eens luisteren of een echt klinkende viool klinisch klinkt...

Het andere puntje... mijn stelling was dat Array juist niet, buizenversterkers probeert na te bouwen. Buizenversterkers klinken meestal wat minder gecontroleerd in het laag. Je moet de boel niet omdraaien.

Ik heb luisterervaring wat betreft Array. Enige jaren geleden heb ik een Array A-2 voorversterker thuis mogen proberen, als potentiële vervanger voor mijn SP14. En ja, die laatste klinkt dan wat vergevingsverzinder, warmer ook. Maar dat beviel mij juist wel. De Array klonk analytisch (positief) maar neigde naar klinisch, niet muzikaal, zover ik mij kan herinneren. Geen reden voor mij om toen de SP14 in te ruilen. Dat heb ik wel gedaan toen de HAT LA-2 voorbij kwam en later de TE Apollon. Die zijn m.i. toch van een ander niveau. Tenminste, op mijn installatie in mijn huiskamer. Overigens top dat Array je de geledenheid biedt om vrijblijvend een weekje thuis naar hun spullen te mogen luisteren.

Lourens

Waarom wordt de realiteit niet onder ogen gezien.?? Er moet altijd iets "mooiers" van gemaakt worden. Vergevingsgezind, warmer, muzikaal. Ik vind dat dus helemaal niks. Zorg dat je alle spullen op orde hebt, dan klinkt het gewoon goed en hoef je niks te verwarmen of te vergeven. Het is inderdaad zo, dat b.v. het geluid van een slechte CD speler, door een Array onerbarmelijk wordt doorgegeven.

Ik zit nu naar een krakende oude LP van Ella Fitzgerald te luisteren... maar mooooooi.... :wub:

Het valt me trouwens op dat de mensen die er niet bij waren, weer het hoogste woord hebben.

De Tube Elysium Apollon is inderdaad een top voorversterker. Zou die nog wel eens een keer met de nieuwe Array in een luistersessie willen vergelijken.

Ik zal hem wel 'n keer meebrengen wanneer je wilt. Mijn voorversterker wordt binnenkort ook opgewaardeerd naar de B-10.

Guest tubejack

Waarom wordt de realiteit niet onder ogen gezien.?? Er moet altijd iets "mooiers" van gemaakt worden. Vergevingsgezind, warmer, muzikaal. Ik vind dat dus helemaal niks. Zorg dat

Het valt me trouwens op dat de mensen die er niet bij waren, weer het hoogste woord hebben.

O, dat zie ik wel hoor, waarom denk je dat ik een Array set heb gekocht? Juist om te ervaren hoe zoiets klinkt en daar weer iets van te leren.

Maar realistisch gezien de dempingsfactor van de meeste buizenversterkers zal altijd een zwak punt blijven.

Dat is gewoon inherent aan het principe. Een zwak laag hoeft helemaal niet, vol vermogen bij 30hertz is geen

punt bij een goede versterker.

Zo hebben transistor versterkers ook de nodige nadelen

Kijk alleen al naar de voeding zo 10.000uF aan capaciteit t.o.v. 330uF van mijn buizen versterker.

Wat zou al die capaciteit (lees laden en ontladen) niet doen bij impuls weergave?

Een mooi compliment kwam van Sipdo :)

De VdV/vB buizencombinatie klonk heel goed, fris en helder, en had niet zo'n typisch warme buizenklank.

Op weg naar mijn ideale versterker.

Vriendelijke groet,

Jack

ff over de gebruikte muziek,

Door dat ik nu veel met de Dt aan het rommelen ben staat hier nu vaker de cd aan als ik aan het prutsen ben.

Ik heb dus de muziek even op een cdtje gebrand en moet zeggen dat ik erg zit te genieten van deze muziek.

vooral Eva Cassidy het eerste nummer Stormy Monday is echt genieten.

Toch eens kijken of ik die op vinyl kan vinden.

Groetjes George

Beste Jack,

Ja, sommige buizenversterkers hebben iets zwoels, iets broeierigs, iets "hots"... zo van "jéémig zeg, moejje míj nou eens horen!"

Dat had jouw versterker dus niet. Gelukkig maar!

Jouw versterker is echt heel goed, heel muzikaal, en geeft het eigen klankkarakter van de gebruikte instrumenten alle vrijheid.

Ik zou een plaat als "The Glory of Cremona" (een LP waarop alle Grote Violen van Amati, Stradivarius, Guarneri e.a. met elkaar worden vergeleken) er met een gerust hart aan toevertrouwen.

De Array-set was in deze vergelijkingen in alle opzichten - zowel technisch als muzikaal - superieur...

En kritiek in termen als "klinisch" en "kil" kan slechts zijn gefundeerd in een kleurrijk hifi-verleden.

Maar wellicht is het je opgevallen dat KF aan het eind van de bijeenkomst Hans "uitdaagde" om zijn slagwerk-opname op realistisch volume (d.w.z. nèt zo dynamisch als een ècht drumstel in dezelfde ruimte) te laten weergeven?

En dat Hans moest toegeven dat de Array-set hiertoe niet bij machte was?

Welnu, Jack, KF's bejaarde Denon combi kan dat wèl! (Althans: veel beter.)

Met tientallen meters standaard massief-koperen installatiedraad als luidsprekerkabel ( 2 x 2,5mm2) zelfs.

Kom dat maar eens beleven.

Vintage invictus est!

De Array-set was in deze vergelijkingen in alle opzichten - zowel technisch als muzikaal - superieur...

En kritiek in termen als "klinisch" en "kil" kunnen slechts zijn gefundeerd in een kleurrijk hifi-verleden.

Maar wellicht is het je opgevallen dat KF aan het eind van de bijeenkomst Hans "uitdaagde" om zijn slagwerk-opname op realistisch volume (d.w.z. nèt zo dynamisch als een ècht drumstel in dezelfde ruimte) te laten weergeven?

En dat Hans moest toegeven dat de Array-set hiertoe niet bij machte was?

Met tientallen meters standaard massief-koperen installatiedraad als luidsprekerkabel ( 2 x 2,5mm2) zelfs.

Vintage invictus est!

We hebben die Denon combi in het begin gehoord, niet dat het slecht was, maar open en dynamisch kon je het ook niet noemen.

Een drumstel op volle oorlogssterkte weergeven lukt je met geen enkele huiskamerset. En dan bedoel in niet zo hárd, maar zo dynamisch én hard.

Ik vond dat het met de Array's juist erg goed ging. Helaas hebben we dat nummer niet meer op de Denon gedraaid, dus ik kan daarvan weinig zeggen.

.

Zorg dat je alle spullen op orde hebt, dan klinkt het gewoon goed en hoef je niks te verwarmen of te vergeven.

Helemaal mee eens Hans, maar dan ...

Het is inderdaad zo, dat b.v. het geluid van een slechte CD speler, door een Array onerbarmelijk wordt doorgegeven.

Ik zit nu naar een krakende oude LP van Ella Fitzgerald te luisteren... maar mooooooi.... :wub:

... komt toch die LP weer om de hoek kijken, is dat niet netzoiets als die zwoele buizenbak?

We hebben die Denon combi in het begin gehoord, niet dat het slecht was, maar open en dynamisch kon je het ook niet noemen. (...)

Beste Hans,

Je hebt via de huisinstallatie één nummertje gehoord van een niet-audiofiele elpee: "Everything Old is New Again" van Anne Murray, als introotje. Dat zegt niet veel, hè?

Overigens is Spido van mening dat het voor de meeste toepassingen helemaal niet zo erg is, als een versterker voor huiskamergebruik een wat beperkt dynamisch bereik heeft. Maar weinig mensen willen in huis een drumstel op oorlogssterkte horen (en voelen).

En wat belangrijk is: ook toen de volumeknop ver werd opengedraaid, bleef de klank zuiver en onvervormd. Klassebakken, dus, die Arrays!

Errug goed, die Array's. Zonder meer!

Ben benieuwd wat de nieuwe Tentlab b-AMP er van terecht gaat brengen. Show is a.s. weekend. Volgens mij een fractie van de prijs van een Array set.

Info op www.tentlabs.com

(€3400,- including VAT ex shipping) Gebouwd.

Guest tubejack

Vintage invictus est!

Beste Spido,

Ik heb de servicemanual gedownload van de Denon POA-2800 en het lijkt me inderdaad

een potente versterker met minimaal 200watt aan 8Ω of 350watt aan 4Ω

Wist je dat de dempingsfactor maar 80 is. En dan die vele meters 2,5mm installatie draad.

Weer een teken dat het kennelijk niet zoveel uitmaakt.

Stel, dat de totale weerstand van die 10talle meters installatie draad, inclusief overgang weerstand van de luidspreker klemmen 0,5Ω is.

Dan zakt de dempingsfactor naar minder dan 16 :mellow:

Leerzaam hoor, ik geloof dat we dit hoofdstuk deze mythe wel kunnen sluiten.

En 2 je luidsprekers, zijn nog beter dan ik dacht. :)

Groet,

Jack