swami Posted 20 maart 2001 Report Share Posted 20 maart 2001 Wie o Wie is hier op deze site de kenner in platenspeler land. Wat is wijsheid?? Momenteel bezit ik een Dual 505-4 speler met het orginele element. Dit kan dus veel beter nar mijn mening. Laatst hoorde ik een Pioneer PL1000 van 15 jaar oud. Deze speler ROCKS. Advies. Kan ik beter een andere speler kopen of beter het element vervangen. Wat zijn goede spelers?? Een microsaki is ook wel goed heb ik gehoord. En voor vijfhonderd piek op marktplaats. Ik ben op zoek naar meer dynamiek en meer hoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 maart 2001 Report Share Posted 20 maart 2001 Beste Swami, Een platenspeler is wel even wat anders dan een CDspeler. Niet alle platenspelers klinken goed ook niet als ze goed zijn ! De totale kombinatie is heel erg belangrijk . En dan de afstellingen het gaat te ver om hier alles uit te leggen want dan zijn we over een week en een tig aantal pagina's verder. Ga naar een dealer die er echt verstand van heeft en koop daar 1 en laat hem goed afregelen dat kost 3 tot 4 uur tijd maar dan is hij ook echt goed. En anders heb je pech zonder dat je het weet ! M.a.w dan zul je nooit weten hoe een platenspeler echt kan klinken ! Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
swami Posted 21 maart 2001 Author Report Share Posted 21 maart 2001 Bedankt voor je reactie, Nou waatr het me eigenlijk om gaat is hoe ik het geluid van m'n huidige platenspeler kan verbeteren. Ik ben in het bezit van een dual 505-4 met waarschijnlijk het orginele element. Zijn hier voor een paar honderd gulden fantastische elementen te koop of kan ik beter een andere speler kopen die tweede hands ook erg goedkoop zijn. Bv zo'n pioneer pl1000 tangentiaal of een microseiki. Met welke oplossing ben ik het goedkoopst of in ieder geval het best uit. Groeten, Swami Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 maart 2001 Report Share Posted 21 maart 2001 Hallo Swami, Wat je zou kunnen overwegen is de aanschaf van de nieuwe Pro-ject "Debut" draaitafel. Dit is 'n fraaie,degelijke draaitafel voor 600,-, incl ortofon element. Krijgt zeer goede recensies in diverse audiobladen en is leverbaar in 6 kleuren. Of... de Pro-ject 1.2 met 'n betere arm + Sumiko Oyster element voor 700,- (ook zeer goed getest) zie www.sumikoaudio.com/project Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 maart 2001 Report Share Posted 21 maart 2001 Woeps,...foutje... moest zijn: www.sumikoaudio.com/project/htm o,ja ook op www.audioreview.com staan lovende recensies over deze draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 maart 2001 Report Share Posted 21 maart 2001 Beste Swami, Heb je niet een dealer in de buurt die er verstand van heeft ? Want de draaitafel van Dual de 505 mk 4 heeft een element doe er door de fabriek is ingezet en afgeregeld. Hij is niet slecht maar het kan veel beter maar dan moet er wel een element in die bij de arm past. Een lichte arm moet een element hebben met een hoge compliantie . De meeste MM elementen zijn dat. Maar MC elementen hebben veelal een lage tip massa en de totale massa is ook lager doordat de spoeltjes veel minder wegen dan een magneetje. Maar de spanning is lager van een MC en daarom moet er een pre-pre voor. Je kunt er ook een Denon MC 110/160 in laten monteren deze MC's hebben een verhoogde spannings afgifte en klinken erg goed en veel beter dan het originele element maar past niet optimaal bij de lichte arm van Dual. Maar het kan wel en klinkt prima verder kun je hem nog verder verbeteren door de console veel zwaarder te maken (loodbitumen) betere kabel en pluggen. En dan wordt het pas echt leuk maar veel verder kan niet met een Dual. Dan kun je beter een goede Thorens TD 160 mk 2 nemen en die verbeteren met hetzelfde element deze past beter bij de Thorens arm ofschoon De Thorens 160 mk 1 heeft een arm die wat zwaarder is en noch beter bij de MC elementen past en daar zou je dan een echte Moving coil in kunnen zetten en verder modificeren. Maar heb je er zin in gekregen dan kun je gaan denken aan een Thorens TD 160 super met een SME 3009 type 2 arm dan schiet je weer een heel eind de lucht in qua kwaliteit of een TD 320. Maar als je een goed loopwerk aanschaft van eenecht merk kun je er een Rega RB 300 of 600 opzetten dan weet je niet wat je beleeft vraag maar aan Tom.S hij heeft het gedaan. Maar tja nu kom je in een prijs klasse van een Clear-Audio + Rega arm van 2500,00 en dat was de bedoeling denk ik niet. In deze prijsklasse zijn er meer en als je daaraan zou denken moet je eens kijken bij www.acoustic-solid.de los loopwerk en een arm om te kiezen in totaal drie en je wilt niet eens meer naar CD spelers kijken laat staan luisteren dus bedenk maar iets leuks. Een kwartsgestuurde direct aangedreven draaitafel corrigeert zichzelf steeds en onder het gelijklopen van 33,33 toeren zwabbert hij steeds in toeren daardoor geen echt hi-fi geluid echt niet slecht maar het kan beter. Daarom zijn superloopwerken snaaraangedreven. Ik weet nog veel meer maar daar is de ruimte op internet te klein voor dus ik stop ermee. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts