Jump to content

Soms Zit 't Mee, Soms Zit 't Tegen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

En nu zit het weer mee... al ging het toch weer even wat mis.

M'n nieuw element is n.l. binnen en speelt ondertussen alweer. Ik kan niet echt zeggen of het beter klinkt dan het vorige (Glider 2H) hij spoort in ieder geval wel wat slechter, maar volgens mij heeft dat alles met inpelen te maken. Over een paar weken eens precies afstellen met een testplaat en de PC.

Wat er mis ging...?? Er brak natuurlijk zo'n al half afgebroken busje af. Maar dat heb ik weer netjes gesoldeerd. Daar is nauwelijk iets van te zien. Het viel me trouwens op dat de busjes welliswaar verguld zijn, maar ook van ijzer. Het plakte tenminste aan de magneet.

:)

Na een avondje luisteren gaat het langzamerhand al wat beter klinken. Wat me vooral opvalt is de toegenomen dynamiek. Ik heb de afsluitweerstand weer op 350 Ohm gezet. Bij Micro Benz vonden ze een hogere waarde b.v. 1 kOhm eigenlijk een betere afsluiting gezien de hoogohmige spoeltjes die ze daar gebruiken. Nu heb ik een L uitvoering en in de gebruiksaanwijzing staat tussen 100 Ohm en 47 kOhm. In mijn oren klinkt het nu op 350 Ohm beter.

• 2 weeks later...

Het zit dus al weer een paar weken mee. De Glider begint steeds mooier te spelen. Prachtig gewoonweg.

Ik zit nog wel met een dilemma. Ik heb nu een prima Glider 2 H in de kast liggen. Wat is nou verstandig...? het ding verkopen of houden...? het kan zo maar weer eens tegen gaan zitten... ;)

Van de andere kant heb ik wel eens gehoord dat een element eigenlijk regelmatig moet spelen om z'n kwaliteiten te behouden (hard wordende rubber.?). Eindeloos houdbaar zijn ze dus niet.

Beste Hans,

Deze bedoel ik. De uitvoeringen met hogere spoelweerstand hebben veel meer (2 à 3 x) bewegende massa en komen voor een high end installatie minder in aanmerking.

Het is de S L (de opvolger van de 2). Met een Micro Ridge naald.

Overigens hebben de Micro benz element enorm dun draad. Die hogere massa van de bewegende massa schijnt erg weinig invloed te hebben.

Ik vond de 2 H ook prachtig klinken.

Het is de S L (de opvolger van de 2). Met een Micro Ridge naald.

Overigens hebben de Micro benz element enorm dun draad. Die hogere massa van de bewegende massa schijnt erg weinig invloed te hebben.

Ik vond de 2 H ook prachtig klinken.

Beste Hans,

Een mooi element, zeg!

Maarre.... ik moet je er toch op wijzen dat alle topklasse elementen een lage spoelweerstand (en een lage output) hebben.

Jouw element heeft dus een spoelweerstand van 12 Ω, wat vrij laag is. (Maar toch altijd nog drie keer zo veel als de Ortofon MC Windfeld, bijvoorbeeld.)

Er wordt aanbevolen de Benz Glider SL af te sluiten met tenminste 100 Ω*.

Hoger zou je vermoedelijk ook niet moeten gaan, om de klank fris en fruitig te houden.

Benz-Micro-SL-cartridge.jpg

http://www.needledoc...Phono-Cartridge

Beste Hans,

Een mooi element, zeg!

Maarre.... ik moet je er toch op wijzen dat alle topklasse elementen een lage spoelweerstand (en een lage output) hebben.

Jouw element heeft dus een spoelweerstand van 12 Ω, wat vrij laag is. (Maar toch altijd nog drie keer zo veel als de Ortofon MC Windfeld, bijvoorbeeld.)

Er wordt aanbevolen de Benz Glider SL af te sluiten met tenminste 100 Ω*.

Hoger zou je vermoedelijk ook niet moeten gaan, om de klank fris en fruitig te houden.

12 Ohm, is dus hoger dan andere elementen door het dunnen draad wat Micro benz gebruikt. Bij de M en H elementen is er daarom een hogere weerstand, maar een kleinere bewegende massa.

Ik dacht dat ik het element nu op 350 Ohm heb afgesloten. Dit op advies van Hr. Jacobsen van Micro Benz. maar ik kan 100 Ohm eenvoudig uitproberen.

(...) Bij de M en H elementen is er daarom een hogere weerstand, maar een kleinere bewegende massa.(...)

Beste Hans,

Is het niet zo dat de spoeltjes van de M en H elementen van de huidige productie eenvoudigweg méér windingen van dezelfde draad (dus meer bewegende massa èn een hogere weerstand) hebben in overigens hetzelfde magnetische systeem, wat dus leidt tot een hogere output (mV)?

Perfectionering in MC elementen gaat altijd in dezelfde richting, die inhoudt: lichtere spoeltjes bij sterkere (en/of beter gepositioneerde) magneetjes. (En natuurlijk ook stijvere cantilevers, slimmere naaldslijping, enz.)

Beste Hans,

Is het niet zo dat de spoeltjes van de M en H elementen van de huidige productie eenvoudigweg méér windingen van dezelfde draad (dus meer bewegende massa èn een hogere weerstand) hebben in overigens hetzelfde magnetische systeem, wat dus leidt tot een hogere output (mV)?

Jee of na.. Micro benz gebruikt dunnere draad dan de andere fabrikanten waardoor hun element in verhouding, minder bewegende massa hebben, maar een hogere weerstand.

Beste Hans,

Dat je "toch maar" de H2 versie op Marktplaats hebt gezet, lijkt mij heel juist.

Maar wàt betekent het?

Zoals ik eerder uiteenzette, is een low-impedance MC per se (d.i. van nature) beter dan een high-impedance: er is immers minder bewegende massa en dus ook minder massatraagheid.

Maar een low-impedance MC element kan alleen maar echt tot zijn recht komen, wanneer de MC-trap (voorversterking) in orde is. Daarbij speelt laag-ohmige afsluiting naar mijn ervaring een belangrijke rol.

Idealiter is de spoelweerstand in een MC-element slechts een paar Ohms, en is de afsluit-impedantie van de MC-voorversterker ongeveer 10 Ω.

Hoe beter de voorversterking is, des te beter het element kan zijn.

En als de voorversterking niet bijzonder goed is, kan men maar beter een wat mìnder bijzonder goed (d.i. hogere output) element kiezen.

Op zeker moment loop je tegen de beperkingen van de fysica op.

Johnson-ruis en de Brownse bewegingen van de electronen en moleculen......

Daar helpt ook geen step up trafo tegen want stroom is per definitie een beweging/verplaatsing van electronen (lading).

0.1 mV levert ca. -80 dB aan achtergrondruis op (beetje afhankelijk van Ri en Ru) wat op zich nog wel meevalt afgezet tegen de ruis van de groef maar veel minder moet dat niet worden.

Beste Hans,

Dat je "toch maar" de H2 versie op Marktplaats hebt gezet, lijkt mij heel juist.

Maar wàt betekent het?

Zoals ik eerder uiteenzette, is een low-impedance MC per se (d.i. van nature) beter dan een high-impedance: er is immers minder bewegende massa en dus ook minder massatraagheid.

Maar een low-impedance MC element kan alleen maar echt tot zijn recht komen, wanneer de MC-trap (voorversterking) in orde is. Daarbij speelt laag-ohmige afsluiting naar mijn ervaring een belangrijke rol.

Idealiter is de spoelweerstand in een MC-element slechts een paar Ohms, en is de afsluit-impedantie van de MC-voorversterker ongeveer 10 Ω.

Hoe beter de voorversterking is, des te beter het element kan zijn.

En als de voorversterking niet bijzonder goed is, kan men maar beter een wat mìnder bijzonder goed (d.i. hogere output) element kiezen.

Maak je over de voorversterking maar geen zorgen. Ook de afsluitweerstand is hierin (met afstandbediening) instelbaar. Met de L heb ik een tijdje op 100 Ohm gespeeld, maar nu staat hij toch weer op 350 Ohm. Dat klinkt toch iets natuurlijker en minder gestresst.

De H heeft een erg hoge uitgangsspanning, 43 dB versterking is voldoende. Een MM versterker volstaat dus royaal.

...het viel me trouwens op dat de busjes welliswaar verguld zijn, maar ook van ijzer. Het plakte tenminste aan de magneet...

...niet alleen ijzer wordt door een magneet aangetrokken. Koper heeft ook deze eigenschap, zij het in mindere mate. Koper is namelijk 'paramagnetisch'.

...niet alleen ijzer wordt door een magneet aangetrokken. Koper heeft ook deze eigenschap, zij het in mindere mate. Koper is namelijk 'paramagnetisch'.

Het zou ook kunnen dat er onder het goudlaagje een nikkellaagje zit, dat is dus ook magnetisch. Bij elkaar trekt het dan wel naar die sterke magneet.

Op zeker moment loop je tegen de beperkingen van de fysica op.

Johnson-ruis en de Brownse bewegingen van de electronen en moleculen......

Daar helpt ook geen step up trafo tegen want stroom is per definitie een beweging/verplaatsing van electronen (lading).

0.1 mV levert ca. -80 dB aan achtergrondruis op (beetje afhankelijk van Ri en Ru) wat op zich nog wel meevalt afgezet tegen de ruis van de groef maar veel minder moet dat niet worden.

Beste KT88,

Begrijp ik je goed? Bedoel je dat het element zèlf (door eigenruis?) al een signaal/ruis-afstand van -80 dB oplevert? Dus ongeacht signaalsnoeren en MC-voorversterking of transformatie?

Nu fluctueert de output (voltage) van elk kanaal voortdurend met de amplitude en de frequentie. Ik kan me voorstellen dat je de ruisafstand vaststelt ten opzichte van een bepaalde gestandaardiseerde signaalsterkte, zoals in de documentatie bij mijn Ortofon MC 200 staat: "Output voltage at 1000 Hz, 5 cm/sec: 0.09 mV."

Is de eigenruis van het element die jij bedoelt constant (zoals bij microfoonruis), of fluctueert (moduleert) die ruis onder invloed van het signaal?

Kun je iets zeggen over het spectrum van die eigenruis?

(Ik heb over dit verschijnsel bij elementen nog nooit literatuur aangetroffen. Maar de ruis die jij aanduidt zou kunnen overeenkomen met microfoonruis. Elektronische ruis zal niet optreden, vermoed ik: er zijn immers geen transistoren of weerstanden (anders dan de inwendige - zeer lage - weerstand van de spoeltjes) in het spel.

De signaal/ruisverhoudingen die bijvoorbeeld Ortofon opgeeft, hebben altijd betrekking op de specifieke combinatie van een bepaald element - bij een bepaalde output - met een bepaalde MC-voorversterker.

Zoals bij het batterijgevoede MC step-up versterkertje MCA 10, dat specifiek bedoeld was om te worden gecombineerd met het MC 10 element: "Signal/noise ratio (MC 10 - 10 cm/sec.) Unweighted, Bandwidth 20 kHz: > 66 dB".)

P.S. 'k Heb wat geneusd in http://en.wikipedia....n–Nyquist_noise en vond dat Johnson(-Nyquist) ruis wordt opgewekt door thermische agitatie en dan het karakter heeft van witte ruis.

Nou... gezien de afwezigheid van vermogen zal het met die thermische agitatie (opwarming) wel meevallen, hè?

En met die witte ruis zal het dan ook wel loslopen, nietwaar? Die zal - àls die er al is - vermoedelijk wel verdrinken in de ruis van de pre-amp of in de brom van de trafo...

Wat de veronderstelde Brownse bewegingen van elektronen onder invloed van wisselende lading in een vaste geleider betreft: die dansjes moet ik eerst nog maar eens zién!

(Moleculen, en dan nog in gassen... ja, okay. Maar elektronen, en dan in een vaste geleider?? :confused: )

Tegenwoordig schijnt men niet eens meer zeker te weten of elektronen bewegen, of alleen maar lading doorgeven. En of een elektron een puntdeeltje is (Rutherford) of een "uitgespreid object / een golffunctie" (Bohr) weet men evenmin algemeen overtuigend aan te tonen.

't Is eigenlijk 'n Gelóófskwestie, hè? Die hele Atoomtheorie... ^_^

Beste KT88,

Begrijp ik je goed? Bedoel je dat het element zèlf (door eigenruis?) al een signaal/ruis-afstand van -80 dB oplevert? Dus ongeacht signaalsnoeren en MC-voorversterking of transformatie?

Ja.

http://nl.wikipedia....29#Ruisspanning

De formule sqrt (4 * k * T * B * R) is waar het om gaat. Thermische ruis.

Levert voor 10 ohm spoelweerstand ca. 0.87 nV op (0.00087 uV). Zeg even voor het gemak 1 nV, dat is een factor 10-5 onder die 0.1 mV van het Ortofon element.

Let wel, dat is ZONDER de electronica, puur de ruis die door thermische beweging ontstaat. Dat is -100 dB en geen -80 zoals ik me abusievelijk een factor 10 verrekende.

MET electronica of een trafo ertussen kan dat alleen maar verslechteren natuurlijk.