Seed7 Posted 19 december 2011 Report Share Posted 19 december 2011 dank je KT, volgend vraag is dan natuurlijk, hoe klein is het signaaltje van een dergelijkjk low output element bij het "kleinste nog zinvolle" signaal dat ik een plaat geperst kan worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 december 2011 Report Share Posted 19 december 2011 Ga maar uit van een dynamisch bereik van 40 dB max. voor een LP, dus een factor 100 onder die 0.1 mV is 1 uV. (!) Je kunt je dus ook voorstellen hoe belangrijk verbindingskabeltjes, stekkers e.d. zijn bij zulke delicate signaaltjes. Menigmaal verbeteringen bereikt door de vervangende arm-headshellbekabeling direct door te laten lopen naar het element, helaas zit je daar wel met die schuifstekkertjes omdat je nu eenmaal niet kunt solderen aan de elementpennen. In dat opzicht is bijv. de extra plug en de tulpen van een VPI arm dan ook rampzalig. Liefst moet dat doorlopen tot aan de versterker en dan met STEVIGE pluggen (verguld XLR) worden aangesloten. Mede hierom zie ik ook graag symmetrische inputs voor element aansluitingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 december 2011 Report Share Posted 19 december 2011 Ga maar uit van een dynamisch bereik van 40 dB max. voor een LP, dus een factor 100 onder die 0.1 mV is 1 uV. (!) Dit zet e.a. wel in perspectief. Dus b.v. de pre-pre (of step-up trafo) "in" de draaitafel monteren en dan naar je MM/RIAA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 december 2011 Report Share Posted 20 december 2011 Dat kan, maar dan heb je ook weer kans op brominductie vanuit de motor of de bedrading daarvan. Ik heb wel eens geprobeerd een headampje op een SMD steekprintje te maken dat in een headshell paste maar dat voegt toch iets teveel gewicht toe. Bovendien moest er dan "fantoomvoeding" over de signaaladers plaatsvinden en dat kreeg ik niet goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Ga maar uit van een dynamisch bereik van 40 dB max. voor een LP, dus een factor 100 onder die 0.1 mV is 1 uV. (!) Je kunt je dus ook voorstellen hoe belangrijk verbindingskabeltjes, stekkers e.d. zijn bij zulke delicate signaaltjes. Menigmaal verbeteringen bereikt door de vervangende arm-headshellbekabeling direct door te laten lopen naar het element, helaas zit je daar wel met die schuifstekkertjes omdat je nu eenmaal niet kunt solderen aan de elementpennen. In dat opzicht is bijv. de extra plug en de tulpen van een VPI arm dan ook rampzalig. Liefst moet dat doorlopen tot aan de versterker en dan met STEVIGE pluggen (verguld XLR) worden aangesloten. Mede hierom zie ik ook graag symmetrische inputs voor element aansluitingen. Beste KT88, In dit verband wijs ik er op dat Hans niet alleen de lange signaalkabeltjes tussen zijn voorversterker en zijn eindversterkers als dun massief weerstandsdraad heeft uitgevoerd, maar ook de signaalkabeltjes tussen zijn vrij laagohmige MC-element en zijn voorversterker. (Of vergis ik mij hierin, Hans? Dan hoor ik het graag!) Moge het zo zijn dat de inwendige kabelweerstand tussen voor- en eindversterkers niet veel uitmaakt (maar daar twijfel ik nog aan!)... bij het MC-element ligt de zaak toch (nog) veel gevoeliger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2011 Author Report Share Posted 21 december 2011 Tussen element en phonopre zit een gevlochten interlink van 2x 3 draadjes van 0,2 mm2. Bovendien is deze maar 1 m lang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Voor MC geldt: hoe minder weerstand, hoe beter. Als je al een paar ohm spoelweerstand hebt bij een minimale uitgangsspanning dan wil je niet de helft verliezen in kabels en (soms wrakke) pluggen / verbindingen.... Voor MM is het iets minder erg als er een paar ohm tussenzit, maar is de capaciteit weer belangrijk. Die heb ik liefst zo laag mogelijk om ongewenste invloeden uit te sluiten, ik stel dat liever op de phono pré in. In beide gevallen geldt dat elke contact-overgang er 1 tevéél is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Om nog maar even met het vragenuurtje door te gaan, hoe zit het met de impedantie/afsluitweerstand. Twee situaties: een 0,5mV MI waarvan de maker zegt dattie op een 47KOhm ingang aangesloten moet worden tegenover een 0,5mV MC die b.v. 100 Ohm wil zien. Wat is versterker- en/of signaaltechnisch gunstiger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2011 Author Report Share Posted 21 december 2011 Maar wanneer ik 3 in plaats van 1 draadje gebruik en de kabel bovendien 5 keer korter is, is de weerstand ca 0,1 Ohm. De armbekabeling zou wel eens hoger kunnen zijn. Voorlopig heb ik meer last van schakelklikken. Dit is duidelijk een nadeel van zo'n low output element. Maar tussen die klikken... klinkt het moooooooooi, mooooooooooooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Om nog maar even met het vragenuurtje door te gaan, hoe zit het met de impedantie/afsluitweerstand. Twee situaties: een 0,5mV MI waarvan de maker zegt dattie op een 47KOhm ingang aangesloten moet worden tegenover een 0,5mV MC die b.v. 100 Ohm wil zien. Wat is versterker- en/of signaaltechnisch gunstiger? Alweer de ruisformule erbij halen .... evenredigheid van weerstand onder het wortelteken. 100 ohm of 47 kohm, de laatste zal wat meer thermische ruis opleveren maar dat is m.i. verwaarloosbaar t.o.v. de soorten ruis die een gemiddelde versterker schakeling produceert. Ook zijn dat afsluitweerstanden en geen bronweerstanden. Je moet ook naar de bandbreedte kijken, ik hou die op 20.000 Hz in de formule. Wie de vleermuizen graag een lol doet vult daar 50 kHz in en bekomt een slechter ruisgetal. Voorlopig heb ik meer last van schakelklikken. Dit is duidelijk een nadeel van zo'n low output element. Maar tussen die klikken... klinkt het moooooooooi, mooooooooooooi. Zou niet moeten mogen voorkomen Hans, je had al eens eerder aardingsproblemen toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Je input wordt zeer gewardeerd, dank je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2011 Author Report Share Posted 22 december 2011 Voorlopig heb ik meer last van schakelklikken. Dit is duidelijk een nadeel van zo'n low output element. Maar tussen die klikken... klinkt het moooooooooi, mooooooooooooi. Zou niet moeten mogen voorkomen Hans, je had al eens eerder aardingsproblemen toch? Precies, en met de steraarding en een extra aarde draad aan de draaitafelarm, waren de schakelklikken met mijn M element vrijwel weg. De versterkingsfactor was toen echter 56 dB. Met het L element staat hij op 63 dB. Tikken komen dus 7 dB harder door. Na overleg met Chris heb ik nu de afscherming ook aan de draaitafelzijde aan de massa gelegd. Daar ben ik echter niet echt gelukkig mee, omdat het signaal nu ook langs de afscherming loopt. Dit, i.p.v. door mijn nauwkeurig gevlochten kabeltjes. Het tikken is nu echter wel een stuk minder. Maar het moet inderdaad beter kunnen. De afscherming moet eigenlijk vrij liggen van de signaaldraadjes. Misschien de afscherming alleen eens aan de kast van de voorversterker en het chassis van de draaitafel vastmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 december 2011 Report Share Posted 22 december 2011 Na overleg met Chris heb ik nu de afscherming ook aan de draaitafelzijde aan de massa gelegd. Daar ben ik echter niet echt gelukkig mee, omdat het signaal nu ook langs de afscherming loopt. Dit, i.p.v. door mijn nauwkeurig gevlochten kabeltjes. Het tikken is nu echter wel een stuk minder. Maar het moet inderdaad beter kunnen. De afscherming moet eigenlijk vrij liggen van de signaaldraadjes. Misschien de afscherming alleen eens aan de kast van de voorversterker en het chassis van de draaitafel vastmaken. Daar ligt jouw probleem dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2011 Author Report Share Posted 22 december 2011 Het merkwaardige is, dat het met de afscherming aan de signaaldraadjes veel minder schakelklikt. Overigens liggen alle afschermingen van cinch interlink aan minstens een kant aan de massa. Wanneer deze aan twee kanten aan de massa vast zit, loopt er signaal door de afscherming. En dat laatste wil ik eigenlijk niet. Maar het schermt zo wel goed af. Ik ga eens proberen om de afscherming aan een kant weer los te maken en deze aan het chassis van de draaitafel vast te maken. Maar ik betwijfel of het dan wel werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 december 2011 Report Share Posted 22 december 2011 Voor de verbinding arm-phonopre zou je een goede kwaliteit dubbeladerig afgeschermd moeten gebruiken waar de signaaladers de "plus" en "min" spanning van het element voeren en de mantel als chassis-ground wordt gebruikt dus daarmee de DT + arm aardt op de versterker. Dat zou én bromvrij én klikvrij moeten werken. In feite is dat dan gebalanceerd aansluiten zonder gebalanceerde signaaloverdracht; wil je dat laatste ook, dat zou je zowel aan armzijde als versterkerzijde XLR pluggen moeten gebruiken. Of, en dat geniet mijn voorkeur, aan DT-kant helemaal geen pluggen (of hooguit alleen de SME plug maar die mondt vaak uit in 2 cinch connectors achterop de DT) maar direct de kabel uit naar de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 december 2011 Report Share Posted 22 december 2011 Ik vind die phono kabels wel erg duur. Heb je een leuke goedkope DIY suggestie KT Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2011 Author Report Share Posted 22 december 2011 Maar KT... zo zat het, afscherming aan een kant vast en dubbeladerige draad. Nu heb ik de afscherming aan twee kanten vast gemaakt. Ik kan natuurlijk een apparte draad aan de afscherming maken en deze aan de massa draaitafel hangen. Of het helpt betwijfel ik, omdat de massa van de draaitafel geen afscherming is. Het element en bekabeling gaan daar n.l. niet doorheen. Wat ook een vervelend iets kan zijn, zijn de vrijhangende getwiste draden van m'n tangentiaalarm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 december 2011 Report Share Posted 22 december 2011 Ik vind die phono kabels wel erg duur. Heb je een leuke goedkope DIY suggestie KT Voor symmetrische kabels? Zelf maken ...... maar de goeie SME pluggen die ik gebruik (Jelco) kosten al wel snel 50 euro/stuk INKOOP. Dan 2 Neutrik XLRs vergulde mannetjes, die zijn niet zo duur. kabel naar keuze en dan ca. een uurtje werk. Maar KT... zo zat het, afscherming aan een kant vast en dubbeladerige draad. Nu heb ik de afscherming aan twee kanten vast gemaakt. Ik kan natuurlijk een apparte draad aan de afscherming maken en deze aan de massa draaitafel hangen. Of het helpt betwijfel ik, omdat de massa van de draaitafel geen afscherming is. Het element en bekabeling gaan daar n.l. niet doorheen. Wat ook een vervelend iets kan zijn, zijn de vrijhangende getwiste draden van m'n tangentiaalarm. Tangentiaal arm? Ik dacht dat jij een SME had? Enfin, afscherming aan 1 kant vast is zinloos, zo is de stroomkring niet gesloten en doet dat niks voor electrische velden. Dat kan weer wèl als je een aparte aarddraad hebt. Vrijhangende getwiste draden is natuurlijk weer wel een probleem als er sterke storingsbronnen in de buurt zijn. Dat probleem heb je dus ook met die 1-punters van VPI. Om e.e.a. zeker te weten zou ik het moeten zien/meten. Kan Chris dat niet doen voor je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 december 2011 Report Share Posted 23 december 2011 Hans zat bij jou ook niet in de head-shell de aarde aan de groene draad vast?? In dat geval is natuurlijk de aarde als direct naar je signaal bekabeling gebracht en ben je eigenlijk al niet meer gebalanceerd. Beter is het dan om een aparte aarde draad naar de head-shell te brengen als je die echt nodig hebt. Nadeel is dan natuurlijk wel dat je meer bedrading mee moet slepen en dat wil je bij een tangtiaale arm eigenlijk niet. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2011 Author Report Share Posted 23 december 2011 Ik heb vanmiddag een nieuwe interlink gemaakt. Twee dunne draadjes zeer strak getwist en in een, naar verhouding dikwandige kunststof slangetje geschoven. Daarna afscherming om de slang en krimpkous om de boel bij elkaar te houden. Aan de voorversterkerkant zit de afscherming aan buitenkant van de cinchplug vast. Aan de andere kant heb ik draadjes aan de afscherming vastgemaakt. Deze draadjes zitten met kabelschoentjes en een boutje, vast aan het chassis van de draaitafel. De signaaldraden gaan via de cinchverbinding naar het element. Omdat de cinchpluggen geisoleerd zijn van de draaitafel gaat het signaal nu dus alleen door de hiervoor bedoelde draden en niet door de afscherming. De getwistte draadjes hebben overigens een weerstand van 0,3 Ohm. Het draaitafel chassis zit overigens ook nog met een draad aan de kast van de phonopre. Bij het vastzetten van de draadjes bleek dat een moet van het chinchchassisdeel op de draaitafel los zat. Dit was waarschijnlijk de echte oorzaak van de schakelklikken. Maar nu zijn de schakelklikken dus bijna verdwenen. Een TL armatuur uitschakelen levert nog een klein nauwelijks hoorbaar klikje. Terwijl dit vroeger een flinke knal was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2011 Author Report Share Posted 23 december 2011 Tangentiaal arm? Ik dacht dat jij een SME had? Enfin, afscherming aan 1 kant vast is zinloos, zo is de stroomkring niet gesloten en doet dat niks voor electrische velden. Dat kan weer wèl als je een aparte aarddraad hebt. Vrijhangende getwiste draden is natuurlijk weer wel een probleem als er sterke storingsbronnen in de buurt zijn. Dat probleem heb je dus ook met die 1-punters van VPI. Om e.e.a. zeker te weten zou ik het moeten zien/meten. Kan Chris dat niet doen voor je? Dit is een foto van al weer even gedelen. Hier is de arm nog niet voorzien van een directe massadraad. Die zit er nu dus wel. Vroeger had ik de afscherming aan een kant vastzitten én een aarde draad. echt goed werkte dat niet. Meestal had ik last van schakelklikken en radioontvangst. Nu is het gelukkig doodstil (wanneer de arm omhoog staat). @ Kappa7, de signaaldraden lopen nu (helemaal onafhankelijk van de massa) door tot in de phonovoorversterker. Helaas wél met een paar verbindingen. maar de cinchpluggen zijn nu van het "vastdraaitype". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts