Jump to content

Soms Zit 't Mee, Soms Zit 't Tegen

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Dure hobby... :wacko:

Dure hobby 1€ per uur? Voel je wel lekker Hans :confused: Ik ken véél duurdere hobby's -_- en daar heb ik helaas het geld niet voor :o

Vond een leuk stukje hier http://www.pickupnaald.nl/index.php?page=Categorie%20Naalden

In zo'n Glider zal vast geen goedkoop industrie naaldje zitten, dus 2000uur moet m.i. kunnen.

Anders ben je mogelijk heel wat beter af met een Nagaoka/Expert JT322 voor slechts 144€50

http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/flypage&product_id=4077&

Jack :)

Guest tubejack

Ik heb er net een gekocht, leuk voor bij mijn Vintage spulletjes en dan kan ik CD-4 platen draaien :)

+ net 18:20 een bijbehorende vintage draaitafel met carbon arm .... soms zit het mee ;)

Edited by tubejack

Dure hobby 1€ per uur? Voel je wel lekker Hans :confused: Ik ken véél duurdere hobby's -_- en daar heb ik helaas het geld niet voor :o

Er is altijd baas boven baas, maar een LP van de kringloop kost dus evenveel dan hem de eerste keer afspelen. En die duurdere hobby's... ? Daar ben je meestal weer veel eerder mee klaar, dan komt het platen draaien daar nog bovenop.

Overigens... de afschrijving van de rest van de apparatuur tel ik nog niet mee, maar bij b.v. 500 uur per jaar en 10 jaar afschrijving, Heb je nog maar een set van € 5000,-. Bij € 1.- per uur dan hè.

:)

Valt wel mee toch? Een hard schijfje van 2 TB doet tegenwoordig 80 euro, is inclusief elementen en naaldjes. Met wat gratis TS speelt dat beslist mooier, zuiverder, gedetaileerder, ruimtelijker, echter, dan menig peperduur element en dito draaitafel.

Als je het daar nu iets langer dan 80 uur mee uitzingt ben je toch een stuk goedkoper uit.

M s050.gif rc

Een Olive 4HD is kost ook €2500 dan heb je nog een DAC nodig om deze goed te laten klinken en een iPad of dergelijk om door je muziek bestanden te kunnen bladeren. is ook niet goedkoop.

Guest tubejack

Er is altijd baas boven baas, maar een LP van de kringloop kost dus evenveel dan hem de eerste keer afspelen. En die duurdere hobby's... ? Daar ben je meestal weer veel eerder mee klaar, dan komt het platen draaien daar nog bovenop.

Overigens... de afschrijving van de rest van de apparatuur tel ik nog niet mee, maar bij b.v. 500 uur per jaar en 10 jaar afschrijving, Heb je nog maar een set van € 5000,-. Bij € 1.- per uur dan hè.

Hans ik zal wel een tikje eigenwijs overkomen, maar je hobby zou maar autorijden zijn of paardrijden

of golfen of naar de kroeg gaan. = veel duurder.

Ik hoor mijn vrouw nooit klagen :) Bovendien het kan nog véél goedkoper dan die ene euro per uur.

En zoveel lever je dan niet in qua geluid vind ik.

Valt wel mee toch? Een hard schijfje van 2 TB doet tegenwoordig 80 euro, is inclusief elementen en naaldjes. Met wat gratis TS speelt dat beslist mooier, zuiverder, gedetaileerder, ruimtelijker, echter, dan menig peperduur element en dito draaitafel.

Als je het daar nu iets langer dan 80 uur mee uitzingt ben je toch een stuk goedkoper uit.

M s050.gif rc

Een Olive 4HD is kost ook €2500 dan heb je nog een DAC nodig om deze goed te laten klinken en een iPad of dergelijk om door je muziek bestanden te kunnen bladeren. is ook niet goedkoop.

Nee, ik heb het over mijn Olive Opus No.4 zonder losse dac en mét een beetje TS. Ik heb nog een DacMagic, maar die staat niet meer aan. Op papier is een dacmagic tig keer beter dan het chippie dat voor de analoge uitgang zorgt op mijn ouderwetse Olive. Maar in de praktijk ligt dat anders. Van de laatste 3 gasten vonden er 2 de interne dac beter, en 1 de dacmagic. Ik geef ook de voorkeur aan de interne dac. Vóór dat beetje TS was het andersom, vandaar dat ik van mijn audiofiele geloof ben gevallen, want zelfs ik had dat niet verwacht.

Muziek zit hem niet in méér bits, hogere sample-rates of, analoog in zgn. high-end elementen. Ik zei al, vraag maar eens aan Wol wat-ie ervan vond.

En dan is het nog niet eens af.

Overigens heeft een Olive 4HD ook niet per se een losse DAC nodig, die erin zit is op papier goed genoeg.

En bedienen kun je ook op het apparaat, met de afstandsbediening, met een pc, of met een smartphone.

Kortom, voor € 700 zou je klaar kunnen zijn.

M :ph34r: rc

M s050.gif rc

Nee, ik heb het over mijn Olive Opus No.4 zonder losse dac en mét een beetje TS. Ik heb nog een DacMagic, maar die staat niet meer aan. Op papier is een dacmagic tig keer beter dan het chippie dat voor de analoge uitgang zorgt op mijn ouderwetse Olive. Maar in de praktijk ligt dat anders. Van de laatste 3 gasten vonden er 2 de interne dac beter, en 1 de dacmagic. Ik geef ook de voorkeur aan de interne dac. Vóór dat beetje TS was het andersom, vandaar dat ik van mijn audiofiele geloof ben gevallen, want zelfs ik had dat niet verwacht.

Muziek zit hem niet in méér bits, hogere sample-rates of, analoog in zgn. high-end elementen. Ik zei al, vraag maar eens aan Wol wat-ie ervan vond.

En dan is het nog niet eens af.

Overigens heeft een Olive 4HD ook niet per se een losse DAC nodig, die erin zit is op papier goed genoeg.

En bedienen kun je ook op het apparaat, met de afstandsbediening, met een pc, of met een smartphone.

Kortom, voor € 700 zou je klaar kunnen zijn.

Denk wel dat je de kosten van je smartphone dan ook moet mee rekenen. Zeker omdat ik nu een SIM only abbo heb en een heel oude telefoon. Een smartphone abbo nemen om je hifi mee te kunnen bedienen zijn ook kosten.

Guest tubejack

Het is maar hoe je het ziet, zo kun je alles wel duur maken :wacko:

Er zit een A/B bij .... of via je laptop, kost niks meer.

Een smartphone hoeft dus helemaal niet. Net als een oud barrel. Ik kocht een grappig

Nokiaakje voor 10€ inclusief 5€ bel te goed.

Maar ja ik moet wel naar de volume knop lopen :P tjongenjongejonge.... :blink:

Lees ik net. soms zit het tegen .... :o

[....] We hopen oprecht dat er iets wél goed is aan de Olive, maar hoe goed

we ook zoeken, we kunnen niets vinden [.....] :confused:

http://www.alpha-aud...live-opus-no-4/

En het klonk erg goed bij jouw Marc, zouden we volgens die test naar jitter hebben zitten luisteren ?

Edited by tubejack

Ja, niets klinkt lekkerder dan jitter, denk ik dan. Ik heb die Jaap van die recensie ook uitgenodigd, maar het wachten is op een gaatje in de agenda.

De smartphone gebruik ik zelden als afstandsbediening, is dus niet noodzakelijk en hoeft niet bij de kosten te worden opgeteld.

Marc

Hans ik zal wel een tikje eigenwijs overkomen, maar je hobby zou maar autorijden zijn of paardrijden

Ik hoor mijn vrouw nooit klagen :) Bovendien het kan nog véél goedkoper dan die ene euro per uur.

Tis maar hoe je het bekijkt hé Jack :)

Stel dat je ondertussen 1500lp's en 1000cd's bij elkaar hebt "gehobbyed" aan een gemiddelde van 10 à 15 euro per stuk ... plus al e apparatuur door de jaren heen ... geen gering bedrag toch :)

Guest tubejack

Waarschijnlijk een schijntje t.o.v. 2 studerende dochters :o:wub: Wat zouden die, de afgelopen 23...24 jaar gekost hebben en nog.... :wacko::D

Nee audio vind ik een relatief goedkope hobby, die je zo duur of goedkoop kunt maken als je zelf wilt.

Gaan jullie meemaken op de Hear dag.

Maar Jack, in mijn optiek geef je altijd veel minder uit aan de hardware dan aan de software. Natuurlijk niet in het begin, maar na een tijdje, mits je geïnteresseerd bent in muziek, overtreft het bedrag aan LP's en CD's met gemak welke exorbitante prijs je ook hebt betaald voor je al dan niet vitage set(je). Anders klopt er iets niet.

Maar er is natuurlijk nog een ander soort audiofiel, die liever apparaatjes blijft kopen, luidsprekers blijft vervangen, nieuwe elementen koopt, enzovoort. Wellicht dat die uiteindelijk duurder uit is met zijn hardware. Jammer voor hem.

Guest tubejack

Marc software "kopen?" dat is niet meer van deze tijd. Wat je soms hoort in een platenzaak :o

Moeder tegen dochter "ach schat dat kun je toch beter ff downloaden van het internet"

Let wel in de platen zaak he.... zonder enige schroom :wacko: Lekker opvoedkundig :mad2:

We, of ik ieder geval ik, ben nog ouderwets. Wil gewoon de schijfjes hebben als ik het mooi vind.

Maar inderdaad loopt dat aardig op. Maar wat geeft het? een paar tientjes per keer merk je

meestal niet. :)

Marc software "kopen?" dat is niet meer van deze tijd. Wat je soms hoort in een platenzaak :o

Moeder tegen dochter "ach schat dat kun je toch betere ff downloaden van het internet"

Let wel in de platen zaak he.... zonder enige schroom :wacko: Lekker opvoedkundig :mad2:

We, of ik ieder geval ik, ben nog ouderwets. Wil gewoon de schijfjes hebben als ik het mooi vind.

Maar inderdaad loopt dat aardig op. Maar wat geeft het? een paar tientjes per keer merk je

meestal niet. :)

Ik wil die schijfjes ook, al heb ik her en der wat schijfloos spul, ik ben niet voor het illegaal gekopieer.

Je kunt het natuurlijk bekijken zoals je wilt.

Een paartjes DM2a's, een mooie oude Marantz reciever en een oude Thorens. Met een beetje geluk heb je voor € 500,- zo'n setje. Je kunt er nog jaren plezier aan beleven. Platen van de kringloopwinkel en rommelmarkt en draaien maar.

Maar wanneer er een set staat van € 200.000,- (niet hier), en je schrijft hem in 10 jaar af, kost dat € 20.000,- per jaar. Dit is een kleine € 55,- per dag. Tel daar de waarde van de software nog bij op, dan kan Jan Modaal dat echt niet bekostigen...

Twee uitersten, ik ken van beide gevallen eigenaars... Het is absoluut niet zo dat de ene meer plezier aan de set beleeft dan de andere.

Tja, € 1,- per uur alleen voor de naald. En dan nog wel van een "gemiddeld" element vind ik best veel.

Maar het is maar wat de (audio-)gek er voor over heeft.

Heb een paar hobbies. Waterpolo is tamelijk goedkoop, zo'n € 300,- per jaar contributie, kleding gesponsord. Wielrennen doe ik niet in clubverband dus dat is goedkoop, maar een fiets is behoorlijk prijzig en met name de kleding is onderschat duur. Gaat zo € 500 a € 700 per jaar in. Audio is feitelijk geen hobby maar een middel,kijk ik er goed naar dan gaat er gemiddeld zo'n € 1.000 per jaar in. Veel, maar noodzakelijk ivm audiofylis neurosis. Doe denk ik met gemak 1.500 uur met een element in 5 jaar draaien. Dat is voor mij niet onredelijk in vergelijking met de rest van het 'upgrade' gebeuren. Echt duur is mijn grootste hobby, muziek. Doe ik geen uitspraken over, gezin leest mee... ;-)

Guest tubejack

Tja, € 1,- per uur alleen voor de naald. En dan nog wel van een "gemiddeld" element vind ik best veel.

Is het dan niet een idee om het element te "downgraden" ? In een ander topic heb ik over

een element van zeg 150€ met een echte diamant naald die een verwachte levensduur heeft van 2000uur.

Dan kun je m.i. fatsoenlijk en goedkoop plaatjes draaien. voor 7,5 cents per uur..... Maar ok laat

het elementje door pech eens de helft mee gaan.... Nog niet duur.

Dat was inderdaad ook een mogelijkheid, al denkt Benz Micro er toch hard over om de replacementregeling af te schaffen.

Voorlopig speel ik weer voor niet al te veel geld. Ik vind elementen eigenlijk wel behoorlijk duur. Een uur spelen met een Glider kost ongeveer € 1,-. En dan moet je de boel ook nog 1000 uur heel houden.

Je naald moet het dan wel 1000 uur uithouden. Vaak wordt er maar 500 - 700 uur voor de naald opgegeven.

Ik vermoed dat al die dure elementen niet al te lang meegaan cq heel kwetsbaar zijn. Die draadjes die bij de JA elementen voortdurend kapot gingen volgens forumleden vond ik wel opvallen. Is jouw Glider nu eindelijk gemaakt Hans door wie en welke prijs.Je hebt dat ongewtijfeld al verteld maar ik kon het niet zo snel vinden.. Overigens denk ik dat ik in de toekomst mijn Ruby laat maken en daarnaast een nieuw element koop: een Lyra of Soundsmith the voice lijkt me wel wat.

Ik vermoed dat al die dure elementen niet al te lang meegaan cq heel kwetsbaar zijn. Die draadjes die bij de JA elementen voortdurend kapot gingen volgens forumleden vond ik wel opvallen. Is jouw Glider nu eindelijk gemaakt Hans door wie en welke prijs.Je hebt dat ongewtijfeld al verteld maar ik kon het niet zo snel vinden.. Overigens denk ik dat ik in de toekomst mijn Ruby laat maken en daarnaast een nieuw element koop: een Lyra of Soundsmith the voice lijkt me wel wat.

Nee, mijn Glider is nog niet gemaakt. Waarschijnlijk krijg ik m'n ongerepareerd terug.

Ik heb ondertussen een andere Glider M2 geruild tegen wat interlinks (en natuurlijk wat bijbetalen).

Ik wil hem indien mogelijk wel laten repareren. Om weer zelf te gaan gebruiken of als reserve.

The Voice heb ik gehoord in Roermond en was daar niet zo blij mee. Ik weet het.. dat was maar een moment opname, maar toch. Waarschijnlijk een verkeerde instelling of verwent door het dure element wat aan de Voice vooraf ging.

Ik heb mezelf overigens beloofd geen element boven de € 1000,- meer te kopen. Voor mijn oude platen is dat echt overdreven.

Ik heb mezelf overigens beloofd geen element boven de € 1000,- meer te kopen. Voor mijn oude platen is dat echt overdreven.

Hoi Hans

Heb je zin om dit toe te lichten waarom "oude" platen, of muziek van vervlogen tijden geen element kan/ mag verdienen boven de 1000 euro? Andersom, waarom zou je nieuwe platen, nieuwe releases wel een element van dik boven de 1000 kunnen gunnen?

Hoi Hans

Heb je zin om dit toe te lichten waarom "oude" platen, of muziek van vervlogen tijden geen element kan/ mag verdienen boven de 1000 euro? Andersom, waarom zou je nieuwe platen, nieuwe releases wel een element van dik boven de 1000 kunnen gunnen?

Ik sloop die dingen toch maar. Bovendien klinkt het met de Glider nu prima. Beter hoeft van mijn niet.

@ Ruud,

Op de phonodag vond ik dat wel. Maar het had net zo goed andersom kunnen zijn.