mumsoft Posted 11 november 2011 Report Share Posted 11 november 2011 Een beetje zitten drinken tijdens het luisteren, tsk tsk. Wel knap dat het met die platen nog gelukt is. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 november 2011 Report Share Posted 11 november 2011 Een beetje zitten drinken tijdens het luisteren, tsk tsk. Wel knap dat het met die platen nog gelukt is. M rc Dat ingewikkelde wat jij moet doen om er muziek uit te krijgen lijkt me met een glaasje op veel moeilijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 november 2011 Author Report Share Posted 11 november 2011 Een beetje zitten drinken tijdens het luisteren, tsk tsk. M rc Tja.... een beetje bourgondisch ingesteld... daar kunnen we niks aan doen.. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 november 2011 Report Share Posted 11 november 2011 Dat ingewikkelde wat jij moet doen om er muziek uit te krijgen lijkt me met een glaasje op veel moeilijker. Ah, ja, daarom drink ik niet tijdens het luisteren, nu is het mij duidelijk. Tja.... een beetje bourgondisch ingesteld... daar kunnen we niks aan doen.. :) Fair enough, ik ben ook zo geboren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2011 Author Report Share Posted 13 november 2011 Ligeti heeft intrigerende muziek gecomponeerd. ....Kan me helemaal indenken dat iemand anders er gek van wordt. Ik heb wel eens erger gehoord, maar dit is inderdaad helemaal niet mijn (wan)smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2011 Author Report Share Posted 13 november 2011 opperhoofd Hans, Ik, opperhoofd..?? Lamenielache. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 november 2011 Report Share Posted 13 november 2011 Ik, opperhoofd..?? Lamenielache. Marc heeft denk ik behoefte aan een leider, die hem helpt de juiste weg te vinden in de audio jungle. Jij kunt die rol nu vervullen nu hij je erkent als opperhoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2011 Author Report Share Posted 13 november 2011 Marc heeft denk ik behoefte aan een leider, die hem helpt de juiste weg te vinden in de audio jungle. Jij kunt die rol nu vervullen nu hij je erkent als opperhoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2011 Report Share Posted 13 november 2011 Marc heeft denk ik behoefte aan een leider, die hem helpt de juiste weg te vinden in de audio jungle. Jij kunt die rol nu vervullen nu hij je erkent als opperhoofd. Ja, dat moet wel. Net een uitzending gezien van Tegenlicht over de stagnerende technologische innovatie in NL, en wie beter dan opperhoofd Hans van Liempd kan daar meer in betekenen, terwijl ik daar zo vreselijk in achter loop? Ga maar na, in een oud topic over meer hoogte, breedte en diepte raadde hij mij al een Array versterker aan, en kocht ik een LFD-geval. Ik heb hem wel eens gevraagd naar de hoed en de rand van de gevlochten kabel, maar zit nu met zo'n grijzig lampensnoer. Als er iemand innoveert is het Hans wel. Volgt allen zou ik zeggen! Ik ben compleet de weg kwijt. Mijn speakers staan veel te ver uit elkaar, en niet goed ingedraaid, en bovendien op eierdopjes. Krankjorum. En nu heb ik toch best een aardig DACje, maar het staat uit zogenaamd omdat een computerchip beter klinkt. Half gaar, ik. En terwijl driekwart van het forum geilt op de LP, staat het hier vol met glimmende schijfjes, zogenaamd omdat die beter klinken. En dan dat merkwaardige gesmeer, het is te zot voor woorden. Van het padje dus. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
farbak Posted 15 november 2011 Report Share Posted 15 november 2011 (edited) Hoe bevallen je de nieuwe Array versterkers ? Wat is het gehoormatige verschil met de oude ? Edited 15 november 2011 by Moderator2 Verkeerde Topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 15 november 2011 Report Share Posted 15 november 2011 Hoe bevallen je de nieuwe Array versterkers ? Wat is het gehoormatige verschil met de oude ? Stel je die vraag aan mij (dan heb ik hier geloof ik al eens een antwoord op gegeven) of aan iemand anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november 2011 Author Report Share Posted 15 november 2011 Hoe bevallen je de nieuwe Array versterkers ? Wat is het gehoormatige verschil met de oude ? http://www.hear.nl/forums/topic/13849-10-x-10-100/page__view__findpost__p__394805 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november 2011 Author Report Share Posted 15 november 2011 Het prototype van de B-10 is na een luisteravond met de mensen van Array weer terug. Binnenkort wordt mijn voorversterker omgebouwd. Tis met de A-3 nu maar weer even behelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 15 november 2011 Report Share Posted 15 november 2011 Het protorype van de B-10 is na een luisteravond met de mensen van Array weer terug. Binnenkort wordt mijn voorversterker omgebouwd. Tis met de A-3 nu maar weer even behelpen. Wat vond Willem ervan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Het is hierbij wellicht goed te bedenken dat deze Willem - die wij overigens in technologische zaken zeer hoog schatten! - zijn versterkers gehoormatig beoordeelt met luidsprekers die absoluut niet in staat zijn tot het vervormingsvrij weergeven van lage frequenties bij realistische luidheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Welke insiders-Willem is dit nu weer? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 november 2011 Author Report Share Posted 16 november 2011 Wat vond Willem ervan? Dat het stereobeeld met de CD speler minder was dan met vinyl. Hij vond met de CD speler de de foccusering in het midden wat minder dan net naast de luidsprekers. Ik hoor dat wat minder. Dit is n.l. ook sterk opname gerelateerd. Met de gedraaide platen was dat allemaal veel beter. Hij had het over meer body en kracht dan wat hij eerder hoorde. Met het laag had hij helemaal geen problemen, behalve dat het op 45 Hz zo steeds iets te hard gaat. Met de platenspeler ervoer hij dit overigens minder. @ spido In de Puppy's zitten twee Dynaudio 20 cm woofers. Deze hebben een rendement van 94 dB/W.. Ik zou niet weten wat hier mis mee is. @ Mumsoft. Willem van de Brug van Array. Overigens was Chris hier ook bij aanwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Tja stereobeeld ... cd versus lp. mijn inziens: lp heeft een veel lagere kanaalscheiding dan een digitale bron. LP is wat meer "mono" dan een digitale bron. Dit verklaart dan ook dat het middengebied bij LP wat breder is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Van het padje dus. M rc Volledig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Wol zijn de 30 dagen al om ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 Wol is ook van het padje. http://www.hear.nl/forums/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page__st__7380__p__393401#entry393401 M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 november 2011 Report Share Posted 16 november 2011 (...) @ spido In de Puppy's zitten twee Dynaudio 20 cm woofers. Deze hebben een rendement van 94 dB/W.. Ik zou niet weten wat hier mis mee is. (...) Beste Hans, Nou... "wat niet weet, dat niet deert" zou ik nu kunnen zeggen. En het daar bij laten... Waarschijnlijk zijn die twee 20 cm woofers van prima kwaliteit, en is de kast behoorlijk stevig. Wàt die twee 20 cm woofers weergeven, zullen ze dus vermoedelijk best goed doen. En luid ook nog! (94 dB / 1W heeft alleen betrekking op de luidheid per watt, en niet op de kwaliteit.) Neemt niet weg, dat een goede 30 cm woofer een eigenresonantiefrequentie heeft die ongeveer een octaaf lager ligt dan die van de beide 20 cm woofers. Zodat die ook een octaaf lager redelijk vervormingsvrij kan weergeven. Verder is de kast van de Puppy's nogal klein, heb ik begrepen, waardoor de frequentie/amplitude-karakteristiek eerder onder het 0-punt duikt dan bij een grotere kast mogelijk was geweest... om nog maar te zwijgen van de mogelijkheden van een 30 cm woofer in een grote kast! Overigens beoordeelde Willem toen mijn zegsman hem bezocht (juni 2009) zijn versterkers met andere luidsprekers dan die jij hier noemt. Hij gebruikte destijds andere kleine luidsprekers en ook electrostaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 november 2011 Author Report Share Posted 16 november 2011 inwendig schat ik ze 40 ltr. zo klein dus ook weer niet. Wanneer ik meet in m'n luisterhok, heb ik op 45 hz een smalle piek van ca 15 dB (gemeten met een sinussweep) 33 Hz zit weer op de 0 lijn. 30 Hz zit daar 4 dB onder. Op die 45 Hz piek na blijft het verder tussen de plus of min 8 dB op een paar piekjes van 10 dB na. Maar die 45 Hz piek moet er nog eens uit. Willem heeft aan de Array's langzamerhand heel veel luidsprekers gehoord. Zelf speelt hij inderdaad met reference 3 A en heeft hij met Finals gespeeld. In zijn ruimte is laag n.l. pas echt een probleem. Een slappe vloer die lustig meedreunt. Vandaar dergelijke luidsprekers. Dit was ook de reden waarom de Kappa 9ns er bij hem zijn uitgegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2011 Report Share Posted 17 november 2011 Beste Hans, Gezien de problematiek met buiken en knopen - en vooral in het geval van de helaas onvermijdelijke staande golven - is het beter om met ruis te meten dan met sinustonen. Die piek van 15 dB op 45 Hz zal vermoedelijk maar op één plaats in jouw luisterruimte optreden, en wel in het centrum. Klopt dat? Wat de ruimte van Wim betreft: "méédreunen" is natuurlijk een probleem, omdat dit kleuring betekent. Maar nádreunen is nog veel erger, omdat dit niet alleen kleuring, maar ook versmering, modderigheid meebrengt. Vastzetten die vloer! En dan liefst nog goed dempen ook, met zwaar tapijt of zo. Laag màg geen probleem zijn, als je alle dynamische aspecten van een versterker wilt kunnen beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 november 2011 Author Report Share Posted 17 november 2011 De piek heb ik op de beste luisterplaats met de best mogelijke luidspreker opstelling.. Dus daar, waar m'n luisterstoel staat. Op andere plaatsen is het met de 45 Hz beter, maar dan heb ik weer andere pieken en dalen. Nu blijf ik in totaal binnen de 25 dB. Op andere plaatsen kan er wel 50 db in zitten. Wanneer ik met rose ruis meet komt het vrijwel hetzelfde uit. Ik heb nu gemeten met een sweep, waarin alle frequenties zitten. Willem gaat proberen of hij met eierdoppen en kogels een beter ontkoppeling kan krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts