spido Posted 18 november 2011 Report Share Posted 18 november 2011 De piek heb ik op de beste luisterplaats met de best mogelijke luidspreker opstelling.. Dus daar, waar m'n luisterstoel staat. (...) Beste Hans, Gewèldig! En... hoe is 't in vredesnaam (d.i. sinds 1648, Vrede van Münster) mogelijk? Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) heeft dus tòch nog steeds navolgers! (Helaas (voor Leibniz?) braken zijn brakke theorieën, hoe geniaal ook, zowel fysisch, mathematisch als metafysisch, steeds weer kapot op de wrede werkelijkheid van het Huygense Holland... Hallelujah! En zijn "calculus", hoe briljant ook, destijds, was slechts een nieuwe oneindig-kromme: meer interessant voor de metafysica dan voor de mathematica en de fysica, dus...) Hans, kom uit die buik! Want je zit in een knoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2011 Author Report Share Posted 18 november 2011 Hans, kom uit die buik! Want je zit in een knoop! Inderdaad een knoop en een buik tegelijk. Op andere plaatsen zijn de knopen en buiken echter nóg heviger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2011 Author Report Share Posted 18 november 2011 http://www.hifi.nl/recensies/4570/Array-S10-Grote-Sprong-Voorwaarts.html En dan heeft hij de B-10 en M-10 nog niet gehoord.... :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 18 november 2011 Report Share Posted 18 november 2011 Op het moment dat deze recensie verschijnt is Array alleen exclusief bij de fabrikant verkrijgbaar. Dat is gunstig voor de prijs, en prettig vanwege de directe feedback van de eindgebruikers. Toch zou het me niet verbazen als dit schitterende merk binnenkort op een aantal plaatsen in Nederland in de winkel staat. En dat verdienen ze. Hans, ik wil niets af doen aan de kwaliteit van Array, laat dat duidelijk zijn. Echter hier vind ik wel dat de recensent en evt ook Array door de mand vallen in deze recensie. Wij weten al dat Array ook via een paar winkeliers verkocht zal worden. En ook dat dit een prijssprong tot gevolg heeft. De recensent weet dit ook, maar zegt het niet. Wel een lyrische recensie om de prijssprong te rechtvaardigen. Ik kan er niets aan doen, maar het lijkt er op dat hier onder één hoedje wordt gespeeld door Array en Hifi.nl Ben overigens wel benieuwd naar de laatste ontwikkelingen bij Array. Zal proberen ze tzt weer eens te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2011 Author Report Share Posted 18 november 2011 Ik hoorde van Willem dat deze recentie op Hifi.nl zou komen, daarna ben ik gaan zoeken. Volgens mij was Willem ook blij verrast. Overigens is er voor publicatie vaak kontact met de fabrikant. Ook om stomme fouten te voorkomen. Je bent overigens altijd welkom om (weer) eens te komen luisteren. Wel, nog even wachten tot mijn voorversterker klaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 november 2011 Report Share Posted 18 november 2011 http://www.hifi.nl/r...Voorwaarts.html En dan heeft hij de B-10 en M-10 nog niet gehoord.... :) Ach Hans, je weet net als ik dat recensies gekocht kunnen worden. Je moest eens weten wat recensisten tegen de kerst aangeboden krijgen voor bewezen diensten en ook niet vergeten, de kleine prijsje waarvoor het geteste spul vaak bij de recensist thuis blijft staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 november 2011 Report Share Posted 18 november 2011 Ruud ik krijg wil niets.... niet ééns een kerststol Maar ik (wij) hebben de mono versie gewoon gehoord De M-10 en ook de B-10. Gewoon erg goed. ik vind het een waardige halfgeleider referentie, misschien upgrade ik mijn eigen set ook wel naar deze versies. Dat vind ik het mooie van merken zoals Array en VdV. Je kan het opwaarderen. Top. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Ruud ik krijg wil niets.... niet ééns een kerststol Maar ik (wij) hebben de mono versie gewoon gehoord De M-10 en ook de B-10. Gewoon erg goed. ik vind het een waardige halfgeleider referentie, misschien upgrade ik mijn eigen set ook wel naar deze versies. Dat vind ik het mooie van merken zoals Array en VdV. Je kan het opwaarderen. Top. Jack Ik verwacht trouwens wel een kerststol voor mijn zeer positieve recensie hear! Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 Ach Hans, je weet net als ik dat recensies gekocht kunnen worden. Je moest eens weten wat recensisten tegen de kerst aangeboden krijgen voor bewezen diensten en ook niet vergeten, de kleine prijsje waarvoor het geteste spul vaak bij de recensist thuis blijft staan. Wat te denken van de oud personeelsleden die in het verleden bij een audiozaak hebben gewerkt en voor een zacht prijsje hun nieuwe spul kunnen krijgen, al dan niet rechtstreeks of via een oud-collega. Of een importeur rechtstreeks benaderen en het op die manier voor een zacht prijsje krijgen. Is het nou zo erg dat dit soort lui die mazzel hebben? Welnee, het zijn gewoon lucky basterds!! Leuk voor hun, toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2011 Author Report Share Posted 19 november 2011 Ik verwacht trouwens wel een kerststol voor mijn zeer positieve recensie hear! Tja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2011 Report Share Posted 19 november 2011 (...) Willem gaat proberen of hij met eierdoppen en kogels een beter ontkoppeling kan krijgen. Beste Hans, Reuze benieuwd naar het resultaat daarvan. Laat je 't ons weten? Als de vloer trilt door directe, mechanische overdracht (trillende luidsprekerkast geeft trilling door aan vloer d.m.v. fysiek contact: zoals een stemvork dat aan een tafelblad kan doen), zou mechanische ontkoppeling vermoedelijk succes kunnen hebben. Maar die luidsprekerkasten trillen toch helemaal niet zo erg? Als de vloer echter trilt door aanstoting via de lucht ("airborne" resonantie), kan mechanische ontkoppeling vermoedelijk niet veel verbetering brengen. Maar wie weet... ik kàn me vergissen... is wel vaker voorgekomen, ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 november 2011 Report Share Posted 21 november 2011 Wat te denken van de oud personeelsleden die in het verleden bij een audiozaak hebben gewerkt en voor een zacht prijsje hun nieuwe spul kunnen krijgen, al dan niet rechtstreeks of via een oud-collega. Of een importeur rechtstreeks benaderen en het op die manier voor een zacht prijsje krijgen. Is het nou zo erg dat dit soort lui die mazzel hebben? Welnee, het zijn gewoon lucky basterds!! Leuk voor hun, toch. Wat heeft dat met mijn reaktie op recensies te maken? Jack eist teveel eer op, dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, het gaat om recensies in bladen en op HiFi.nl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 november 2011 Report Share Posted 21 november 2011 Jack eist teveel eer op, dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, het gaat om recensies in bladen en op HiFi.nl. Ik? Ruud Nee hoor, nergens voor nodig. Als ik het goed inschat vond iedereen de Array voor en eind versterker "het beste" of in ieder geval erg goed tijdens de Hear dag 2011 Recensies in bladen, vind ik leuk en vaak een 1e kennismaking, maar meer ook niet. Voor de liefhebbers de site is m.i. net geupdate http://www.arrayaudio.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 november 2011 Report Share Posted 21 november 2011 Kerstdrol. Dat is wat ik steeds lees. Die website blijft toch wat onleesbaar met die kleine letters. Maar desalniettemin gun ik het Array van harte. Meestal als er over NLse producten wordt geschreven en het is positief wordt er zo krampachtig over gedaan. Andere merken krijgen mooie bewoordingen, maar als het Nederlands 'eigen' is, dan lukt het toch niet helemaal alles positief over het voetlicht te brengen. Ik kan het niet goed omschrijven. Een soort omhaal van woorden eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2011 Author Report Share Posted 21 november 2011 Voor de liefhebbers de site is m.i. net geupdate http://www.arrayaudio.nl/ Dank je voor de link... dit had ik nog niet gezien. De Poolse recentie van de S10 had ik ook nog niet gelezen (in het engels ) http://www.highfidelity.pl/@main-202〈=en. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 november 2011 Report Share Posted 21 november 2011 Ach Hans, je weet net als ik dat recensies gekocht kunnen worden. Je moest eens weten wat recensisten tegen de kerst aangeboden krijgen voor bewezen diensten en ook niet vergeten, de kleine prijsje waarvoor het geteste spul vaak bij de recensist thuis blijft staan. Wat te denken van de oud personeelsleden die in het verleden bij een audiozaak hebben gewerkt en voor een zacht prijsje hun nieuwe spul kunnen krijgen, al dan niet rechtstreeks of via een oud-collega. Of een importeur rechtstreeks benaderen en het op die manier voor een zacht prijsje krijgen. Is het nou zo erg dat dit soort lui die mazzel hebben? Welnee, het zijn gewoon lucky basterds!! Leuk voor hun, toch. Wat heeft dat met mijn reaktie op recensies te maken? Jack eist teveel eer op, dat is natuurlijk niet wat ik bedoel, het gaat om recensies in bladen en op HiFi.nl. Misschien wel alles dat het ermee te maken heeft. Mijn reactie ( de 2e quote) was een reactie op jou posting (de 1e quote). Dat je het over gekochte recensies had en het kleine prijsje waardoor het geteste spul bij hun thuis blijft staan. Ook zeg je ermee dat een importeur een recensent omkoopt door het goedkoper aan te bieden of gratis (voor bewezen diensten). Daar reageerde ik op. Het kwam bij mij nogal vreemd over en je een recensent zoiets niet gunt en de recensent een mazzeltje heeft. Vervolgens haal ik een paar andere voorbeelden aan die ook gebeuren. Om het dan wel in juist perspectief te zetten. En niet dat ALLEEN recensenten zulke mazzels heeft. BTW, er zijn ook gewone consumenten die soms enorme kortingen krijgen, omdat er een familielid in een audiozaak werkt. Trouwens, het gebeurt niet alleen inde audiowereld, maar in elke wereld van artikelen. Auto's, witgoed, kleding enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 november 2011 Members Report Share Posted 22 november 2011 Wat een heerlijke discussie weer... Kan ook alleen met High-End audio, in geen enkele andere brache houdt men elkaar zo extreem in de gaten, stel je voor dat er iemand korting geeft... Op de brandstapel die Ketter! Korting*, zo ongeveer het enige woord waar de Nederlander tegenwoordig nog voor in beweging komt. Is ook het eerste waar de consument om vraagt in de winkel, hoe groot die om te beginnen is. Bevalt deze korting niet, dan gaan we toch ergens anders heen? Nog mooier is het dat de producten wel in de bladen moeten staan, doen ze dat niet, dan is het blijkbaar een onbekend product, dat ga je toch zeker niet kopen? Over die resencies in de bladen (papieren en digitale versies), leg mij nu eens uit hoe je die kunt kopen? Is mij nog nooit gelukt. Dat je wordt gevraagd te adverteren, ja, dat lijkt me niet meer als logisch, zonder advertenties bestaan deze bladen simpelweg niet. Misschien als een abonnementje een paar honderd euro gaat kosten, maar dan weten jullie zeker wel hoelang een dergelijk blad nog blijft bestaan? Al met al lijkt het steeds meer op en vicieuze circel, het 1 kan onmogelijk meer zonder het ander. Is overal zo, alleen in deze brache is het blijkbaar onmogelijk. Bijna logisch ook, de grootste gemene deler in deze is nog steeds smaak. Valt dus eigenlijk niet over te twisten. Daar we echter echte Hollanders zijn... * En laat ik in dat geval maar niet eens over de service beginnen welke natuurlijk nog wel verwacht wordt, daar heb je toch voor betaald! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 november 2011 Report Share Posted 22 november 2011 Dat is een goed punt, Arden! De pijnlijke werkelijkheid van de consument met het bord voor zijn hoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 november 2011 Report Share Posted 22 november 2011 Al met al lijkt het steeds meer op en vicieuze circel, het 1 kan onmogelijk meer zonder het ander. Is overal zo, alleen in deze brache is het blijkbaar onmogelijk. Is nederland niet gewoon te klein? Waarom heeft eigenlijk nog steeds ieder landje in europa z'n eigen importeursnetwerk. Waarom zijn er in nederland zoveel audiobladen (geweest) en waarom houden ze het elders wel decennia vol? Simpel, d'r was (is) een zeer goed belegde boterham mee te verdienen en vervolgens springt iedereen er in, dunne spoeling zeg maar. Voor nederland specifiek, hier slaat de internationalisering eerder toe dan bij onze buren dus wij merken daar ook als eerste de gevolgen van, een veel te groot aanbod in een (sterk) krimpende markt. Ook nog eens een aanbod dat weinig onderscheidend is. Daarom lijkt het hear misschien wat extremer, hear in nederland en hear in deze handel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2011 Author Report Share Posted 22 november 2011 Alleen de sterke zullen overblijven. Iedereen zal een tandje bij moeten zetten om te overleven. Gaan zitten wachten en elkanders vlooien proberen af te vangen heeft totaal geen zin. Ik weet nog goed, dat ik in de prille begintijd van Array op de VAD eens door een dealer werd aangesproken. Hij zou nooit en te nimmer Array in z'n winkel zetten. Array had immers rechtstreeks verkocht. Dat klopt... de eerste 10 prototype eindversterkers zijn binnen de familie en kennisenkring verkocht. Dat dit alleen was om storingen door langer gebruik te kunnen detecteren, klantenervaring opdoen en een starterscentje bij elkaar te krijgen waren geen argumenten. Dat was in 1996 toen er nauwelijks nog via internet verkocht werd. Daarna is er nimmer een apparaat direct verkocht t/m het afscheid nemen van van den Hul. Hierna is besloten om de apparaten wat goedkoper te maken en ze alleen maar rechtsreeks te verkopen. Het bijzondere is, dat er nu juist wél winkels zijn die de Array spullen willen gaan verkopen. Winkeliers en importeurs die bij Array aankloppen of ze dit product ook niet mogen verkopen. Dit is een van de reden waarom de nieuwe serie op poten is gezet. Een echt nieuw ontwikkelde apparatenserie die ook nog eens beter presteert, zodat de hogere prijs ook gerechtvaardigd is. Het enige apparaat waar ze geen goede raad mee weten, is de phonotrap. Die is al zo goed dat een significant beter apparaat nauwelijks mogelijk is. En alleen een andere kastje om het oude apparaat... dat vinden ze dan weer volksverlakkerij. Ik vermoed dus dat hier ook een bijgewerkte uitvoering met wat extra's op de markt gaat komen. Maar ik gok ook alleen maar. Maar voorlopig is de oude serie nog tegen de oude prijzen rechtstreeks te koop. Dat er nog ooit een zeer bijzondere DAC komt sluit ik ook niet uit. Ideen waren er al wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 november 2011 Report Share Posted 23 november 2011 (...) LP: Rimsky Korsakov Scheherazade, deel 4 (van die schipbreuk geachte Spido!) Maar nu een top opname (die van afgelopen zaterdag vond ik wat minder) nl het Concertgebouw Orkest met Herman Krebbers als violist en Kondrashin op de bok. Een referentie opname. Ook hier weer veel dynamiek in deze Philips opname uit 1980. Bij een orkest opname vind ik belangrijk dat het diepte beeld klopt en dat je kunt horen van welke plek de instrumenten spelen. Hoorns links achter, de eerste violen links voor, de harp links van het midden etc. Dat beeld klopte voortreffelijk en heb deze opname op geen set zo goed horen spelen. Alleen met het allerdiepste laag een klein probleem (maar daar kom ik later op terug) En wat een subtiel vioolspel van Krebbers. In de zachte passages aan het eind (waar de violist van zaterdag begon te krassen) blijft Krebbers zuiver en met veel finesse spelen. (...) Beste Hansko, De conclusie van "Musicalifeiten" ( http://www.musicalif...heherazade.html ) is: (...) Aan het eind van de rit kan Gergiev (hopelijk nog verkrijgbaar) enige bezwaren ten spijt tot overwinnaar worden verklaard en vechten Reiner, Beecham, Mackerras en Kondrashin onbeslist om de tweede plaats, gevolgd door Temirkanov, Tjeknavorian en Bátiz. (...) (Kondrashin is de (Philips) versie die jij beschrijft: Tjeknavorian is de Armeense (Kruidvat) versie die jij in Appelscha hoorde.) Ben jij het eens met de conclusie van Musicalifeiten? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet? Over Tjeknavorian zegt Musicalifeiten ondermeer: "(...) Tjeknavorian werkte met het Armeens filharmonisch orkest aan een redelijk sprookjesachtige vertolking. De klank verschilt zeker met die van Westerse orkesten: rankere strijkers, rietachtiger houtblazers, ruiger koper. Dat alles verleent de partituur extra Oosterse smaak en een scherpte die vaak mankeert aan Westerse interpretaties. (...) Die "extra Oosterse smaak" hangt misschien wel samen met een grotere vrijheid ten aanzien van onze westerse "kleurtemperatuur", die tamelijk onwrikbaar vastligt in onze grote en kleine terts toonladders. Andere (Oosterse, maar ook bijvoorbeeld Afrikaanse) culturen kennen in de chromatiek een veel grotere (natuurlijke!) vrijheid & variatie. En die "extra Oosterse smaak" kan voor een fijnproever nou nèt de doorslag geven, nietwaar? In mijn platenkast staat overigens ook nog een veelgedraaide LP met de combinatie van Scheherazade met de Polowetzer Dansen (Borodin), gespeeld door het Chicago Symphony Orchester o.l.v. Seiji Ozawa (EMI C 063-02014). "Musicalifeiten" schijnt die uitvoering niet te kennen. Jij wèl? Ook die versie is Oosterser gekleurd en gekruid dan de meeste Westerse: veel van de strijkers van het orkest hadden, net als destijds bij the New York Philharmonic, een Midden- of Oosteuropese (eig. Joodse) achtergrond. En de Japanse origine van de dirigent zal ongetwijfeld ook meespelen. P.S. Er schijnt een chronische Hinderlijke Hoester aanwezig te zijn geweest bij de live opname van Konsrashin / Krebbers / Concertgebouworkest. Kun je die ook goed plaatsen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 november 2011 Report Share Posted 23 november 2011 Beste Hansko, De conclusie van "Musicalifeiten" ( http://www.musicalif...heherazade.html ) is: (Kondrashin is de (Philips) versie die jij beschrijft: Tjeknavorian is de Armeense (Kruidvat) versie die jij in Appelscha hoorde.) Ben jij het eens met de conclusie van Musicalifeiten? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet? Over Tjeknavorian zegt Musicalifeiten ondermeer: "(...) Tjeknavorian werkte met het Armeens filharmonisch orkest aan een redelijk sprookjesachtige vertolking. De klank verschilt zeker met die van Westerse orkesten: rankere strijkers, rietachtiger houtblazers, ruiger koper. Dat alles verleent de partituur extra Oosterse smaak en een scherpte die vaak mankeert aan Westerse interpretaties. (...) Die "extra Oosterse smaak" hangt misschien wel samen met een grotere vrijheid ten aanzien van onze westerse "kleurtemperatuur", die tamelijk onwrikbaar vastligt in onze grote en kleine terts toonladders. Andere (Oosterse, maar ook bijvoorbeeld Afrikaanse) culturen kennen in de chromatiek een veel grotere (natuurlijke!) vrijheid & variatie. En die "extra Oosterse smaak" kan voor een fijnproever nou nèt de doorslag geven, nietwaar? In mijn platenkast staat overigens ook nog een veelgedraaide LP met de combinatie van Scheherazade met de Polowetzer Dansen (Borodin), gespeeld door het Chicago Symphony Orchester o.l.v. Seiji Ozawa (EMI C 063-02014). "Musicalifeiten" schijnt die uitvoering niet te kennen. Jij wèl? Ook die versie is Oosterser gekleurd en gekruid dan de meeste Westerse: veel van de strijkers van het orkest hadden, net als destijds bij the New York Philharmonic, een Midden- of Oosteuropese (eig. Joodse) achtergrond. En de Japanse origine van de dirigent zal ongetwijfeld ook meespelen. P.S. Er schijnt dat er een chronische Hinderlijke Hoester aanwezig was bij de live opname van Konsrashin / Krebbers / Concertgebouworkest. Kun je die ook goed plaatsen? Hier kan ik mij helemaal in vinden. het superlatieve spel van het Concertgebouworkest (nog met Herman Krebbers als solist) dat hier laat horen dat onder een grote dirigent als Kondrashin een enorm bereik aan expressie mogelijk is, gepaard gaande met een frappante subtiliteit. Probeer bijvoorbeeld het pocchissimo più mosso uit het derde deel waar een kleine trom, daarna een tamboerijn en een triangel een puntig ritme markeren waarboven een fluit en een klarinet een zwierige melodie spelen die later door de violen wordt overgenomen. Die hele passage is uniek en komt men zelden zo tegen. Krebbers vervulling van de solorol mag er ook wezen: lenig, met souplesse en prachtig van vormgeving. Kondrashins voorwaarts stuwende, beurtelings spanning en ontspanning genererende directie is ideaal: hij laat de kleuren van de afzonderlijke gedeelten prachtig uitkomen en zorgt dat de delen in dynamisch opzicht hecht gestructureerd zijn. Ook de nieuwe koppeling met het Capriccio espagnol en de ouverture Groot Russisch Paasfeest op Philips 442.643-2 maakt dit tot een winnaar, zeker omdat de van origine nog analoge opname uit 1980 zo warm en vol klinkt: het Concertgebouw op zijn best. Hier ben ik het ook mee eens: Maar ook hier zijn bezwaren, zoals de zurige blazers intonatie aan het begin en een paar momenten van minder goed ensemblespel. Joeri Bogoshian vult zijn soli welsprekend in Ook de klank is niet ideaal, hoewel het geluid over het geheel informatief en helder is, klinkt het ook wat schril. Het ging mij in mijn recensie vooral over de scherpe klank van de violist tegenover het fantastische (quote: lenige spel van Krebbers en ik vind de Philips opname veel beter dan de kruidvat cd. Wel in ogenschouw genomen dat ik de Philips op vinyl heb en dat maakt natuurlijk ook wel het eea uit. De Ozawa opname ken ik niet en de hoester heb ik nog niet ontdekt, maar als die er is, dan zal het zeker te horen zijn op mijn set. Ga de lp nog eens helemaal beluisteren. Zou hem aanschaffen deze lp, is voor weinig te scoren op ebay en een prachtig stuk om te laten horen hoe je set speelt. Alles zit erin. En... echt iets voor een fijnproever! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2011 Report Share Posted 25 november 2011 Vandaag heb ik de versie besteld die Hansko zo geweldig vindt. 'k Ben wel benieuwd, hoor. Vanmiddag heb ik de versie van Ozawa (LP) weer gedraaid. Leuk toch, die ouderwetse vinylspettertjes! Opvallend was vooral de prachtige klank van het koperwerk. De inzet - het onheilspellende Sjahriaar-thema - liet meteen horen dat Scheherazades doodvonnis al vast lag voordat zij nog maar één zin had uitgesproken... Rimski-Korsakov was aanvankelijk amateur-componist: hij verdiende zijn inkomen als officier in de keizerlijke marine van Rusland. Ongetwijfeld is hij wel eens (of wellicht veel vaker) op een zeilschip met storm op zee geweest. Hij zal dan ongetwijfeld het fluiten van de tuigage hebben gehoord: dit karakteristieke geluid werd door de fluiten (m.n. piccolo's ) in de delen "De Zee en Sinbads Schip" en "Festival in Bagdad" op heel overtuigende wijze aan het overige geweld toegevoegd, en door Ozawa c.s. met Karajaneske precisie uitgelicht. Klasse, wanneer een componist "uit de natuur" wéét wat hij wil vertolken... en wanneer de uitvoerders en de opnametechnici dat ook begrijpen! Overigens ben ik het niet eens met Hansko's vaststelling dat de viool-solist op de Armeense versie nu en dan "krast". De flageoletti werden wellicht (en wellicht ook terecht!) wat feller neergezet dan Hansko gewend was* en bovendien "moderner" (close mike, bovendien digitaal) opgenomen dan ruim dertig jaar geleden bij Krebbers gebeurde. Maar afgezien daarvan: Wie naar schoonheid streven, zullen in saaiheid sterven! (Spido). * Herman Krebbers was een gróót violist, want hij speelde móói en gááf en hij maakte vooral bijna nóóit foutjes. Zijn Dubbelconcert (Bach) met Theo Olof (en Willem van Otterloo / Residentie Orkest) is daar een treffend voorbeeld van: wat een technische perfectie! Subliem, zondermeer. En toch... zijn foutloze spel heeft mij nooit emotioneel geráákt. Zoals 'n Arthur Grumiaux me wèl raakte, bijvoorbeeld. Of 'n Gijs & 'n Vera Beths, 'n Jean-Louis Stuurop, 'n Isaäc Stern, 'n Yehudi Menuhin, 'n George Enescu, 'n David Oistrakh, 'n Itzhak Perlman. En zo menig ander violist(e), die niet vooral met zijn/haar hóófd maar met zijn/haar hàrt speelde: die muziék speelde, dus, in plaats van nóótjes... Eigenlijk houd ik m'n hart stevig vast, voor Krebbers Scheherazade! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 26 november 2011 Report Share Posted 26 november 2011 * Herman Krebbers was een gróót violist, want hij speelde móói en gááf en hij maakte vooral bijna nóóit foutjes.Zijn Dubbelconcert (Bach) met Theo Olof (en Willem van Otterloo / Residentie Orkest) is daar een treffend voorbeeld van: wat een technische perfectie! Subliem, zondermeer. En toch... zijn foutloze spel heeft mij nooit emotioneel geráákt. Zoals 'n Arthur Grumiaux me wèl raakte, bijvoorbeeld. Of 'n Gijs & 'n Vera Beths, 'n Jean-Louis Stuurop, 'n Isaäc Stern, 'n Yehudi Menuhin, 'n George Enescu, 'n David Oistrakh, 'n Itzhak Perlman. En zo menig ander violist(e), die niet vooral met zijn/haar hóófd maar met zijn/haar hàrt speelde: die muziék speelde, dus, in plaats van nóótjes... Eigenlijk houd ik m'n hart stevig vast, voor Krebbers Scheherazade! Beste Spido, Ik ken nog wel een paar violisten die als solist beter spelen dan Krebbers. Grumiaux is een van mijn favorieten en heb aardig wat lp's van hem, ook weer op Philips platen. De soloparty bij Scheherazade wordt vlgs mij altijd gespeeld door een orkestlid, de eerste violist. Dus een echte top violist zal hem niet spelen. Of de violist krast op de kruidvat opname kan wellicht ook aan de opname liggen. Ik blijf het nogal schril overkomen en dat wordt ook gemeld in de door jou aangehaalde recensie. De PP speakers geven dat goed weer. De Philips opname nog eens beluisterd (op zoek naar de hoester) en betwijfel of dit een live opname is, want ik hoor geen publiek. Wel een bevestiging van mijn eerdere conclusie dat dit een top opname en top uitvoering is. Ben benieuwd naar je mening. LP of CD gekocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2011 Report Share Posted 26 november 2011 Beste Hansko, De CD-versie besteld, omdat die naar verwachting snel leverbaar is... maar nog niet ontvangen. De geremasterde CD-release schijnt qua klank zelfs nog beter te zijn dan de eerdere versie(s). (...) As for the sound, it is incredible. Philips has done a phenomenal job at restoring this already acclaimed recording. The 96kHz 24-BIT process proves to be first rate. The placement of the instruments in the orchestra is even better that with the previous release of the material. The winds section sounds great and the brass section full. A MUST for any audiophile. The only thing they could not fix is the almost imperceptible click between takes during the conclusion. Many people might not even notice. (...) http://avaxhome.ws/m...kondrashin.html Gelukkig maar, want goede exemplaren van de originele LP blijken nogal kostbaar te zijn en moeten dikwijls van overzee komen. Het kuchen en andere bijgeluiden blijkt, nadat ik nog een aantal reviews heb gelezen (zoals op bovengemelde pagina), te slaan op de Tweede Symfonie van Borodin, die aan Scheherazade is gekoppeld. Overigens verbaast het me dat Scheherazade plus Borodin 2 samen slechts 320 MB vergen! "Veel geluid vergt vast veel bitjes," denkt deze digibeet... P.S. Wat lopen de beoordelingen in http://www.amazon.co...iews/B000VAAB4O toch wijd uiteen! 'k Ben benieuwd wie ik uiteindelijk gelijk zal geven... P.P.S. Mijn googelen naar Krebbers leverde een onverwachte hit op, die sommigen van mijn generatie (IF any!) jeugdsentimentele kriebels kan leveren: een hoes die onder de directie van Leo Boudewijns bij Phonogram werd gemaakt met Paul Huf, de beroemde fotograaf, en fotomodel Ann Pickford. (Ann Pickford werd het prototype van wat Annie M.G. Schmidt (dis)kwalificeerde als: "de Hoezenpoes".) http://muziek.gijs.i...er.php?Nmbr=983 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts