Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 uit het verslag van de AOB demo van Music 2... Na de pauze werd er verder gespeeld met de Astin Trew set, bewust werden een aantal nummers herhaald. Het laag is veel beter onder controle, ook is er veel meer rust in de muziek. Toeval...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 Toeval...?? ehh nee. Als voorbeeld uit het verslag van de AOB demo met Nuforce: In het begin klonk de set wat ingetogen, het laag was wel mooi en strak en het ruimtebeeld was ook goed, maar toch leefde het niet echt. Tot iets voor de pauze tijdens de muziek van Berlioz, nu kwam de set pas echt los, en werd de dynamiek ineens veel grootser! Het ruimtebeeld werd beter, en ook het laag ging nu dieper, bijvoorbeeld bij Allan Taylor. Na de pauze was het zelfs alsof we naar een andere set luisterden, alles kwam veel losser en het luisteren werd veel aangenamer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 klinkt werkelijk fenominaal. Zo Hans, zul je wel veel luisteraanvragen gaan krijgen met een dergelijke boude uitspraak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Electronicaonderdelen zijn gespecificeerd op werktemperatuur. Met die gegevens wordt een circuit ontworpen. Is de tremperatuur anders, dan zijn de eigenschappen ook anders (dan bedoeld). Lijkt me toch lastig, met een kamertemperatuur die kan varieren van (zeg) 15 tot 30 gr C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 ....Vergeet niet dat Chris al zo'n 35 jaar full time electronica ontwerpt en in z'n ontwerpen echt niet over een nacht ijs gaat. Het ontwerp van een versterker duurt soms maanden. En dat mét alle moderne ontwikkeltools. Dit is echt iets anders dan een schema uit elektuur wat verbeteren of bouwen. Beste Hans, Je zult het niet weten maar zelfs een eenvoudig emitterweerstandje is al tegenkoppeling. Om dan van terugkoppeling te spreken is niet helemaal correct, als je dat positief doet heet het meekoppeling en heb je een oscillator. Sommige versterkers staan op het randje van instabiliteit, zeker aan de uiterste grenzen van het frequentiebereik en die kunnen dus met moeilijke belastingen gaan ringen of zelfs voor zichzelf gaan beginnen. Negatieve terugkoppeling noemen we tegenkoppeling. Dat geldt OOK bij stroomsturing. Hoe is de schakeling van de eindtrap verder? De stroomversterker heeft ook geen tegenkoppeling? Kijk,citeren uit het foldertje is voor mij geen maatstaf. Kom dan liever af met een gedegen stuk over het ontwerp van iemand die WEL een Volt van een Ohm kan onderscheiden. Wordt hier verder nu gesuggereerd dat ik Elektuur schemaatjes verbeter of bouw? Ik heb echt niet de neiging om de lengte van mijn geslachtsorgaan te gaan vergelijken maar (deel) ontwerpen van mijn hand kunnen gevonden worden in studio's en bij optredens, in theaters en concertzalen enz. En dus ook een beetje in de huiskamer bij sommigen. Maar goed, dat maakt verder ook niet uit. Ik doe dit pas bijna 30 jaar dus dat telt niet echt mee. Dat ik zelf UcD gebruik ipv. een eigen ontwerp heeft puur te maken met gemakzucht. Ik heb die sturm und drang periode wel gehad, zolang die transferfunctie in verschillende belastingen gelijk is maakt het geen drol uit of je stroomsturing of spanningssturing gebruikt, buizen of BJTs of MOSFETs, of klasse D of klasse A. Een ideale versterker nadert de ideale spanningsbron. Punt. Hoe je dat dan ook wilt verwezenlijken. Al de rest is geneuzel in de marge. En geloof me, al die ontwerpers weten dat ook donders goed. Alleen snijden ze nog liever hun ballen eraf dan dat ze dat toegeven. PS ik kwam dit nog tegen Hans: http://www.hear.nl/f...t-kan-verkeren/ Zegt iets over de betrouwbaarheid van de oortjes,de gemoedstoestand en wat de andere zintuigen nog toevoegen aan de indruk. De eerste posting is erg leuk. Lijkt me toch lastig, met een kamertemperatuur die kan varieren van (zeg) 15 tot 30 gr C Het is ook geen probleem. Echt niet. Als je dat van een Elektuur-nabouwert wilt aannemen tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 't Lijkt een onuitroeibaar vóóroordeel te zijn: het idee van "tegenkoppeling is fout!" Tegenkoppeling IS niet fout! Tegenkoppeling is juist GOED! Tegenkoppeling ("negative feedback") - mits toegepast op de juiste wijze, in de juiste mate, op de juiste plaatsen - maakte zelfs ooit de eerste vrijwel vervormingsvrije versterking mogelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 Beste Hans, Wordt hier verder nu gesuggereerd dat ik Elektuur schemaatjes verbeter of bouw? Het is ook geen probleem. Echt niet. Als je dat van een Elektuur-nabouwert wilt aannemen tenminste. Nee, maar andersom dus wél... Kom dan liever af met een gedegen stuk over het ontwerp van iemand die WEL een Volt van een Ohm kan onderscheiden. Mijn betoog hield alleen in, dat de ervaring bij de audioclub is, dat het na de pause meestal beter klinkt dan daarvoor. En ik kan zeker nog meer van dergelijke teksten vinden. Daar ging het tenslotte over, opwarmen en werktemperatuur. Ik maak die verslagen overigens nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Mijn betoog hield alleen in, dat de ervaring bij de audioclub is, dat het na de pause meestal beter klinkt dan daarvoor. En ik kan zeker nog meer van dergelijke teksten vinden. Daar ging het tenslotte over, opwarmen en werktemperatuur. Ik maak die verslagen overigens nooit. Zoals de ogen zich instellen op een zekere lichtsterkte (loop 's zomers eens van een verduisterde ruimte het zonlicht in, dat duurt even voor je geacclimatiseerd bent) zo werkt dat ook voor de oortjes. Als je lange tijd ergens naar luistert, dan maskeert je gehoor/brein eventuele gebreken in de weergave en je WENT eraan (anders zou je nooit naar muziek in je ruimte kunnen luisteren, of naareen autoradio, of naar muziek door een PA installatie). Nooit de ervaring gehad dat je 2 andere luidsprekers had aangesloten en vervolgens je eigen exemplaren weer en dat je dan schrok? Na een tijdje is die schrik weg en kun je weer genieten. Daarbij is het auditief geheugen voor minieme verschillen zo slecht dat je nooit kunt zeggen dat dit of dat beter of slechter is. Misschien kun je nog wel spreken van "anders" als je het DIRECT achter elkaar hoort, maar niet met een pauze ertussen. Ik denk zelf dat het je eigen gemoedstoestand is (lekker gegeten, koppie koffie of wijntje, desgewenst rokertje) die bepaalt hoe lekker je luistert. Dat je daarbij ook anders hoort lijkt me evident. Maar goed, ik ga deze discussie stoppen want die is al zovaak gevoerd met als resultaat dat er weer enorm gepolariseerd wordt en daarvoor vind ik jou een veel te aardige vent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Met andere apparatuur merken we op de audioclub vaak, dat het op het laatst van de avond beter klinkt dan in het begin. Nu staan deze apparaten vaak al enkele uren aan voordat het luisteren begint, maar soms ook maar 'n 1/2 uur. Het kan er ook aan liggen dat na 9 uur in het buitengebied (waar onze clublocatie ligt) een hoop stroomverbruikers uit gaan. Dat trappistje in de pauze kan hier ook wel debet aan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 Dat trappistje in de pauze kan hier ook wel debet aan zijn. Wie weet..., maar er is ook regelmatig te lezen dat het voor de pause ook al beter gaat klinken. Zie hierboven bij Nuforce. Maar zoals KT88 al zegt, hier komen we niet uit. Ik ben blij met mijn versterkers, hij met de zijne. Om ze eens naast elkaar te horen zou leuk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Maar zoals KT88 al zegt, hier komen we niet uit. Ik ben blij met mijn versterkers, hij met de zijne.Om ze eens naast elkaar te horen zou leuk zijn. Maar wel met een wijntje erbij anders horen we geen verschil (na de pauze) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 Maar wel met een wijntje erbij anders horen we geen verschil (na de pauze) Drankorgel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 PS ik kwam dit nog tegen Hans: http://www.hear.nl/f...t-kan-verkeren/ Zegt iets over de betrouwbaarheid van de oortjes,de gemoedstoestand en wat de andere zintuigen nog toevoegen aan de indruk. De eerste posting is erg leuk. Het is ook geen probleem. Echt niet. Als je dat van een Elektuur-nabouwert wilt aannemen tenminste. Zonde dat Kraus al zijn bijdragen heeft verwijderd.. Verder geen gebrek aan vertrouwen in jouw deskundigheid. Het is jammer dat er steeds minder echte deskundigen (ik denk aan Pjotr, Sodejuu, maar er zijn er hier wel meer geweest) hier iets bijdragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 PS ik kwam dit nog tegen Hans: http://www.hear.nl/f...t-kan-verkeren/ Zegt iets over de betrouwbaarheid van de oortjes,de gemoedstoestand en wat de andere zintuigen nog toevoegen aan de indruk. De eerste posting is erg leuk. Het zegt meer over de toegepaste luidsprekers. Het eerste vergelijk was n.l. met mijn Kappa 9 luidsprekers. Het tweede met de Quad 63 luidsprekers. Logisch dat versterkers daar anders op reageren. Het topic gaat overigens alleen over de Quad dag bij Kermit. Volgens mij kun je niet alles toeschrijven aan betrouwbaarheid van de oortjes, de gemoedstoestand en wat de andere zintuigen nog toevoegen aan de indruk. Er is ook nog zoiets als absolute kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Zonder de slijmen, de service is bij Array 100% Ik heb al een paar keer een vraag gesteld en prompt een fatsoenlijk antwoord. Vandaag weer, top Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 (...) Misschien kun je nog wel spreken van "anders" als je het DIRECT achter elkaar hoort, maar niet met een pauze ertussen. (...) Beste KT88, Klopt allemaal als een bus! Echter... Wanneer je gedurende vele jaren geleidelijk je geluidsweergave hebt weten te verbeteren, kan het verrassend zijn wanneer je weer eens oude platen draait (voor mijn generatie zijn dat dan vaak elpees) die je vele jaren niet hebt gehoord. Je hoort dan werkelijk "verschillen"! (Dat kàn eigenlijk niet, wanneer je niet direct vergelijkt... maar tòch: je hóórt ze!) Instrumenten of stemmen die zomaar te voorschijn komen, en die jij je niet van vroeger herinnert. Een orkestspel dat nu doorzichtig blijft, maar dat vroeger dichtslibde en dus voor een slechte opname werd gehouden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Ik heb ook wel eens, zoiets gezegd: Bij luidsprekers: [....] Door het ontbreken van resonanties van de kast, zijn veel meer details hoorbaar, die er voorheen er gewoon niet waren. Belangrijk is wel dat je een redelijke installatie moet hebben. (...) Versterkers: MCML05 : van 0,23% naar 0,053% in 4 stappen. Vervorming is slecht, het maskeert, het verschil is gewoon hoorbaar, minder vervorming méér details. Pickup-elementen. Lyra Delos: [....] Het komt heel fraai los van de boxen, heeft veel structuur en "laagjes" waardoor instrumenten en artiesten veel beter te "verstaan" zijn en meer een eigen plaats hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 ow dus Spido hoort verschillen (geheel eens met je opmerking hierboven), maar ..... heb je dat dan wel kunnen meten allemaal ? of waren je oren gewoon blij een oude opname weer eens te horen? of was het echt zo anders dat je zomaar kan zeggen dat het beter is ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Beste Robx, Zoals gezegd: de verbeteringen waren geleidelijk en kwamen over een groot aantal jaren. De hifi-apparatuur van destijds bezit ik niet meer: het is dus onmogelijk om de kwaliteitsverschillen via metingen direct te vergelijken. De verrassingen bij het beluisteren van oude platen zijn soms opzienbarend, maar altijd positief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 Natuurlijk, net zoals je de stem van iemand over de telefoon herkent ondanks de bandbreedtebeperking. Maar ik sprak dan ook van *minieme* verschillen zoals je mag verwachten tussen CD spelers en versterkers. Daarmee bedoel ik dat die verschillen factoren kleiner zijn dan van luidsprekers of acoustiek. En de "extra" details die je hoort was je ofwel vergeten ofwel je hebt een beter element of luidsprekers. Getuige jouw Klaas' oude Denon versterkers en Marantz CD speler. Ik ben het geloof kwijt dat die een wereld van verschil kunnen maken. Tenzij je bewust de dingen anders gaat doen, en dat kan dan weer smaak zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 december 2011 Report Share Posted 14 december 2011 ja ik zei al ... eens met de waarneming van Spido. bijvoorbeeld mijn cd speler bracht origineel alleen lawaai voort, nu muziek. dat kan ik er met zekerheid van zeggen. waren een boel kleine stapjes. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2011 Report Share Posted 15 december 2011 Ik heb wel verbeteringen gescoord maar lawaai hebben mijn apparaten nooit geproduceerd. Maar ik heb tinnen oortjes en/of ben niet zo kritisch (meer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 december 2011 Report Share Posted 21 december 2011 Madonna is draaibaar Het lag aan de cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 januari 2012 Author Report Share Posted 12 januari 2012 Natuurlijk kan het beter, maar als je vasthoud aan je heiligdom(Array) zul je daar nooit achter komen. Zoals al eerder gezegd is Array hier inderdaad heilig. Net zoals er de broer van mijnheer Lamborgini waarschijnlijk ook een Lamborgini rijdt (bij wijze van spreken). Maar toch had je een beetje gelijk. Er bleek n.l. nog een verbetering mogelijk. Nu is die erg van het tijdstip en omgeving afhankelijk, maar toch. De meeste mensen die de S10 op proef kregen waren razend enthousiast. Maar een paar mensen stuurden hem terug met de opmerking dat het ruimtelijk gevoel wat tegen viel. De hoorbaarheid van galm en zo. Chris is dus weer een paar weken in de weer geweest om uit te vogelen hoe dit te verbeteren. Na de nodige proefjes bleek dat HF wel eens de oorzaak kon zijn. Nu zitten er dus filtertjes over de ingangen. Het eerste aangepastte prototype staat nu hier en ik kan inderdaad zeggen... het maakt wél verschil. Het stereobeeld is nog steeds prachtig, maar nu hoor je galm en uitklinken van instrumenten nóg wat beter. Het verschil is niet groot, maar ik kan me voorstellen dat in een ernstig vervuilde omgeving het verschil groter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 januari 2012 Report Share Posted 14 januari 2012 Leuk, dat de feedback meteen wordt meegenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts