Hans van Liempd Posted 27 november 2011 Author Report Share Posted 27 november 2011 Wat nieuws betreffende de B-10. Nu staat de B-10 voortrap van Chris hier en is de mijne in ombouw. Aan het eind van de week zal ik hem dus wel weer terug hebben. Er komen twee nieuwe printen in. Wat mij opviel was, dat het circuit aanzienlijk compacter was opgebouwd dan eerder. Kortere signaalwegen?? afscherming..?? 'T maakt me eigenlijk ook niks uit... wanneer het maar goed klinkt, en dat doet het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 (...). Ben benieuwd naar je mening. (...) Beste Hansko, Vandaag de CD (Decca! Philips "bestaat niet meer") ontvangen en voor de eerste keer gespeeld. Prachtig! Doorzichtiger dan de beide andere versies die ik noemde... "wèsterser" ook, minder "oriëntaals" en ook minder "spannend", minder "zwoel"... maar in alle technische opzichten - zowel speltechnisch als qua opname - superieur. Bedankt voor de tip! Borodin (2e symfonie) is een boel lawaai. Met die hinderlijke hoester ook nog er bij. Die slaan we voortaan maar over, denk ik. Tenzij voor een hear-dag of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Beste Hansko, Vandaag de CD (Decca! Philips "bestaat niet meer") ontvangen en voor de eerste keer gespeeld. Prachtig! Doorzichtiger dan de beide andere versies die ik noemde... "wèsterser" ook, minder "oriëntaals" en ook minder "spannend", minder "zwoel"... maar in alle technische opzichten - zowel speltechnisch als qua opname - superieur. Bedankt voor de tip! Borodin (2e symfonie) is een boel lawaai. Met die hinderlijke hoester ook nog er bij. Die slaan we voortaan maar over, denk ik. Tenzij voor een hear-dag of zo... Graag gedaan. Het geeft maar eens aan dat Philips in de jaren 60 en 70 schitterend kon opnemen (in een prachtige zaal met een toporkest en top dirigent). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 december 2011 Author Report Share Posted 4 december 2011 Mijn voorversterkers is ondertussen ook geupgrade naar de B-10 versie. Morgen even ophalen.... Nu speel ik met de B-10 van Chris. Dus een verbetering is er morgen niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 december 2011 Report Share Posted 4 december 2011 Dus wat audio betreft, kun je nu met pensioen Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 december 2011 Author Report Share Posted 4 december 2011 Zou dat..??? Pensioen is voor watjes.. (m.a.w.... ik moet nog effe mee). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 Mijn voorversterkers is ondertussen ook geupgrade naar de B-10 versie. Morgen even ophalen.... Nu speel ik met de B-10 van Chris. Dus een verbetering is er morgen niet... Leuk. Maar je zal toch nog wel weer wat moeten inspelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 Leuk. Maar je zal toch nog wel weer wat moeten inspelen? Inspelen is absoluut vereist om tot een volkomen verkeerd oordeel te kunnen komen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2011 Author Report Share Posted 8 december 2011 Inspelen is absoluut vereist om tot een volkomen verkeerd oordeel te kunnen komen! Mijn element raakt langzamerhand ingespeeld. Overigens heb ik ondertussen mijn opgewaardeerde voorversterker weer terug. Hij is z'n leven ooit begonnen als passieve voorversterker (P-1) daarna werd het resp. een A-1, A2, A3 en nu dus de B-10. Het leuke is, dat de versterkingsfactor op het display nu weer klopt. De B versterkt n.l. niet. Bij de A is de versterking 10 dB, waardoor het display altijd 10 dB afweek. Volgens Chris duurt het inspelen van deze voortrap, theoretisch niet langer dan een half uur en heeft het nog het meest met opwarmen te maken. Wanneer het, na het aanzetten helemaal niet klinkt, is er volgens hem iets echt mis aan het ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 zal eens kijken wat er mis is met de voortrap in mijn cd-speler die pas na minstens twee weken full time aan staan op zijn top is .... ofwel laat dat ding maar aan anders zit je altijd naar inspelen te luisteren. zonder dat je dat zelf in de gaten hebt groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2011 Author Report Share Posted 9 december 2011 Ik schreef "DEZE" voor andere versterkers kan het heel anders zijn. En wanneer het echt niet klinkt vrij kort na het aanzetten klopt er inderdaad iets niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 december 2011 Report Share Posted 9 december 2011 dat eerste is een feit. het tweede een mening. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 zal eens kijken wat er mis is met de voortrap in mijn cd-speler die pas na minstens twee weken full time aan staan op zijn top is .... ofwel laat dat ding maar aan anders zit je altijd naar inspelen te luisteren. zonder dat je dat zelf in de gaten hebt (...) Beste Robx, Kan een voortrap in een CD-speler "inspelen" door eenvoudigweg ingeschakeld te staan? Dus zonder signaal te verwerken? Hoe verklaar je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 beste spido, als je m uitzet klinkt ie een tijd suf. alleen een aantal uur opwarmen is niet genoeg voor de beste prestatie. en toch ... als je 'm aan laat staan gaat ie inderdaad alsnog een beetje beter klinken wanneer je na een dag stilstaan er CD's op gaat afspelen. Dat heeft Marc laatst goed gehoord. Na ruim een uur werd het leuk. Als je m uitzet is het nooit na een uur leuk. het warm zijn van de versterkingstrap alleen is dus niet genoeg. ik vermoed (meer kan ik er niet van zeggen) dat bijvoorbeeld onder spanning blijven van de voedingscondensatoren iets (beter klinken) doet. ik ben overigens meer van de waarneming dan de verklaring. daar heb ik niet voor geleerd (maar als je belastingadvies wil ben je welkom). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 december 2011 Report Share Posted 10 december 2011 .... anders zit je altijd naar inspelen te luisteren. zonder dat je dat zelf in de gaten hebt ROFL! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 beste spido, als je m uitzet klinkt ie een tijd suf. alleen een aantal uur opwarmen is niet genoeg voor de beste prestatie. en toch ... als je 'm aan laat staan gaat ie inderdaad alsnog een beetje beter klinken wanneer je na een dag stilstaan er CD's op gaat afspelen. Dat heeft Marc laatst goed gehoord. Na ruim een uur werd het leuk. Als je m uitzet is het nooit na een uur leuk. het warm zijn van de versterkingstrap alleen is dus niet genoeg. ik vermoed (meer kan ik er niet van zeggen) dat bijvoorbeeld onder spanning blijven van de voedingscondensatoren iets (beter klinken) doet. ik ben overigens meer van de waarneming dan de verklaring. daar heb ik niet voor geleerd (maar als je belastingadvies wil ben je welkom). groet Mwa...... Mijn hele set bestaat uit buizen apparaten het meeste gaat altijd uit als ik het aanzet speelt het na 10 minuten perfect en na een hele dag nog altijd het lijkt me verschrikkelijk als je eerst een uur of meer moet wachten voordat je fatsoenlijk geluid hebt. Dan klopt er echt iets niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Na een half uur klinkt het wel goed bij mij. Maar als je de set aan laat staan een nachtje is het allemaal met meer gemak en echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Mwa...... Mijn hele set bestaat uit buizen apparaten het meeste gaat altijd uit als ik het aanzet speelt het na 10 minuten perfect en na een hele dag nog altijd het lijkt me verschrikkelijk als je eerst een uur of meer moet wachten voordat je fatsoenlijk geluid hebt. Dan klopt er echt iets niet. Hoeft niet hoor Tube300 mijn Array set staat altijd standby en klinkt dan het mooist. Mijn VdV heeft aan 10 minuutjes genoeg. Buisjes zijn ook heel andere "beestjes" dat wordt iets van 200graden dus zo opgewarmd. Daar aan tegen die kleine transistortjes, fetjes in de voortrappen met maar 1ma ruststroom of minder bijj een lage spanning..... dat warmt niet zo snel op. Ik vind het eigenlijk wel vrij logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Waarom is warmte nodig, hoe lager de temperatuur, hoe beter de geleiding toch? http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleiding Ik zou zeggen stikstof erover. Of geldt dat niet voor halfgeleiders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 Hoeft niet hoor Tube300 mijn Array set staat altijd standby en klinkt dan het mooist. Wanneer een Array voortrap wordt uitgezet, gaat overal de spanning vanaf, behalve van het signaalvoerende deel. Hij blijft gewoon aanstaan zeg maar. Het verbruik si dan extreem laag omdat de processor en relais spanningsvrijworden. Een eindtrappen blijven bij mij gewoon aan staan. Deze verbruiken ongeveer 10 W per stuk. Een standbystand zit daar niet op. Overigens is de klank binnen de 10 minuten al weer op 90%. Toch meen ik een verbetering te horen wanneer ze langer aanstaan. Bij de M-10 heb ik uitzetten eigenlijk nog niet geprobeerd. Met andere apparatuur merken we op de audioclub vaak, dat het op het laatst van de avond beter klinkt dan in het begin. Nu staan deze apparaten vaak al enkele uren aan voordat het luisteren begint, maar soms ook maar 'n 1/2 uur. Het kan er ook aan liggen dat na 9 uur in het buitengebied (waar onze clublocatie ligt) een hoop stroomverbruikers uit gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 Waarom is warmte nodig, hoe lager de temperatuur, hoe beter de geleiding toch? http://nl.wikipedia..../Supergeleiding Ik zou zeggen stikstof erover. Of geldt dat niet voor halfgeleiders? Electronicaonderdelen zijn gespecificeerd op werktemperatuur. Met die gegevens wordt een circuit ontworpen. Is de tremperatuur anders, dan zijn de eigenschappen ook anders (dan bedoeld). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Electronicaonderdelen zijn gespecificeerd op werktemperatuur. Met die gegevens wordt een circuit ontworpen. Is de tremperatuur anders, dan zijn de eigenschappen ook anders (dan bedoeld). Daarvoor heb je nou tegenkoppeling. Misschien moest je Chris daar eens op wijzen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 Daarvoor heb je nou tegenkoppeling. Zou je daar alles mee oplossen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2011 Report Share Posted 11 december 2011 Zou je daar alles mee oplossen..?? Ja. Mits het ontwerp van nature al goed is. Een slecht ontwerp verslechtert alleen maar nog meer door tegenkoppeling, ook al zullen de statische cijfers beter worden. Daar zit een fors stukje rekenwerk, inzicht en kennis/ervaring aan vast. Zomaar even tegenkoppelen gaat zelden goed. Elke electronicus "worth his salt" weet dat. Audio is geen voodoo. Verkoop/marketing wèl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 december 2011 Author Report Share Posted 11 december 2011 Andersom klopt ook... wanneer je het goed doet is tegenkoppeling niet nodig. transimpedantie spanningsversterker zonder terugkoppeling De line stages van onze voorversterkers en de ingangstrap van onze eindversterkers is volledig stroomgestuurd. Dit wordt ook wel een transimpedantie ontwerp of "Current Mode Gain" genoemd. Een hoge voedingsspanning van de ingangstrap staat ons het gebruik van zeer nauwkeurige stroomspiegels toe in deze transimpedantie circuit topologie. Daardoor is de open-loop lineariteit van deze versterkers zo goed (voornamelijk tweede harmonischen) dat we in het geheel geen tegenkoppeling hoeven toe te passen. Het resultaat: een buitengewone diepte en breedte van het geluidsbeeld. Je kunt het ook verkoop/marketing noemen. Maar het resultaat staat hier te spelen en klinkt werkelijk fenominaal. Ook wanneer het nét aan staat. Chris b.v. schakelt altijd de spanning helemaal van z'n set. Hij zet hem aan en gaat gelijk luisteren. Zo slecht zal het koud dus ook niet zijn... Vergeet niet dat Chris al zo'n 35 jaar full time electronica ontwerpt en in z'n ontwerpen echt niet over een nacht ijs gaat. Het ontwerp van een versterker duurt soms maanden. En dat mét alle moderne ontwikkeltools. Dit is echt iets anders dan een schema uit elektuur wat verbeteren of bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts