Jump to content

Leesblindheid Bij Lasers: Gehannes En Gedoe!

spido
 Share

Recommended Posts

RGMCD006_150.jpg

Onlangs kocht ik de 4-CD box "Harry Belafonte: 8 Classic Albums" (EAN 5036408126924).

Nieuw, en voor een prikkie (slechts € 7,99) via de online shop van the Freerecord Shop.

Op de vier CD's staan niet minder dan acht oorspronkelijk op vinyl uitgebrachte albums: "Mark Twain" (1954), "Belafonte Sings the Blues" (1958), "Calypso" (1955), "To Wish You a Merry Christmas" (1958), "Belafonte Sings of the Caribbean" (1957), "Belafonte" (1955), "An Evening with Belafonte" (1956), "Love is a Gentle Thing" (1958).

"Digitally Remastered and Enhanced for Superior Quality."

Men koos hierbij gelukkig voor de oorspronkelijke uitgaven: dus geen latere herziene heruitgaven met andere of extra tracks... en ook geen nep-stereo ("enhanced for stereo").

Veel van het materiaal bezat ik al op grammofoonplaten, maar vaak waren dat heruitgaven uit de periode waarin mono werd vermoord: in vreselijke nepstereo, die zelfs mono afgespeeld heel zwemmerig galmden.

De originele LP's zijn collector's items, en gaan - mits in goede staat - voor zeer hoge bedragen van de hand.

Maar omdat het mij alleen maar om de muziek ging, en omdat een aantal van de oude albums songs bevatten die later nooit meer in compilaties (LP en CD) werden opgenomen, was ik erg enthousiast over dit aanbod.

En dat ben ik nog steeds, hoor. Eigenlijk.

Maarre...

Nadat de box was aangekomen, heb ik alle vier de CD's "even" afgespeeld via de Technics CD-speler in de set die in de serre staat.

Alles klonk behoorlijk goed - althans: duidelijk beter dan mijn vinyl.

Mooi mono, als de oorspronkelijke opname zo was - waar de ruimte dan zelf wel geloofwaardig stereo van maakte.

Maar opeens ging er iets mis.

Op CD3, aan het eind van track 15 ("Mathilda": de oorspronkelijke versie uit 1955, dus niet die grappenmakerij in Carnegie Hall, 1959) traden er ernstige fouten op: gehik, gebibber, stukken overslaan.

Die CD meteen ook in de andere CD-spelers uitgeprobeerd: de andere Technics en de Philips in het kantoor, de Marantz in de woonkamer, de allesspelertjes (DVD/CD/MP3 enz.) die hier en daar staan, ja zelfs de speler in de iMac: overal hetzelfde euvel. Dit lag dus duidelijk aan de CD zelf.

En toen de laatste twee tracks (21 en 22) van CD4: "Delia's Gone" en "Walkin' on the Green Grass".

De beide Technics spelers lieten hier allerlei uiterst luide en storende bijgeluiden horen... die bij alle andere spelers geheel achterwege bleven!

Hier ligt het probleem kennelijk bij de Technics spelers - hoewel misschien wel gezegd mag worden dat de CD nogal "kritisch" is.

Die Technics spelers tastten immers heel veel andere CD's wèl zonder problemen af.

Toch moest ik wel vaststellen dat die andere spelers - met name de dure Marantz (CD80), maar toch ook de veel goedkopere Philips (CD711) - aanmerkelijk beter "klonken", veel minder "grauwsluier hadden", dan de beide Technics spelers.

Om een voor alle spelers bruikbare versie te krijgen, heb ik via de iMac kopietjes gebrand.

Met behulp van het programma "Toast" heb ik CD3 track 15 ("Mathilda") op de kopieschijf vervangen door track 18 van de 2CD-box (compilatie) "The Essential - Harry Belafonte" (EAN 0828766924220).

The_Essential_Harry_Belafonte_Legacy.jpg

Dat bleek heel gemakkelijk te gaan: zelfs voor een absolute digibeet als Spido.

En doordat de iMac geen problemen had met het lezen en branden van de laatste twee tracks van CD4, werd de kopie ervan ook goed bruikbaar voor de beide Technics spelers.

Maar toch...

Vanwege de absolute fout in CD3 en de Technics-gerelateerde problemen met CD4, heb ik de box teruggestuurd naar Freerecord Shop.

Er werd me heel snel (hulde!) een nieuwe box gestuurd... die helaas precies dezelfde problemen opleverde.

De fout in "Mathilda" neem ik nu maar voor lief.

Geen enkele vrouw is immers volmaakt?

De beide leesblinde (of bijziende? verziende? gebrekkig gefocusseerde?) Technics-spelers zijn inmiddels naar een service werkplaats gebracht.

Dit móet beter kunnen!

Per slot van rekening werken ze met dezelfde laser-unit als de probleemloze Philips.

Met de bijgewerkte kopie-CD3, waarop een - voor het gehoor nu foutloze - Mathilda (hoewel het toch een uiterst onbetrouwbare minnares blijft!), valt goed te leven.

Maar wat een gedoe, hè?

En wat een gehannes...

Spido ,wat een dom geklets over de klank van geluid van Technics CD speler,je hebt maar een speaker en die die speaker van jou kan dat beoordelen ,nou valt mij niks meer in ;)

Misschien heeft de Technics wel een minder goede foutcorrectie, en heeft het niets met de aftastkwaliteit te maken.

En nog even, en zelfs onze digibete Spido gaat streamen.

Mooie tip trouwens, die doos Belafontes.

Marc

Misschien had die speler een beetje last van condens. :)

Beste Hans,

Nee, maar Spido kreeg zèlf wel een beetje last van condens, door al dat gedoe.

Beste Wol,

Leuke reactie! Wel bedankt weer!

De absolute kwaliteit van luidsprekers speelt nauwelijks een rol bij de mogelijkheid om, met behulp van diezelfde luidsprekers, klankverschillen te beoordelen die door andere onderdelen in de keten worden veroorzaakt.

Bijna alle forummers hier hebben niet erg goede luidsprekers*, en toch blijken ze heel goed in staat te zijn om daarmee andere apparatuur gehoormatig te beoordelen.

(Dat anderen het vaak met die oordelen niet eens zijn, maakt hierbij niets uit.)

* Zo beoordeel jij van alles met luidsprekers waar geen draad laag uitkomt, hè?

Spido ,wat een dom geklets over de klank van geluid van Technics CD speler,je hebt maar een speaker en die die speaker van jou kan dat beoordelen ,nou valt mij niks meer in ;)

,nou valt mij niks meer in

Dan hoop ik van ganzer harte dat je een tijdje je kop houdt op dit forum!

Ben dat negatieve gezeik/geziek zat van jou Wol.

Hansko,waarom zijn er zoveel verschillende speakers,cd speler,s en ,versterkers toch niet omdat het allemaal het zelfde klinkt :):D dat heeft totaal niks met negatieve gezeik te maken te maken :)

Bijna alle forummers hier hebben niet erg goede luidsprekers*, en toch blijken ze heel goed in staat te zijn om daarmee andere apparatuur gehoormatig te beoordelen.

(Dat anderen het vaak met die oordelen niet eens zijn, speelt geen rol.)

* Zo beoordeel jij van alles met luidsprekers waar geen draad laag uitkomt, hè?

Dus, jij bent bij bijna alle forummers thuis geweest om zo'n uitspraak te kunnen doen, Spido?

Of bedoelde je dat Klaas Feenstra jou dat heeft ingefluisterd en neem jij, Spido, de luidsprekers van Klaas in deze als referentie, om te beoordelen of een andere luidspreker wel of niet goed is?

Een behoorlijk aanmatigende uitspraak trouwens. Waarbij ik moet zeggen dat Klaas nimmer bij mij thuis is geweest om zich een oordeel te kunnen vormen over mijn luidsprekers.

Guest tubejack

Duidelijk :) Maar er staat bijna!, let op de nuances.

Met welke luidsprekers speel je dan C. J.?

Beetje moeilijk zo:

• Setbeschrijving
    Is alleen voor mij interessant.

Ja, bijna, dus allemaal, uitgezonderd Tubejack en Goodtube. Mijn interpretatie (leer mij Spido kennen).

Maar waarom zou je je druk maken om zo'n uitspraak, mits van Spido?

M :ph34r: rc

Mumsoft vraagt zich af of Spido nog een verschil hoort tussen de oorspronkelijke cd en de kopie. Hij verwacht het niet maar laat zich graag verrassen.

Marc

Beste mumsoft,

Bij de kopietjes die ik zelf (m.b.v. iMac met Toast) heb gemaakt, hoor ik geen enkel verschil.

Daar heb ik wel eens uit geconcludeerd dat er überhaupt geen verschillen hoorbaar zijn tussen originele CD's en kopie-CD's.

Maar die gevolgtrekking moet ik wellicht herzien.

Van de week nog kreeg ik van een audiovriend een kopie-CD van massale koorzang (The Turtle Creek Chorale: zo'n 225 man!), met duidelijk hoorbare overmodulatie in de luidste passages.

Vriend zei dat die vervorming niet in de originele CD zit, en dat hij zelf het verschijnsel al eerder had opgemerkt bij kopie-CD's die hij had gemaakt.

Het zou dus best wel eens aan vriends PC kunnen liggen, of zo. Nietwaar?

Dag Spido,

Ik geloof niet (zo erg) in overmodulatie bij een kopie. Als je digitale foto's kopieert, worden die toch niet ineens overbelicht op de kopie?

Probeer dus eens van die Turtle Creek Chorale een nieuwe kopie te maken op je eigen merk brandbare cd. En dan nog maar eens luisteren. Misschien klinkt het dan wel een stuk beter.

Duidelijk :) Maar er staat bijna!, let op de nuances.

Met welke luidsprekers speel je dan C. J.?

Beetje moeilijk zo:

• Setbeschrijving
    Is alleen voor mij interessant. (Voor deze keer dan voor jou:)

Dat bijna, wil dus zeggen dat er weinigen zijn waar hij dan niet geweest zou zijn.

Maar om jouw vraag te beantwoorden: ik speel nog altijd met Epos ES 12, die ik behoorlijk heb aangepakt qua bedrading en aansluiting. Ik heb de bedrading naar de woofers vervangen voor de hear toch wel veel besproken ''Anti Cable'' en die naar de tweeters voor zilver. De connectoren waren stekerbussen, die ik heb vervangen door goede schroefconnectoren. Het resultaat is werkelijk verbluffend te noemen. Het laag is veel beter en het hoog sprankelender, terwijl het als geheel naar mijn beleving prachtig in balans is. Een en ander is al weer een hele tijd terug gebeurt, maar nog altijd komt er een glimlach op mijn lippen en vaak ook kippenvel, wanneer ik er voor ga zitten en een CD op zet.

Laatst kwam er een kennis luisteren. Toen heb ik hem het live nummer ''Hotel California'' van de Eagles laten horen. Hij viel bijna van de bank van pure verbazing en bewondering voor de prestaties van deze monitoren. Zijn woorden: je hoort werkelijk ieder detail, de stage en plaatsing van de instrumenten, geweldig. En dan die stem van de zanger, zo natuurlijk en die bas, werkelijk ongelooflijk.

De CD speler is nog altijd die fijne Arcam, die destijds subliem is gerestyled door Bas de Vries en door mijzelf van binnen en, onzichtbaar van buiten aan de onderkant, van de benodigde loodbitumen is voorzien. Het resultaat daarvan is ongelooflijk.

De zaak wordt aangestuurd door de onvolprezen Sphinxs Myth 5, een sublieme versterker die ooit in samenwerking met een fabrikant van schandalig dure blauwe kabels is ontwikkeld. En ja, dan hebben we nog de bekabeling, waarover ook in menig topic tot in het oneindige is gediscussieerd. Ls kabels zijn de ''Analysis Plus Oval 9'' en de interlinks zijn van SEEC. Ik heb veel ls kabels en interlinks uitgeprobeerd, maar in combinatie met wat ik heb, nooit betere kunnen vinden.

Bij veel mensen kunnen luisteren naar hun set, maar als ik bij terugkomst thuis dan weer naar mijn eigen luisterde, kwam er altijd weer een blije glimlach op mijn gezicht. Maar, er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die dat zo ervaren als ze weer thuis komen.

Gr, C J

Beste C J,

Misschien kun je dat maar 't beste aan je vrouw vragen...

of aan je dochter...

of toch maar niét! :D

Tja... wat zal ik zeggen, Spido. Nou... mijn vrouw en dochters zijn nu al jaren verledentijd. Voor Klaas is te hopen dat hij zoiets nooit hoeft mee te maken!

Verder vind ik het vreemd dat je op de rest van mijn posting niet ingaat. Neem jij werkelijk de ''perfectperformer'' als referentie, omdat je die als maatgevend beschouwt?

Guest tubejack

Die glimlach op het gezicht komt me bekent voor C. J. :)

Tja Spido is inderdaad een béétje tam, er zijn vast méér goede luidsprekers, onlangs kwam

hij met een hele reeks Vintage speakers in het audiofiele draadje.

Misschien iets voor een apart topic?

Die glimlach op het gezicht komt me bekent voor C. J. :)

Tja Spido is inderdaad een béétje tam, er zijn vast méér goede luidsprekers, onlangs kwam

hij met een hele reeks Vintage speakers in het audiofile draadje.

Misschien iets voor een apart topic?

Ja, zo'n glimlach geeft je dan weer een gevoel van tevredenheid.

Maar een nieuw topic over die Vintage speakers? Ik zou zeggen: maak een begin.

BTW, jij kunt wel emoticons plaatsen maar bij mij is dat nu nadat de site weer eens is aangepast onmogelijk, net zoals het plaatsen van mijn avatar.

En de moderatoren... die kijken er naar, maar doen niets!

Guest tubejack

BTW, jij kunt wel emoticons plaatsen

Jahoor dat is geen probleem met Firefox 3.6,23 die standaard in Ubuntu 10.04LTS zit :)

Zelfs de zwarte balken aan de zijkant zijn weg, als je beginpagina op http://www.hear.nl/forums zet.

Een topic over Vintage luidsprekers? Daar heb ik geen verstand van :unsure:

Puur off-topic: hier thuis onder Linux met geen enkele browser last van dit probleem. Op het werk met FF op XP (met een hoop extensies en add-ons) wél, en met IE7 weer niet.

Jack, FF 3.6 is toch al zo oud als de nacht? Ik gebruik 7.0.1 momenteel.

Ik vind het best zwak dat zo'n gekocht softwareproduct niet standaard lekker werkt (of dat er minstens wat ondersteuning is).