Jump to content

Stroomcircuit Aangelegd

carl
 Share

Recommended Posts

Niet zo lang geleden verhuisd. De nieuwe ruimte klinkt beter dan de vorige. Ik had echter twee problemen namelijk de spaghetti van stroomdraden en een paar voedingen die in zicht waren. Daarnaast last van schakelklikken door een dimmer in de keuken en door rolluiken. Nu had ik bij de verbouwing voor de zekerheid nogal wat lege dozen aangelegd en achter de bank zat er ook een. Naast de bank staat het audiorack dus het lag voor de hand de spaghetti onder de bank weg te werken. De schakelkikken wilde ik wegwerken door een apart stroomcircuit. Dus nogal wat gelezen op internet en de eerste gedachte was de Kemp oplossing: HMS stopcontact, kabel van 40 euro de meter en aparte audiofiele module in de groep. Dat zou zeker duizend euro kosten inclusief aanleg. Ik heb om raad gevraagd aan Sodeju en die stelde voor om normale stroomdraad te gebruiken en op marktplaats een groep te kopen met porceleinen stop want dat was volgens hem de beste verbinding. Dat heb ik dus gedaan en voor 9 euro een stoppenkast gekocht.Uiteindelijk heb ik de groep niet gebruikt omdat bleek dat er een stop in de stoppenkast niet gebruikt wordt.Mijn stoppenkast is overigens nog een ouderwetse.

Vrijdag de zaak als volgt aangelegd:

- de stekker van mijn HMS stekkerblok afgeknipt en de draad vervolgens naar kelder geleidt.

- in de kelder pijpen aangelegd naar de stoppenkast met stroomdraad van goede kwaliteit

- draad van stekkerblok en elektriciteitskabel met blokje verbonden

- elektriciteitskabel aangesloten op een porceleinen stop waar verder niets op staat

Het resultaat:

- totaal geen last meer van schakelklikken en storingen

- hoewel ik het eigenlijk niet geloof toch ook een stillere achtergrond. Mijn vrouw is totaal niet geinteresseerd in mijn hobby maar merkte op dat het zuiverder klonk. Als ik luister toch meer meer gelaagdheid lijkt het.

Als ik dan naar de kosten kijk van een en ander is dat niet meer dan 50/60 euro geweest. Ik kan het adviseren.Ik heb nog een stoppenkast te koop voor 9 euro.

PS onder de bank zit nu ook de voeding van draaitafel. Voor de zekerheid nog maar vilt onder gelegd.

@ Carl,

Leuk dat het je gelukt is. Toch roept het een vraag bij mij op. Wat voor blokje heb je gebruikt om de lange kabel met je stekkerblok te verbinden?Is dat een lasdop? En ligt nu je stekkerblok gewoon los of heb je die vastgezet op bijv een plint? ik neem aan dat de lange kabel in een pijp zit tot aan het blokje.

Realiseer je als je ooit brand krijgt dat het e.e.a. goed moet zitten, want als blijkt na een brand en de verzekering ziet dat het niet comform de regels is, krijg je niets of tot weinig uitgekeerd.

Audiofreak heeft zeker wel een punt.

Het aan elkaar koppelen van de bekabeling kan het beste gebeuren met een daarvoor bestemd apparaat dat ook nog eens zorg draagt voor een goed contact.

Dit is gewoon het stopcontact en ook daar zijn audiofile exemplaren voor te krijgen.

Gebruik van een kroon steen in een dergelijke situatie is toch wel uit den boze.

Nu weet ik niet of het nog mogelijk is om de nieuwe bedrading door te trekken tot achter de bank en daar een goed stopcontact te plaatsen (liefst een dubbel exemplaar kan de eindversterker direct in de muur worden geplugd)

Dan weet je zeker mocht er ooit brand komen dat dit niet aan deze bedrading gelegen heeft.

Wel leuk ook te lezen dat ook dit weer verbetering geeft.

Groetjes George

De verbinding tussen de draden zit in een daartoe bestemde doos in de kelder met extra zware kroonsteen.Ik heb veel aandacht gegeven aan de elektriciteit in dit oude huis. Er zijn bijvoorbeeld nogal wat geaarde stopcontacten bijgekomen. Als er aarde werd bijgelegd is alle draad vernieuwd. Alles zit ook op aardlek.

Ik weet ook niet of kroonstenen (al is het nog zo'n stevige) in dit geval wel voldoen. Van de andere kant. In de meeste gevallen zit de draad van een audiofiele stekkerdoos ook gewoon onder een schroefje geklemd.

Ik ben inderdaad ook meer van de schroeflasdoppen met massieve draad en stopcontacten. Maar draad hoort eigenlijk in een busje te zitten (liefst met een krimptang) voordat je deze onder een schroefje zet. Maar die busjes heb ik nog nooit bij de bouwmarkt gezien.

Maar wat je ook maakt, draai de schroefjes maar stevig vast en controleer of je het draad er niet onderuit kunt trekken.

:)

@ Carl,

Wat ik bedoel zijn deze lasdoppen hieronder op de afbeelding. Deze zitten klemvast en geborgd. Deze lasdoppen heb ik ook mijn stroomdraden mee verlengt naar de HMS wandcontactdozen. Van daaruit heb ik een stekkerblok met snoer ingestoken. Ik had er ook voor kunnen kiezen om er gelijk een stekkerblok aan te maken, maar heb dat bewust niet zo gedaan vanwege de brandveiligheid. Overigens een HMS wandcontactdoos (wcd) maakt veel uit t.o.v. een gewone wcd. De HMS wcd klemmen heel goed af. Een zwaar powercord met stekker blijft er heel goed recht inzitten en zakt niet door, zoals bij de gewone huis/tuin/keuken wcd .

32183.jpg

Dat van die schroeflasdoppen is intussen een toch wel achterhaald verhaal. Als je echte Wago lasdoppen hebt (serie 273, of nog compacter, serie 2273) dan zit het echt wel goed. Die dingen kunnen meer stroom doorgeven dan een schroeflasdop en de klemverbinding is beter dan een drukverbinding zoals bij een schroeflasdop. Ook de echte Wago's zijn niet duur, maar zijn zeker te prefereren boven de namaakprullen van de bouwmarkt.

Hai Roger,

Je hebt wel een rol gespeeld in de aanleg nogmaals bedankt! . Die klemmen die Onno gebruikt kan je misschien wel een halve auto aan ophangen. Als audiofiel wil ik wel overdimensioneren maar dit is zelfs voor mijn doen veel. Heerlijk die Bartok muziek, vlug de plaat omdraaien..

Dat van die schroeflasdoppen is intussen een toch wel achterhaald verhaal.

Je hebt helemaal gelijk, maar toch is er nogal wat discussie onder de vaklieden hierover. Wanneer ik lees dat sommige bedrijven steekdoppen in hun installaties verbieden, zal een schroefdop dus zeker niet slechter zijn. Maar voor beide geldt... mits goed aangebracht, kunnen ze meer stroom doorlaten dan het draad wat er in steekt.

Ik heb in een ver verleden ook enkele weken geholpen bij het aanleggen van installaties en daarmee geleerd hoe het moet. Dus eerst het draad goed stevig in elkaar draaien met een combinatietang, dan de losse einden afknippen en dan de dop er met een tang opdraaien. Maar ja... toen waren er nog geen steekdoppen. Ik heb al wel een paar keer gehad, dat een steekdop (goedgekeurde van de bouwmarkt) los zat na het monteren (lamp brandde niet). Helemaal vertrouw ik ze dus niet. Vandaar mijn voorkeur voor schroefdoppen.

De klem van Onno heeft overigens het voordeel dat daar zowel massief als stranded draad in kan.

De klem van Onno heeft overigens het voordeel dat daar zowel massief als stranded draad in kan.

Daar moet altijd een adereindhulsje overheen.

Verder ben ik het eens met Roger over die klemmenstroken. Wago heerscht.

http://www.google.nl...t:429,r:10,s:56

Wees eerlijk Onno de idee is gejat

Oh, dat bedoel je. Maakt mij niet uit. Het werkt en erg goed zelfs. Ik ben geen bootdeskundige of boothobbyist.

@ Hans,

Dat is ongetwijfeld een voordeel, dat er stranded draad in kan.

Maar het grootste voordeel is dat ze erg stevig zijn en bovendien echt klemmen en geborgd zijn d.m.v. het hendeltje (waar je de draad ook mee tegelijkertijd mee vastzet).

En dat als je de draad er niet ver genoeg instopt, krijg je het hendeltje niet om. (veligheid noem ik dat).

Leuk verhaal om te lezen. Ik heb zelf inmiddels de ervaring dat stroom er ook toe doet. Ik pas inmiddels filtering toe (PSaudio) en ben daarna goed aan de slag geweest met netkabels. Filtering voegt met name vriendelijkheid en rust toe in de weergave toe. Netkabels zijn (net als interlinks) gewoon een tweakmiddel om een set helemaal tot wasdom te brengen en het geluid net iets te sturen naar wat ik wilde. Zonder die filtering kan ik niet van muziek genieten. Stroom was dus 1 van de essentiele onderdelen die ik ook heb moeten aanpakken. Gewoon uitproberen en je oren blijven gebruiken en een goede ondersteuning van je audiozaak doen wonderen ...

Leuk verhaal om te lezen. Ik heb zelf inmiddels de ervaring dat stroom er ook toe doet. Ik pas inmiddels filtering toe (PSaudio) en ben daarna goed aan de slag geweest met netkabels. Filtering voegt met name vriendelijkheid en rust toe in de weergave toe. Netkabels zijn (net als interlinks) gewoon een tweakmiddel om een set helemaal tot wasdom te brengen en het geluid net iets te sturen naar wat ik wilde. Zonder die filtering kan ik niet van muziek genieten. Stroom was dus 1 van de essentiele onderdelen die ik ook heb moeten aanpakken. Gewoon uitproberen en je oren blijven gebruiken en een goede ondersteuning van je audiozaak doen wonderen ...

Klopt helemaal, maar vriendelijk en rust wordt ook wel eens saai genoemd. Mijn ervaring is, dat je ook moet opletten dat je de dynamiek niet verliest.

Ik weet ook niet of kroonstenen (al is het nog zo'n stevige) in dit geval wel voldoen. Van de andere kant. In de meeste gevallen zit de draad van een audiofiele stekkerdoos ook gewoon onder een schroefje geklemd.
Soepel litze draad kan met een adereindhuls prima met een schroefje worden vastgezet. Met massief draad heb je dat koper gaat kruipen onder de druk van de schroef, op den duur kan de verbinding losser gaan zitten (met een slecht contact en oververhitting tot gevolg).

Met een veerconstructie zoals bij een klem of lasdop blijft er een mechanische spanning op de verbinding staan.

Klopt helemaal, maar vriendelijk en rust wordt ook wel eens saai genoemd. Mijn ervaring is, dat je ook moet opletten dat je de dynamiek niet verliest.

Er zullen best spullen op de markt zijn die de dynamiek beperken, maar die van PS Audio behoren mijns inziens daar niet toe. Dynamiek neemt juist toe doordat er een bepaalde hardheid uit de muziek verdwijnt die er beslist niet inhoort en ook onprettig is om langdurig naar te luisteren. Als je het verschil hoort kan ik het alleen maar samenvatten als het woord: rust. Heeft helemaal niets met saai te maken, maar heeft tot gevolg dat je de muziek goed in je op kunt nemen en deze toegankelijk wordt. Mochten er lieden zijn die het saai zou vinden heb ik daar ook geen moeite mee. Omdat ik een doel nastreef in geluid, noem het even "mijn geluid", is het voor mij meer een keuze tussen filteren/regenereren van stroom of mijn set de deur uit doen. Het muziekplezier moet wel voorop staan. Wellicht dat dit wat meer helder maakt wat ik bedoel.

Die hardheid neemt ook af door bijvoorbeeld met afgeschermde signaal-, LS-, en stroomkabels te gaan werken.

Echter het blijkt vaak dat die hardheid in het ontwerp van de componenten zit en dat alles wat je er aan doet om het weg te halen de boel op dat vlak verbeterd, maar op ander vlak verslechterd.

Die hardheid neemt ook af door bijvoorbeeld met afgeschermde signaal-, LS-, en stroomkabels te gaan werken.

Echter het blijkt vaak dat die hardheid in het ontwerp van de componenten zit en dat alles wat je er aan doet om het weg te halen de boel op dat vlak verbeterd, maar op ander vlak verslechterd.

Goed omschreven...

Ik heb verder niets gedaan aan filtering in het stroomcircuit of daarbuiten. Mijn idee was zo min mogelijk extra's toevoegen dus ook geen storende invloeden als TV's of trafo's. Overigens viel mij na verhuizing op dat ik hier geen/minder brom door trafo's heb dan in mijn vorige huis.Waar dat nu weer aan ligt?