WanFie Posted 2 december 2011 Author Report Share Posted 2 december 2011 Is het niet zo dat wat extra vervorming de klaboeink en slabam meer laten doordringen. Het is algemeen bekent dat een minder vervormt geluid altijd minder luid klinkt dan een meer vervormt. Maar misschien moet je een keer naar de Wilsons komen luisteren. Wanneer ik daar aan de 0 dB kom, gaat het dak er af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Is het niet zo dat wat extra vervorming de klaboeink en slabam meer laten doordringen. Het is algemeen bekent dat een minder vervormt geluid altijd minder luid klinkt dan een meer vervormt. Dat klopt, maar is denk ik niet wat Spido bedoelt. Overigens vermoed ik dat de vervormingscijfers van een UcD of Ncore onder dynamische condities lager liggen dan van welke commeriëel verkrijgbare versterker dan ook. Dat was namelijk het ontwerpcriterium. Maar misschien moet je een keer naar de Wilsons komen luisteren. Wanneer ik daar aan de 0 dB kom, gaat het dak er af. Ik heb 2 of 3 incarnaties van de Puppy/Watt gehoord in de afgelopen 20 jaar, ik ken ze wel aardig. Niet mijn soort speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Flauwekul. 1. Een set die met dropveters niet klinkt deugt niet. 2. Een UcD geeft meer dan voldoende power en beschikt dus over voldoende dynamisch bereik voor alle speakers behalve de Scintilla en de Kappa9 extended. Een versterker die hoorbaar gebrek aan "slabàm!!" en "kadóenk!!"* heeft op zulke lichte belastingen als een PP deugt dus niet. 'Nuff said. Beste KT88, Ad "Flauwekul": als je echt wist waar het over ging, had je dat vast niet zo geschreven. Ad 1. Er was geen sprake van dropveters (lage ohmse weerstand) maar gevlochten kabels met massieve draadjes (hogere ohmse weerstand). Ad 2. Er was geen sprake van een UcD versterker, maar van een set Array versterkers van gewicht. Ad "Nuff said": Dat maken wíj wel uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Komt het niet? Omdat de B-10 voorversterker eigenlijk meer een buffer/impedantie omzetter is met slechts een versterker van 1x. Ik kom zelf niets te kort, met mijn A-2 en S-1 , het kan erg hard en realistisch spelen. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Ad "Nuff said": Dat maken wíj wel uit! Ik durf zelfs te stellen: een versterker die klankmatig afwijkt van een UcD of Ncore, deugt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Jij bent ook snel tevreden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Ja hoor, ik wel. ik weet dat mijn Malle Pietje spullen in geen enkel opzicht mee kunnen komen met jouw high end Rijtjesversterker, maar dat wens ik ook helemaal niet. Ik ben al een hele tijd gewoon van muziek aan het genieten zonder apekool met draadjes, nieuwe apparaten, basstraps of weetikwat. Slechts mijn knijpdoos is de afgelopen week weer tot leven gekomen en dan nog dankzij een ander modem. dus ik kan ook weer striemen. Al eens een goede UcD gehoord? Klinkt nergens naar hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Striemen? Geef ze van jetje! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Ja hoor, ik wel. ik weet dat mijn Malle Pietje spullen in geen enkel opzicht mee kunnen komen met jouw high end Rijtjesversterker, maar dat wens ik ook helemaal niet. Ik ben al een hele tijd gewoon van muziek aan het genieten zonder apekool met draadjes, nieuwe apparaten, basstraps of weetikwat. Slechts mijn knijpdoos is de afgelopen week weer tot leven gekomen en dan nog dankzij een ander modem. dus ik kan ook weer striemen. Al eens een goede UcD gehoord? Klinkt nergens naar hè? Zeg KT88, ken je dat sprookje van dat lelijke eendje dat een mooie zwaan werd. Zonder vervormingsarme referentie, zou dat toch moeilijk te beoordelen zijn. En ja het is fijn om daar mee te kunnen spelen, mijn "malle Pietje" spullen klinken niet eens zoveel anders.... maar er is verschil, niet alleen dat prijskaartje. ssssst verpest de handel nou niet De meeste UcD's vind ik wat ruw, dat is wellicht een persoonlijk iets, Dat het verbijsterend mooi kan klinken.... tja Sonore Audio Maar jij hebt toch nog steeds die "vellen" ? die heb ik toch gehoord met je UcD versterker of heb je nu echt "malle Pietje" spullen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Ja, ik heb al weer een hele tijd dezelfde setup. XA50ES, ARC SP9 II, UcD400, Maggie 3.3R. En een knijpdoos. Met dropveters en 2.5 qmm QED speakerdraadjes. Netsnoeren uit de knakenbak. Draaitafel staat wel te koop nu, terug naar de ouwe Thorens. Het maakt muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 december 2011 Report Share Posted 3 december 2011 Hoe goed UcD nou eigenlijk ècht is, van hoog tot laag, kreeg ik bij demo's tot dusverre nooit te horen. Zowel Guido Tent als Bruno Putzeys gebruiken altijd kleine speakertjes, die weliswaar een mooi láág register bezitten - àl hun registers zijn heel fraai, eigenlijk! - ... maar het allerlaagste octaaf ontbreekt stomweg. En de dynamiek - die toch vooral ònder uit de zak moet komen! - is nogal beperkt. Een indrukwekkend - laat staan òntzagwekkend! - laag heb ik er dus nog nooit bij ervaren, helaas. Ik ben benieuwd wat UcD versterkers presteren met grote elektrodynamische luidsprekers, in een grote luisterruimte. En dan zonder DSP, natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 december 2011 Report Share Posted 3 december 2011 Ik ben benieuwd wat UcD versterkers presteren met grote elektrodynamische luidsprekers, in een grote luisterruimte. En dan zonder DSP, natuurlijk. Wat jammer dat ik een fictief, slechts in de cyberwereld bestaand personage dat gebruik maakt van andermans ervaringen, niet de kwaliteiten van UcD kan laten horen. Maar als Klaas het goed vindt, zou ik graag eens met dat ding onder de arm bij hem langsgaan als ik weer wat beter ben. Moet Klaas WEL zorgen voor grote electrodynamische luidsprekers natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2011 Author Report Share Posted 4 december 2011 Hansko merkte afgelopen vrijdag nog op, dat we de drumsolo helemaal niet op de versterker van Klaas gehoord hebben. Hij vroeg zich dus af waar de referentie vandaan komt. @KT88 Met minder geluidskwaliteit kun je nog steeds van muziek genieten. Maar ik heb bij Klaas wel gehoord dat er toch een groot verschil tussen de ene en andere versterker is. En dat zullen alle deelnemers beamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2011 Report Share Posted 4 december 2011 Zonder twijfel, maar ik kijk er even puur technisch naar. De meest vervormingsvrije versterker die er NU bestaat is de UcD/Ncore. Dus alles wat daarvan afwijkt is TECHNISCH van mindere kwaliteit. Dat zegt verder niets over de gehoormatige prestaties of -voorkeur. Overigens heb ik vaker mensen beetgehad die dachten dat er een nieuwe klasse AB stond te draaien terwijl er nog steeds mijn ouwe UcD op stond. Fraaie staaltjes van luisteren met je ogen heb ik meegemaakt .... sorry. Verder heb ik die myfi zoektocht ook jaren gevoerd met als eindresultaat van die zoektocht dat ik nu een probleemloze, energiezuinige, vervormingsvrije versterker heb met een ARC preamp voor een klein stukje "voicing". En nu gaat het alleen nog om de muziek. Over apparaten lul ik wel verder hoor, maar dan die van anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2011 Author Report Share Posted 4 december 2011 Dat UCD versterkers prima kunnen klinken heb ik al verschillende keren mogen beluisteren. Helaas soms ook zeer beroerd. Het zal wel niet anders zijn dan met de andere principes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 Hansko merkte afgelopen vrijdag nog op, dat we de drumsolo helemaal niet op de versterker van Klaas gehoord hebben. Hij vroeg zich dus af waar de referentie vandaan komt. (...) Beste Hans, De referentie ligt ongetwijfeld bij andere goede opnamen van drums, die bij voldoende uitsturing wèl de indruk geven dat er een echte drummer geestdriftig in de luisterruimte aan het werk is. Je kunt hierbij denken aan opnamen van Sheffield Lab (The Drum Record) en aan een opname van Fritz de With version I (hoewel veel te breed opgenomen... al valt dat bij sterk indraaien van de speakers ook wel weer méé... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 Wat jammer dat ik een fictief, slechts in de cyberwereld bestaand personage dat gebruik maakt van andermans ervaringen, niet de kwaliteiten van UcD kan laten horen. Maar als Klaas het goed vindt, zou ik graag eens met dat ding onder de arm bij hem langsgaan als ik weer wat beter ben. Moet Klaas WEL zorgen voor grote electrodynamische luidsprekers natuurlijk. Beste KT88, Zou zoiets wel goed zijn voor je hart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 (...) Dus alles wat daarvan afwijkt is TECHNISCH van mindere kwaliteit. Dat zegt verder niets over de gehoormatige prestaties of -voorkeur.(...) Beste KT88, Je weet wel beter, KT88! Maar je hebt nu eenmaal een (tè?) goed hart voor audiofielen*... * (Per definitie neurotici, nietwaar? Met een pervers perfectionisme waarvan de objectieve onmatigheid (= d.i. de mate van overdrijving) natuurkundig eenvoudig meetbaar zou zijn... Ware het niet, dat er geen subjectief ijkpunt is, noch kan bestaan:... De referenties verglijden immers... De realiteits-ervaringsmomenten kunnen nooit intensief genoeg zijn...Vooral De Werkelijkheid ("Live") zal voor audiofielen nooit ècht genoeg zijn.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 december 2011 Report Share Posted 5 december 2011 Beste KT88, Zou zoiets wel goed zijn voor je hart? Ik kan wel wàt hebben hoor Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Beste KT88, Het lijkt Klaas heel leuk! Wellicht is het een goed idee om, naast Klaas z'n bejaarde Denon combi, ook de àller-allernieuwste set van Hans van Liempd bij de vergelijking te betrekken - liefst zowel met zijn zelfgevlochten interlinks als met conventionele (dus o.i. "goede") - als Hans daar voor voelt, tenminste? Want dat zou wel weer zwaar bijna-internationaal transport vereisen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Kijk, nu ben ik in het voordeel. Mijn kastje weegt slechts 6 kilo ..... Maar het zal iets worden voor 't nieuwe jaar. open wel een topic tegen die tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 De meest vervormingsvrije versterker die er NU bestaat is de UcD/Ncore. Zijn die eigenlijk al op de markt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 De dag dat KT88 in Appelscha versterkers komt laten horen ben ik er graag bij. Ben toe aan muziek uit UcD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 december 2011 Author Report Share Posted 7 december 2011 Beste KT88, Het lijkt Klaas heel leuk! Wellicht is het een goed idee om, naast Klaas z'n bejaarde Denon combi, ook de àller-allernieuwste set van Hans van Liempd bij de vergelijking te betrekken - liefst zowel met zijn zelfgevlochten interlinks als met conventionele (dus o.i. "goede") - als Hans daar voor voelt, tenminste? Want dat zou wel weer zwaar bijna-internationaal transport vereisen... Volgend jaar moet dat wel lukken. Overigens moeten we er dan wel een lange dag van maken. UCD, Denon, Array, kabels en nog de nodige muziek draaien... Misschien is intern transport van de SS30 wel aan te raden. Het lijkt me dat deze aanzienlijk beter uit de hoek komen wanneer ze wat vrijer staan opgesteld... Overigens vond Chris dat geschakel van de UCD versterkers maar niks. "Dat wil je toch niet met een analoge bron", merkte hij nog op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 december 2011 Report Share Posted 8 december 2011 (...) Misschien is intern transport van de SS30 wel aan te raden. Het lijkt me dat deze aanzienlijk beter uit de hoek komen wanneer ze wat vrijer staan opgesteld... (...) Beste Hans, Je hebt thuis het speakerschuiven opgegeven en denkt nu een ander er mee te kunnen opzadelen? De SS30's staan nog steeds op dezelfde plaatsen, maar zijn - om het gelijk of ongelijk van Ted Jordan eens echt te kunnen bewijzen - nu zo sterk ingedraaid dat de luisterassen elkaar ruim voor de luister-fauteuils kruisen. En wat blijkt? Ted was sooo right! Veel duidelijker plaatsing van stemmen en instrumenten in het midden, en een in het geheel betere soundstage doordat er meer tijdsverschil is tussen het primaire geluid (ook het stereofonisch samengestelde) en het secundaire (akoestische nagalm). Overigens is er iets mis met Chris z'n gehoor wanneer hij UcD versterkers hoort schakelen. Het enige nadeel, in technische zin, is het beperkte hogetonenbereik, dat samenhangt met de filtering van de schakelfrequentie. Maar die beperking zou wel een voordeel kunnen zijn... vooral voor mensen die bang zijn voor RF-instraling en zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts