thingman Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Gezien de bouwmaterialen die zijn toegepast in deze zolderkamer, valt geen nagalm bij de laagste frequenties te verwachten.Alles in die kamer is immers dermate buigslap, dat vrijwel alle laagfrequente energie òfwel meteen wordt doorgelaten naar buiten (akoestische lekkage), òfwel wordt omgezet in trilling van vloer en aftimmering. Het maakt hierbij niets uit of de luidsprekers dwars of in de lengterichting zijn geplaatst, want lage frequenties worden altijd bolvormig afgestraald. Het verschil in klank tussen lengterichting en dwarsplaatsing kan alleen worden verklaard uit het gedrag van de hogere frequenties die deel uitmaken van de bastonen. Het gaat daarbij met name om de vroege reflecties. Door interferentie met het directe geluid kan versterking en na-ijling van bepaalde boventonen optreden, die het basgeluid een "vet" karakter kan geven: vooral wanneer vloer en panelen (dak-aftimmering) hierbij in eigenresonantie geraken. Ik denk dat je gelijk hebt, op één cruciaal detail na: "vrijwel alle" lijkt me niet juist. "De helft" zou m.i. de werkelijkheid beter omschrijven. Punt is, en dat kun je horen, dat er behoorlijk krachtige staande golven in die ruimte zitten. De invloed van de opstelling, m.n. van de zitplaats, is daar zo groot, omdat er een veel te groot dynamisch systeem in een veel te kleine ruimte wordt opgesteld, waarbij het onmogelijk is om voldoende afstand tot wanden in acht te nemen, zowel voor luidsprekers als voor luisteraar. Staande golven reken ik evenwel niet tot 'nagalmtijd', maar ze werken natuurlijk wel een beetje door in nagalmmetingen (niet teveel als het goed is, vanwege de aard van de meting zelf, die een relatief verval van 30 of 60dB registreert). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 mei 2012 Author Report Share Posted 15 mei 2012 Spido heeft duidelijk niet nar de metingen gekeken. Toine heeft helemaal gelijk. De staande golven zijn behoorlijk aanwezig. Maar in het midden van de kamer het minst aanwezig. Door in het midden en dichter bij de muur te gaan zitten is het laag op 45 Hz behoorlijk opgekomen. Waar het eerst een brede dip was van zo'n 15 dB is het nu een piekje van 5 dB. Of het systeem met 2 20 cm woofers veel te groot is betwijfel ik. De ruimte is immers 6 x 4 m, veel huiskamers halen dat niet eens. Elk zuiltje heeft tegenwoordig 2 20 cm woofers, die zouden dan allemaal te groot zijn. Overigens meen ik me te herrineren dat het laag op jou zolder in Waalwijk ook veel te veel was. En dat met vellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Overigens meen ik me te herrineren dat het laag op jou zolder in Waalwijk ook veel te veel was. En dat met vellen. Ja, dat was inderdaad wat voordat er nieuwe membranen in zaten. Dat waren overigens niet direct staande golven, maar membraanresonanties van een 'losgeslagen' vlies rondom 37Hz. Daaronder en daarboven was er eigenlijk niet zoveel aan de hand, en na restauratie rond 37Hz ook niet meer, al heb ik daar nog maar een maand of drie van kunnen genieten alvorens te verhuizen... Het probleem met mijn zolder was 'schaalverhouding'. Het is nooit mogelijk geweest om de signatuur van de kleine, driehoekige ruimte helemaal uit het geluidsbeeld weg te krijgen, ondanks een voorwand met diffusie. En om nou weer op een monitor over te stappen was me te gortig. De kleine Apogee Stage was precies in verhouding met die zolder; de Duetta was daar te groot voor. Gelukkig heb ik nu alle ruimte om de Duetta te laten zingen! En ik heb ook nog twee paartjes Stage als backup staan, dus als je eens een echte dipool op je zolder wil horen die een beetje in verhouding is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Het is bekend dat je vergroeid bent met Array, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de weergave zou zijn met andere versterking... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Het is bekend dat je vergroeid bent met Array, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe de weergave zou zijn met andere versterking... Volstrekt oninteressant. Een andere versterker mits die goed functioneert zal hetzelfde resultaat geven. Als Hans wil experimenteren kan hij beter zijn luidsprekers een tijdje op zachte rubbers zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Volstrekt oninteressant. Een andere versterker mits die goed functioneert zal hetzelfde resultaat geven. Als Hans wil experimenteren kan hij beter zijn luidsprekers een tijdje op zachte rubbers zetten. Misschien met jouw belevenissen, ik heb andere ervaringen en één daarvan is dat een versterker wel degelijk hét kan verschil maken... Kom nou alsjeblieft niet aan met die lulkoek dat elke versterker hetzelfde 'klinkt'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Kom nou alsjeblieft niet aan met die lulkoek dat elke versterker hetzelfde 'klinkt'. Dat doen ze niet neen, maar het zou wel heel stug zijn als een resonantie door een andere versterker ineens niet meer wordt aangestoten, of dat een andere versterker de totale Q van een systeem ineens extreem verlaagt. Als Hans nog steeds meent dat'ie een probleem heeft, al dan niet aangepraat, dan geef ik hem het zelfde advies als Carl, bak een CD met wat gemanipuleerde muziek. Verder is de groote van een luidspreker systeem helemaal niet zo interessant, vele malen belangrijker is hoe het afgestemd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Dat doen ze niet neen, maar het zou wel heel stug zijn als een resonantie door een andere versterker ineens niet meer wordt aangestoten, of dat een andere versterker de totale Q van een systeem ineens extreem verlaagt. Niet geschoten is altijd mis. En aangezien er blijkbaar nog nooit iets anders op zolder heeft gestaan dan Array, zou ik het in elk geval proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Het probleem met mijn zolder was 'schaalverhouding'. Het is nooit mogelijk geweest om de signatuur van de kleine, driehoekige ruimte helemaal uit het geluidsbeeld weg te krijgen, ondanks een voorwand met diffusie. En om nou weer op een monitor over te stappen was me te gortig. De kleine Apogee Stage was precies in verhouding met die zolder; de Duetta was daar te groot voor. Gelukkig heb ik nu alle ruimte om de Duetta te laten zingen! Ik ga binnen niet al te lange tijd aan mijn zolder beginnen. Ik wil daar eventueel een tweede set plaatsen. Het is me niet duidelijk hoe ik de randvoorwaarden kan creeeren om daar niet in onnodige fouten te vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Lijkt me simpel Carl, nodig voordat je begint eerst Thingman uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Op zich niet zo'n slecht idee als ik wat verder ben zal ik in ieder geval een topic openen.Eerst de rotzooi van mijn dochter naar haar nieuwe kamer en dan de veelheid aan houten balken lakken en het overige hout verven. Moet tussen de bedrijven door. Overigens vraag ik me nu af of die LS van Hans wel te veel last hebben van weglopen van geluid. De meeste Amerikaanse huizen zijn gebouwd zoals zijn zolder vermoed ik en daar zullen ze bij het bouwen van de LS rekening mee hebben gehouden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Kom nou alsjeblieft niet aan met die lulkoek dat elke versterker hetzelfde 'klinkt'. Om het laag bij Hans via de versterker te corrigeren (wat ik niet als goede oplossing beschouw) moet er misschien wel 10 dB van het signaal in het laag af. Het zou me niet verbazen als zo'n slechte versterker niet eens te koop is. Misschien dat een equalizer in zo'n geval soelaas biedt Het is off topic maar jij hoort geen verschil tussen twee goede versterkers die op normaal luisterniveau op een goede luidspreker spelen als je niet weet welke versterker er speelt. Daarvoor zijn de verschillen tussen goede versterkers te klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Ravon ,bij jou zit ongeveer 8 tot 10 db verschil tussen 50 Hz en 800 Hz wat is dat dan bas powertje ingebouwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 ..wat is dat dan Een verkeerde interpretatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2012 Report Share Posted 15 mei 2012 Spido heeft duidelijk niet naar de metingen gekeken. (...) Beste Hans, Zeggen deze metingen dan iets over de nagalm in jouw kamer? Zo ja, hóe dan? En wàt, dan? Of bedoel je wellicht (een) àndere meting(en)? Met watervaldiagram(men)? Waar vind ik die? Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Weet je Ravon, ik laat je in de waan en geef je gelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Op zich niet zo'n slecht idee als ik wat verder ben zal ik in ieder geval een topic openen.Eerst de rotzooi van mijn dochter naar haar nieuwe kamer en dan de veelheid aan houten balken lakken en het overige hout verven. Moet tussen de bedrijven door. Mocht ik ooit nog een luisterruimte gaan maken zou ik eerst de ruimte zo origineel mogelijk houden. Opruimen en leeghalen. Dan meten, verbouwen, weer meten, aanpassen en dan pas gaan afwerken met verf etc. Voor hetzelfde geld is zo'n ruimte totaal ongeschikt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Weet je Ravon, ik laat je in de waan en geef je gelijk... Het is mij om het even. Als jij even aantoont dat ik ongelijk heb verander ik direct van mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 mei 2012 Author Report Share Posted 16 mei 2012 Beste Hans, Zeggen deze metingen dan iets over de nagalm in jouw kamer? Zo ja, hóe dan? En wàt, dan? Of bedoel je wellicht (een) àndere meting(en)? Met watervaldiagram(men)? Waar vind ik die? hier http://www.hear.nl/forums/topic/13865-basstraps/page__view__findpost__p__395696 en hier. http://www.hear.nl/forums/topic/13865-basstraps/page__view__findpost__p__396644 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Beste Hans, Dank je wel! Ja, ik zie ze weer... en ik herinner 't me. Dezelfde conclusie: weinig nagalm in het laag, en veel (en bovendien langdurige!) nagalm in het hoog. Bij dwarse plaatsing van de luidsprekers lijkt dat laatste wat minder ongunstig te zijn. Jouw conclusie destijds dat van de hoge frequenties tijdens en/of als gevolg van de nagalm de frequenties hoger worden, kan ik niet helemaal volgen... Het zou er allemaal erg vals door gaan klinken, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Dezelfde conclusie: weinig nagalm in het laag, en veel (en bovendien langdurige!) nagalm in het hoog. Hè??? Hans heeft nu weinig nagalm in het laag en veel (bovendien langdurige) nagalm in het hoog? Dan is er inderdaad heeeeel veel veranderd... dan is alles zelfs 180° anders dan eind 2010, toen de nagalmtijd in het laag onder 100Hz een factor 4 langer was dan alles daarboven (150Hz en hoger was toen 0,2s of minder, wat stevig overgedempt is). Hoe heeft ie dat nou toch voor mekaar gekregen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 mei 2012 Author Report Share Posted 16 mei 2012 Dat heeft ie helemaal niet voor elkaar gekregen. In de postings waar mijn links naar verwijzen staat maar één "ouderweste" waterval.hierbij is het laag duidelijk langer aanwezig dan het hoog. De andere grafieken laten kennelijke een nieuwe methode zien. In het laag zijn ze echter wel bruikbaar. En daarin is te zien wat de basstraps hebben gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Ravon ,ik heb hier misschien wel 20 versterkers staan,elke versterker heeft zijn nukken dat doe ik niet voor niks,een versterker voor strijkwerk is totaal anders als een versterker voor grote klassieke werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Mocht ik ooit nog een luisterruimte gaan maken zou ik eerst de ruimte zo origineel mogelijk houden. Opruimen en leeghalen. Dan meten, verbouwen, weer meten, aanpassen en dan pas gaan afwerken met verf etc. Voor hetzelfde geld is zo'n ruimte totaal ongeschikt.... Daarom snap ik er echt geen sikkepit van dat mijn voormalige studeerkamer en latere pc-kamer nu voor 100% geschikt is als luisterkamer. Gewoon nooit over nagedacht. Dat gun ik iedereen. Ik zou als ik Carl was gewoon de boel leeghalen, de set er provisorisch inzetten, en dan gaan luisteren. Niet meten, want dat is weten, en dat is de hobby van professionals. Die haal je er pas bij als het luisteren niet bevredigt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Ravon ,ik heb hier misschien wel 20 versterkers staan,elke versterker heeft zijn nukken dat doe ik niet voor niks,een versterker voor strijkwerk is totaal anders als een versterker voor grote klassieke werken. Zal best Wol, maar ik vind die ene versterker van mij precies goed voor beide soorten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts