r.a.v.o.n Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 ...een versterker voor strijkwerk is totaal anders als een versterker voor grote klassieke werken. Kijk, dát noem ik nou lulkoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Kijk, dát noem ik nou lulkoek. Maar jij hebt vast ook geen 20 versterkers Ik zou een SE 2A3 versterker ook niet voor Rock gebruiken een vette Bose bak weer wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Maar jij hebt vast ook geen 20 versterkers Ik zou een SE 2A3 versterker ook niet voor Rock gebruiken een vette Bose bak weer wel Maar zou Ravon gewoon niet bedoelen dat je met een goede versterker net zozeer alles moet kunnen draaien als met een paar goede luidsprekers? Ik moet bekennen dat ik er ook nog nooit van heb gehoord -- een versterker voor kamermuziek, eentje voor hardrock, en eentje voor orgel, zeg maar... Het bestaat natuurlijk wel -- iemand die p.a.-spul koopt en dan techno en zo draait. Daar moet je liever geen kamermuziek of fijnzinnige jazz mee gaan spelen, maar volgens mij moet je met goeie hifi-spullen toch gewoon alles kunnen draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 mei 2012 Report Share Posted 16 mei 2012 Maar jij hebt vast ook geen 20 versterkers Nee, natuurlijk niet. Wat moet een weldenkend mens met 20 versterkers? Naar denkbeeldige verschillen gaan luisteren? Dat is Audiofiliae Neurosa in optima forma. Thingman verwoordt het goed, één goede versterker volstaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Thingman,je hebt allround versterkers die een beet je van dit en een beetje van dat geven, maar als je de muziek specifieker wilt beluisteren moet je toch verschillende versterkers ,cd spelers,dac,s speakers,kabels en ga zo maar door in huis hebben. En Jack verword het heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Ravon,je geef zelf aan in de topic meten is weten ,over kabels dat de mensen zijn vastgeroest ,bij jij dan ook vastgeroest over versterkers, cd spelers , trollensnot en enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Maar zou Ravon gewoon niet bedoelen dat je met een goede versterker net [....] Een "goede" versterker koop je al voor minder dan 200€ B.v. een Sony TA-FE370 Daar is uitbreid mee getest door andere fora. http://www.hififorum...p?topic=23340.0 Er staat me bij dat hij ook A/B getest is t.o.v. een Kanzy Kaam 1000 maar ik kan me vergissen. Maar er zijn verschillen van subjectief tot objectief denk maar eens na. En dan moet de versterker ook nog goed passen, dus kunnen samenwerken met de gebruikte luidspreker... Om een vergelijking te maken (gaat vast mank) worden er ook géén slechte auto's meer gemaakt. Ze rijden àllemaal Mijn eigen ervaring is: "als de combinatie LS en versterker écht goed is dan maakt het soort of type niet zoveel uit" Maar ook dan zijn er nuances.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Jack,in die Sony zit een STK versterker in, is niet slecht maar het kan veel beter,en is analytisch tegen over een LM 3875. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Om een vergelijking te maken (gaat vast mank) worden er ook géén slechte auto's meer gemaakt. Ze rijden àllemaal Opel Vivaro na minder dan 57000 km al een manco aan de schakelbak...kosten ruim 950 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Opel Vivaro na minder dan 57000 km al een manco aan de schakelbak...kosten ruim 950 euro Vervelend Ruud ))) Maar je had toch eerst een Hyundai H200? met > 200.000km op de teller. Waarom dan Opel Er worden dus toch slechte auto's gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Jack,in die Sony zit een STK versterker in, is niet slecht maar het kan veel beter,en is analytisch tegen over een LM 3875. "Goed" staat niet voor niks tussen " " is relatief. Sorry voor het vervuilen van dit topic Hans..... ik ga al weer ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Thingman,je hebt allround versterkers die een beet je van dit en een beetje van dat geven, maar als je de muziek specifieker wilt beluisteren moet je toch verschillende versterkers ,cd spelers,dac,s speakers,kabels en ga zo maar door in huis hebben.En Jack verword het heel goed. Dat wist ik niet Wol... nooit te oud om te leren, dank je! Wat 'verword' Jack? Ik vond 'm best okee zoals ie is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 En dan moet de versterker ook nog goed passen, dus kunnen samenwerken met de gebruikte luidspreker...Mijn eigen ervaring is: "als de combinatie LS en versterker écht goed is dan maakt het soort of type niet zoveel uit" Maar ook dan zijn er nuances.... Nou en of, dat is wat ik ook heel goed weet! De match tussen speakers en versterkers is soms doorslaggevend belangrijk voor muzikaal succes! Mijn Ampzilla 2000 en Apogees vond ik een bijzonder slechte match, en in ditzelfde topic is volgens mij ook sprake van een niet heel lekker lopende match tussen eindversterkers en speakers. Maar da's nog wel iets anders als muzieksoorten die zich niet lekker door de ene versterker heen laten transporteren en door de andere juist wel. En omgekeerd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Voor zover ik kan beoordelen, lijkt me de match juist wel goed. Maar zijn er akoestische beperking. Mijn Array's zijn àlles kunners van bruut tot heel fragiel, die van Hans zijn nóg beter. Dat van die muziek soorten, moet je snappen. Ik kan het helaas niet uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Dat van die muziek soorten, moet je snappen. Ik denk dat er weinig aan te snappen valt behalve dat het flauwekul is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Ik denk dat er weinig aan te snappen valt behalve dat ik het flauwekul is vind. Zou je sieren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Zou je sieren... Het zou jou sieren als je dergelijke opmerkingen niet alleen maakt in mijn richting en als het jou uitkomt maar dat je dat ook doet in de richting van alle mensen die hun mening als feit presenteren. Te beginnen bij de persoon die begon met die flauwekul over 20 versterkers.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Hè??? Hans heeft nu weinig nagalm in het laag en veel (bovendien langdurige) nagalm in het hoog? Dan is er inderdaad heeeeel veel veranderd... dan is alles zelfs 180° anders dan eind 2010, toen de nagalmtijd in het laag onder 100Hz een factor 4 langer was dan alles daarboven (150Hz en hoger was toen 0,2s of minder, wat stevig overgedempt is). Hoe heeft ie dat nou toch voor mekaar gekregen... Beste Thingman, De laatste watervalplaatjes die Hans presenteerde waren toch deze? Burst Decay: Spectral Decay: Om na-ijling vast te stellen, is burst decay het meest relevant. Er is daarbij een duidelijke onderscheiding tussen direct geluid en secundair geluid (reflecties e.d.) mogelijk. Opvallend zijn hier de aanhoudend sterke en elkaar snel opvolgende reflecties van hoge frequenties, en de tamelijk snelle afname van resonantie in het laag. In het spectral decay zien we een vrijwel tegengesteld beeld dat, wat het laag betreft, vermoedelijk wordt veroorzaakt door staande golven en vloer- (en wellicht nog andere paneel-)resonantie. Vooral mechanische resonanties krijgen bij deze meetmethode de kans / de tijd om zich op te bouwen. Voor het veel gunstiger beeld ten aanzien van het uitsterfpatroon in het hoog (sneller en regelmatiger uitdoven) weet ik geen andere verklaring te bedenken dan dat hier, door de aanhoudende (continue) ruis, flutter-echo's kennelijk meer vermengd worden. (Maar ik moet zeggen dat die verklaring mij zelf niet eens bevredigt. Weet jij een betere? Vast wel, denk ik... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Mocht ik ooit nog een luisterruimte gaan maken zou ik eerst de ruimte zo origineel mogelijk houden. Opruimen en leeghalen. Dan meten, verbouwen, weer meten, aanpassen en dan pas gaan afwerken met verf etc. Voor hetzelfde geld is zo'n ruimte totaal ongeschikt.... Het is een zolder van pakweg 9 maal 6 maal 2,3 hoog. Aan alle kanten is het schuin. Hoewel het huis 1922 is, hebben ze het dak eraf gehad, nieuwe balken erin gezet en daarop een dakbedekking van 10 cm isolerend materiaal. Spraak klinkt wel goed maar ik weet voor de rest niet wat al die balken akoustisch doen. Wat ik los van de eventuele hifi plannen wil is er een knieschot in maken van pakweg 90 cm hoog met daarin broodnodige kastjes. Het zou dan een zeer ruime logeerkamer kunnen worden of een hifikamer voor een vintage installatie. Probleem is eigenlijk wat ik met de schoorsteen op pakweg 2/3 van de ruimte wil doen. Ik zal eens mijn aannemer vragen hoeveel zoiets kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 (edited) Ik denk dat er weinig aan te snappen valt behalve dat het flauwekul is. Bij groot werk van b.v. het Metropole orkest of een Rock concert moet er volgens mij vooral veel lucht door de luidspreker verplaatst worden. Denk ook eens aan vette beats van House of Trance. Naast flinke luidsprekers heb je daar een versterker nodig die veel stroom of spanning kan leveren. Dat soort versterkers zijn vaak niet de meest subtiele. Met een 2A3 of 300B red je dat niet, hoewel je met 3 of 8 watt met hoogrendement luidsprekers toch héél hard kunt spelen. Ik heb ongeveer 10 verschillende versterkers, ze klinken àllemaal een beetje anders. Het verschil tussen de beste 2 vind ik klein, waarbij de ene een 6550 PP is in een soort triode stand en de andere een Array A2 en S-1. Zie ook http://tubejack.home.xs4all.nl/heardag2011/heardag2011.html Edited 17 mei 2012 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Probleem is eigenlijk wat ik met de schoorsteen op pakweg 2/3 van de ruimte wil doen. Ik zal eens mijn aannemer vragen hoeveel zoiets kost. Leuk Carl een vintage set, kan erg goed klinken Ik weet niet of het nu nog bestaat maar in mijn 1e huis had ik een schoorsteen van ik dacht "Metalotherm" dat was iets van een dubbelwandige pijp van binnen dacht RVS isolatie en een gegalvaniseerde buiten pijp. E.e.a. neemt een stuk minder ruimte in als een schoorsteen. Waarvoor heb je die trouwens nodig? Open haard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Bij groot werk van b.v. het Metropole orkest of een Rock concert moet er volgens mij vooral veel lucht door de luidspreker verplaatst worden. Goh, ik wist niet dat de grootte van een werk bepaalt hoeveel lucht een luidspreker moet verplaatsen. Ik dacht altijd dat dat van de gewenste geluidsdruk bij een bepaalde frequentie afhing. Dank voor de tip. Wissel je die tien versterkers ook elke keer om als je een andere muziekje gaat luisteren? En als je grote stukken met een kleine versterker afspeelt, gaat de behuizing dan bol staan? En wat gebeurt er als het stuk veel te groot is, ploft de versterker dan uit elkaar omdat de elektronen niet naar buiten kunnen? En hoe meet je welke versterker voor welk stuk het best geschikt is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Graag gedaan Ravon Ik wissel om de paar maanden van installatie http://home.tubejack.nl/installatie.php Ik heb meestal 2 sets opgesteld staan in verschillende ruimtes. Alle versterkers hebben zo hun kwaliteiten. Bol staan? nee dat doen ze niet. Ploffen evenmin Ontsnapte "elektronen" heb ik nog niet ontdekt. Om per muziekstuk een versterker neer te zetten gaat wat ver, maar zoals ik al eerder uitgelegd heb is de ene meer geschikt dan de andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 Wanneer je zoveel versterkers nodig hebt, heb je óf de verkeerde versterker óf de verkeerde speaker gekocht. Een niet goede match dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 17 mei 2012 Report Share Posted 17 mei 2012 ...maar zoals ik al eerder uitgelegd heb is de ene meer geschikt dan de andere. En zoals ik eerder heb uitgelegd is dat flauwekul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts