Jump to content

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

En zoals ik eerder heb uitgelegd is dat flauwekul.

 

Dan hebben wij twee een verschil van inzicht waar we toch niet uitkomen.

Vind ik niet erg, verschillen van mening zullen er altijd zijn.

Zullen we weer on-topic gaan?

Link to comment
Share on other sites

Leuk Carl een vintage set, kan erg goed klinken :) Ik weet niet of het nu nog bestaat maar in mijn 1e huis had ik een schoorsteen van ik dacht "Metalotherm" dat was iets van een dubbelwandige pijp van binnen dacht RVS isolatie en een gegalvaniseerde buiten pijp.

 

E.e.a. neemt een stuk minder ruimte in als een schoorsteen. Waarvoor heb je die trouwens nodig? Open haard?

 

De haard is in de kamer beneden verwijderd. Een beetje jammer maar hij nam te veel ruimte in beslag. Op de zolder mag hij er ook uit mits op het dak de schoorsteen blijft staan vanwege het zeer fraaie uiterlijk van het huis. Op zich moet dat kunnen. De vraag is of dat niet teveel kost.

Link to comment
Share on other sites

De haard is in de kamer beneden verwijderd. Een beetje jammer maar hij nam te veel ruimte in beslag. Op de zolder mag hij er ook uit mits op het dak de schoorsteen blijft staan vanwege het zeer fraaie uiterlijk van het huis. Op zich moet dat kunnen. De vraag is of dat niet teveel kost.

 

Beste Carl,

 

Is het een stenen schoorsteen, die op jouw dak?

Als je het onderstuk, op zolder, weghaalt... waar moet het bovenstuk, op het dak, dan op rusten? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Aan de linkerkant hebben ze dat op het balken dak laten rusten. Ziet er degelijk uit en is ook met behulp van een architect gedaan. De vraag is of dat ook aan de volledig symetrische rechterkant kan of dat je een soort van ondersteuning moet maken.

Link to comment
Share on other sites

(...) Denk ook eens aan vette beats van House of Trance. Naast flinke luidsprekers heb je daar een versterker nodig die veel stroom of spanning kan leveren. Dat soort versterkers zijn vaak niet de meest subtiele. (...)

 

Beste Tubejack,

 

Zulke bassen gaan vaak veel minder laag (Hz) dan je zou denken. Het "vette" karakter betekent dat er vrij veel hogere componenten in de bastonen zitten. Jouw hifi-speakers hebben een groter bereik in het laag dan de (vaak openruggetje) bassbins met 38 cm joekels van Marshall, Hartke, Fender e.d.

En de dynamiek van zulke herrie valt óók nogal tegen. Vaak is die maar een paar decibels...

Link to comment
Share on other sites

Beste Thingman,

 

De laatste watervalplaatjes die Hans presenteerde waren toch deze?

 

 

 

Om na-ijling vast te stellen, is burst decay het meest relevant. Er is daarbij een duidelijke onderscheiding tussen direct geluid en secundair geluid (reflecties e.d.) mogelijk.

Opvallend zijn hier de aanhoudend sterke en elkaar snel opvolgende reflecties van hoge frequenties, en de tamelijk snelle afname van resonantie in het laag.

 

In het spectral decay zien we een vrijwel tegengesteld beeld dat, wat het laag betreft, vermoedelijk wordt veroorzaakt door staande golven en vloer- (en wellicht nog andere paneel-)resonantie. Vooral mechanische resonanties krijgen bij deze meetmethode de kans / de tijd om zich op te bouwen.

Voor het veel gunstiger beeld ten aanzien van het uitsterfpatroon in het hoog (sneller en regelmatiger uitdoven) weet ik geen andere verklaring te bedenken dan dat hier, door de aanhoudende (continue) ruis, flutter-echo's kennelijk meer vermengd worden. (Maar ik moet zeggen dat die verklaring mij zelf niet eens bevredigt. Weet jij een betere? Vast wel, denk ik... <_< )

 

Waarom komt hierop geen reactie...?? Dit is n.l. wél ontopic.

 

Ik zou eigenlijk ook wel het verschil van die twee meetmethoden uitgelegd willen krijgen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tijdens het luisteren bij Hans op 25 april viel mij op dat de vloer bij bepaalde lage tonen flink trilt en dat de leuningen van de luisterstoel storend meetrillen. Ik werd er doorlopend door afgeleid, als je er de hele dag mee bezig bent word je namelijk erg gevoelig voor trillingen. Noem het maar beroepsdeformatie. Deze trillingen hadden duidelijk invloed op het hoorbare laag en hierdoor vond ik de kwaliteit van het laag niet passen bij de kwaliteit van midden en hoog en bij de potentie die de spullen van Hans uitstralen, dat kan beter.

 

Als ik me goed herinner heeft de luisterstoel van Hans open leuningen van metalen buizen met houten armsteunen bovenop. Dat soort leuningen worden niet makkelijk akoestisch aangestoten maar wel mechanisch. Ik vermoed daarom dat die trillingen door de vloer worden overgedragen naar de stoel. Dat is niet alleen ongewenst omdat de stoel daardoor trilt maar ook omdat de vloer áls hij trilt geluid afstraalt. Dat is genoeg reden om ervoor te zorgen dat de vloer niet gaat trillen.

 

De bron van trilling zijn de luidsprekers. De luidsprekers van Hans staan op kogels, die geven een horizontaal zachte, maar verticaal keiharde opstelling. Als ik ervoor betaald zou worden zou ik Hans adviseren om de plaat onder de kogels eventueel nog te verzwaren en om onder deze plaat een relatief slappe isolator aan te brengen zodat een zwaar, laagafgestemd geheel ontstaat. Isolatie is essentieel om de vermoedelijk aanwezige vloerresonanties niet aan te stoten. Een plaat neopreen onder de vloerplaat zou wonderen kunnen verrichten, misschien niet als permanente oplossing maar zeker als tijdelijke oplossing om het probleem in kaart te krijgen.

 

Vandaag was ik bij de bouwmarkt en zag daar rubber tegels liggen.

Tijd voor een experimentje.

 

Het zijn van die tegels die in de speeltuin geruikt worden. Gemaakt van stukjes afval rubber.

 

 

De opbouw onder de luidsprekers was als volgt (vanaf de stenen verdiepingsvloer):

1. dik haarvilt vloeerbedekkingstegels met bitumen achterzijde.

2. "zwevende" parketvloer

3. dun laagje antislpmat

4. tapijt (lijkt op sisal)

5. hardstenen tegel

6. eierdoppen met kogels met de kogels naar beneden

7. hardstenen tegel.

8. spikes

9. luidspreker

 

De opbouw onder de luidsprekers is nu als volgt (vanaf de stenen verdiepingsvloer):

1. dik haarvilt vloeerbedekkingstegels met bitumen achterzijde.

2. "zwevende" parketvloer

3. dun laagje antislpmat

4. tapijt (lijkt op sisal)

5. eierdoppen met kogels met de kogels naar boven

6. hardstenen tegel

7. rubber tegel

8. hardstenen tegel.

9. spikes

10 luidspreker

 

Het lijkt de princes op de erwt wel. :huh:

 

Het verschil zit dus vanaf puntje 5.

Het voordeel van deze constructie is, dat de massa onder de luidspreker is verhoogd.

Bovendien worden de hardstenen tegels gedempt (wanneer je er op klopt "klinken" ze minder).

 

Klinkt het nou anders ??? of trilt de vloer minder....???

 

Het klinkt in mijn oren nog steeds prachtig en de (massieve) leuningen van de stoel trillen nog steeds.

Het laag lijkt iets zachter te gaan, maar dat kan ook aan de gekozen muziek liggen.

Het stereobeeld is er zeker niet op achteruit gegaan. Ik heb zelfs de indruk dat het wat beter is dan voorheen.

 

Al met al geen reden om het terug naar de oude situatie te bouwen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vandaag was ik bij de bouwmarkt en zag daar rubber tegels liggen.

Tijd voor een experimentje.

 

Het zijn van die tegels die in de speeltuin gebruikt worden. Gemaakt van stukjes afval rubber.

[...]

 

Al met al geen reden om het terug naar de oude situatie te bouwen.

 

:)

Maar als ik dat zo lees, ook geen reden om het experiment te hebben uitgevoerd.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Bij mij is het:

 

1) Betonnen vloer.

2) Massief eiken parket. (verlijmd)

3) Rubber terras onderlegtegel.

4) Betonnen U profiel als LS-standaard.

5) Rubber terras onderlegtegel.

6) Luidspreker.

 

Geeft geen krimp en dreunt niet door :)

Link to comment
Share on other sites

De opbouw onder de luidsprekers is nu als volgt (vanaf de stenen verdiepingsvloer):

1. dik haarvilt vloeerbedekkingstegels met bitumen achterzijde.

2. "zwevende" parketvloer

3. dun laagje antislpmat

4. tapijt (lijkt op sisal)

5. eierdoppen met kogels met de kogels naar boven

6. hardstenen tegel

7. rubber tegel

8. hardstenen tegel.

9. spikes

10 luidspreker

Het lijkt de princes op de erwt wel.

Yep, hoe gekker hoe beter... :wacko:

Ik zou ze gewoon op de grond zetten. Hoe minder onzin, hoe meer muziek!

Link to comment
Share on other sites

Had altijd gedacht dat ze direct onder zijn speakers stonden...

 

Daar zullen ze ooit ook wel begonnen zijn, Ivan, maar aangezien het met elke extra laag die je erbij doet meteen beter gaat klinken, hebben ze waarschijnlijk van plaats moeten wisselen met iets dat het nòg weer beter doet.

Link to comment
Share on other sites

Yep, hoe gekker hoe beter... :wacko:

Ik zou ze gewoon op de grond zetten. Hoe minder onzin, hoe meer muziek!

 

aan 1 t/m 4 kan ik weinig veranderen.

De rest (ncl. de spikes) zou ik er tussen uit kunnen halen, maar dan staan de speakers wel erg laag.

Ik heb de Watt Puppies wel eens op de spikes geprobeerd, Maar met de tegels en kogels is vooral het stereobeeld beter en het laag minder aanwezig. Bovendien dreunt dan het hele huis.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Daar zullen ze ooit ook wel begonnen zijn, Ivan, maar aangezien het met elke extra laag die je erbij doet meteen beter gaat klinken, hebben ze waarschijnlijk van plaats moeten wisselen met iets dat het nòg weer beter doet.

 

Ik heb deze oplossing gekozen naar aanleiding van het advies van Ravon. Meermassa aan de speaker en ook vertikaal dempen.

 

@ Wol, die rubber tegel is ca. 2 cm dik.

Al met al staan de luidsprekers (onderkant spikes) nu ongeveer 9 cm van de vloer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...