Jump to content

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb wel eens demo's gehoord waar ik het laag overdadig vond. Bij Hans vond ik het niet overdadig. Overigens experimenteert Hans graag op basis van Trial and Error en dat doen we toch allemaal wel eens. Ik ben wel benieuwd waarom hij nooit een echte onderplaat heeft gemaakt opgebouwd uit verschillende lagen zoals Townshend.

http://www.townshend...on/stella-stand

en

http://www.townshend...c-sink-platform

Deze platen ken de ik niet. Maar ik zou ze ook niet snel proberen. Het zijn n.l. twee platen met gedempte veren er tussen. Je luidsprekers staan dus helemaal ontkoppelt. Ik heb zoiets een geprobeerd te maken met relatief zachte blokken rubber onder de luidsprekers. Behalve dat de speakers (Infinity Omega) enorm instabiel (wiebelig) waren geworden klonken ze ook echt niet meer goed. Het laag werd zompig en de kracht was uit de muziek.

Na wat langer luisteren heb ik toch de indruk dat het laag en de trillingen wat minder zijn geworden. One Trick Pony van Holly Cole klinkt tenminste met iets minder overdreven laag. Dit is n.l. een CD waar het meeste laag van mijn hele muziekcolectie op voorkomt.

:)

maar dat kartonnen bas-reflex laag wat 90% van de speakers laten horen dat is mijn smaak niet.

Hier ben ik het roerend mee eens. De meeste kleine woofertjes die nog een beetje laag gaan hebben dat. Laag alsof je tegen een kartonnen doos schopt. Je hoort dan b.v. geen verschil tussen een contrabas en elektrische bas.

Bij een vel klinkt dat inderdaad vrijwel altijd goed. Maar de Piega luidsprekertjes (coax 30) tijdens de laatste demo op de audioclub deden dat toch ook behoorlijk goed. En dat voor twee woofertjes van 15 cm. Maar dan wel in aluminum transmission kastje.

Als je niets veranderd hebt kan het dan gewenning zijn?

Er is dus wel wat veranderd. Op advies van Ravon heb ik een rubberplaat tussen de tegels onder de luidsprekers gelegd (zie het verhaal van de princes op de erwt hierboven).

Jij gelooft Toine wel, terwijl die hier was met de speakers aan de korte kant van de kamer. Nu staan ze aan de lange kant en klinkt het totaal anders. Ravon heeft breedbandertjes daar zou jouw verhaal van "referentiekader" ook wel eens een rol kunnen spelen.

Wij zullen het toch nooit eens worden, wij beide hebben een totaal verschillende mening hoe het laag moet klinken...toch??

Wat ik vaak lees, er komt iemand luisteren, heeft kritiek en de boel wordt op zijn kop gezet totdat er weer iemand komt luisteren, heeft kritiek en de boel enz. enz.

Wij zullen het toch nooit eens worden, wij beide hebben een totaal verschillende mening hoe het laag moet klinken...toch??

Wat ik vaak lees, er komt iemand luisteren, heeft kritiek en de boel wordt op zijn kop gezet totdat er weer iemand komt luisteren, heeft kritiek en de boel enz. enz.

Ook dit zie je totaal verkeerd. De luidsprekers staan nu al weer 1,5 jaar op de plaats waar ze nu staan. De laatste wijziging is een low cost proefje wat niet verkeerd is uitgevallen. Dat het laag aan de royale kant was sinds begin 2011 (zie ook http://www.hear.nl/forums/topic/13507-mijn-ervaringen-met-de-wilson-watt-puppy-5/page__view__findpost__p__384477 ) heb ik nooit ontkent en was ook de reden voor het plaatsen van de basstraps.

Door het plaatsen hiervan (begin dec 2011) is het allemaal een stuk verbeterd.

Wanneer ik tijd heb ga ik weer een keer meten en hier de resultaten plaatsen.

Vreemd, dat je een mening hebt over een set die je nog nooit hebt gehoord. Een beetje vent baseert zich op zijn eigen ervaring en niet op die van een ander. En die ander heeft deze set in de huidige opstelling en met alle nieuwe geupgrade versterkers en cd speler/dac combi ook niet gehoord.

Ravon heeft breedbandertjes daar zou jouw verhaal van "referentiekader" ook wel eens een rol kunnen spelen.

Ja, daarom bestaat mijn referentiekader niet alleen uit mijn breedbanders, ook al is het laag van die dingen helemaal niet zo slecht als jij hier impliciet beweert. Ik heb vaker laag gehoord en laagproblemen vastgesteld met mijn oren, mijn tastzin en met mijn apparatuur. Als een vloer bij bepaalde bastonen resoneert is het laag per definitie nooit in evenwicht, een resonerende vloer straalt namelijk geluid af.

Ik ben overigens benieuwd hoe het nu bij jou klinkt en wat die vloer nu doet.

Ja, daarom bestaat mijn referentiekader niet alleen uit mijn breedbanders, ook al is het laag van die dingen helemaal niet zo slecht als jij hier impliciet beweert. Ik heb vaker laag gehoord en laagproblemen vastgesteld met mijn oren, mijn tastzin en met mijn apparatuur. Als een vloer bij bepaalde bastonen resoneert is het laag per definitie nooit in evenwicht, een resonerende vloer straalt namelijk geluid af.

Breedbanders hebben in het algemeen een wat aflopend laag. Dat het slecht is, heb ik niet geschreven. Bovendien kan ik dat niet weten want ik heb ze nooit gehoord.

Alles wat trilt straalt geluid af. Daarom geloof ik b.v. ook niet in meeresonerende kasten.

Wanneer de vloer niet trilt maakt hij inderdaad geen geluid. Ik vraag me alleen af waarom de vloer dan niet meedoet wanneer ik hem nodig heb (met de speakers in de lengte).

Ik ben overigens benieuwd hoe het nu bij jou klinkt en wat die vloer nu doet.

Je bent welkom, maar verwacht geen al te grote verschillen. We hadden de vloer met een trillingsopnemer moeten meten en nu nog 'n keer. Maar met alle plezier bouw ik de boel weer op zoals voorheen.

Edited by Hans van Liempd

Ik vraag me alleen af waarom de vloer dan niet meedoet wanneer ik hem nodig heb (met de speakers in de lengte).

Je hebt die vloer alleen nodig om er niet met je spullen doorheen te zakken, verder mag (moet!) die vloer stil blijven.

We hadden de vloer met een trillingsopnemer moeten meten en nu nog 'n keer. Maar met alle plezier bouw ik de boel weer op zoals voorheen.

Ik was er destijds niet voor de vloer maar dat kunnen we natuurlijk best een keer doen.

Carl, ik maak geen reclame voor Quad hoor en ik kan ver doorlopend goed laag ook best waarderen hoor, gezien mijn laatste speakers, TDL Reference, ook niet verwonderlijk, maar dat kartonnen bas-reflex laag wat 90% van de speakers laten horen dat is mijn smaak niet.

Ik kan ze helaas niet plaatsen Ruud. Misschien op mijn zolder van 9 maal 6 als de schoorsteen eruit is (net een offerte gevraagd.

Ik moet daarentegen wel zeggen dat ik ook goede basreflex heb gehoord. Zolang je er maar niet veel laag uit wil persen. Gesloten boxen van normaal formaat bestaan volgens mij niet met uitzondering van de Harbeth opvolger van de LS 2/5a.

Ook dit zie je totaal verkeerd.

Hoezo Hans, ik heb echt wel een beetje luisterervaring bij anderen thuis hoor, natuurlijk subjectief, maar ik heb het wel. En achteraf is het vaak hetzelfde verhaal, zoals ik al schreef.

Vreemd, dat je een mening hebt over een set die je nog nooit hebt gehoord. Een beetje vent baseert zich op zijn eigen ervaring en niet op die van een ander. En die ander heeft deze set in de huidige opstelling en met alle nieuwe geupgrade versterkers en cd speler/dac combi ook niet gehoord.

Hansko, je hoeft Hans niet verdedigen hoor, dat kan hij prima zelf.

Daar ben ik van overtuigd.

Het is dus een persoonlijke reactie op jouw mening over een set die je nog nooit hebt gehoord. Ik trouwens wel en kan bevestigen dat jouw mening over het laag van HvL zijn set kant nog wal raakt.

Het is dus een persoonlijke reactie op jouw mening over een set die je nog nooit hebt gehoord. Ik trouwens wel en kan bevestigen dat jouw mening over het laag van HvL zijn set kant nog wal raakt.

@Ruud

Wanneer iemand anders schrijft dat het wel goed is, krijgt hij commentaar.

Maar wanneer Toine en Ravon wat schrijven neem je dat voetstoots aan.

Met andermans oren, weet je nog...??

Alles ,wat het membraam niet kan geven is kunstmatige troep

maar soms kunnen we niet zonder kunstmatige troep,

vooral als er er een grote dynamiek wordt ver wacht.

Hansko, nogmaals ik heb het over Hans zijn Infinity's waarvan hij het laag goed vond en ik afschuwelijk. Wel denk ik dat Hans zijn idee over hoe laag moet klinken weinig is veranderd, dus sta ik niet om te springen om te gaan luisteren naar zijn huidige set. En weet je, eerlijkheid wordt door sommige heren niet op prijs gesteld, daarom is het maar beter zo.

@Ruud

Wanneer iemand anders schrijft dat het wel goed is, krijgt hij commentaar.

Maar wanneer Toine en Ravon wat schrijven neem je dat voetstoots aan.

Met andermans oren, weet je nog...??

Deze wordt gestaafd door de meting van Ravon en in mijn achterhoofd de laagweergave van de Infinty's, wat jij geweldig vond net als nu van de Wilson's, lijkt het mij een logische conclusie.

Maar waar maak je je druk om, als jij, Hansko, e.v.a. luisteraars het goed vinden is het toch goed. Wat doet dan de mening van Ravon, Thingman en mij er dan nog toe??

Hansko, nogmaals ik heb het over Hans zijn Infinity's

Ja, daar heb je het vaker over gehad volgens mij...Ik had het kunnen weten.

Dit topic gaat echter over zijn huidige speakers met de oplossingen om de set beter te laten klinken en vooral hoe het laag meer te controleren mbv basstraps.

Ik ken beide sets en de nieuwe set met de Puppies hebben mijn absolute voorkeur. Niet zozeer hoe laag eea gaat (vind ik niet zo belangrijk), maar vooral de klankkleur (fris, helder, levendig) van de weergave en de enorme resolutie.

Wat mij betreft hoef je het niet meer over de Infinitys te hebben. Das war einmal...

Alles ,wat het membraam niet kan geven is kunstmatige troep

maar soms kunnen we niet zonder kunstmatige troep,

vooral als er er een grote dynamiek wordt ver wacht.

Beste Wol,

Alles wat een (dipool-)membraan niét kan geven, is de diepe bas-informatie die is gewist (uitgedoofd) door akoestische kortsluiting.

Maar wat er overblijft kan best heel aardig zijn. Voor watjes, tenminste... :P

Alles wat een (dipool-)membraan niét kan geven, is de diepe bas-informatie die is gewist (uitgedoofd) door akoestische kortsluiting.

Dat valt toch best heel erg mee zolang het vel groot genoeg is en zolang je vóór (of achter en niet náást) het vel luistert of meet? Dat laag vind ik het minst grote probleem van vellen maar waar moet je al dat geluid wat er aan de achterkant uitkomt laten?

In de ruimte?

Ik ben al bij een aantal mensen gaan luisteren met dipolen, en altijd stonden die kamerschermen een heel eind van de muur. Voor kleinbehuisden lijken ze me dus geen optie.

M :ph34r: rc

In de ruimte?
Als ze voor een wand staan komt het geluid wat die dingen naar achteren afstralen via de wanden met een vertraging op de luisterplek aan en dat klinkt niet. Je wilt er dus geen wanden achter maar een dode ruimte. Was KT88 niet degene met die dode luistergrot?

Als ze voor een wand staan komt het geluid wat die dingen naar achteren afstralen via de wanden met een vertraging op de luisterplek aan en dat klinkt niet. Je wilt er dus geen wanden achter maar een dode ruimte. Was KT88 niet degene met die dode luistergrot?

Nee, da's Jerry volgens mij, alleen heeft hij nu andere speakers.

Het ligt heel wat genuanceerder als"dat "het niet klinkt door die vertraging". Er is een bepaalde opstelling mogelijk, waarbij het achterwaartse golffront een zeer posittieve bijdrage kan en zal leveren aan de indruk van ruimtelijkheid. Dat is precies waarom dergelijke speakers zo geliefd zijn bij lieden die ze kunnen plaatsen, en dat komt al die decennia dat er zoveel liefhebbers en legendarische exemplaren van dit type hebben bestaan beslist niet omdat "het niet klinkt" of niet kan klinken. Het komt omdat sommige gelukkigen in staat zjin om ze goed op te stellen en alles eruit te halen waartoe zo'n systeem in aanleg in staat is. Als je ze fout opstelt kunnen ze inderdaad abominabel slecht klinken...

Het punt is dat ook normale dynamische speakers sterk frequentie-afhankelijke geluidsgolven naar achteren werpen, die vervolgens vertraagd op de luisterplek aankomen. Aangezien die geluidsgolven frequentie-afhankelijk zijn, want een magere afspiegeling van het voorwaarts afgestraalde deel, ontstaat er kleuring en versmering. Het is dus niet alleen de dipool die dit heeft, maar elke luiidspreker die vlak voor een wand moet worden opgesteld.

Echter, de achterwaartse golf van een fullrange dipool is een exacte kopie van de voorwaartse en daar kun je je voordeel mee doen. Spelen met die vertraging levert een geweldig diep, breed en hoog podium op.

Dan is er nog de mogelijkheid om meer te doen met de achterwaartse golf, bijvoorbeeld door diffusie op de voorwand. Dat kan erg nuttig zijn, als de afstand tot de voorwand relatief klein moet zijn.