Jump to content

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het punt is dat ook normale dynamische speakers sterk frequentie-afhankelijke geluidsgolven naar achteren werpen, die ...

Echter, de achterwaartse golf van een fullrange dipool is een exacte kopie van de voorwaartse en daar kun je je voordeel mee doen. Spelen met die vertraging levert een geweldig diep, breed en hoog podium op.

Het duurt even maar dan komt er ook een inhoudelijk antwoord. Dat is natuurlijk helemaal waar, zo bezien zou je kuunnen denken dat dipolen een voordeel bieden, mits je die achterwaarts gerichte energie kunt beheersen en nuttig kunt gebruiken. Wat betreft beheersing van de achterwaartse golf om het geluidsbeeld hoog en breed te maken heb zo mijn twijfels. Puriteinse audiofielen trekken hun neus op voor kunstmatige elektronische ruimtelijkheid, waarom zouden die wel van kunstmatige akoestische ruimtelijkheid houden?

Puriteinse audiofielen trekken hun neus op voor kunstmatige elektronische ruimtelijkheid, waarom zouden die wel van kunstmatige akoestische ruimtelijkheid houden?

Ten eerste omdat de muziekminnende wereld gelukkig uit meer dan "puriteinse audiofielen" bestaat.

Ten tweede omdat het natuurgetrouw en overtuigend kan klinken.

Ten derde omdat het sowieso allemaal gaat om kunstmatige herschepping van een muzikale werkelijkheid.

Ten vierde omdat alles geoorloofd is, mits het bijdraagt aan het gevoel van 'erbij te zijn'.

Ten vijfde omdat iedereen vrij is om mooi en lelijk te vinden wat ie wil.

Ik zal dan wel een puriteinse audiofiel zijn. Ik heb 3 dipolen (althans voor een groot deel) gehad, maar ben nu erg blij met de W/P's. Directer, dynamischer, krachtiger, opener. Bovendien een stereobeeld wat staat als een huis. En daarvoor hoef ik echt niet precies in het midden te zitten. Wanneer je zelfs recht voor een speaker zit, hoor je nog steeds een stereobeeld. Al is dat dan ook uit het midden opgebouwd.

Ik vind magnetostaten en electrostaten vaak goed klinken, maar het moet wel in je kamer passen. Er is wél een hoop ruimte achter de speakers nodig. Dempen kan ook, maar dan klinkt het weer niet als een dipool.

Uiteraard is alles geoorloofd. Wanneer je denkt dat het helpt, helpt het ook...

:)

Als dat werkelijk zo was, zou je jaren geleden al klaar zijn geweest, nietwaar? :o

Zou jij dan ook niet al jaren geleden klaar zijn gweest..??

Telkens komen er weer andere "inzichten" die we met z'n allen gaan proberen. Na jaren blijkt dat het allemaal onzin was. Nog even en dan blijkt dat de oude buizenradio's het beste geluid gaven.

Als voorbeeld:

Eerst klinken speakers het best wanneer ze rechtstreeks op de vloer staan, even later beter met spikes, dan weer alles er onderuit en masterbase er onder, dan dat er weer onderuit en de boel ontkoppelen en nu weer kurk er onder. Wat is het volgende...??

Telkens komen er weer andere "inzichten" die we met z'n allen gaan proberen. Na jaren blijkt dat het allemaal onzin was. Nog even en dan blijkt dat de oude buizenradio's het beste geluid gaven.

Als voorbeeld:

Eerst klinken speakers het best wanneer ze rechtstreeks op de vloer staan, even later beter met spikes, dan weer alles er onderuit en masterbase er onder, dan dat er weer onderuit en de boel ontkoppelen en nu weer kurk er onder. Wat is het volgende...??

Je gaat nog eens aan het gehakt............Dat voorspel ik.

Het geeft wel rust.

Iets wat niet iedere audiofiel zal waarderen (ook niet alleen op woensdag ^_^ ). Je krijgt er wel een andere hobby voor terug, daar waar het allemaal ooit om begonnen was. Muziek.

Ik voel in ieder geval niet de minste behoefte nog iets te veranderen, ook al weet ik dat het zus of zo nog beter kan. En het dondert ook niet wat ánderen van mijn set vinden.

M :ph34r: rc

Inderdaad, gelukkig ben ik dat ook.

Verhuizen, en de resulterende heroriëntering op hoe je het weer klinkend moet krijgen in een totaal nieuwe omgeving, staat los van 'klaar' zijn.

Dat dien je per situatie afzonderlijk te beoordelen. Het is waarschijnlijk wel zo dat een torentje bouwen van allerlei verschillende onderleggers, zoals jij dat zo in extrema doet, niet echt bijdraagt aan het geluid.

Het geeft dan weer wel een fijne gemoedsrust om te weten, dat je alle maatregelen die op dat gebied zijn uitgevonden, tegelijkertijd toepast onder jouw speakers. Daar kan het dan in elk geval niet meer aan liggen... :D

Het is waarschijnlijk wel zo dat een torentje bouwen van allerlei verschillende onderleggers, zoals jij dat zo in extrema doet, niet echt bijdraagt aan het geluid.

Het geeft dan weer wel een fijne gemoedsrust om te weten, dat je alle maatregelen die op dat gebied zijn uitgevonden, tegelijkertijd toepast onder jouw speakers. Daar kan het dan in elk geval niet meer aan liggen... :D

Het belangrijkste voordeel is dat de speakers wat hoger staan.

;)

Het is waarschijnlijk wel zo dat een torentje bouwen van allerlei verschillende onderleggers, zoals jij dat zo in extrema doet, niet echt bijdraagt aan het geluid.

Als je weet waar je over praat begrijp je dat het bestaan van dat torentje te maken heeft met een experiment inzake isolatie van vloer en luidspreker. Dat isolatie ook eenvoudiger kan worden bewerkstelligd is feitelijk niet belangrijk, het gaat om het krijgen van inzicht en het resultaat mag best een beetje HansFi zijn. Een schilderij blijft ook met drie spijkers hangen terwijl ééntje volstaat.

Er is nog niet objectief vastgesteld of de actie van Hans effect gehad heeft. Het heeft daarom vanuit mijn benadering weinig zin om te speculeren, zeker als je de situatie voor en na nog nooit hebt gemeten, gehoord of gevoeld.

Nou, als dat het criterium is hoef je dat niet met een toren van Babel te doen, toch?

Nee, maar de spikes zitten er standaard al onder. De rest bestaat uit spullen die ik al had (op de rubber tegels na).

Dan ga ik toch niet weer wat anders verzinnen en bouwen.

De rubber tegel was overigens een idee van Ravon. Die zijn volgens hem nodig om de luidsprekers ook vertikaal te ontkoppelen en daarmee de vloer minder aan te stoten. Akoestiek is een punt, maar meeresonerende objecten een ander.

Akoestiek is een punt, maar meeresonerende objecten een ander.

Die twee zijn in de bouwfysica onlosmakelijk aan elkaar verbonden, daarom isoleren soms zo belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe en waarom die vloer bij jou zo trilt. Zullen we daar na de vakantie eens een avond aan spenderen?

Die twee zijn in de bouwfysica onlosmakelijk aan elkaar verbonden, daarom isoleren soms zo belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe en waarom die vloer bij jou zo trilt. Zullen we daar na de vakantie eens een avond aan spenderen?

Erg graag...

Hou er wel rekening mee dat het geluid dan weer kan veranderen!

Ik zou lekker overal van afblijven als je al zo tevreden bent als jij zegt te zijn. Echt... ik kan het weten... :(

Meten kan geen kwaad.. daarna zien we wel weer verder.

Meten kan geen kwaad.. daarna zien we wel weer verder. :)

Beste Hans,

Let op: Metingen - zelfs "real time" metingen.... en wellicht zelfs vooràl "real time" metingen! - kunnen zeer misleidend zijn.

Resonantie kan een probleem vormen.

Maar vertraagde / langdurige / na-ijlende resonantie (delayed resonance) kan rampzalig zijn!

http://ebookbrowse.c...-pdf-d354046581

Oud, ja. Maar waar!