Problemchild Posted 30 november 2011 Report Share Posted 30 november 2011 Iemand uit mijn naaste omgeving heeft zich sinds kort een Lenco L75 aangeschaft. Het is voorzien van een Audio Dynamics element (ADC 220 X of XE) Daar ik hier zelf een tijdje geleden wel wat info heb verkregen over mijn toestel (waarvoor dank),wou ik ook eens hetzelfde bevragen over deze Lenco. Hij vermoed dat de naald mss wel eens versleten zou kunnen zijn. De vraag die zich stelt is of dat element eigenlijk de moeite is (audio dynamics) zodat hij gewoon enkel de naald vervangt...of dat hij beter ineens uitkijkt voor een ander element. Het zou liefst allemaal budgetvriendelijk moeten blijven. Dus dacht ik mss is hij ook geholpen met zo'n grado prestige black elementje? Of ligt dit onder het niveau van de audio dynamics? Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen? Alvast bedankt voor jullie hulp! GREETZ&QUESTION Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2011 Report Share Posted 1 december 2011 Geen ervaring met ADC, maar hear heeft men dat wel, struin ook eens door de rest van het Lenco Heaven forum. p.s. hangt Henkes hier nog rond, die heeft volgens mij een 'tamelijk bizarre' Lenco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 december 2011 Report Share Posted 1 december 2011 Een black is niet zo'n raar elementje om muziek te maken. Koop hem wel bij de dealer en neem je plaenspeler mee. Want een Lenco kan naast een versleten naald best tussenwielproblemen hebben en last van een niet meer goed functionerende arm. Als de dealer dit ziet koop je de black niet voor niets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 1 december 2011 Author Report Share Posted 1 december 2011 Op dat lenco heaven forum was hij al aan't rondkijken,veel info inderdaad. Blijkbaar is dit wel een populair toestel.... Platenspeler meenemen zal inderdaad een must zijn. Ik heb dat zelf met mijn toestel ook gedaan,als leek zijnde vond ik het wel nodig om het toestel te laten inregelen door iemand met kennis van zaken. De eigenaar van de Lenco merkte op dat er soms wel wat "ruis" optrad tijdens het afspelen. Ook op een nieuw exemplaar. Op bv een lp van Lou Reed (berlin),was dit niet op te merken. Mss een euvel van de tussenwielen/arm dat soms optreed en dan weer niet. Best is laten nakijken alvorens zaken te gaan aankopen dus. Iemand een idee hoe dat audio dynamics element zich verhoud tot de grado black? Voor het geval dat de naald versleten is en het element is toch niet zo van waarde mss ineens element en naald opnieuw aankopen (vb de grado). Alvast bedankt voor jullie reacties!!! GREETZ&THANKX Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 december 2011 Report Share Posted 1 december 2011 het heb laatst nog een ADC QLM II element gehoord. Dat was toch niet verkeerd. Hoe de door jouw genoemde element spelen...?? ADC maakt super compliante elementen (XLM ZLM). Eigenlijk niet echt geschikt voor de taartscheppen van Lenco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 1 december 2011 Author Report Share Posted 1 december 2011 Welk element(en) zou wel echt geschikt zijn voor deze taartschep dan? net gebeld met de audio shop. Was duidelijk dat hij het toestel eerst moest bekijken. Hij vermelde iets van mogelijke slijtage van de rubbers die de arm ondersteunen of zoiets. (sorry het is voor mij allemaal chinees) Eerst eens laten nakijken is een must . Zeker niet hals over kop element of naald gaan vervangen,mss is er wel iets elementairs aan de draaitafel/arm zelf dat schort. GREETZ&QUESTION Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2011 Report Share Posted 2 december 2011 Beste Problemchild, De aanbevolen naaldkracht voor dit element is 1,2 g ( zie http://www.vinylengi...y/adc/220.shtml ). Dit betekent dat het element vrij "licht" is (grote soepelheid / "compliantie" van de naalddrager). Het klopt toch dat de body van het element ivoorkleurig is (gebroken wit, zeg maar)? Als de horizontale armlagering (kogellager) in orde is en men de arm heel goed instelt (en de siliconenrubber V-blocks die de arm dragen voor verticale lagering en resonantiedemping zijn óók in orde!), kan deze "taartschep" zo'n licht elementje best wel hebben. De arm is namelijk veel beter/volgzamer dan menig audiofiel meent te weten. Maar er is weinig op tegen als de naaldkracht wordt verhoogd tot 1,5 g, hoor, wanneer er gekraak optreedt bij luide passages in de muziek. (Als dit het probleem niét oplost: kies dan een element met een geadviseerde naaldkracht van minstens 1,5 g. Dat zijn bijna alle àndere elementen dan ADC en zijn klonen, zoals Sonus.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 2 december 2011 Author Report Share Posted 2 december 2011 De body van het element is inderdaad ivoorkleurig.(voor alle duidelijkheid ,het betreft de draaitafel van mijn kameraad hé ) Volgende week gaat hij er eens mee langs bij de dealer die mijn toestel ook een oogje (en elementje )gaf. De persoon van wie deze draaitafel is heeft zich net bij Hear geregistreerd. Hij zal wanneer hij kan posten zeker eens reageren hier; Alvast bedankt voor de reacties! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 2 december 2011 Author Report Share Posted 2 december 2011 Nou ,ik doe dat normaliter nooit. Maar als we er iemand mee kunnen helpen ,why not Wat de geschiedenis van Spido hierin betreft laat ik in het midden. We zijn eerder gereserveerd op dat gebied GREETZ&NICE WEEKEND Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 3 december 2011 Author Report Share Posted 3 december 2011 Kom kom,laten we ons gedragen als brave kinderen,de Sint is in aantocht hé Niet nodig om mekaar op te stressen vanachter een toetsenbord. Tijd voor een groepsknuffel misschien GREETZ&FLOWERS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 december 2011 Report Share Posted 3 december 2011 Gaat niet gebeuren denk ik, maar ik zal ermee ophouden en cleanen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 7 december 2011 Author Report Share Posted 7 december 2011 Daar desbetreffend persoon nog steeds niet op een topic kan posten geef ik even een update... Heeft het toestel vandaag binnengebracht ter nazicht (hifi corner) Bleek dat de naald versleten was,het element dat er op stond niet echt speciaal te noemen viel . De v-blokjes bleken ook uitgesleten ,maar vallen te reviseren. Eigenlijk niet zo fijn als je bedenkt dat hij dat toestel aangekocht heeft onder de noemer "volledig in orde". Waarschijnlijk gaat er ook een grado prestige black elementje in de plaats komen van de huidige naald/element. GREETZ&UPDATE Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 7 december 2011 Report Share Posted 7 december 2011 Als je vriend zn Lenco bij een privé persoon gekocht heeft, dan hoeft hij zich niet bekocht te voelen, want waarschijnlijk wist de verkoper niet beter. Either way blijft de L75 een geweldige speler, mits het tussenwiel in orde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 7 december 2011 Author Report Share Posted 7 december 2011 Nou ja,...het zit enigszins ietwat anders... De persoon waarvan hij het toestel gekocht heeft verkoopt meerdere toestellen... Hij bied deze toestellen aan als "in orde" en verkoopt ze ook als "in orde" zijnde. Mijn gedacht: Hij pikt wat toestellen op uit recyclecenters om ze nadien met winst door te verkopen. Soit,iedereen heeft het voordeel van de twijfel. Maar voor een potentiele koper is het niet fijn om achteraf met een niet volledig gereviseerd toestel te zitten. De verkoper claimt nochthans zijn toestel 2 uur te laten spelen alvorens te verkopen. Raar dat bij thuiskomst het toestel niet eens degelijk stond afgeregeld...het element/naald raakte op een halve cm na zelfs de plaat niet... het komt allemaal wel in orde...zij het dat er budget moet gespendeerd worden. Ik hoop dat hij voor 70 euro gesteld is ... GREETZ&INFO Link to comment Share on other sites More sharing options...
Problemchild Posted 12 december 2011 Author Report Share Posted 12 december 2011 update: Zaterdag was de Lenco terug tip top in orde gebracht. Nieuw element werd voorzien +anti-skating werd hersteld(bleek een onderdeel te missen) De verkoper van het toestel werd op de hoogte gebracht van de minpunten en zou eventueel 50 euro in mindering brengen (mits teruggave oude cel+naald). Totaal onkostenplaatje van de herstelling+element&naald 60 euro: dat is 50 euro voor de grado prestige black en 10 euro voor de herstelling. De eigenaar van de Lenco is zeer in zijn nopjes ,het toestel speelt schitterend...wat een transformatie na de revisie! GREETZ&INFO Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 december 2011 Report Share Posted 12 december 2011 Hoera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 22 december 2011 Report Share Posted 22 december 2011 Leuk om te lezen. Ik ben sinds kort ook eigenaarvan een Lenco (de l76) die naar voorbeeld van hetgeen Lencoheaven gepost wordt geheel omgebouwd gaat worden. Enige waar je eigenlijk gebruikt is de motor, de "platter" en de wielaandrijving. Mijn Lenco is 5 jaar gebruikt en heeft daarna 30jr op zolder doorgebracht. Motor van nieuwe olie en vet voorzien en ook het lager schoongemaakt en in de olie gezet (wordt uitvoerig beschreven op Lencoheaven, met foto's en al). Loopt als een zonnetje. Het geheel wordt ingebouwd in een uit te frezen dikke plank en voorzien van een nieuwe arm (die ik nog moet aanschaffen). Schijnt geweldig te klinken als ik de fora mag geloven. En een leuk projectje om aan te pakken. Vooral hier www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html is het uitgebreid te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts