Jump to content

Bouwwijze luidsprekers

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik zat gisteren in een oud hifi blad te bladeren en het viel me op dat zo'n jaar of 10 geleden vaak luidsprekers werden gebouwd met woofers in de kast. Kef 103, Elipson 1303 en Dynaudio hadden dat allemaal. Waarom doen ze dat tegenwoordig eigenlijk niet meer. te duur?

Groet,

Ik heb de kef 103.3's :D

Er zit idd een woofer aan de binnenkant die via de bodem zijn geluid afstraalt.

Doen ze dat nu niet meer? Kef is er nog wel langer mee door gegaan...in de 103.4 en andere modellen.

misschien zijn ze tot andere inzichten gekomen, met de prijs heeft het mijn inziens niets te maken.

game

Geplaatst door Stephane:

Quadral heeft nog speakers met de laage woofers aan de achterkant. Dit zou een subwoofer overbodig moeten maken. Of dit ook zo is? Geen idee maar ik denk dat het effect minder is dan een active sub. met name bij homecinema.

Horning heeft dat ook in zijn kleinere modellen en het heeft als effect dat ze hetzelfde of bijna hetzelfde klinken als grotere speakers. Zal wel komen doordat de lage tonen makkelijker versterkt kunnen worden, door ze dichter bij de achtermuur en/of hoek van de kamer te zetten.

Geplaatst door Stephane:

Quadral heeft nog speakers met de laage woofers aan de achterkant. Dit zou een subwoofer overbodig moeten maken. Of dit ook zo is? Geen idee maar ik denk dat het effect minder is dan een active sub. met name bij homecinema.

Mijn vader heeft een paar Quadrals met een laag-unit aan de achterkant (+ bass-poort). Ze gaan best laag (28Hz) volgens de specs, maar ik heb het idee dat mijn eigen speakers (30Hz) lager gaan. Of iig dat ze meer 'punch' hebben. Wellicht dat dit te maken heeft met het feit dat bij mij alle units vooraan zitten.

Ik heb er trouwens een keer een review over geschreven (voor wie het nog niet weet): kijk HIER maar eens...

Hai,

Bedankt voor de reacties. Units aan de achter of zijkant zie je nog wel eens, maar in de speaker met een poort (compound, isobarik) volgens mij niet meer.Het lijkt me een gecompliceerde constructie en dus duur.

Groet,

Ook mijn van Medevoort's hebben een unit in de kast (compound system). Dit wordt nog steeds door hun gemaakt. Overigens maakt Isophon hier ook nog steeds gebruik van. Het nadeel is dat het nog al duur kan uitvallen (doordat je een kast in een kast maakt) en ook moet er een snelle versterker (hoge dempingsfactor) op worden aangesloten wil het goed werken. De speakers zijn dus een beetje eigenzinnig maar met de juiste aansturing krijg je een hoog rendement, diep en gecontroleerd laag. :D

Geplaatst door carl:

Hai,

Bedankt voor de reacties. Units aan de achter of zijkant zie je nog wel eens, maar in de speaker met een poort (compound, isobarik) volgens mij niet meer.Het lijkt me een gecompliceerde constructie en dus duur.

Groet,

Dag Carl,

Verwar je isobarik hier niet met bandpassbehuizing?

Bij bandpass ga je de woofer in een kast bouwen met ofwel:

1 closed box kamer en 1 vented kamer. Dat is dan 4th order bandpass.

Ofwel 2 vented kamers : 6th order bandpass.

Een goede bandpass is niet zo eenvoudig te berekenen en tunen. Afwijkingen op de thiele small parameters van de woofer zorgen steeds voor bij tunen van de berekende box. (meer stuffing, langere/kortere pijpen.....).

Isobarik loading is iets heel anders.

Hier ga je twee woofers akoustisch in serie zetten. (of simpelweg conussen tegen elkaar monteren en in tegenfase aansluiten).

Het voordeel is (wat gesimplifieerd gezegt)dat je boxvolume voor dezelfde output halveert tov hetzelfde systeem met 1 woofer.

Je krijgt dus kleinere boxen.

isobarik loading kan je toepassen in closed, vented en ook de hierboven vermelde bandpasskasten.

Nadeel. Het is duur, want je hebt 2 identieke woofers nodig voor hetzelfde resultaat , alleen wordt je kast wel veel kleiner.

Ik heb tenandere, als oefening, met een setje overjaarse goedkope 12" woofers 2 jaar geleden een 4th order bandpass met isobaric loading (subwoofer)uitgerekend en gebouwd.Ik heb hiervoor eerst de parameters van de woofers opgemeten, dan kastberekening gedaan en gebouwd. Het gemeten resultaat goed overeen met de berekening, maar toch waren aanpassingen (fijntuning dus) nodig om het geheel volledig OK te krijgen.

Het heeft helaas maar 1 jaartje gespeeld. Het waren oude woofers en de belasting op de conusophanging kan bij een bandpass systeem hoog oplopen. Bij

Voor het berekenen van kasten en ontwerpen ervan is het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason heel waardevol. Het Isobarik- of Compoundsysteem staat hier uiteraard ook in.

Ik heb 'm via elektuur besteld.

Geerdie