Jump to content

Elpees Aanschaffen...hoe Zit Dat Eigenlijk ?

Problemchild
 Share

Recommended Posts

Hetgeen ik me nu al een tijdje afvraag...

hoe schaf ik nu het best elpees aan.

Er is een heleboel muziek dat terug wordt uitgebracht op vinyl.

Maar hoe verhoud zich dat tov het origineel?

Ga ik best op zoek naar de originele albums,of zijn die herperste platen ook best in orde?

Hoe verhoud dat zich tot elkaar?

ik heb het hier dan enkel over de muziek die op het album wordt geperst (niet over de waarde,die zal zowiezo hoger liggen bij het origineel).

bv,ik ben nogal tuk op het "first album" van ZZ-top.

Je kan dat album ook nieuw aanschaffen...maar is er aan de originele opname nog gesleuteld?...

Moet je opletten met het aanschaffen van reissues (zijn de nummers bv hermixed),of is dat idem dito aan de originele elpee?

Ik denk bv aan albums van the doors,stevie ray vaughan,albert king,...

Hoe bekijk ik dat eigenlijk?

Iemand die mij hierin wat richting kan geven?

Alvast bedankt!!!

GREETZ&QUESTIONS

Tsjonge,blijkt dat het antwoordt niet echt eenduidig is hé...

toch maar goed in het oog houden of het allemaal wel "analoog" op de plaat komt..;blijkbaar kan het ook van de digitale (loudness)bron erop komen...

Tja,misschien toch maar beter naar het origineel uitkijken dan...kwestie van zeker te zijn ...

Het ligt toch allemaal moeilijker dan ik me aanvankelijk voorstelde...Iedereen haalt liefst de mooiste (onaangeroerde) opname in huis.

Enige kennis van zaken lijkt me wel aangewezen.

GREETZ&TSJONGE

Tsjonge,blijkt dat het antwoordt niet echt eenduidig is hé...

toch maar goed in het oog houden of het allemaal wel "analoog" op de plaat komt..;blijkbaar kan het ook van de digitale (loudness)bron erop komen...

Tja,misschien toch maar beter naar het origineel uitkijken dan...kwestie van zeker te zijn ...

Het ligt toch allemaal moeilijker dan ik me aanvankelijk voorstelde...Iedereen haalt liefst de mooiste (onaangeroerde) opname in huis.

Enige kennis van zaken lijkt me wel aangewezen.

GREETZ&TSJONGE

Ik kan je alleen maar een beetje helpen met klassiek en jazz. Vooral bij Klassiek is de persing vrij belangrijk. Bij een aantal reeds lang bestaande labels (DGG, Philips, Decca, Supraphon e.d.) weet ik ongeveer welke persing het betreft. Dit is te zien aan de kleur van het label en de vormgeving. Op internet is er redelijk veel informatie te achterhalen. Hoe vroeger de persing hoe beter de opname is een redelijk uitgangspunt.

Meestal vind ik de heruitgave minder van kwaliteit en ga ik zoveel mogelijk voor een vroege persing.

Bij jazz speelt hetzelfde. Zij het dat de lang geleden geperste lp's vaak bijzonder slecht van kwaliteit zijn door het intensieve draaien. Om de kwaliteit in te delen worden o.a. op ebay codes gehanteerd die de weergave van zowel lp als hoes aangegeven. Deze zijn behoorlijk nauwkeurig. (m,m-,nm,nm-,ex,vg etc.)

Hoe het met pop en andere muziek soorten weet ik niet. Wel heb ik een heruitgegeven Beatles dubbel lp (love) die superieur klinkt t.o.v. het origineel.

Om een idee te krijgen wat er aan persingen is kun je b.v. op Discogs kijken. Is verre van compleet en in de recenties kom je niet vaak een vergelijk van persingen tegen. Een indicatie kan wel de prijs zijn die op Discogs gevraagd wordt voor een tweede handsje. Maar die kan natuurlijk ook voor een groot deel door de "verzamelaarswaarde" bepaald zijn.

Discogs is wel intressant,kan je inderdaad is zien welk aanbod er zich opent per album.

Plus je kan is kijken naar prijsklasses.

niet onaardig .

Iemand weet van een site die wel de vergelijkingen tss de verschillende persingen aanhaalt?

Ben vooral een(stevige) rock,blues ,singer song ,en een beetje jazz liefhebber...zeer weinig klassiek.

het zou dus wel handig zijn mocht ik ergens een link naar een site krijgen waarmee ik is kan checken hoe het zit tss origineel en het release album onderling!

Alvast bedankt!

@stef:heb enkel ervaring met cdees van rhino...en meer met hun boxsets...die vind ik wel schitterend.

Wat hun vinyl betreft,i don't know...

GREETZ&THANKX

Nochtans lees ik per voorbeeld bij de vinyl verzamelbox van the gratefull dead:

"To ensure the highest degree of quality, the albums were pressed on 180-gram vinyl at RTI using lacquers cut from the original analog masters by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering."

Dat duid er toch op dat ze de originele master gebruiken?of zie ik dat mis?

GREETZ&EXAMPLE