mumsoft Posted 29 december 2011 Report Share Posted 29 december 2011 Over top referentie opnamen, b.v. Gelber's beethoven cyclus is relatief onbekend (want niet af?) en "onbemind", want Richter.... kwa opnamen echter fenomenaal (en in mijn opinie kwa spel ook). Allemaal door een team gedaan op verschillende lokaties. De CD's zijn helsas niet meer verkrijgbaar, maar ik heb even wat gegoogled en hear gevonden. Je kunt daar een textbestand downloaden met links naar rips van alles wat destijds is uitgebracht, suc6. Hoe goed de rips zijn weet ik niet, ben de gelukkige eigenaar van m'n eigen setje CD's Bedankt voor de tip. Ik ben vanouds een liefhebber van deze sonates, die ik gedeeltelijk al heb van Gould, Grimaud en de gebr. Jussen (en compleet van Claudio Arrau op de plaat). In die opnames van Gelber valt me wel op dat het dicht op de snaren lijkt te zijn opgenomen, je hoort bv vaak de metalige aanslag van de hamers op de snaren. Dat is niet zoals ik een vleugel in de concertzaal ervaar. Niettemin is en blijft het prachtige muziek. Met die rips is niks mis. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 december 2011 Report Share Posted 29 december 2011 Die metalige klank zit'm voornamelijk in de stemming van het instrument, met name in de opnames gemaakt in de stadsgehoorzaal is het opvallend (die met de Waldstein). Ik heb de hoesjes er even bij gepakt en er staat helaas niets in over hoe het is opgenomen anders dan met microfoons van Bruel&Kjaer. Ik meende eens ergens gelezen te hebben dat er een enkel paar microfoons gebruikt werd, wel op enige afstand, maar kan er niets over terug vinden (misschien ging het ook wel over de Mahler cyclus op Denon). Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 29 december 2011 Report Share Posted 29 december 2011 Hoewel ik je argumentatie rond het jaar 1959 niet kan volgen ben ik het met je conclusie wel voor een groot deel eens. Dat een band een studio in gaat om de muziek voor een plaat/cd te schrijven vind ik nog steeds een vreemd fenomeen, de muziek mist daardoor "doorleefdheid". Songs moeten "on the road" ontstaan. In andere takken van muziek heeft m.i. de intellectualisering toegeslagen en in een klap veel dood geslagen. Klopt allemaal, of beter gezegd, ik kan het allemaal volgen. Daarom draai ik m'n vuige garagerock lp's denk ik met zoveel plezier. Lo-Fi opgenomen maar wel puur en intens. Uiteindelijk mijn ultieme doel denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 december 2011 Author Report Share Posted 30 december 2011 Bedankt voor de tip. Ik ben vanouds een liefhebber van deze sonates, die ik gedeeltelijk al heb van Gould, Grimaud en de gebr. Jussen (en compleet van Claudio Arrau op de plaat). In die opnames van Gelber valt me wel op dat het dicht op de snaren lijkt te zijn opgenomen, je hoort bv vaak de metalige aanslag van de hamers op de snaren. Dat is niet zoals ik een vleugel in de concertzaal ervaar. Niettemin is en blijft het prachtige muziek. Met die rips is niks mis. M rc Wel Off topic maar Beethoven is het waard. De beste opname van de latere sonates van Beethoven zijn die op DGG gespeeld door Maurizio Pollini, vind ik. Mooi opgenomen ook. Zeer doorleefd gespeeld, zonder te overdrijven. Onvoorstelbaar dat Beethoven deze stukken heeft gecomponeerd, vind het soms bijna avant garde muziek. Ook een mooie opname van alle sonates zijn die van Richard Goode, op het label Nonesuch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 december 2011 Report Share Posted 30 december 2011 Hansko bedankt. Ken jij wellicht ook de opnames van Friedrich Gulda? Die zitten in mijn doos complete Beethoven, en moeten nog verwerkt worden. Ik heb veel/alle cd's gekocht voor de muziek die erop staat, en niet voor de uitvoering of opname; die verfijning kan ik later mogelijk nog aanbrengen. Ok, off-topic, solly. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 december 2011 Report Share Posted 31 december 2011 Dat een band een studio in gaat om de muziek voor een plaat/cd te schrijven vind ik nog steeds een vreemd fenomeen, de muziek mist daardoor "doorleefdheid". Songs moeten "on the road" ontstaan. Helemaal mee eens. Er is genoeg muziek die geproduceerd klinkt, wellicht zelfs overgeproduceerd. Vandaag luisterde ik naar de LP van Direstraits - tunnel of love en het gelijknamige nummer. Daarin hoor je de professionaliteit van de artiesten, hun gevoel voor timing, hun samenspel, de speelsheid die ze op sommige momenten in de muziek leggen. Heel anders dan, noem eens wat, Michael Jackson. Perfectie lijkt ook een schaduwkant te kennen. Bovenstaande neemt echter niet weg dat dit op een goed afgestemd geheel slechts een waarneming zal zijn en op geen enkele manier een kwalitatief oordeel over de opname. Met andere woorden het zal niet leiden tot iets dat echt opvalt of stoort. Als dat wel het geval is zoek het dan in het geheel dat in je huiskamer staat. Zoals ik al eerder aangaf zit er in 99% van alle opnamen wel iets dat boeit en de aandacht voor zich kan opeisen binnen een weergave. Een voorbeeld van een opname die wel echt ontspoort is bijvoorbeeld de verzamelaar van Christopher Cross en dan alleen het nummer Arthur's theme (nummer 8). Maar dat is ook echt een van de weinige uitzonderingen die ik ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 januari 2012 Report Share Posted 1 januari 2012 Helemaal mee eens. Er is genoeg muziek die geproduceerd klinkt, wellicht zelfs overgeproduceerd. Vandaag luisterde ik naar de LP van Direstraits - tunnel of love en het gelijknamige nummer. Daarin hoor je de professionaliteit van de artiesten, hun gevoel voor timing, hun samenspel, de speelsheid die ze op sommige momenten in de muziek leggen. Heel anders dan, noem eens wat, Michael Jackson. Perfectie lijkt ook een schaduwkant te kennen. Bovenstaande neemt echter niet weg dat dit op een goed afgestemd geheel slechts een waarneming zal zijn en op geen enkele manier een kwalitatief oordeel over de opname. Met andere woorden het zal niet leiden tot iets dat echt opvalt of stoort. Als dat wel het geval is zoek het dan in het geheel dat in je huiskamer staat. Zoals ik al eerder aangaf zit er in 99% van alle opnamen wel iets dat boeit en de aandacht voor zich kan opeisen binnen een weergave. Een voorbeeld van een opname die wel echt ontspoort is bijvoorbeeld de verzamelaar van Christopher Cross en dan alleen het nummer Arthur's theme (nummer 8). Maar dat is ook echt een van de weinige uitzonderingen die ik ken. Maar dat neemt nog niet weg dat velen van ons naar studio-muziek luisteren, d.w.z. het product van een producent en geluidstechnicus die knippen-en-plakken. Een kennis van me, die in een kwartet strijkt, zei dat een stuk wel uit 100 knipjes kon bestaan. Steeds maar weer overnieuw, totdat het perfect is. Ook in de klassieke muziek wordt flink gemanipuleerd. En ook bij zogenaamde live-cd's wordt later overgezongen in de studio. Dus dan wordt de referentie: wat de producer en de technicus hoorden over de monitoren in de control-room. En ook dan geldt toch: hoe beter de installatie, hoe dichter bij de referentie. Ik ben veel bezig met luidsprekerzelfbouw, en hoor steeds zo de stapjes die ik neem, en weet al snel of ik in de goede richting zit, voornamelijk als ik ineens in volle multitrack-opnames iets hoor wat ik eerst niet hoorde. En dan gaat het niet om een detail, maar soms een compleet instrument dat ver was weggestopt in de mix. Met een gemiddelde installatie valt dat niet op, en zou de muziekant voor de kat z'n *** (of viool ) hebben gespeeld. Ik poneer hier een stelling die in me opkomt: IN ANALOGE OPNAMES ZITTEN MEER DETAILS VERSTOPT. Die er vervolgens pas uit komen op een goede installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2012 Report Share Posted 1 januari 2012 Maar dat neemt nog niet weg dat velen van ons naar studio-muziek luisteren, d.w.z. het product van een producent en geluidstechnicus die knippen-en-plakken. Een kennis van me, die in een kwartet strijkt, zei dat een stuk wel uit 100 knipjes kon bestaan. Steeds maar weer overnieuw, totdat het perfect is. Ook in de klassieke muziek wordt flink gemanipuleerd. En ook bij zogenaamde live-cd's wordt later overgezongen in de studio. Dus dan wordt de referentie: wat de producer en de technicus hoorden over de monitoren in de control-room. En ook dan geldt toch: hoe beter de installatie, hoe dichter bij de referentie. Ik ben veel bezig met luidsprekerzelfbouw, en hoor steeds zo de stapjes die ik neem, en weet al snel of ik in de goede richting zit, voornamelijk als ik ineens in volle multitrack-opnames iets hoor wat ik eerst niet hoorde. En dan gaat het niet om een detail, maar soms een compleet instrument dat ver was weggestopt in de mix. Met een gemiddelde installatie valt dat niet op, en zou de muziekant voor de kat z'n *** (of viool ) hebben gespeeld. Ik poneer hier een stelling die in me opkomt: IN ANALOGE OPNAMES ZITTEN MEER DETAILS VERSTOPT. Die er vervolgens pas uit komen op een goede installatie. Helemaal mee eens. Het komt gewoon neer op het vakmanschap van de mensen achter de knoppen.... Anders gaat de muziek naar de knoppen. Muziek die totaal verpest is door overdubben en mixen is b.v. de muziek van Vangelis of Mike Oldfield. dat dit electronische muziek is, is al problematisch, maar door al dat "gefrot" blijft zelfs daar (electr. muz) weinig van over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 januari 2012 Report Share Posted 1 januari 2012 Ach, da's toch niets nieuws, James Galway ((dwars)fluitist) bijvoorbeeld liet alle adempauzes uit een bepaald stuk knippen, dan leek het virtuozer. Maar is dat niet allemaal het gevolg van een (ongezonde?) hang naar perfectie? Net zo als er tot in het oneindige, ook aan klassieke, opnamen wort gepruts, prutsen velen van ons aan hun set. Genoeg is blijkbaar nooit genoeg. Mijn voorkeur gaat veel meer uit naar Bernsteins imperfecte live opnamen. Op de grote Mozartdoos was nogal wat kritiek omdat veel van de stukken in een veel te korte tijd waren opgenomen. Ik kan die praktijk alleen maar toejuigen, In M's tijd hadden ze ook geen maanden om en stuk in te studeren, dat moest gewoon in drie dagen zitten. Aan de andere kant staat b.v. een Frank Zappa, die bijna alle uitvoeringen van zijn klassieke werken afkeurde wegens onvoldoende niveau van de muzikanten en uitvoering. In zijn "live" opnamen is dan ook heel veel gedubbed en toch stoort het me daar niet. Waarom weet ik niet. Missxchien omdat hij zijn live crew drilde om iedere song in vele verschillende stijlen uit te voeren en om van de ene op de andere maat te switchen op het moment dat dat de maestro goed dunkte. Je hebt wel altijd het idee dat daar een team staat dat ieder stuk van een plaat ieder moment ook live kan uitvoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 januari 2012 Report Share Posted 1 januari 2012 Waar in de jaren 80 bij Mike Oldfield e.a. door het noodzakelijkerwijs overdubben met de tape (copy van copy van copy) de muziek "dood" werd gemaakt, comprimeert men nu expres alles en klinkt een live cd van nu veel doder dan een oude Boney M.- lp. Waar vroeger er tonaal weleens iets niet klopte, of de microfoon kraakte, ...er bleef toch een soort echtheid over. Dan maar niet audiofiel, om bij Karma te blijven, maar toch zing/tap je mee of zet je de installatie harder. Je hebt dan gewoon plezier van, bijvoorbeeld, zo'n James Brown plaat. Bij een nieuwe opname lijkt er echter iets mis met de timing (mp3 smeert transienten uit) en zet je eerder de muziek zachter of gewoon helemaal af door het schreeuwerige karakter dat er door de remastering in is gekomen. Eigenlijk zouden we zo'n dynamiekloze cd massal moeten terugbrengen naar de winkel met "Er is iets kapot aan deze cd, hij klinkt afschuwelijk". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 januari 2012 Report Share Posted 1 januari 2012 en mixen is b.v. de muziek van Vangelis of Mike Oldfield. dat dit electronische muziek is, is al problematisch, maar door al dat "gefrot" blijft zelfs daar (electr. muz) weinig van over Absoluut NIET mee eens wat een onzin Hans. Alsof electronische muziek géén muziek zou zijn. Zet eens Vangelis China op of In the City, of Voices, Antartica .... daar hoor je zelfs de sneeuw smelten. Stuk voor stuk vind ik het juweeltjes met een zéér hoge resolutie. Dit is nog maar het topje... Je wordt ouder papa.... geef het maar toe Vanmiddag Trentemøller gedraaidt vind het geweldig knap gemaakt, ok het is soms wat moeiijker toegankelijk maar als je kunt luisteren .... Natuurlijk niet èlke set kan met dergelijke muziek overweg, tja dan ligt het al gauw aan de muziek of opname Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 januari 2012 Author Report Share Posted 2 januari 2012 Bij klassieke opnames denk ik dat de ruimte waar het stuk is opgenomen ook een grote rol speelt. Recent een paar lp's en cd's beluisterd uit eind jaren 60, opgenomen in The Maltings, Snape een tot concertzaal verbouwde voormalige mout fabriek. Bijvoorbeeld de cello suites van Britten en de strijkkwartetten van dezelfde componist. Geweldige Decca opnames. Ook ken ik eigenlijk geen slechte opnames uit het Concertgebouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2012 Report Share Posted 3 januari 2012 Absoluut NIET mee eens wat een onzin Hans. Alsof electronische muziek géén muziek zou zijn. Zet eens Vangelis China op of In the City, of Voices, Antartica .... daar hoor je zelfs de sneeuw smelten. Stuk voor stuk vind ik het juweeltjes met een zéér hoge resolutie. Dit is nog maar het topje... Je wordt ouder papa.... geef het maar toe Ik heb nu Antartica opstaan. Een Japanse Polydor persing. Het hoog is inderdaad best mooi opgenomen, maar verder blijft het toch sterk achter bij andere opname. Ik vind bovendien de muziek (muzak) helemaal niks. Ik weet niet meer hoe ik aan die CD kom. Wat dat betreft heb je dus ook gelijk. Alles wordt slechter wanneer je ouder wordt, behalve het vergeten, dat gaat steeds beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 6 januari 2012 Report Share Posted 6 januari 2012 Synthesizers...misschien niet audiofiel maar deze analoge opname klinkt wel heel lekker op vinyl: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 januari 2012 Report Share Posted 8 januari 2012 Bij klassieke opnames denk ik dat de ruimte waar het stuk is opgenomen ook een grote rol speelt. Recent een paar lp's en cd's beluisterd uit eind jaren 60, opgenomen in The Maltings, Snape een tot concertzaal verbouwde voormalige mout fabriek. Wat een mooie documentaire! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2012 Report Share Posted 11 januari 2012 (...) Ik heb heel wat van die "simpele" microfoonopstellingen mogen uitproberen toen ik een tijdje meeliep met Klaas Posthuma (helaas overleden) in zijn Globe tijd. Als je denkt dat er verschillen zitten in luidsprekers en/of ruimtes, dan moet je eens microfoonopstellingen proberen. Vandaag beluisterde ik weer eens wat opnamen van Klaas Posthuma: ondermeer de Posthoorn Sonate (KV 320) van Mozart in de "Meesterwerken" serie van Brilliant (Kruidvat) - een halve meter topkwaliteit voor een schijntje! - en het viel mij gewoon op hoe ònopvallend, hoe natuurlijk, hoe vanzelfsprekend alles klonk. Een rustig, consistent stereobeeld in alledrie de akoestische dimensies; een warm, volbloedig klankgemiddelde - heel fraai gedetailleerd toch ook, en zònder die akelige audiofiele spitsheid, schraalheid, felheid, heesheid en leegheid... Hij kòn er wat van! Geen wonder, dat Klaas slechts in een kleine kring van deskundigen bewondering vond... http://www.camerata-...kelen/klaas.htm http://www.soundfoun...asposthuma.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 januari 2012 Report Share Posted 11 januari 2012 Ik poneer hier een stelling die in me opkomt: IN ANALOGE OPNAMES ZITTEN MEER DETAILS VERSTOPT. Mee eens. In goede opnamen op goede analoge informatiedragers zitten heel veel details verstopt onder de ruisvloer en achter de grenzen van het dynamisch bereik van de drager en achter de grenzen van het frequentiebereik van de opnameapparatuur. Die verstopte details zijn voor altijd weg. In goede opnamen op goede digitale informatiedragers zijn die details in mindere mate verstopt omdat de ruisvloer van de informatiedrager lager ligt en omdat het dynamisch bereik en het frequentiebereik van de informatiedrager en opnameapparatuur groter is. Een en ander neemt niet weg dat het draaien van platen een prettig ritueel is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2012 Report Share Posted 13 januari 2012 Beste Ravon, Bij analoge opnamen is de vervorming minimaal bij de geringste signaalsterkte, en maximaal bij de grootste signaalsterkte. Bij digitale opnamen is dat precies andersom. Ons gehoor lijkt het meest overeen te komen met "analoog": het is 't meest gevoelig voor vervorming bij geringe tot matige geluidssterkte, en is min of meer "doof" (c.q. "verdoofd") voor vervorming bij excessieve luidheid. Wie afwezigheid van vervorming het belangrijkst vindt, kiest wellicht hierom voor analoog. Wie echter het ontbreken van ruis het belangrijkst vindt, kiest wellicht hierom voor digitaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 januari 2012 Report Share Posted 13 januari 2012 Wie afwezigheid van vervorming het belangrijkst vindt, kiest wellicht hierom voor analoog. Interessante gedachte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 15 januari 2012 Report Share Posted 15 januari 2012 "Het beste is allang geweest.." Jullie kennen vast Ace Records: http://www.acerecords.co.uk/ Schitterende compilaties van wat alles wat echt goed was, je kan de hele discografie blind kopen. Zit vanochtend naar Leiber en Stoller te luisteren, een compilatie van wat ze schreven tussen 1956 en 1962. Mooie opnames en schitterende liedjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts