Jump to content

Tangentiaal Armen, Welke Zijn Er Zoal..?

WanFie
 Share

Recommended Posts

En toch vraag ik me af wat het voordeel van zo'n tangiale arm nu werkelijk is. Die fouthoek moet toch nauwelijks verschillen van een gewone toparm. De laatste heeft weer het voordeel dat er weinig onderdelen aan zitten en dus minder risico op resonanties.

Dat laatste klopt dus niet. Mijn arm heeft maar een bewegend onderdeel. Een unipivot heeft dat ook, maar de meeste armen zijn dubbel gelagerd.

:)

En hoe zit het met het gewicht op een subchasis? Ik vind trouwens dat ding van George prachtig en als ik twee armen zou kunnen plaatsen....

Goh interesant, kan je dat ook motiveren?

Ik denk namelijk dat deze bewering niet klopt.

Natuurlijk klopt dat niet. De cantilever staat (vanaf boven gezien) n.l. altijd de fouthoek scheef. Hierdoor zullen de signalen van de linker en rechter groefwand niet op het juiste moment komen.

Natuurlijk klopt dat niet. De cantilever staat (vanaf boven gezien) n.l. altijd de fouthoek scheef. Hierdoor zullen de signalen van de linker en rechter groefwand niet op het juiste moment komen. (...)

Beste Hans,

Welke vertraging c.q. versnelling zie/hoor/verzin jij tussen die beide signalen?

(P.S. Heb jij al een gevlochten cantilever?)

De cantilever staat (vanaf boven gezien) n.l. altijd de fouthoek scheef.

Eh...? :huh:

Ik hoor graag de motivatie van Spido waarom een sferische naald geen last heeft van de fouthoek. (En een elliptische, shibata-, of anderszins exotisch gevormde naald dan wél).

Daar worden we wijzer van.

M :ph34r: rc

Hoe groot is die fouthoek nu precies is bij een normale arm. Mijn benen zijn ook niet precies even lang (bij niemand). De vraag is wanneer het een probleem wordt. Waar het om gaat is hoe een aantal voordelen en nadelen van een systeem uitwerken. Ik denk dat je dat moeilijk kan zeggen net zoals bij subchasis of massa loopwerken of buizen en transitor. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze.

De radius van de sferische naald vormt altijd dezelfde hoek met de groefwanden: onafhankelijk van welk plaatsegment wordt afgespeeld.

Ja, natuurlijk. Maar als de cantilever scheef staat t.o.v. de groef wordt deze iets anders bewogen dan als deze recht staat.

Of je het hoort is een tweede.

M :ph34r: rc

Stel het extreem voor. B.v. met 45 graden fouthoek. De cantilever kan alleen scharnieren om het rubber, terwijl de beweging van de plaatgroef t.o.v. die cantileverbeweging onder 45 graden beweegt. Door het bewegen van de cantilever onstaan dan tijdsverschillen. Maar het effect is in ieder geval wél minder dan met fineline of elliptische naalden.

Meettechnisch gezien is de vraag of het bij de "fouthoek" om een zogenaamde eerste orde of tweede orde afwijking gaat. De spherische naald kon e.a. wel eens richting tweede orde afwijking duwen, maar ik heb geen zin om dit af te leiden.

Stel het extreem voor. B.v. met 45 graden fouthoek. De cantilever kan alleen scharnieren om het rubber, terwijl de beweging van de plaatgroef t.o.v. die cantileverbeweging onder 45 graden beweegt. Door het bewegen van de cantilever onstaan dan tijdsverschillen. Maar het effect is in ieder geval wél minder dan met fineline of elliptische naalden.

Beste Hans,

Nee, het is m.i. geen kwestie van tijdsverschil (en dus fasevervorming), want de cantilever blijft onder elke hoek even lang als-ie was en vormt onder elke afspeelhoek een rechte (en dus de kortste) verbinding tussen enerzijds de als één geheel trillende stylus en de rubber ophanging. Wat theoretisch wel zou kunnen optreden, is een zeer lichte onbalans tussen de beide stereo-kanalen: de overstek van de cantilever in het element kan - alweer theoretisch - bij grote scheefstaand continu iets meer of minder signaal afgeven naar ofwel links ofwel rechts. Maar die grote scheefstaand van de cantilever treedt in de praktijk niet op, door de stugheid van de rubber ophanging. Bovendien is de maximale fouthoek van een goede 9" arm slechts zo'n 0,2%. Wie meent dat te kunnen horen, maakt zichzelf iets onwijs, dunkt me...

• 2 weeks later...

ziet er uit alsof het geheel zo voorover kuukelt. Druist nogal tegen m'n "evenwichts gevoel" in, dit "wringt". Normaal wil je toch dat "draaipunten" zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt liggen.

(Kappa's arm bijvoorbeeld zou ik gevoelsmatig van een iets "hogere" headshell voorzien)

ziet er uit alsof het geheel zo voorover kuukelt. Druist nogal tegen m'n "evenwichts gevoel" in, dit "wringt". Normaal wil je toch dat "draaipunten" zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt liggen.

(Kappa's arm bijvoorbeeld zou ik gevoelsmatig van een iets "hogere" headshell voorzien)

Dat kan wel en heb ik ook mee geëxperimenteerd maar dan komt de arm wel erg dicht boven de plaat te hangen en wordt het wisselen van de platen een beetje lastig en kan het platen gaan kosten.

Toch valt dat mee. Mijn arm werkt n.l. op dezelfde manier. De horizontale buis hangt precies op de hoogte van de naaldtip, dus daardoor ontstaat geen koppel. Door het luchtlager is er bovendien bijna geen wrijving.

• 3 months later...

Tangential.JPG

Ik vond er nog een... De Airborn tangentiaal arm.

Why Tangential arms should differ in vertical and horizontal mass.

There is only groove modulation in the horizontal plane at lower frequencies, below about 100 Hz. Any unwanted disturbance from warped records exists only in the vertical plane (approx 0,5 Hz). To get the best possible transient response, the frequency response in the horizontal plane should be as smooth as possible, with a soft 6 dB/octave rolloff down towards 1-2 Hz, so that the only disturbance from eventual record excentricity can be eliminated.

In the vertical plane the goal is to achieve the best possible rolloff of the warp frequency below 10 Hz. This means that the arm resonance (like normal pivoted arms) should be between 12 and 16 Hz, and it can very well be undamped, so as to make the roll off as steep as possible.

In real life this means that the effective mass of the arm in the horizontal plane has to be 25-50 times greater than in the vertical plane, where in a light arm it's typically about 10 grams. The total effective mass of the moving system in the horizontal plane will then be in excess of 250 grams, and depending on its distribution, the total mass can get very high.

Die stond op de High end in Munchen.

Jammer van al die scharnierpunten.

Eigenlijk hetzelfde principe als de oude parallellogram tekenmachines.

• 2 weeks later...