mart Posted 29 december 2011 Report Share Posted 29 december 2011 Hallo heren, Ik meld me weer eens met een vraagje. Ik heb een tijd terug een 2de hands meridian 563.24 dac aangeschaft. zowel mijn sb3 als marantz zijn daarop aangesloten. Nu is de sb3 naar de slaapkamer verhuisd en in de huiskamer heeft de sb touch zijn intrede gedaan. van HD tracks had ik een tijd terug een paar 24 bits proefnummers gedownload die de sb3 wel afspeelde maar terug geschroefd naar 16(?). Nu blijkt dat de meridian die 24bit tracks niet kan afspelen!!! En dat zou die wel moeten kunnen!!! De touch doet het wel goed hoor ik in de koptelefoon. Hoe kan ik dat anders testen op de meridian? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 december 2011 Report Share Posted 29 december 2011 Dag Mart, Het aantal bits zegt nog niet alles, er is ook nog zoiets als de snelheid waarmee die afgevuurd worden. Bv mijn Dacmagic kan wel 24 bit op 96 Khz aan , maar niet 24 bit op 192 Khz. En verkijk je niet op die cijfertjes, met 16 bits op 44.1 heeft een DAC het wel zo rustig, want dat is wat een Cd levert. Geef je hem meer te doen dan kán dat fraaier klinken, maar hem ook laten stressen. De timing zal dan ook belangrijker worden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 januari 2012 Author Report Share Posted 5 januari 2012 Dank Marc voor de uitleg van de snelheid. ik heb het nog even nagezien op de site van hd tracks omdat ik bij de tags van de gedownloade nummers het niet zag staan. Maar het is 24/96. En volgens mij zou die dac dat ook zijn. Lijkt me stug dat de frequentie niet omhoog is gegaan naar 96 of hoger. en er zit een sticker achterop de meridian: 563.24 en volgens mij is dat een upgrade naar 24/96 of 24/192. ach ja, dat heb ik niet getest toen ik hem kocht. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 januari 2012 Report Share Posted 5 januari 2012 Nou ja, ik zou me er niet druk over maken. Natuurlijk gaan een hoop audiofielen de weg op naar de hogere resoluties, maar dáár is voor mij niet het heil te verwachten. Dat maakt niet automatisch meer muziek. Ik heb genoeg aan die geminachte cd-kwaliteit, omdat die op een harde schijf, mét gehakt, de spreekwoordelijke sterren van de hemel speelt. Maar wat voor mij geldt, hoeft dat nog niet te doen voor anderen, of voor jou. Je moet toch je eigen weg zoeken in audioland. Misschien weet iemand anders hier meer van die Meridian. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 januari 2012 Author Report Share Posted 5 januari 2012 ik maak me er ook niet druk om. gewoon het idee dat je iets koopt wat het niet volledig blijkt te zijn. en natuurlijk nieuwsgierig om het verschil te kunnen horen tussen hogere resolutie en de cd standaard. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 28 mei 2012 Author Report Share Posted 28 mei 2012 Ik kwam nog een demo download tegen van 24 bits 44,1 khz en zelfde nummer in 24 bits 88,2 khz. die eerste doet het wel en die tweede niet. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts