Jump to content

Mijn Muzikale Ontdekking

hansko
 Share

Recommended Posts

Uiteindelijk gaat het hear natuurlijk om de muziek. Welke muzikale ontdekking heb jij recent beleefd?. Artiest, muziekstuk, uitvoering etc. Door alle muziekstijlen heen. Ik start met een klassieke ontdekking: de Strijkkwartetten van Benjamin Britten.

Vrij recent ben ik deze Engelse componist uit de 20ste eeuw gaan waarderen. Vooral bekend om zijn liederen, opera's, koorwerken. Hij heeft drie strijkkwartetten geschreven, waarvan vooral het tweede en derde kwartet mij zeer bekoren. Het is zogenaamde moderne muziek, maar zeer goed te volgen en toegankelijk. Ik heb op vinyl de uitvoering van het Amadeus Kwartet op Decca en het 3e kwartet is voor het eerst op lp opgenomen (1978) door dit Amadeus kwartet. Beide kwartetten zijn opgenomen in The Maltings, Snape Suffolk.

Deze concert zaal wordt beschouwd als de zaal met de beste akoestiek in Engeland en de akoestische eigenschappen lijken erg op het Concertgebouw. Ook heb ik een lp van het Allegri string Quartet met het 1ste en 2de kwartet. Ook op Decca en opgenomen in dezelfde concertzaal. Beide lp zijn zowel qua uitvoering als opname top.

Recent hoorde ik een cd opname op de radio van het Belcea Quartet. Schijnt ook een zeer goede uitvoering te zijn van alle drie de kwartetten.

http://www.belceaqua...graphy&Itemid=8

Ben benieuwd naar jullie ontdekkingen.

Hans, bedankt voor dit mooie begin van een hopelijk mooi topic. Ik heb naar aanleiding van jouw verhaal eens gekeken wat er van Britten in mijn verzameling zit, en dat bleek beschamend weinig! Ik vond precies één compositie: Mstislav Rostropovitsj die de cellosuite uitvoert (Suite For Cello Solo No. 2 Op. 80). Nu ben ik nog niet bij de B. (met rippen), maar tussen de cd's kwam ik ook alleen orkestwerk tegen.

Dus jouw tip is voor mij waardevol, ook al omdat ik Britten hoog heb zitten.

De uitvoeringen door het Belcea kwartet vond ik gelukkig bij Bergmann

Nu inspireerde jouw vondst mij vandaag om de kamermuziek van Samuel Barber af te spelen. Heerlijk rustige muziek op zo'n rustige 1e dag van het jaar. Nu is de Amerikaan Barber ook niet zo'n bekende verschijning in de muziek, maar de meest mensen kennen wellicht diens prachtige orkestwerk Adagio for Strings op. 11.

Dat valt voor mij ook in de categorie Kippenvelmuziek.

Maar daarvan is ook een uivoering in kleine bezetting, wél zo mooi: String quartet op. 11

b_176671.jpg

Die staat hierop

Daarmee ben ik 2012 begonnen.

M :ph34r: rc

Beste Marc,

Ik had een weddenschap (met mezelf) dat jij de eerste was die zou reageren en dat klopt.

Ik vind de strijkkwartet uitvoering van Barber mooier.

De dubbel cd van het Belcea Quartet kun je beter op ebay kopen. Koop je voor rond de 10/12 euro inclusief verzenden.

Kijk maar op ebay.uk.

Die ga ik dus ook nog ontdekken. Maar vanavond heb ik (geloof voor het eerst) Dead can Dance opgezet, met Within the Realm of a Dying Sun. Nou, dat is ook wel weer bijzonder. Niks voor jou vrees ik. Daarvoor nog even lekker gesprongen op Jam van M.Jackson. Af en toe moet hier ook de beuk er eens in, hè.

Goed, on topic maar verder. Het moet een mooi topic worden, en dan zit ik dit te kladden.

M :angry: rc

Die ga ik dus ook nog ontdekken. Maar vanavond heb ik (geloof voor het eerst) Dead can Dance opgezet, met Within the Realm of a Dying Sun. Nou, dat is ook wel weer bijzonder. Niks voor jou vrees ik. Daarvoor nog even lekker gesprongen op Jam van M.Jackson. Af en toe moet hier ook de beuk er eens in, hè.

Goed, on topic maar verder. Het moet een mooi topic worden, en dan zit ik dit te kladden.

M :angry: rc

Die dood die kan dansen ken ik wel hoor. Aan de opname mankeert niets....

Het loop storm bij dit topic ^_^

Tot nu toe alleen een reactie van Marc. Blijkbaar wordt er niet zoveel muziek ontdekt hear of wil men er ons niet over informeren.

Ga toch nog maar even verder en hoop dat er meer zijn die reageren. Muziek ontdekken is eigenlijk de essentie van mijn hobby en daar wil ik jullie graag deelgenoot van maken.

Nu eens meer de jazz kant op en wel de Nederlandse pianist en componist Michiel Borstlap. Met de kerst zijn cd Blue gekregen en een paar maandjes daarvoor zijn cd Solo gekocht.

Hier op youtube een van de nummers van zijn cd Blue:

En hier de link naar zijn eigen website: http://www.michielborstlap.nl

Mooie composities die mooi zijn opgenomen. De laatste cd in de studio en een paar nummers live in het Concertgebouw. Dat laatste heeft mijn voorkeur, in de studio opname iets teveel galm toegevoegd.

Voor mij is het echt muziek om bij weg te dromen, meestal zeer harmonieus, maar soms met een eigenwijze draai. Het swingt af en toe, soms wat tegendraads, maar altijd muzikaal. Een originele muzikant die bij mij een snaar heeft geraakt. Jammer dat er geen lp's van zijn.

Het is buiten toepasselijk weer voor dit topic. Eigenlijk reageer ik noodgedwongen. Vorig jaar kreeg ik van een bevriend stel een verzameling klassieke elpees. De buurman van dit stel, een muziekliefhebber, had de klassieke elpees als grof vuil buiten gezet. Wetende dat ik nog een draaitafel bezit, hebben ze de ca. 200 elpees gered en dus vorig jaar een keertje bij mij afgezet.

Tot op heden nog geen tijd gehad om ze echt te bekijken, alleen gezien dat er veel oude meuk bij zit. Een tijdje geleden heb ik de zolder opgeruimd en ook deze elpees een plaats in de Lundia-stelling gegeven.

Gisteravond voor het eerst eens serieus gekeken. Veel zangwerk van Kathleen Ferrier en Fischer Dieskau?. En veel oude, sommige ook nog in mono-opname. O.a. een jazz-elpee van het label Riverside met o.a. Clark Terry uit 1959 (wel stereo).

Maar nu terug naar de titel van dit topic, "muzikale ontdekking", of voor mij nog een muzikale ontdekking in spé, want pas sinds gisteravond ben ik mij bewust van deze mooie muziek. Bij het doorneuzen van al die oude elpees, viel mij op dat er van één album drie exemplaren waren. Dat vond ik vreemd. Toch maar eens mee naar beneden nemen om af te spelen. Als een muziekliefhebber drie dezelfde elpees heeft, moet het wel wat zijn. De eerste indruk is positief, alhoewel ik geen kenner ben.

De elpee is een DG-opname 2530 291 uit 19..van Maurizio Pollini, die Chopin 12 études op.10 & 12 études op. 25 speelt.

De muzikale ontdekking moet dus nog verder gestalte krijgen. Vanavond nog maar eens serieus beluisteren. Ik hou jullie op de hoogte...

Lourens

Het is buiten toepasselijk weer voor dit topic. Eigenlijk reageer ik noodgedwongen. Vorig jaar kreeg ik van een bevriend stel een verzameling klassieke elpees. De buurman van dit stel, een muziekliefhebber, had de klassieke elpees als grof vuil buiten gezet. Wetende dat ik nog een draaitafel bezit, hebben ze de ca. 200 elpees gered en dus vorig jaar een keertje bij mij afgezet.

Tot op heden nog geen tijd gehad om ze echt te bekijken, alleen gezien dat er veel oude meuk bij zit. Een tijdje geleden heb ik de zolder opgeruimd en ook deze elpees een plaats in de Lundia-stelling gegeven.

Gisteravond voor het eerst eens serieus gekeken. Veel zangwerk van Kathleen Ferrier en Fischer Dieskau?. En veel oude, sommige ook nog in mono-opname. O.a. een jazz-elpee van het label Riverside met o.a. Clark Terry uit 1959 (wel stereo).

Maar nu terug naar de titel van dit topic, "muzikale ontdekking", of voor mij nog een muzikale ontdekking in spé, want pas sinds gisteravond ben ik mij bewust van deze mooie muziek. Bij het doorneuzen van al die oude elpees, viel mij op dat er van één album drie exemplaren waren. Dat vond ik vreemd. Toch maar eens mee naar beneden nemen om af te spelen. Als een muziekliefhebber drie dezelfde elpees heeft, moet het wel wat zijn. De eerste indruk is positief, alhoewel ik geen kenner ben.

De elpee is een DG-opname 2530 291 uit 19..van Maurizio Pollini, die Chopin 12 études op.10 & 12 études op. 25 speelt.

De muzikale ontdekking moet dus nog verder gestalte krijgen. Vanavond nog maar eens serieus beluisteren. Ik hou jullie op de hoogte...

Lourens

Beste Laurens,

Bedankt voor je inbreng. Deze Pollini uitvoering van de études van Chopin is een kraker. Het is een opname uit 1972 en deze geweldige pianist was toen pas 30 jaar. Koesteren die plaat!

Als ik denk aan Britten, dan denk ik aan de vele avonden / nachten muziek luisteren welke uiteindelijk, hoe treurig ook, afgesloten moesten worden. Hiervoor had ik twee favoriete platen, Talk Talk - Spirit of Eden en Britten's Simple Symphony, uitgevoerd door Das Wührer-Kammerorchester. Schitterend, en nog steeds veel gedraaid.

De audiofiele liefhebberij heeft me uiteindelijk in een heel onverwacht hoekje van de muziek doen belanden, namelijk de garagerock. Dit omdat vinyl ook in de crisisjaren van dat formaat nog steeds gemeengoed was in dit genre en ik een platenhandelaar trof die zeer goed gesorteerd was alsmede goed kon adviseren. Grote muzikale ontdekking destijds was Reigning Sound - Break Up, Break Down.

Inmiddels heb ik de kast vol staan met LP's in dit genre en de directheid van de muziek verveelt mij geen moment. Veel is wel lo-fi opgenomen maar gek genoeg zit me dat als audiofiel niet in de weg.

Voor de mensen die eens wat meer van Reigning Sound willen horen, er is het afgelopen jaar een EP uitgekomen die vrij op internet beschikbaar is. Zie hiervoor: http://www.scionav.com/collection/852

garagerock

Acid Mothers Temple?

Heather Leigh Murray?

Charalambides?

Six Organs of Admittance?

of is dat net een stap te ver / psych? De hele garage / psych / avantgarde folk / drone hoek is wel waar het op dit moment gebeurt. Veel vernieuwing en experiment waarvan steeds kleine stukjes de mainstream binnen druppelen. Opvallend vaak via de rap / hop scene.

Misschien zit er wat hier tussen in voor de pop/soul/elektro fans?

http://www.bbc.co.uk/music/soundof/2012/artists/

Gevonden via een artikel in het Parool. De BBC Sound of 2012 list.

Sound van 2012, volgens de BBC: Michael Kiwanuka

http://www.parool.nl/parool/nl/23/MUZIEK/article/detail/3108728/2012/01/06/Sound-van-2012-volgens-de-BBC-Michael-Kiwanuka.dhtml

Ah, via Hansko: Muzyka | Francien Van Tuinen (2007)

Hoe heb jij deze dame ontdekt?

Ze stond op een van die verzameljazz cd's, waar live optredens van Nederlandse jazz musici worden gepromoot. (ben vergeten hoe die organisatie heet). Daar stond een van deze nummers op en in het blad Jazz stond een goede recensie.

Er zijn een behoorlijk aantal goede Nederlandse jazz zangeressen, naast Francien van Tuinen ook Fay Claassen (cd Two portraits of Chet Baker) en Paulien van Schaik (Tenderley). Alle drie toppers wat mij betreft waar die zogenaamde Amerikaanse audiofiele zangeressen ( Diana Krall, Norah Jones etc) nog een puntje aan kunnen zuigen. Ook uitstekende opnames.

Weer een nieuwe muzikale ontdekking gedaan van de week.

Ernst Reijseger (cellist en componist) heeft voor de film "Cave of Forgotten dreams" van filmmaker Werner Herzog de soundtrack gecomponeerd. Een opname op het label Winter & Winter en naast Ernst Reijseger spelen mee Harmen Fraanje, Sean Bergin en het Nederlandse Kamerkoor.

http://www.altcountr...rgotten-dreams/

Weer een nieuwe muzikale ontdekking gedaan van de week.

Ernst Reijseger (cellist en componist) heeft voor de film "Cave of Forgotten dreams" van filmmaker Werner herzog de soundtrack gecomponeerd. Een opname op het label Winter & Winter en naast Ernst Reijseger spelen mee Harmen Fraanje, Sean bergin en het Nederlandse Kamerkoor.

http://www.altcountr...rgotten-dreams/

Vandaag beloond met een 5-sterren recensie in de VK

Guest tubejack

Pas van de week "ontdekt" Op radio 2 draaien ze dat nummer Heartbroken af en toe.

Dat is ook het mooie van muziek, er is zo verschrikkelijk veel, dat wat voor een ander

al oud is, voor jou een nieuwe ontdekking kan zijn.