Jump to content

Monitorluidsprekers Gezocht

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

bwdm31.jpg

bwdm32.jpg

Dit zijn de gegevens van B&W D3 is dat nu nog een beetje fiel? Ook hier weer is B&W het enige merk

dat vervorming opgeeft. Bij 60hertz 6% :huh:

Voor Spido mooie grafiekjes.

bwdm33.jpg

En géén elco's in het wisselfilter, zou dat nu nog wat zijn? zo'n DM3

De DM3 was destijds typisch een luidspreker voor minnaars van kamermuziek en/of jazz in kleine bezetting (combo), die op beschaafd luidheidsniveau werd afgespeeld.

Niet bij uitstek bedoeld voor audiofielen, dus, maar voor muziekliefhebbers.

"Monitors" waren er destijds in allerlei soorten en maten. De benaming wilde alleen aangeven dat de luidsprekers geschikt waren (c.q. zouden zijn, volgens de maker) voor het beoordelen en evalueren van opnames in geluidsstudio's.

Erg veel dynamiek boden deze speakers niet, m.n. in het basgebied (vrij laag rendement, beperkt basbereik), maar wel een hoge mate van precisie. Dat kwam mede doordat het geheel gesloten systemen waren.

Men adviseerde de speakers in de hoeken van de kamer te plaatsen, zodat de bas op natuurlijke wijze werd versterkt.

Als ik me goed herinner, was de unitbezetting dezelfde als van de eerste serie DM2 (dus niet de latere DM2A, d.i. "Adjustable" ofwel "regelbaar"!): een ovale Heco breedbander met glasvezel-conusversterking voor laag-midden, en verder een BBC-monitor bezetting (Spendor, Rogers, Harbeth) met een Celestion HF1300 treble unit en een Coles 4001 supertweeter. (B&W maakte toen nog niet z'n eigen units!)

De product-informatie was inderdaad indrukwekkend, destijds.

Guest tubejack

Simpel, voor mijn bedrijfje wil tussen nu en een paar maanden

minimaal 3 sets min of meer permanent opgesteld hebben.

En een setje spekstenen 1x 16,5" valt helaas even buiten het budget.

Maar zeg niet gauw ... nooit .... nooit.

Dus ik was/ben me aan het oriënteren Marc, maar heb me in de luren laten leggen door

het woord "monitor" normaal zijn dat compacte luidsprekers.

Dat had ik vanochtend al gezien, maar vond het wet wat voor Spido, waarschijnlijk

vind hij dit soort grafiekjes en fotootjes met geluidspulsen leuk.

Vriendelijke groet,

Jack

ik meen .... de oude KEF' s hadden van die mooie lijnrechte freq.responses door een lekker complex filter. veel onderdeeltjes en correctienetwerkjes. dat hoor je (more is less). die stenen dingen hebben 1 condensator ... dat hoor je ook.

groet

ik meen .... de oude KEF' s hadden van die mooie lijnrechte freq.responses door een lekker complex filter. veel onderdeeltjes en correctienetwerkjes. dat hoor je (more is less). (...)

Beste Robx,

De electrolytische "Elcaps" waarvoor Raymond Cooke destijds zelfs voor het forum van de AES zijn lansen brak, zijn inmiddels helemaal geen condensatoren meer, maar een soort niet-lineaire weerstanden.

Bij vrijwel alle Elcap exemplaren in mijn junk box is de capaciteit verlopen, zo niet geheel done gone...

Wie oude KEF speakers heeft: hij vervange de elektrolytische Elcap condensatoren door moderne MKP's en vervange de verzadigende en hysteresis-vervormende ferrietkern-laag-seriespoelen door goede (hoog belastbare, laag-ohmige) trafokernspoelen.

Echter...

Omdat er inmiddels veel betere units voor lage frequenties zijn dan de reeds bij 1 kHz heftig opbrekende B139,

en voor midden dan de door onvoldoend gedempte membraan-elasticiteit sterk na-ijlende bextrene B110,

en voor hoog dan de tamelijk zware en luie melinex T15 of T27...

zou Spido zeggen: gooi àl die ouwe KEF-troep (filter èn units) maar liever meteen in de Kliko!

Weersta de neiging ze er opnieuw uit te vissen: het zou u slechts nieuwe teleurstellingen kunnen opleveren.

Vervanging kan, vooral in het geval van KEF, nauwelijks iets anders dan verbetering opleveren... <_<

Overigens: de DM3 van B&W is ook uitgerust met een serie-ferrietkernspoel voor de woofer.

Gauw vervangen, dus!

Heb mn IMF Super Compact ( http://www.marklev.com/IMF/SuperCompact/index.html ) enige tijd geruild voor een flesje wijn (omdat ik wilde dat ze mooi gereviseerd zouden worden door een echte liefhebber). Helaas liet de "liefhebber" de speaker 's nachts in rtd noord op de achterbank van zijn stationkar liggen en zijn ze eruit gejat.

<Zucht>

Guest tubejack

Beste Tubejack,

Goede luidsprekers kunnen toch nooit "tè groot" zijn?

ik vind van wel Spido, zo waren mijn vorige weergevers Translator Impact 50 zeker niet slecht

maar ik vond ze net even te groot voor mijn woonkamer van +/- 9x 4....4,5 meter.

Bij mijn dochter die een grotere kamer heeft, komen ze met eenzelfde versterker beter tot hun recht en

klinken ze prachtig :)

De ruimte beneden is flink kleiner uit mijn hoofd ik schat 6x 3. ....

Dus een paar monitors daar lijkt me slim.

Wat eisen: hoogrendement, geen impedantie dips, buisvriendelijk, Vfet vriendelijk dus 8 Ω, betaalbaar.

Ze hoeven niet mooi te zijn, maar wel fatsoenlijk klinken.

Ik heb nog een set mission cyrus 782 op zolder staan. Ze zijn niet heel mooi meer en ik heb geen foto bij de hand vandaar een foto geleend. Was destijds de "hi end" luidspreker van mission, vandaar ook de toevoeging cyrus in de naam. Een gesloten luidspreker dus geen al te diep laag maar wel lekker strak. Liggen bij mij stof te happen op zolder maar als ik er iemand een plezier mee kan doen mogen ze weg, dat ruimt nl ook weer op... Ik wilde ze al eens kwijt maar toen kon ik er blijkbaar niemand een plezier mee doen want erg weinig belangstelling..Daarom maar op zolder gezet en daar staan ze inmiddels al weer enkele jaren en dat is eigenlijk jammer want deze jongens konden nog best een tijdje mee.

cyrus-mission-782-foto-bild-38421605.jpg

In duitsland staat of stond (heb er niet heel goed op gelet) bovenstaande luidspreker te koop voor 350 euro/set. Dat hoeven die van mij niet te kosten want die van mij hebben wat gebruiksporen waaronder een kleine buts aan de achterkant en niet al te jovele frontjes (zonder zijn ze toch mooier). Ik heb er uiteraard ook twee standaards bij die nog wel mooi zijn en gevuld kunnen worden met zand.