frans71 Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 even lachen http://my.hifi.nl/index.php?user=789 En even een vraagje voor iemand die dit snapt: 3 weken geleden langere luidsprekerkabels aangeschaft (zelfde type en dikte) rack verplaats ander stekkerblok platenspeler aangesloten resultaat: lage tonen bijna niet meer aanwezig. ??? Dus, aan het schuiven gegaan, kabeltje in, kabeltje uit, akoestiek? stekkerblok?inspelen kabels? Ik kwam er niet uit. Uiteindelijk was de platenspeler de boosdoener. Wanneer deze aangesloten is op de cinch, is het laag bijna weg. Dus als ik cd's beluisterde, en de platenspeler zat aangesloten, was het laag bijna volledig weg Voor de duidelijkheid: platenspeler is een thorens td150 en versterker sansui au9500. Snap iemand hoe dit kan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 Vreemd verhaal. Leek erop dat de platenspeler op een line ingang stond aangesloten ipv de phono ingang, zonder riaa correctie namelijk niet veel laag. Speakers uit phase had ook gekunt als het met alle bronnen geweest zou zijn. Hoe is de muziek met de platenspeler aangesloten zonder de cd-speler aan te sluiten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 Staat de speler nu aangesloten op Phono 1 of Phono 2? 1 is namelijk standaard met een 50ohm impedantie afgesloten terwijl 2 regelbaar is. Is daar soms wat in veranderd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 Bovenstaande antwoorden gaan volgens mij voorbij aan het feit dat het CD geluid verandert als de phono staat aangesloten. Het gaat dus niet alleen om het phono geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 7 januari 2012 Author Report Share Posted 7 januari 2012 Staat de speler nu aangesloten op Phono 1 of Phono 2? 1 is namelijk standaard met een 50ohm impedantie afgesloten terwijl 2 regelbaar is. Is daar soms wat in veranderd? beiden geprobeerd, en de phono 2 stond ook op 50ohm(deze kan 30/50 en 100 maar volgens de naaldgegevens moest deze op 50 staan) heb wel van 30 naar 50 geschakeld voordat ik de platenspeler heb aangesloten Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 7 januari 2012 Author Report Share Posted 7 januari 2012 Vreemd verhaal. Leek erop dat de platenspeler op een line ingang stond aangesloten ipv de phono ingang, zonder riaa correctie namelijk niet veel laag. Speakers uit phase had ook gekunt als het met alle bronnen geweest zou zijn. Hoe is de muziek met de platenspeler aangesloten zonder de cd-speler aan te sluiten? het probleem was juist als ik cd s beluister dat er vrijwel geen laag in zat. tussen platenspeler en versterker zit geen externe phono dus nam ik aan dat het geluid wellicht wat "lichter"zou klinken. wat ik wel hoor is een lichte "brom"in de platesnpeler (ook al staat hij uit) uiteraard de phase even gechecked met een pole checker maar die staat goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 Misschien is het wat wennen aan de nieuwe situatie geweest..?? Heb je de speakers nu in de lengte van je kamer staan..?? In de lengte en breedte onstaan n.l. heel andere pieken en dalen. Zo is het mogelijk dat de piek van b.v. 50 Hz is vervangen door een dip op die 50 Hz. Maar dat het op 40 Hz nét andersom is. Bij verschillende muziekstukken pakt dat natuurlijk anders uit. Electronisch heb ik er geen verklaring voor. De phonotrap wordt n.l. losgekoppeld wanneer je naar een andere bron luistert. Er is normaal maar één bron met de versterker verbonden. De brom kan liggen aan een aardlus, of instraling van b.v. een trafo op je element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 7 januari 2012 Author Report Share Posted 7 januari 2012 Misschien is het wat wennen aan de nieuwe situatie geweest..?? Heb je de speakers nu in de lengte van je kamer staan..?? In de lengte en breedte onstaan n.l. heel andere pieken en dalen. Zo is het mogelijk dat de piek van b.v. 50 Hz is vervangen door een dip op die 50 Hz. Maar dat het op 40 Hz nét andersom is. Bij verschillende muziekstukken pakt dat natuurlijk anders uit. Electronisch heb ik er geen verklaring voor. De phonotrap wordt n.l. losgekoppeld wanneer je naar een andere bron luistert. Er is normaal maar één bron met de versterker verbonden. De brom kan liggen aan een aardlus, of instraling van b.v. een trafo op je element. Nee mijn luidsprekers staan nog op dezelfde plek. Heb wel mijn rack verplaats van achter de luidsprekers naar langs de tv i.v.m. de toegangkelijkheid van de draaitafel. zou het heel misschien komen dat er intern in de sansui wat mis gaat bij het aansluiten van de cinch van de draaitafel? zoals bv een hoofdtelefoonaansluiting bij portable apparaten? Tis wel zonde want ik heb mijn rack verplaatst om juist weer platen te kunnen gaan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 januari 2012 Report Share Posted 7 januari 2012 Tja, het zou aan de versterker kunnen liggen. Als je een reservegeval hebt kun je dat nagaan. Je draaide nog geen platen, en nu probeer je het voor het eerst? I.h.a. is het een kwestie van alle mogelijke oorzaken een voor een onderzoeken, tot je de juiste gevonden hebt. (of tot je een ons weegt ) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 7 januari 2012 Author Report Share Posted 7 januari 2012 Tja, het zou aan de versterker kunnen liggen. Als je een reservegeval hebt kun je dat nagaan. Je draaide nog geen platen, en nu probeer je het voor het eerst? I.h.a. is het een kwestie van alle mogelijke oorzaken een voor een onderzoeken, tot je de juiste gevonden hebt. (of tot je een ons weegt ) M rc Klopt, ik draaide voorheen geen platen. Ik had een reserve draaitafel, maar verkocht;-(. Dus het zal er op neerkomen dat het puzzelen blijft tot ik de oorzaak heb gevonden. (tot ik een ons weeg waarschijnlijk;-) Als ik de oorzaak heb achterhaald zal ik het in elk geval posten frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 8 januari 2012 Report Share Posted 8 januari 2012 Raar probleem. Heeft de draaitafel een aardedraad? En zo ja, is die nu verbonden met aarde of met de versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 januari 2012 Report Share Posted 8 januari 2012 Ik zou ook proberen of de cd-speler het laagprobleem houdt als je de draaitafel eraf haalt, én als je die in een niet voor de draaitafel bedoelde aansluiting steekt (aux, tuner e.d.). Die kunnen daar wel tegen, al zal de draaitafel er niet goed op klinken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans71 Posted 8 januari 2012 Author Report Share Posted 8 januari 2012 Raar probleem. Heeft de draaitafel een aardedraad? En zo ja, is die nu verbonden met aarde of met de versterker? geen aardedraad nee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts