Jump to content

Vraag over geluidsverbetertruukjes

Keessie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb heel veel gelezen over allerleitruukjes die het geluid van je installatie kunnen verbeteren. BV ofc bekabeling, apparatuur ontkoppelen met spikes e.d., bi-wiring, bi-amping, zand in je speakersteuntjes, dikke onbuigbare interlinks, coax-kabels voor je speakers, dikke stenen onder je luidsprekers, fase en nul van je netsnoeren allemaal dezelfde kant op en noem maar op.

Nou had ik ooit een probleem ( heb het nu nog ) dat mijn speakers teveel de bassen doorgeven aan de vloer e.d.

Ik ben toen naar een speciaalzaak gegaan en heb me laten adviseren. Ben uiteindelijk met spikes weggegaan en heb ze onder mijn speakers geplaatst. 2 dagen later stond ik weer in hun winkel. Het gaf geen verbetering. Toen raden ze mij aan om speakerstands eronder te zetten ( deze hadden zelf al spikes ) en dan de losse spikes omgekeerd ( met de punt naar boven dus ) op de stands te zetten en daar de speakers op te plaatsen. Kortom stands gekocht en gedaan wat ze zeiden. Voor mijn gevoel totaal zinloos want het klinkt nog steeds hetzelfde......

Mijn vraag is de volgende: wat kan ik nog doen en in hoeverre is het allemaal nuttig?

confused.gif

Beste Keessie,

Tja, teveel bas is vaak net zo vervelend als te weinig!

Voordat ik echter een serieus antwoord kan geven, lijkt het me zinvol als je eerst even wat meer verteld over wat voor speakers (merk en soort: bas-reflex of gesloten) je hebt en hoe je ze nu hebt opgesteld.

Vriendelijke groet,

Audiopaul cool.gif

Het is inderdaad zo als Audiopaul zegt, "we need more information". In 't algemeen kun je de bassen dempen door de basreflexpijp aan te passen indien aanwezig. Korter maken of helemaal dichten met een stuk schuimrubber is vaak al voldoende. Wat meestal de oorzaak is van een opdringerige, overheersende bass is dat de speaker te dicht in een hoek van de kamer staat en jij je luisterpositie te dicht aan de muur hebt. Vuistregel voor vloerstaande speakers geldt 1 meter van de achtermuur en 0,5 meter van de zijwand. Ook je luisterpositie zou zich op een afstand van 1 meter van de muur moeten bevinden om al te opdringerige bassen te voorkomen. Verder doet een wandtapijt of gordijn achter je vaak wonderen. Ik hoop dat je hier iets mee aan kan vangen.

Hallo,

wat antwoorden jullie snel, cool.

Nou het mindere. Niet afkraken aub!!!!!!!!

Mijn speakers zijn de Pioneer CS-9030. Dit zijn basreflex speakers. Toen ik speakers nodig had, had ik er geen geld voor, en nu ik wel steeds geld voor dingen heb, geef ik het liever weer uit aan geluidsbronnen.

Dit even terzijde.

De speakers waren helemaal leeg, en heb ze toen meteen aan de binnenkant bekleed met noppenschuim. Dit had wel enig effekt, de bas werd toch iets strakker heb ik het idee.

De vloer is van hout ( oud huis ) met tapijt en ondertapijt. de speakers staan beide ongeveer 0.5 meter aan beide kanten uit de hoek licht naar het midden gericht. Tot overmaat van ramp zit er naast de linker speaker een inbouwkast met 2 deuren, die altijd meetrillen met de muziek. ik kan dit verminderen door de sloten los te zetten en ze een klein beetje te openen. wil je weten waar mijn set helemaal uit bestaat? kijk dan in het berichtje waar iedereen zijn set omschrijft, ik sta op pagina drie.

doei en alvast bedankt

Hoi Keessie,

Heb jij die vraag niet al eens eerder gesteld? Het komt me allemaal redelijk bekend voor. En ja, ik heb je posting bij "Mijn set" gisteren nog gelezen, ik heb alleen niet doorgeschakeld :D

In ieder geval, spikes op een houten vloer werken niet. Daar heb je dempers voor nodig. Die stringsuspention van Blotevogel zijn daarvoor heel geschikt, alleen een set van 4 kost ƒ175. Dan zijn je onderzetters meer waard dan je speakers. eek.gif Je kan ook proberen om de luidsprekerkast rustiger te krijgen (minder kastresonanties) door er iets zwaars op te leggen, bijv. een grote, zware vaas. De behuizing wordt hierdoor stabiler, waardoor de resonanties verminderen. (Het geheel in lijmtangen spannen zou nog beter zijn :D:P:D )

Voor de rest kun je mijn tips van de vorige posting aanhouden (reflexpijp dichten en de LS iets verder van de muur zetten). Ik weet zeker dat het helpt.

Beste Keessie,

Ik hou wijselijk m'n mond over je speakers, want daar heb je het, gezien je ervaringen al moeilijk zat mee! Bovendien ben je daar niet mee geholpen en het gaat erom dat jij er plezier van beleefd, toch?

Ik zou je wil adviseren om de tip van Sodejuu eens te lezen, volgens mij kom je nl. met deze tips een heel eind. Dus.. trek ze zover mogelijk uit de hoeken vandaan en ook van de achterwand!

Gewoon eens proberen en laat eens weten wat het resultaat is!

Vriendelijke groet,

Audiopaul cool.gif

Sodeju! Sodejuu..

Jouw antwoord staat er al weer eerder als de mijne, die is snel! Waarmee maar weer eens is bewezen dat systeembeheerders absoluut niet kunnen typen!

Keessie, nog even als reactie op de dempers.

Ik heb hier een doos van 8 Jumbo Pucks van Transrotor staan (geweldig merk trouwens).

Deze dempers (prijs ca. F250,-) had ik ooit onder m'n vorige speakers; Quadral Vulkans staan en dat werkte fantastisch! Maar ja, die Vulkans hadden dan ook een laagweergave waarmee je scheuren in de muren kreeg!

Bekijk eerst eens of dempers voor jou de oplossing zijn (vraag aan een dealer om ze te lenen of zo). Zo ja, dan mag je ze bij mij komen halen als je ooit in de buurt komt!

Vriendelijke groet,

Audiopaul cool.gif

Hallo Keessie,

Audiopaul en Sodejuu hebben al een aantal goede tips gegeven.

Maar wij hanteren een eigen versie van de truuk met de dempers: er moet een steen tussen de dempers en de speakers. De speakers klinken in principe het beste wanneer ze strak op een vaste ondergrond staan (met spikes op natuursteen of beton werkt het beste), alleen heb jij een houten vloer die door een opstelling met spikes in resonantie wordt gebracht en daardoor het lage tonen bereik uit balans brengt. Sommige frequenties verdwijnen, sommige frequenties worden heftig versterkt en lopen daardoor heftig uit de pas. Dus wil je een schokdemper gebruiken om de vloerresonantie te verminderen, maar daar zal je speaker weliswaar lineairder door gaan klinken, maar wellicht ook minder dynamisch en ruimtelijk. De sandwitchtruuk (speaker met spikes op een stenen plaat die zijn beurt weer op dempers ligt) werkt in onze ervaring het best.

Met het dichtstoppen van de basreflex grijp je vrij grondig in op de karakteristiek van de luidspreker, het kost je geheid dynamiek. Daar moet je in mijn oren pas mee beginnen als de opstellingstruuks niet of onvoldoende werken.

Succes,

Marcel

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips zover. Ik ga hier zeker mee aan de slag. De uitkomst laat ik tzt dan weer horen.

Vreemd dat ik bij die speciaalzaak daar allemaal niets over gehoord heb trouwens, nou ja dat zal gelijk de reden wel zijn, waarom hij een half jaar later ongeveer, de deuren heeft gesloten........

Nog 1 vraag hierover. wat zou die man uit die zaak hebben willen bereiken met het omgekeerd plaatsen van de spikes op de speakerstands, enig idee?

doei doei